Sun tarttee tehdä Edgerouteriin scripti, olen neuvonut asian tässä ketjussa. Eli pingaa gatewayta ja aja dhcp renew jos ei vastaa. Luethan ketjun loppuun että näet oikean toteutuksen. Muuta korjausta ei ole tiedossa eikä varmaan tulekaan.
Vastasin tähän vain koska asia koskee myös läheisellä olevaa nettiliittymää - eli asia on tuttu. Voisitko nyt vastapalveluksena kertoa mulle, tapahtuuko ennen tuon leasen loppumista kaapeliyhteyden katkos? Eli jos kehtaisit katsoa sieltä docsis-lokeista.. Mulle jäi tuo asia mysteerioksi eikä ole ollut aikaa lähteä selvittämään asiaa koska mun pitäisi käydä paikan päällä katsomassa ne lokit.
Katkoja on ollut sen verran usein että otin scriptistä sen loggauksen kokonaan pois ette Edgen flashia turhaan kulutettaisi.
Valitettavasti siltaavana modeemi ei näytä logia lainkaan. Saattaisi olla että logi löytyy jos modeemin kääntäisi takaisin routeriksi. Paras arvaus kyllä on, että linja katkeaa hetkeksi ja Telian puoli lopettaa yhteyden eikä avaa sitä ennen kuin DHCP kysely tulee uudestaan. Vaikka modeemi tietäisikin linjan katkenneen niin se ei osaa kertoa sitä routerille. Tämä ehkä korjaantuisi, jos kääntäisi modeemin reitittäväksi.
No voi harmi… CGA2121:ssa se hallintasivu toimii normaalisti vaikka modeemi onkin siltaavana. Mutta joo - tätä just ajoin takaa että vika lienee CMTS puolen conffeissa tai firmiksessä eli jos linkki putoaa niin se vetäisee leaset nolliin. Näin ei kyllä tarvitsisi olla - ainakaan normi Ethernet-kytkimissä missä on IP source guard joka pitää kirjaa leaseista eivät leaset nollaannu vaikka linkki olisikin välillä poikki.
No, oli miten oli niin tuolla ping+dhc scriptillä sen pystyy virittämään sellaiseksi että se toipuu katkoksista itsenäisesti. Scripti ollut nyt ajossa jotain puolisen vuotta, katkoja näkyy mutta aina palautuu.
Valitettavasti siltaavana modeemi ei näytä logia lainkaan.
Tarkoitatko nyt, että et pääse lainkaan modeemin hallintaan käsiksi, vai että hallinnassa näkyy tyhjä loki?
Jos kyse on siitä, ettet pääse lainkaan hallintaan, huomioithan, että osa modeemeista vaihtaa sillatussa tilassa hallintasivuston osoitetta. Eli vaikka modeemi normaalisti löytyy http://192.168.0.1, sillattuna se saattaakin siirtyä esimerkiksi http://192.168.100.1
Uudehkot laitteet osaavat kaapata hallintasivuston liikenteen itselleen sillatussa tilassa automaattisesti, mutta vanhemmissa joudut asettamaan modeemin hallintaa varten ip-osoitteen samasta aliverkosta, kuin missä modeemin hallinta on. Eli kokeile lisätä reitittimen WAN-portille toinen ja kolmas ip-osoite esim. 192.168.0.2 ja 192.168.100.2, maskit 255.255.255.0, yhdyskäytävät tyhjä ja kokeile, pääsetkö nyt hallintaan.
Jos et halua sotkea reitittimen asetuksia, voit toki myös ottaa tietokoneen, kytkeä siihen Ethernet-johdon suoraan kaapelimodeemilta ja asettaa verkkosovittimelle ip-osoitteeksi joko 192.168.0.2 tai 192.168.100.2, maski 255.255.255.0, yhdyskäytävä tyhjä.
Pääsen kyllä modeemiin käsiksi mutta logisivua ei ole, kuten ei suurinta osaa muitakaan sivuja. Modeemin status ja signaalivahvuudet näkyvät.
Kokeilin nyt mitä tapahtuu kun antennijohdon irrottaa hetkeksi. Muutaman sekunnin katkos ei tee mitään, mutta runsaan 20s katkos näkyi juuri niin, että modeemi väittää edelleen olevansa “online” mutta tieto ei liiku ja DHCP päivitys palautti liikenteen. Hieman ihmetyttää, että liikenteessä olisi näin pitkiä katkoksia. Seuraavaksi yritän lisätä linjaan vaimennusta. Linjassa on jo nyt yksi vaimennin, koska läheinen kaapelivahvistin tuottaa liian suuren signaalin.
Kun muuta paerempaa ratkaisua ei nyt löytynyt niin tein Mikrotikille scriptin, joka yrittää DHCP osoitteen uusintaa, jos yhteys katkeaa. Kokeiltuani erilaisia antennipiuhan katkasuaikoja, huomasin, että vikatilanteita on kolme erilaista: ei osoitetta lainkaan, modeemi antaa sisäverkon osoitteen ja osoite on kunnossa, mutta ei vastaa. Scripti yrittää toipua näistä kaikista tilanteista. Routerin ajastin ajaa scriptiä 10s välein. Kokeilin, että scripti toimii antennipiuhan irrotustilanteessa, mutta nähtäväksi jää mitä oikeassa katkostilanteessa tapahtuu.
# Get gateway address
:local gwip [/ip dhcp-client get ifind interface=name_of_your_WAN_interface] gateway]
# Local or empty address means that internet is not connected
:if (($gwip>=192.168.0.0&&$gwip<=192.168.255.255)||$gwip=6]) do={
# Try to release DHCP
:log error ("Gateway is local or empty address, trying DHCP release")
/ip dhcp-client release find interface=name_of_your_WAN_interface]
} else={
# Gateway address looks good, try to ping it
:if ([/ping $gwip count=1]=0) do={
# No ping, try again a little harder
:delay 1s
:if ([/ping $gwip count=4]=0) do={
# No ping, try to release DHCP lease
:log error ("Connection lost, trying DHCP release")
:delay 1s
/ip dhcp-client release )find interface=name_of_your_WAN_interface]
}
}
}
Näin se menee - käyttääksesi Telian kaapelinettiä ilman pitkiä katkoksia joudut koodaamaan tarvittavat työkalut itse.