Minulla on langaton Huawei B525s-23 WiFi modeemi. Ikää laitteella on kaksi vuotta. Aiemmin laite pätki internetin satunnaisesti luokkaa kerran 4 kk:ssa. Buuttaamalla modeemi ja internet palautuu käyttöön. Viime viikkoina tilanne on heikentynyt ja buuttaus pitää tehdä päivittäin jopa useastipäivävvä. Netin Nopeus lataamisesta 8 kun aiemmin nopeus oli 20-50 tasolla. Onkohan mitään tehtävissä, vai onko laite vaihtovalmis?
Moi @Teetsi55 , mukavaa kun laitoit viestiä.
Ensinmäisenä kannattaa tarkistaa häiriökartaltamme, onko osoitteessasi/lähialueella häiriötä verkossa. Jos ei ole tiedossa selvää häiriötä, tutkitaan asiaa toki tarkemmin. Hyvät rajauskeinot on, että toimiiko verkko muilla laitteilla, esim puhelimessa Telian liittymä? SIM-korttia on hyvä kokeilla mahdollisuuksien mukaan toisessa laitteessa.
Laitteen puolella häiriötä kannattaa rajata niin, että katkeaako yhteys koko modeemilta. Palaako status valo punaisenam, kun yhteys katkeaa? Sammuuko kaikki kuuluvuudet tolpat? Myös langaton vs. langallinen yhteys on hyvä tarkistaa, eli katkeaako yhteys myös verkkokaapelilla yhdistetyissä laitteissa? Ongelmatilanteissa reititin kannattaa myös palauttaa tehdasasetuksille, eli painamalla pientä Reset -painikettä pohjassa n. 10 sek. ajan, kunnes valot välähtää ja laite käynnistyy uudelleen. Tämä nollaa myös langattoman verkon nimen ja salasanan, joten laitteet voi joutua yhdistämään uudelleen.
Ongelman selvittämiseksi on myös tärkeää esimerkit häiriöstä. Eli ota aina päivämäärä ja kellonaika ylös, kun yhteys katoaa. Näitä esimerkkejä on hyvä olla 3-5 kpl, jotta verkonhallintamme voi tarvittaessa verrata verkon toimivuutta tukiasemalta päin.
EDIT; lisätty linkki häiriökarttaan.
Vastaa
Rekisteröidy
Onko sinulla jo tili? Kirjaudu sisään
Enter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.