Skip to main content
Kysymys

Nopeus rajoitettu joillekin nettisivuille

  • March 17, 2025
  • 16 kommenttia
  • 427 katselukertaa

Kodin laajakaistalla netin nopeus joihinkin osoitteisiin on vahvasti rajoitettu. Jopa omaan datacenterissä sijaitsevaan serveriini siirtonopeus on rajattu käyttökelvottomaksi n. 300KB/s.
Vika ei ole laitteissani tai kohdeservereissä, koska heti kun kytken VPN:n päälle tai yhdistän esim. mobiilinetillä, ongelma poistuu ja data siirtyy täydellä nopeudella.
Pyysin myös kavereitani joilla on Telian laajakaista testaamaan siirtonopeuksia näihin sivustoihin, ja heillä ei ole vastaavaa ongelmaa.

Ongelma ei ole uusi, kestänyt jo ainakin 2 vuotta. Testattu usealla eri tietokoneella ja puhelimella. Ongelma ilmenee poikkeuksetta vain kun laite on yhteydessä minun kodin laajakaistaan.

Mistä tässä mahtaa olla kyse?

16 kommenttia

Forum|alt.badge.img+8
  • Moderaattori
  • March 17, 2025

Hei ​@Dfghjkl ja erinomaisen kysymyksen esitit. Ehkä me tähän jokin ratkaisu löydetään. Olet aika kattavasti jo tehnyt testauksia. Muutamia tarkennuksia kaipaisin, jotta löydämme hidastelun juurisyyn.

 

Millainen yhteys sinulla on käytössä ja millaista yhteysnopeutta saat esimerkiksi speedtest.net -sivuston nopeustestissä, kun testaat yhteyttä sijaintiasi lähellä olevaa palvelinta vasten?

Oletko kokeillut tracert komennolla kulkeeko yhteys samoja reittejä pitkin VPN yhteyden kanssa ja ilman sitä? Tottakai reitti hieman muuttuu hieman, kun VPN on päällä, mutta tämä olisi mielenkiintoinen lisätieto. Erityisesti tapahtuuko jossain kohdassa suuri muutos vasteajassa. 

Mitä reititintä käytät ja oletko varmistanut ettei reitittimen palomuuri tai Qos asetus rajaa yhteysnopeutta? Onko yhteys hidas sekä lähettäessä ja ladatessa vai pelkästään toiseen suuntaan menevässä liikenteessä?

Osaatko sanoa missä datakeskus ja palvelin sijaitsevat? Koska toisella Telian liittymällä ongelmaa ei ole havaittu. Tämän perusteella ongelman ei pitäisi johtua runkoverkosta tai yhteyden reitityksestä.


  • Aloittaja
  • Savumerkittäjä
  • March 17, 2025

@KaPetri 

Käytössä on ‘Yhteys kotiin XL 80-200 Mbit/s’ ja speedtest.net näyttää normaalit lukemat:


Tracert palvelimelleni ilman VPN:


Tracert palvelimelleni VPN päällä:

Reititin on Telian toimittama Technicolor CGA2121. Mitään rajoituksia ei ole asetettu, ja laite on useasti resetoitu ilman vaikutusta ongelmaan.

Lähetysnopeudessa ei ole vastaavaa hitautta, upload siirtyy ilmeisen normaalisti.

Palvelin/Datakeskus sijainti on Digital Ocean AMS3, Alankomaat.


Forum|alt.badge.img+8
  • Moderaattori
  • March 18, 2025

Käytössä on ‘Yhteys kotiin XL 80-200 Mbit/s’ ja speedtest.net näyttää normaalit lukemat:

 

Reititin on Telian toimittama Technicolor CGA2121. Mitään rajoituksia ei ole asetettu, ja laite on useasti resetoitu ilman vaikutusta ongelmaan.

Lähetysnopeudessa ei ole vastaavaa hitautta, upload siirtyy ilmeisen normaalisti.

Palvelin/Datakeskus sijainti on Digital Ocean AMS3, Alankomaat.

Kiitos lisätiedoista!

Yhteys itsessään vaikuttaa nopeustestin perusteella toimivan oikealla nopeudella. Kotimaan palvelinta vastaan tehty nopeustesti antaa aika vahvan indikaation, että ongelman ei pitäisi johtua liittymästä. Ilmeisesti ongelmaa esiintyy kokoajan, eikä vain ajoittain?

Hidastelua siis esiintyy vain palvelimelta laitteille tapahtuvassa liikeenteessä? Oletko havainnut vastaavaa latausnopeuden pullokaulaa muiden palveluiden esimerkiksi Steam jne. kautta tapahtuvassa liikenteessä vai koskeeko ongelma vain tätä yksittäistä palvelua?

Oletko kokeillut vaikuttaako reitittimen palomuuriin tehtävät muutokset yhteyden nopeuteen? Palomuuria voisi testauksen ajaksi käyttää Off -tilassa tai reitittimen voisi testauksen ajaksi asettaa siltaavaan tilaan. Näin voimme varmistaa reitittimen osuuden ongelmassa. 

Oletko ollut yhteydessä palvelimen ylläpitäjään ja oletko heiltä saanut toimenpide ehdotuksia? 


  • Aloittaja
  • Savumerkittäjä
  • March 18, 2025

 

Kyllä, ongelma esiintyy koko ajan ja koskee vain palvelimelta laitteelle tapahtuvaa liikennettä. Tiedostojen siirtäminen laitteelta palvelimelle toimii täydellä nopeudella.

Sama ongelma on myös tiedostopalvelussa catbox.moe. Tässä on siis tehty samat testit ja ongelma on identtinen, paitsi latausnopeus on siellä vieläkin rajoitetumpi, noin 50 KB/s.

Steam yms toimii normaalisti.

Kokeilin käyttää reititintä ilman palomuuria ja siltaavassa tilassa, ei mitään vaikutusta.

Olen itse palvelimen ylläpitäjä eikä mikään sen asetuksissa selitä ongelmaa.


Forum|alt.badge.img+8
  • Moderaattori
  • March 25, 2025

Kyllä, ongelma esiintyy koko ajan ja koskee vain palvelimelta laitteelle tapahtuvaa liikennettä. Tiedostojen siirtäminen laitteelta palvelimelle toimii täydellä nopeudella.

Sama ongelma on myös tiedostopalvelussa catbox.moe. Tässä on siis tehty samat testit ja ongelma on identtinen, paitsi latausnopeus on siellä vieläkin rajoitetumpi, noin 50 KB/s.

Steam yms toimii normaalisti.

Kokeilin käyttää reititintä ilman palomuuria ja siltaavassa tilassa, ei mitään vaikutusta.

Olen itse palvelimen ylläpitäjä eikä mikään sen asetuksissa selitä ongelmaa.

Kovin kuulostaa mystiselle tämä ongelma. Ainakin minulle, mutta varmasti moni viisaampi tietäisi tähän ratkaisun. Olitko DigitalOceanin forumilta kerennyt kysellä tukea tilanteeseen? 

Ongelmankuvauksen perusteella en kyllä keksi miten ongelma voisi jäädä modeemin ja vahvistimen väliseen yhteyteen tai runkoverkkomme osuuteen. Muut verkkopalvelut ja sivustot toimivat kuitenkin yhteyden kautta normaalisti.

Ilmeisesti ladattavalla tiedostotyypillä ei ole vaikutusta nopeuteen? Onko sinulla mahdollista jakaa jokin tyhjä null-tiedosto testausta varten? 

 

 

 


  • Aloittaja
  • Savumerkittäjä
  • March 30, 2025

 

Kysyin tilanteesta DigitalOceanin palstalla ja siellä vain suoraan käskettiin olemaan internet-palveluntarjoajaan yhteydessä, ymmärrettävää kyllä.

Testattu myös kolmas sivusto jossa sama ongelma: archive.org. Latausnopeus poikkeuksetta alle 100 KB/s ainoastaan tällä yhteydellä. Tässäkin samat testit tehty, eli VPN päällä tulee aina täydellä nopeudella ja kavereilta kysyessä kenelläkään muulla ei ole vastaavaa ongelmaa.

Nyt kun olen tarkemmin kiinnittänyt huomiota niin aika monella muullakin sivustolla kuvat ja tiedostot tuppaavat latautumaan mystisen hitaasti ainoastaan tällä netillä, joten jotain yleisempää häikkää tässä on oltava.

Tiedostotyypillä ei vaikutusta. Tässä kuitenkin testiksi tyhjä tiedosto ja 100mb video omalta serveriltäni:

https://sirkku.org/nullfile

https://sirkku.org/Sample_Video_File_100MB.mp4

 


AaTanja
Moderaattori
Forum|alt.badge.img+6
  • Moderaattori
  • March 30, 2025

Kysyin tilanteesta DigitalOceanin palstalla ja siellä vain suoraan käskettiin olemaan internet-palveluntarjoajaan yhteydessä, ymmärrettävää kyllä.

Testattu myös kolmas sivusto jossa sama ongelma: archive.org. Latausnopeus poikkeuksetta alle 100 KB/s ainoastaan tällä yhteydellä. Tässäkin samat testit tehty, eli VPN päällä tulee aina täydellä nopeudella ja kavereilta kysyessä kenelläkään muulla ei ole vastaavaa ongelmaa.

Nyt kun olen tarkemmin kiinnittänyt huomiota niin aika monella muullakin sivustolla kuvat ja tiedostot tuppaavat latautumaan mystisen hitaasti ainoastaan tällä netillä, joten jotain yleisempää häikkää tässä on oltava.

Tiedostotyypillä ei vaikutusta. Tässä kuitenkin testiksi tyhjä tiedosto ja 100mb video omalta serveriltäni:

https://sirkku.org/nullfile

https://sirkku.org/Sample_Video_File_100MB.mp4

 

Kiitoksia vastauksista ja esimerkkitiedostoista. Välitin vastauksesi eteenpäin asiantuntijallemme, ja odotetaan ensi viikolle selvittelyn kanssa. Palaamme tähän ketjuun, kun saamme uutta kerrottavaa.

On kyllä kovin mystinen tapaus tämä sinun nopeushäikkä, ja itsekin ihan odotan, että tälle saadaan syy ja selvyys🤞


AaTanja
Moderaattori
Forum|alt.badge.img+6
  • Moderaattori
  • March 30, 2025

Vaikka onkin sunnuntai, niin sain jo eteenpäin viemääni kommenttiisi vastauksen ja ehdotuksen kokeilla toisella modeemilla, jos vaan mahdollista. Siten (ehkä) saisimme rajattua jotenkin ongelmaa. 

Jos tämäkään ei tuota toivottua tai minkäänlaista tulosta, niin suosittelen jättämään meille häiriöilmoituksen. Jos päädyt sen tekemään, niin linkkaa ihmessä tämä keskustelu siihen taustatiedoksi mukaan. 

Testasimme täällä kahdella eri laitteella ja liittymällä sekä fyysisestikin kaukana toisistaan avata nuo laittamasi esimerkkilinkit, ja video latautui kummallakin meistä ihan normaalilla nopeudella. 


  • Aloittaja
  • Savumerkittäjä
  • May 13, 2025

Noniin, ravasin Telian myymälässä ja sain lopulta lainamodeemin, mutta se ei ratkaissut ongelmaa. Häiriöilmoitus vietiin eteenpäin, ja parin viikon kuluttua sain harvinaisen kattavan vastauksen tekstarilla:

“Vikailmoituksesi on käsitelty. Vikaa ei löytynyt Telian verkosta. T. Telia”

Okei, no missä se vika sitten voisi olla?


Forum|alt.badge.img+8
  • Moderaattori
  • May 13, 2025

Noniin, ravasin Telian myymälässä ja sain lopulta lainamodeemin, mutta se ei ratkaissut ongelmaa. Häiriöilmoitus vietiin eteenpäin, ja parin viikon kuluttua sain harvinaisen kattavan vastauksen tekstarilla:

“Vikailmoituksesi on käsitelty. Vikaa ei löytynyt Telian verkosta. T. Telia”

Okei, no missä se vika sitten voisi olla?

Hyvä, että saimme suljettua reitittimen ongelman ulkopuolelle.

Jätkitkö häiriöilmoituksen meille yhteydenotto lomakkeen kautta vai puhelimitse/chatin kautta? Jos häiriöilmoitus on jätetty chatin/puhelun kautta, niin tällöin asiakaspalvelija ei ole välttämättä saanut sanoitettua ongelmaa eteenpäin oikealla tavalla. On myös mahdollista, että meidän kaapeliverkon asiantuntija on katsonut vain yhteyden linja-arvoja ja tulkinnut yhteyden toimivan normaalisti, sillä erittäin usein vastaavat ongelmat jäävät palveluntarjoajan verkon ulkopuolelle.

Saitko vikailmoituksen jättämisen yhteydessä tai sen jälkeen vikailmoituksen yksilöivää tikettinumeroa? Voisin tuon tikettinumeron perusteella edistää asiaa ja kysellä tilanteesta meidän verkon ylläpidolta.


  • Aloittaja
  • Savumerkittäjä
  • May 13, 2025

Hyvä, että saimme suljettua reitittimen ongelman ulkopuolelle.

Jätkitkö häiriöilmoituksen meille yhteydenotto lomakkeen kautta vai puhelimitse/chatin kautta? Jos häiriöilmoitus on jätetty chatin/puhelun kautta, niin tällöin asiakaspalvelija ei ole välttämättä saanut sanoitettua ongelmaa eteenpäin oikealla tavalla. On myös mahdollista, että meidän kaapeliverkon asiantuntija on katsonut vain yhteyden linja-arvoja ja tulkinnut yhteyden toimivan normaalisti, sillä erittäin usein vastaavat ongelmat jäävät palveluntarjoajan verkon ulkopuolelle.

Saitko vikailmoituksen jättämisen yhteydessä tai sen jälkeen vikailmoituksen yksilöivää tikettinumeroa? Voisin tuon tikettinumeron perusteella edistää asiaa ja kysellä tilanteesta meidän verkon ylläpidolta.

Tein vikailmoituksen lomakkeella ja sain sen jälkeen puhelinsoiton. Lähinnä käytiin pikaisesti läpi tässä ketjussa jo mainittuja juttuja, kyseinen asiakaspalvelija oli etukäteen silmäillyt ketjua.

Sen jälkeen sain viestin että ilmoitus siirrettiin asiantuntijalle ja ymmärtääkseni ilmoituksen tikettinumero on xxxxxxxx.


Forum|alt.badge.img+8
  • Moderaattori
  • May 13, 2025

Tein vikailmoituksen lomakkeella ja sain sen jälkeen puhelinsoiton. Lähinnä käytiin pikaisesti läpi tässä ketjussa jo mainittuja juttuja, kyseinen asiakaspalvelija oli etukäteen silmäillyt ketjua.

Sen jälkeen sain viestin että ilmoitus siirrettiin asiantuntijalle ja ymmärtääkseni ilmoituksen tikettinumero on xxxxxxx.

Kiitos tarkennuksesta ja tikettinumerosta. Muokkasin nyt tikettinumeron piiloon ja selvittelen tätä. Palaan ketjuun myöhemmin. 


Forum|alt.badge.img+8
  • Moderaattori
  • May 23, 2025

Kiitos tarkennuksesta ja tikettinumerosta. Muokkasin nyt tikettinumeron piiloon ja selvittelen tätä. Palaan ketjuun myöhemmin. 

Väliaikatietoa ketjuun. Selvitys on edelleen kesken. 


SalliJf
Ex-telialainen
Forum|alt.badge.img+1
  • Ex-telialainen
  • June 26, 2025

Hyvä, että saimme suljettua reitittimen ongelman ulkopuolelle.

Jätkitkö häiriöilmoituksen meille yhteydenotto lomakkeen kautta vai puhelimitse/chatin kautta? Jos häiriöilmoitus on jätetty chatin/puhelun kautta, niin tällöin asiakaspalvelija ei ole välttämättä saanut sanoitettua ongelmaa eteenpäin oikealla tavalla. On myös mahdollista, että meidän kaapeliverkon asiantuntija on katsonut vain yhteyden linja-arvoja ja tulkinnut yhteyden toimivan normaalisti, sillä erittäin usein vastaavat ongelmat jäävät palveluntarjoajan verkon ulkopuolelle.

Saitko vikailmoituksen jättämisen yhteydessä tai sen jälkeen vikailmoituksen yksilöivää tikettinumeroa? Voisin tuon tikettinumeron perusteella edistää asiaa ja kysellä tilanteesta meidän verkon ylläpidolta.

Tein vikailmoituksen lomakkeella ja sain sen jälkeen puhelinsoiton. Lähinnä käytiin pikaisesti läpi tässä ketjussa jo mainittuja juttuja, kyseinen asiakaspalvelija oli etukäteen silmäillyt ketjua.

Sen jälkeen sain viestin että ilmoitus siirrettiin asiantuntijalle ja ymmärtääkseni ilmoituksen tikettinumero on xxxxxxxx.

Pahoittelut, että tämän selvittämisessä on kestänyt! On meidän päässä edelleen siis selvityksessä. Onko oireilua ollut edelleen havaittavissa? Jos on, niin minkälaista ja onko muutoksia tullut?


Forum|alt.badge.img
  • Faxaaja
  • June 26, 2025

VPN, myös salaa yhteyden ja valikoitua rajoitusta, joka hidastaa tiettyä liikennettä on vaikea tehdä, koska sen tunnistaminen ei onnistu. Tämä on, myös yksi syy miksi VPN yhteyksiä käytetään.

Tuossa on yksi syy mikä minulla tulee mieleen, jos asiakkaan laitteissa ei ole mitään vikaa ja lisäksi reitti, muuttuu, jos VPN on päällä.


Forum|alt.badge.img+8
  • Moderaattori
  • June 27, 2025

@Dfghjkl Sain juuri yhteydenoton meidän kaapeliverkon asiantuntijalta. Liittymän ja alueen kaapeliverkon osuutta on nyt seurattu ja analysoitu. Verkon osuudessa ei ole havaittavissa sellaista virheilyä tai muuta poikkeavaa, mikä selittäisi yhteyden hidastumisen verkon osuudesta johtuen.

Jokin syy siellä taustalla tietenkin on, kun yhteys hidastelee vain tiettyjen osoitteiden kohdalla. Mutta tätä ongelmaa emme pysty korjaamaan perinteisin keinoin operaattorin toimesta. Meidän runkoverkon ulkopuolelle muodostuvien kansainvälisten yhteyksien kautta kulkevien yhteyksien nopeus on monen tekijän summa, ja hidastumisen taustalla yleensä on sellaisia tekijöitä mihin emme voi suoraan vaikuttaa.