Skip to main content

Hommasin tuon telian 100/10 vdsl2 valokuitu netin  mutta vaikka millasia asetuksia koittanut niin ei tuo asuksen vekotin nettiä laita jakoon mitään kautta. Telian asiakaspalvelusta sain vastauksen että osta heiltä modeemi taikka joku voi tulla sitä katsomaan mutta jos vika ei heidän netissä ole niin veloittavat käynnistä 100€..



Kellään tiedossa asetuksia tälle laitteelle että netti lähtee rullaamaan vai pitääkö masentuneena vain mennä hakemaan telian laite?



 



Edit HannaSu: muokattu otsikkoa hieman.

@Erkki33@  kirjoitti:

Hommasin tuon telian 100/10 vdsl2 valokuitu netin  mutta vaikka millasia asetuksia koittanut niin ei tuo asuksen vekotin nettiä laita jakoon mitään kautta. Telian asiakaspalvelusta sain vastauksen että osta heiltä modeemi taikka joku voi tulla sitä katsomaan mutta jos vika ei heidän netissä ole niin veloittavat käynnistä 100€..

Kellään tiedossa asetuksia tälle laitteelle että netti lähtee rullaamaan vai pitääkö masentuneena vain mennä hakemaan telian laite?

Perus VDSL pitäisi toimia suoraan ilman mitään asetuksia. Ekana tietysti katsotaan että palaako DSL-valo kiinteästi? Siitä tietää että linkki on muodostunut. Tuolla toisessa ketjussa puhuttiin myös "taloyhtiönetistä" - voiko täsä olla kyseessä sellainen? Se vaikutti tavallisuudesta poikkeavalta viritelmältä, sillä siinä piti määritellä VLAN ID:ksi 255, jotta homman sai toimimaan. Normaalisti VLAN taggausta ei käytetä missään liittymissä vaan niiden tulisi "untagged" tilassa suoraan siltaavina. Toki lisäämällä tuollainen VLAN ID ja jättämällä asia kertomatta saadaan asiakkaat ostamaan myös päätelaitteet operaattorilta, vaikkei todellisuudessa olisi pakko. Operaattorin tavitsee vain laittaa kyseinen portti tagged modeen ja joku random VLAN ID sinne, niin eipä tosiaan toimi ellei asiakas osaa arvata oikeaa ID:tä.. 🙂


@SINAD@  kirjoitti:
@Erkki33@  kirjoitti:

Hommasin tuon telian 100/10 vdsl2 valokuitu netin  mutta vaikka millasia asetuksia koittanut niin ei tuo asuksen vekotin nettiä laita jakoon mitään kautta. Telian asiakaspalvelusta sain vastauksen että osta heiltä modeemi taikka joku voi tulla sitä katsomaan mutta jos vika ei heidän netissä ole niin veloittavat käynnistä 100€..

Kellään tiedossa asetuksia tälle laitteelle että netti lähtee rullaamaan vai pitääkö masentuneena vain mennä hakemaan telian laite?

Perus VDSL pitäisi toimia suoraan ilman mitään asetuksia. Ekana tietysti katsotaan että palaako DSL-valo kiinteästi? Siitä tietää että linkki on muodostunut. Tuolla toisessa ketjussa puhuttiin myös "taloyhtiönetistä" - voiko täsä olla kyseessä sellainen? Se vaikutti tavallisuudesta poikkeavalta viritelmältä, sillä siinä piti määritellä VLAN ID:ksi 255, jotta homman sai toimimaan. Normaalisti VLAN taggausta ei käytetä missään liittymissä vaan niiden tulisi "untagged" tilassa suoraan siltaavina. Toki lisäämällä tuollainen VLAN ID ja jättämällä asia kertomatta saadaan asiakkaat ostamaan myös päätelaitteet operaattorilta, vaikkei todellisuudessa olisi pakko. Operaattorin tavitsee vain laittaa kyseinen portti tagged modeen ja joku random VLAN ID sinne, niin eipä tosiaan toimi ellei asiakas osaa arvata oikeaa ID:tä.. 🙂

Joo taloyhtiön netti kyseessä, sen vaihdoinkin tuohon mutta ei vaikutusta, dsl valo palaa ja netin valo palaa mutta kun koittaa piuhalla mennä nettiin niin ei muodosta yhteyttä ja wifissä sanoo suoraan että ei internet yhteyttä.. Asuksen vekotin asetuksissa alussa sanoo että yhdistetty internettiin mutta kun koittaa ddns laittaa herjaa että ei pysty yhdistämään internettiin, liitteenä kuva mitä meinaan

 

--

Edit HannaSu: upotettu kuva kommenttiin.


Oliskohan sulla sitten tosiaan sama ongelma kuin tässä ketjussa? Onko noi taloyhtiönetit nyt laitettu ihan tahallaan VLAN tagatuiksi? Jos näin, niin miksi ihmeessä? En näe mitään järkisyytä miksi asiakkaan portti pitäisi tagata, ellei haluta tahallaan tyrkyttää asiakkaille niitä valkoisia pystymodeemeita?

 

Voit testata tuon itsekin, mene WAN-alalehdelle ja sieltä laita 802.1Q enabled-tilaan ja sen jälkeen siihen se VLAN ID 255, mitä tuolla toisessa ketjussa oli tehty.


@SINAD@  kirjoitti:

Oliskohan sulla sitten tosiaan sama ongelma kuin tässä ketjussa? Onko noi taloyhtiönetit nyt laitettu ihan tahallaan VLAN tagatuiksi? Jos näin, niin miksi ihmeessä? En näe mitään järkisyytä miksi asiakkaan portti pitäisi tagata, ellei haluta tahallaan tyrkyttää asiakkaille niitä valkoisia pystymodeemeita?

 

Voit testata tuon itsekin, mene WAN-alalehdelle ja sieltä laita 802.1Q enabled-tilaan ja sen jälkeen siihen se VLAN ID 255, mitä tuolla toisessa ketjussa oli tehty.

Noin tosiaan tein jo ilman että vaikutti mihinkään luettuani ton ketjun jo aijemmin. Asiakaspalvelusta ne tosiaan koitti suoraan tyrkyttää sitä niiden omaa modeemia ratkasuna tähän hommaan eikä oikein sanonu juuta eikä jaata että mitä voin tehä kun apua kyselin, muutakun maksaa 100€ siitä että joku tulee kattoon et toimiiko netti taikka että otan sen niiden pömpelin.. Liitteenä vielä kuva noista mun asetuksista.

 

 

--

Edit AaTanja: upotettu kuva kommenttiin. 

 

 


@SINAD@  kirjoitti:

Onko noi taloyhtiönetit nyt laitettu ihan tahallaan VLAN tagatuiksi? Jos näin, niin miksi ihmeessä?

Voisiko syynä olla Telia TV sekä hybridimodeemit? Kaikissa liittymissä on sama konfiguraatio, jotta asetuksia ei tarvitse hallita asiakaskohtaisesti Telia TV- ja hybridimodeemi-tilausten perässä.


@irritus@  kirjoitti:
 

Voisiko syynä olla Telia TV sekä hybridimodeemit? Kaikissa liittymissä on sama konfiguraatio, jotta asetuksia ei tarvitse hallita asiakaskohtaisesti Telia TV- ja hybridimodeemi-tilausten perässä.

Eikös hybridin pitäisi silti toimia tavallisena ADSL/VDSL liittymänä ilman hybriditoiminnallisuutta?

 

Tuo VLAN tagihan toi toki olla muutakin kuin 255, mikä vain väliltä 1...4094.

Joskus muinaishistoriassa mullekin tarjottiin Telia TV:tä, mutta mitä selvitin asiaa silloin niin sen olisi saanut toimimaan vain ja ainoastaan Telian omalla palvelureitittimellä, joka olisi ollut sellainen pystyssä seisova muovitoosa mitä ei olisi saanut räkkiin yms. mitenkään - eikä edes seinään kiinni. Ei ole koko talossa järkevää paikka sen malliselle laitteelle. Koska sen mekaaninen asennus olisi ollut täysin mahdotonta ja siihen mennessä kaikki muu toimi mainiosti, en sitä sitten ottanut.

 

Tosin huhujen mukaan se pitäisi silti toimia normaalina nettiliittymänä itse valituilla laitteilla ilmankin sitä palvelureititintä, mutta Telia TV:tä ei silloin saa toimimaan.

 

Aika huolestuttava suunta jos aletaan mennä siihen ettei saa itse valita sellaisia laitteita, jotka on esimerkiksi mekaanisessa mielessä ylipäätään mahdollista asentaa järkevästi. Pystyssä seisovat laitteet ovat useimmiten mahdottomia.


@SINAD@  kirjoitti:

Eikös hybridin pitäisi silti toimia tavallisena ADSL/VDSL liittymänä ilman hybriditoiminnallisuutta?

Näinhän se tekee, mutta modeemin asetusten tulee tietysti olla ylipäätään Telian verkkoon sopivat. Tämä koskee kaikkia Telian ADSL2- ja VDSL2-liittymiä, ei pelkästään hybridilaajakaistaa.

 

@SINAD@  kirjoitti:

Joskus muinaishistoriassa mullekin tarjottiin Telia TV:tä, mutta mitä selvitin asiaa silloin niin sen olisi saanut toimimaan vain ja ainoastaan Telian omalla palvelureitittimellä

Näin Sonera oli sen suunnitellut.

 

Jossakin vaiheessa asiakkaat kuitenkin käänteismallinsivat, mitä Soneran palvelureititin oikein tekee. Tämän jälkeen Sonera Viihde oli mahdollista saada toimimaan muillakin reitittimillä säätämällä vpi/vci tai vlan parametrit kohdalleen ja pystyttämällä lähiverkkoon riittävän vapaasti konfiguroitava dhcp-palvelin.

 

Muovilootien dhcp ei Viihteelle taivu, joten dhcp piti hoitaa tietokoneella tai jättää Soneran palvelureititin Viihteen ja oman reitittimen väliin hoitamaan Viihteen dhcp.

 

@SINAD@  kirjoitti:

Aika huolestuttava suunta jos aletaan mennä siihen ettei saa itse valita sellaisia laitteita

Kiinteän verkon puolella omien laitteiden käyttö sentään onnistuu, kunhan ensin saa käänteismallinnettua, mitä Telian laitteet tekevät.

 

Mobiiliverkon puolella tulevaisuus näyttää huomattavasti synkemmältä.

 

VoLTE toimii vain muutamassa Telian valitsemassa puhelinmallissa. Jos Norjan tauti tarttuu Suomeenkin ja UMTS-verkko puretaan, niin sen jälkeen vain muutamalla Telian valitsemalla puhelinmallilla voi enää puhua puheluita. Sentään tekstiviestit onneksi toimivat kaikissa 4G-puhelimissa.


@irritus@  kirjoitti:
Näinhän se tekee, mutta modeemin asetusten tulee tietysti olla ylipäätään Telian verkkoon sopivat. Tämä koskee kaikkia Telian ADSL2- ja VDSL2-liittymiä, ei pelkästään hybridilaajakaistaa.

ADSL-puolella oli juu VPI/VCI, mutta mitä ihmettä ne asetukset sitten VDSL-puolella olisivat? Ainakaan silloin kun mulla oli VDSL niin ei siinä modeemissa ollut mitään muita asetuksia kuin muutama DIP-kytkin, joista olennaista oli ainoastaan se joka vaikutti, oliko modeemi keskuspään vai asiakaspään laite. Kun sen conffasi asiakaslaitteeksi niin silloin kakki muut mm. profiili yms. menevät automaattisesti oikein. Määrittämällä tuon väärin ei linkkiä muodostu tietysti lainkaan.

 

@irritus@  kirjoitti:

Jossakin vaiheessa asiakkaat kuitenkin käänteismallinsivat, mitä Soneran palvelureititin oikein tekee. Tämän jälkeen Sonera Viihde oli mahdollista saada toimimaan muillakin reitittimillä säätämällä vpi/vci tai vlan parametrit kohdalleen ja pystyttämällä lähiverkkoon riittävän vapaasti konfiguroitava dhcp-palvelin.

Tämähän on mielenkiintoinen tieto! Eli jos joskus tulisi tarvetta Telia TV:lle niin se voisi olla mahdollinen. Mun omassa verkossa voin säätää mihin tahansa porttiin joko suoran siltaavan WANin, minkä tahansa lähiverkoista tai sitten näiden yhdistelmän jos portti jätetään VLAN tagged tilaan. Mutta joo, toistaiseksi olen erittäin tyytyväinen VU+ Ultimo 4K:hon, joka on käytännössä sama kuin henkilökohtainen netti-tv palvelu.

 


Pitkän aikaa kyseltyäni ja vängättyäni telian aspalta vdsl asetuksia lopputulema oli se että se ei ole niiden ongelma että ne ei tiedä niiden oman verkon asetuksia/anna niitä mulle koska mulla ei ole niiltä ostettu laite ja vaikka oliskin niiltä ostettu laite niin jos se ei toimis niin sekään ei ois niiden ongelma vaan mun koska ne vastaa vaan niiden verkosta..

Mulla ei näin koronan takia työttömänä oo nyt varaa maksella 100€ siitä että joku tulis kattoon onko se vika niiden verkossa niin kai se on sit vaan luovutettava ton mun modeemin kanssa ja otettava siitä tappiot


Saatko mistään lainaksi toista VDSL-modeemia? Eikös Telian myymälät lainanneet juurikin vikaselvityksiin? Toinen mahdollisuus olisi ostaa käytettynä jostain (kympin pari). Itse asiassa mullakin on pari VDSL-modeemia tuolla hyllyssä, voisi oikeastaan laittaa nekin eteenpäin esim. torin tms. kautta, kun olen tässä juuri muutakin vanhaa laitteistoa hävittämässä mm. ylimääräisiä kytkimiä yms.


Hei @Erkki33  ja tervetuloa Telia Yhteisöön!


 


Aiemman kokemuksen mukaan jotkut Asus -laitteet ovat vaatineet aloitus Wizardin läpikäymisen ennen kuin ovat alkaneet toimia mutta sen perusteella, että olet asetuksiin päässyt, oletkin sen mahdollisesti käynyt läpi. Resetoimalla laitteen yleensä aloitus Wizard ilmestyy uudelleen, joten sitä voisi kokeilla, jollet ole jo sitä tehnyt.


 


Liittymissä ei pitäisi tarvita määrittää VLAN ID:tä, koska oletus-vlan on untagged-vlan. Se on vlan 255, mutta sitä ei tarvitse tagata. Jos laite tehdasasetuksilla on tägätty jollekin vlanille, niin silloin tägäys tulee poistaa.


 


Sinulle oli mainittu turhasta asentajakäyntimaksusta. Tämä maksu on tosiaan mahdollinen, mikäli liittymästä tehtävä häiriöilmoitus siirrettäisiin asentajalle "kentälle" tutkintaan ja asentaja asiakkaan kotiin paikanpäälle tullessaan havaitsisi, että ongelma jää asiakkaan omaan päätelaitteeseen tai kytkentään. Asiantuntijamme tutkivat aina häiriön ennen häiriöntutkinnan kenttäasentajalle siirtoa.


 


Kerroit, että modeemilaitteessasi palaa dsl-valo. Tämä tarkoittaa, että mikäli liittymän kytkentä on oikein operattorin osuudelta, modeemi laitteesi näkyy meille linjoilla. Modeemin ollessa linjoilla asiantuntijamme voi rajata vian tehokkaasti verkkoon mikäli sieltä löytyy ongelmaa. Jos ongelmaa verkosta ei löydy, on hän tarvittaessa yhteydessä vian ilmoittajaan tai laittaa viestin että verkon osuus on kunnossa.


 


Teliakaupoissa on olemassa lainalaitteita, joilla on mahdollista testata yhteyttä ja varmistua siitä jääkö yhteysongelma modeemiin vai johonkin muuhun itse yhteydessä. Välttämättä yhteyttä ei tarvitse juuri Telian modeemilla testata. Testaukseen käy myös jokin muu toinen vdsl2+ modeemi.


 


Kun olet @Erkki33 testannut yhteyttä toisella laitteella ja jos yhteys ei toimi, niin ottaisitko uudelleen meihin yhteyttä? Voit ottaa yhteyttä meihin esim Chatin kautta, jolloin voit liitteeksi laittaa tämän keskustelun.

Näkyykö modeemin hallintasivustolla wan ip-osoite? Jos näkyy, ota numerosarja ylös ja katso toimivalla tietokoneella nslookup- tai host-komennolla, minkä verkkotunnuksen ip-osoite antaa. Telian liittymissä käytettyjen ip-osoitteiden tulisi esiintyä inet.fi tai telia verkkotunnuksilla.

 

Mikäli saamasi ip-osoitteeseen liittyvässä nimessä lukee esimerkiksi elisa, edellisellä asukkaalla on voinut olla Elisan liittymä ja sinulle on edelleen kytketty irtisanottu Elisan liittymä, eikä Telian liittymää.


Pistin omat VDSL2-modeemit ja ADSL-modeemin myyntiin tori.fi palveluun parilla kympillä... Siellä on muitakin vastaavia tarjolla kymmeniä. Ajattelin laittaan tämän vinkkinä, jos haluat ostaa vara/testilaitteen itsellesi hyllyyn. Se on esim. kesäisin hyvä jos yhteys lakkaa toimimasta ja pitää kokeilla että rikkoiko ukkonen modeemin.


Hei

 

Itselläni on myös Telian 100/10 valokuitu jossa viimeiset metrit on toteutettu VDSL2+ -yhteydellä puhelinkaapeleita pitkin. Päässä on Zyxel modeemi josta olen kytkenyt yhden portin siltaavaksi. Tässä portissa minulla on Asus RT-AC68U reititin. Ja sillä on myös DHCP uusinnoissa ongelmia.

 

Eli tämä ongelma on Telian ja Asuksen DHCP toteutuksissa, sillä valitettavasti reitittimen asetuksista sitä ei saa toimimaan. Asuksen ainoat WAN asetukset on: WAN-yhteystyyppi (Automaattinen IP), Otetaanko WAN käyttöön (kyllä), Otetaanko NAT käyttöön (kyllä), Otetaanko UPnP (ei), Yhdistetäänkö DNS palvelimeen automaattisesti (kyllä), DHCP class identifier option 60 (tyhjä), DHCP client identifier option 61 (tyhjä), Authentication (tyhjä), Isäntänimi (tyhjä), MAC-osoite (tyhjä), DHCP kyselytaajuus (normaali, agressiivinen, jatkuva - kaikki yhtä huonoja), Laajenna TTL arvoa (ei) ja Spoof LAN TTL value (ei).

Olisiko jollain "oikeat" asetukset jotta DHCP pysyisi voimassa? Vai laitanko kiinteän IP osoitteen reitittimelle jotta DHCP:lta ei tarvitsisi yrittää uusia osoitetta?

 

Olen laittanut reitittimen käynnistymään 3 kertaa viikossa jotta yhteys ei menisi yllättäen poikki mutta sekään ei näytä auttavan.

Samainen kokoonpano toimi erinomaisesti vielä 6kk sitten Elisan verkossa, Telialla DHCP uusinnat ei vain näytä toimivan. Taloyhtiön sopimuksella Telia on edullisempi, mutta laatukin on sen mukainen.

 

Ai miksi käytän Asus reititintä? Koska lähiverkon asetukset on monipuolisempia kuin Zyxelissä ja saan myös AI-Mesh -verkon pidettyä paremmin hallinnassa.

Telian asiakaspalvelu ei suostu tutkimaan asiaa koska Asus reititintä ei ole ostettu heiltä.


@  kirjoitti:

 

Olisiko jollain "oikeat" asetukset jotta DHCP pysyisi voimassa? Vai laitanko kiinteän IP osoitteen reitittimelle jotta DHCP:lta ei tarvitsisi yrittää uusia osoitetta?

Kiinteää IP-osoitetta ei saa Telian kuluttajaliittymiin - sitähän on kyllä yritetty toivoa, mutta Telian nk. business owner toimea hoitava henkilö jättää kaikki kiinteän verkon kehitystoiveet huomiotta. Itse laitettu kiinteä IP osoite ei taasen toimi lainkaan, jos Telia on conffannut kytkimensä oikein. Siellä on melko varmasti IP source guard päällä joka tarkoittaa, että kytkin laskee liikennettä läpi ainoastaan siitä osoitteesta mikä on DHCP:n kanssa sovittu ja valvoo myös leasetimea eli jos leasea ei uudisteta ajoissa, menee portti kiinni. Mulla on jopa omissa sisäverkon kytkimissä tällainen.

 

DHCP:n suhteen ongelma voisi liittyä Telian käsittämättömän lyhyeen leasetimeen joka on nykyään 1200 sekuntia. Ennen tämä taisi olla vuorokauden. Tästä johtuen reititin joutuu uudistamaan osoitteen käytännössä joka 10:s minuutti. Millään muulla operaattorilla ei ole näin käsittämätöntä DHCP-toteutusta ja tästäkin olen aikoinaan rutissut, mutta johtuen tuosta business owner toimihenkilöstä kaikenlainen positiivinen kehitys on kiinteän verkon liittymissä täysin seis.

 

Sinuna vaihtaisin sen reitittimen johonkin paremmin toimivaan. Esimerkiksi Ubiquitin EdgeOS:aa ajavien kanssa ei ole ollut koskaan mitään ongelmia, on ollut niitä VDSL-ajoista asti ja on edelleen. Edes Telian 1200 sekunnin lease ei ole aiheuttanut ongelmia. Conffausmahdollisuudet ovat monta kertaa paremmat kuin missään Asusissa jo pelkästään WebUI:n kautta ja sitten jos on kuitenkin jotain mikä ei onnistu sieltä, tehdään linuxin puolelta ssh:lla. Näihin voi myös asentaa esim. debianin repositoryitten kautta vaikka mitä lisäjuttuja. Mutta WLAN tulee sitten kokonaan erillisellä laitteella, nää on kiinteän verkon reitittimiä. Tosin erillinen WLAN on parempi koska sen voi sijoittaa esim. kattoon, jonne ei kiinteän verkon reititintä voi oikein laittaa. Kattosijoituksella WLANin toimintavarmuus paranee paljon. Mulla myös WLANia hoitaa Ubiquitin tuotteet eli UAP AC PRO, joita voi laittaa myös useita jos haluaa laajentaa verkkoa. Näidenkään kanssa ei ole ollut koskaan mitään ongelmia, mutta asennusvaiheessa kannattaa ymmärtää että kyseessä on enterprise-tuote joten se ei toimi ihan niin että laitetaan vaan piuha kiinni ja virrat päälle ja näiden hallintaan tarvitaan unifi-serveri, joka hallitsee kaikkia keskitetysti. Tuo serveri voi kuitenkin olla millä tahansa PC:llä eikä sitä ole pakko pitää koko aikaa käynnissä eli voit ajatella sen myös asennustyökaluksi, jos niin haluat. Itse tosin ajelen 24/7 tuota serveriäkin (Raspberry Pi alustalla) koska se kerää tosi paljon hyödyllistä statistiikkaa WLANin toiminnasta ja jos tulisi esim. jokin ulkoinen häiriö kuten naapurin wlan tms. niin näistä jää selkeät lokimerkinnät talteen.


Kellään tiedossa asetuksia tälle laitteelle että netti lähtee rullaamaan vai pitääkö masentuneena vain mennä hakemaan telian laite?

 

Jos minulla nyt on sama laite (Asus DSL-AC750, mutta paketissa ja modeemin hallintaliittymässä mainitaan myös DSL-AC51), niin Telian taloyhtiönetti (valokuitu) VDSL -tekniikalla lähti toimimaan kyseisellä laitteella kun valitsi aloitus Wizardin (saa myöhemmin käynnistettyä myös hallintapaneelin vasemmasta ylälaidasta kohdasta Quick Internet Setup) aloitusvalikosta:

Country/Region: Finland
ISP: Not listed
WAN Connection Type: Automatic IP
VLAN ID:

Jos ISP:ksi valitsi Soneran, yhteys ei toiminut.


Vastaa