Skip to main content

Nostimme laajakaistasi lähetysnopeuden

  • 5. maaliskuuta 2025
  • 5 kommenttia
  • 112 katselukertaa

jokeri59
Meilaaja
Forum|alt.badge.img+5

Lähetysnopeuden merkitys korostuu nykyajan digitaalisessa maailmassa, jossa yhä useampi jakaa sisältöä nettiin ja osallistuu videoneuvotteluihin päivittäin. Korkea lähetysnopeus mahdollistaa omien tiedostojen, kuten valokuvien ja videoiden, sujuvan lataamisen verkkoon. Tämä säästää aikaa ja parantaa käyttökokemusta, kun tiedostojen siirtymistä ei tarvitse odottaa pitkään.

Tämä tuli yllättäen ja pyytämättä. Kiitos! 😁

  • Savumerkittäjä
  • 12. maaliskuuta 2025

Moi!

 

Mulle tuli sama ilmoitus, mutta nopeus ei näytä juurikaan nousseen. Netti tulee kuidulla talojakamoon ja talojakamosta ethernetiä pitkin asuntoon. Aiemmin sain 550 - 570 megabitin lähetysnopeuksia, nyt nopeudet olen mitannut enimmillään 650 megabitin tuloksia. Kokeilin kahta eri reititintä, eri laitteita, ja kaikilla sama tulos. Nousukaapelikin on käytetty varmuuden vuoksi irti Kaikki laitteeni puhelinta lukuun ottamatta ovat piuhan perässä. Yritin aspasta kysellä, että olisiko vanha nopeusprofiili tmv. voinut jäädä päälle, mutta keskustelu tyssäsi siihen, että 600 megabittiä on normaali nopeus. Minä olen vähän eri mieltä, kun alas tulee kuitenkin vuorokaudenajasta riippuen 880 - 950 megabittiä, että ainoastaan Telian laitteiden rajoitus voi olla tämän takana.

 

Etenisikö asia tätä kautta paremmin oikeille tahoille tarkistettavaksi?


SakuMik
Moderaattori
Forum|alt.badge.img+5
  • Moderaattori
  • 12. maaliskuuta 2025
SampoH72 kirjoitti:

Mulle tuli sama ilmoitus, mutta nopeus ei näytä juurikaan nousseen. Netti tulee kuidulla talojakamoon ja talojakamosta ethernetiä pitkin asuntoon. Aiemmin sain 550 - 570 megabitin lähetysnopeuksia, nyt nopeudet olen mitannut enimmillään 650 megabitin tuloksia. Kokeilin kahta eri reititintä, eri laitteita, ja kaikilla sama tulos. Nousukaapelikin on käytetty varmuuden vuoksi irti Kaikki laitteeni puhelinta lukuun ottamatta ovat piuhan perässä. 

Varmistaisin, että olivathan reitittimet joita kokeilit kykeneviä 1000M nopeuteen? Lisäksi onko käytössäsi vähintään CAT5e-kaapeli nousuna+laitteessa, jossa yhteyttä kokeilit?

SampoH72 kirjoitti:

Yritin aspasta kysellä, että olisiko vanha nopeusprofiili tmv. voinut jäädä päälle, mutta keskustelu tyssäsi siihen, että 600 megabittiä on normaali nopeus. Minä olen vähän eri mieltä, kun alas tulee kuitenkin vuorokaudenajasta riippuen 880 - 950 megabittiä, että ainoastaan Telian laitteiden rajoitus voi olla tämän takana.

Etenisikö asia tätä kautta paremmin oikeille tahoille tarkistettavaksi?

Onpa omituista ettei asiakaspalvelussa ole heti tarkistettu onko meidän puolesta yhteys jäänyt 500M rajoitukselle. Emme täällä Yhteisössä käsittele asiakastietoja, joten en tästä pääse tilannetta tarkistamaan mutta jos yllä mainitut asiat ovat kunnossa, niin normaalilta tuo ei tosiaan kuulosta. Suosittelisin täyttämään meille häiriöilmoituksen tarkkojen tietojen kera lomakkeella, jotta pääsemme tarkastelemaan tätä tarkemmin.


  • Savumerkittäjä
  • 12. maaliskuuta 2025

Moi.

Kiitos vastauksesta. Kaapelit ovat kaikki vähintään tuota ja testaamani laitteet siihen kykenevät.

Kiitos, tuota lomaketta äsken etsinkin, mutta en löytänyt. Tein vikailmoituksen nyt, ja toivottavasti asia päätyy asianmukaiseen käsittelyyn. :)


SakuMik
Moderaattori
Forum|alt.badge.img+5
  • Moderaattori
  • 12. maaliskuuta 2025
SampoH72 kirjoitti:

Kiitos vastauksesta. Kaapelit ovat kaikki vähintään tuota ja testaamani laitteet siihen kykenevät.

Kiitos, tuota lomaketta äsken etsinkin, mutta en löytänyt. Tein vikailmoituksen nyt, ja toivottavasti asia päätyy asianmukaiseen käsittelyyn. :)

Jees toivotaan, että sieltä otetaan nyt heti koppia ja saadaan nopeudet kuntoon! 👍


jokeri59
Meilaaja
Forum|alt.badge.img+5
  • 12. maaliskuuta 2025
SampoH72 kirjoitti:

Moi!

Yritin aspasta kysellä, että olisiko vanha nopeusprofiili tmv. voinut jäädä päälle, mutta keskustelu tyssäsi siihen, että 600 megabittiä on normaali nopeus. Minä olen vähän eri mieltä, kun alas tulee kuitenkin vuorokaudenajasta riippuen 880 - 950 megabittiä, että ainoastaan Telian laitteiden rajoitus voi olla tämän takana.

Näin minullekin joskus aikoinaan sanottiin, kun nopeuden rajoittimena oli vanhat valokuitumuuntimet. Tilasin 1000M linjan, mutta laitteista irtosi alle 100M. Kun en heti älynnyt vaihtaa talojakamon muunninta, kysyin Telialta missä mättää. Eikö sinulle riitä 100M? oli vastine, noin karrikoituna.

No onhan se vaihteluvälissä…

Meidän tapauksessa syy oli meidän, mutta asiakaspalvelussa toimivien insinöörien asenteessa olisi joskus korjaamisen varaa. Mielestäni aika kapeakaistaista väkeä. Ei tietysti pidä mennä yleistämään, mutta tälläinen kuva minulla on muodostunut.

Vaihdatin kuitumuuntimet ja teetin uudet piuhat asuntoon. Siksi nopeus on lähellä ylärajaa vuorokauden kaikkina ajankohtina. Ei valittamista...

 

 


Vastaa