Skip to main content

Hei! Tilasin Yhteys kotiin XL-paketin reitittimen kanssa ja tänään kaikkea kiinni asennellessa huomasin että verkkoyhteyttä ei saa huoneistossa olevasta keskuksessa sijaitsevasta rj45-sisääntulosta. Testasin myös huvikseen puhelinpistokkeen kautta eikä sieltäkään mitään tunnnu läpi tulevan. Laajakaista Valokuitu / Ethernet 10G laittoi miettimään että pitääköhän kytkeä talojakamolta tulevaan valokuituliittimeen?

Harvemmassa paikassa yhteys tulee asuntoon asti kuituna. Määräysten vuoksi nykyasunnoissa ja linjastoremontoiduissa on myös kuitunousut asuntojen jakomoissa. Oliko tilausvahvistuksissa tietoa asennuspäivästä, jolloin liittymä on auki? Valokuitu/Ethernet 10G on ainakin aiemmin tarkoittanut sitä, että tuo nopeus tulee talojakamoon ja sieltä edelleen ethernet-kaapelilla asuntosi nousuun.

 

Jos ja kun toimitusvahvistuksessa  kerrottu toimituspäivä on jo mennyt (lakko on myös aiheuttanut viivästystä toimituksiin), niin kysyisin asiakaspalvelusta, että missä mennään. Ei ole harvinaista, että tuossa olisi jokin voinut mennä pieleen, mutta voi olla myös lakon aiheuttamaan viivästystä. En nyt heti uskoisi, että olisi kuidun kautta yhteys taikka jokin asunnon/talon kaapeloinnissa olisi rikki.


Tilausvahvistuksessa ilmoitetaan liittymän aukeavan reitittimen toimituksesta seuraavana päivänä mikä oli 6.5. Tuota lakkoa kanssa ajattelin että onko vaan oma tilaus jäänyt hässäkässä jalkoihin. Pitää vissiin sitten soitella aspan puoleen ja tiedustella asiasta.


Jep, kannattaa tiedustella. Kyllä se pitäisi tulla siihen asuntosi jakokaapissa olevaan nousuun nyt ainakin. Ja jos on läppäri, tietokone tai jokin muu jossa ethernet-portti, niin pitäisi sen toimia ilman reitittimiä suoraan siitä noususta.


Vastaa