Ongelma taloyhtiönetin ja reitittimen kanssa

  • 2 September 2022
  • 2 kommenttia
  • 285 katselukertaa

Moi!

Meillä on Telian taloyhtiönetti vdsl-yhteydellä ja käytettävissä reititin merkkiä Tenda AC1200. Nettiyhteyttä ei kuitenkaan olla saatu toimimaan. Ollaan oltu yhteydessä Telian chattiin ja helpdeskiin, mutta kummastakaan ei ole saatu apua juuri sen jälkeen, kun netti ei oletusasetuksilla lähde toimimaan. Helpistä luvattiin soittaa takaisin mutta mitään ei ikinä kuulunut.

 

Onko kenelläkään ideaa millaisilla asetuksilla nettiyhteyttä voisi kokeilla saada toimimaan? Kiitos paljon avusta!


2 kommenttia

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +16

AC1200 lisämerkintä viittaa laitteen langattomiin ominaisuuksiin. Se ei ole mallimerkintä.

 

Mahtaakohan kyse olla esimerkiksi mallista AC5, AC6, AC7, AC8, AC10, AC10U, AC11 tai MW-sarjasta? Näissä on ethernet wan-liitäntä. Mikäli sinulla on tämä malli, tarvitset langattoman tukiaseman ja puhelinpistorasian väliin VDSL2-modeemin.

 

Tenda V12 ja V300 ovat VDSL2-modeemeja ja niiden pitäisi toimia Teliankin liittymissä. Tendan oletusarvona taitaa olla PPPoE yhteys. Tätä ei juuri Suomessa käytetä, joten vaihda Connection Type:ksi dynamic ip tai dhcp.

 

VLAN asetuksen tulee olla pois päältä tai tyhjä. Mikäli laite ehdottomasti sellaisen vaatii, kokeile 255. Huomaa myös yksöisvee. vlan = virtual local area network, jota ei pidä sekoitta langattomaan lähiverkkoon, wlan = wireless local area network.

Kiitos tuhannesti @irritus!!!


 


Connection typen muuttaminen dynamic ip:ksi auttoi ja netti pelaa. Kiitos!


 


-------------


Muokkaaja Merja_J: lisätty tägäys

Vastaa