Skip to main content

Moi! Tilasin hiljattain Soneran netti L -liittymän, jonka yhteydessä myös otsikon mukaisen modeemilaitteen. Laajakaistan tyyppi on: Laajakaista Valokuitu / Ethernet. Netti ilmeisesti kytkeytyi 9.12., jolloin sain tunnusvahvistukset ja liittymä näkyi Soneran omilla sivuilla. Viikonlopun aikana kytkin modeemin ohjeiden mukaisesti niin, että kaiken pitäisi pelittää. Internet valoa lukuunottamatta modeemissa palaa kaikki muut asiaankuuluvat valot (power, ethernet 4, WLAN/WPS ja ethernet 1-3, mikäli muita laitteita kytketty).

Kaksi kertaa internet valo on alkanut palamaan punaisena, joista ensimmäisellä kerralla se hetken kuluttua muuttui vihreäksi ja pääsin modeemista ethernet johdolla kytketyllä tietokoneella nettiin. Tämä ilo ei kuitenkaan kestänyt kauan. Mikäli kytken ethernet-johdon datapistokkeesta suoraan tietokoneeseen tai esim. xboxiin, niin netti toimii moitteettomasti. Onkohan laite mahdollisesti rikki, vai olenko kussu tän homman nyt itse jotenkin?

 


@mikal kirjoitti:


Moi! Tilasin hiljattain Soneran netti L -liittymän, jonka yhteydessä myös otsikon mukaisen modeemilaitteen. Laajakaistan tyyppi on: Laajakaista Valokuitu / Ethernet. Netti ilmeisesti kytkeytyi 9.12., jolloin sain tunnusvahvistukset ja liittymä näkyi Soneran omilla sivuilla. Viikonlopun aikana kytkin modeemin ohjeiden mukaisesti niin, että kaiken pitäisi pelittää. Internet valoa lukuunottamatta modeemissa palaa kaikki muut asiaankuuluvat valot (power, ethernet 4, WLAN/WPS ja ethernet 1-3, mikäli muita laitteita kytketty).



Kaksi kertaa internet valo on alkanut palamaan punaisena, joista ensimmäisellä kerralla se hetken kuluttua muuttui vihreäksi ja pääsin modeemista ethernet johdolla kytketyllä tietokoneella nettiin. Tämä ilo ei kuitenkaan kestänyt kauan. Mikäli kytken ethernet-johdon datapistokkeesta suoraan tietokoneeseen tai esim. xboxiin, niin netti toimii moitteettomasti. Onkohan laite mahdollisesti rikki, vai olenko kussu tän homman nyt itse jotenkin?



 






Moi @mikal :)



 



Oletko saanut pelittämään? Joskus modeemin uudelleen käynnistäminen auttaa.



Kannattaa tarvittaessa palauttaa laite tehdasasetuksiin ja aloittaa alusta. Täältä löytyy laitteen tukisivusto:



https://www.sonera.fi/asiakastuki/ohjeet/Kayttoohjeet-ZyXEL-VMG1312-B10A/B10D--modeemille?id=1511



 



Mikäli sinulla on Windows 10 -käyttöjärjestelmällä varustettu tietokone, niin uusimmassa (9.12) tulleessa päivityspaketissa on ilmennyt verkkohäiriöitä (eli se menee rajoitettuun tilaan) ja tietokoneen uudelleen käynnistäminen on auttanut asiaa monilla.


Kiitos vastauksesta  !

 

Juuri äsken sain internet valon jälleen syttymään ja pääsin tietokoneella nettiin, mutta kun laitoin modeemin WLANin päälle ja yritin hallinnoida laitteen asetuksia ZyXELin sivuilla, eivät sivut enää vastanneet. Tämän jälkeen olen käynnistänyt laitteen uudestaan useampaan kertaan, ja internet valo ei taaskaan syty ollenkaan. Huomasin yhtäläisyyden siinä, että internet valo syttyi, kun modeemin WLAN ei ollut päällä. En kuitenkaan saa WLANia pois päältä ja se syttyy automaattisesti laitteen käynnistyessä. En tosiaan tiedä, mistä syystä äskeisellä yrittämällä WLAN ei käynnistyksen yhteydessä mennyt automaattisesti päälle. Resetointi ei ole auttanut ongelmaan. Uskoisin, että nyt on ainakin poissuljettu se vaihtoehto, että laite olisi rikki. 

 

Tietokoneeni käyttöjärjestelmä on Windows 7, ja tietokonettakin on tullut käynnisteltyä uudestaan.


Noniin nyt sain WLANin pois päältä ja internet valo palaa; internet yhteys ei siis jostain syystä toimi, mikäli WLAN/WPS on päällä modeemin käynnistyessä. Palaan asiaan, mikäli ongelmia vielä ilmenee.



@mikal kirjoitti:


Kiitos vastauksesta @Sekunti !



 



Juuri äsken sain internet valon jälleen syttymään ja pääsin tietokoneella nettiin, mutta kun laitoin modeemin WLANin päälle ja yritin hallinnoida laitteen asetuksia ZyXELin sivuilla, eivät sivut enää vastanneet. Tämän jälkeen olen käynnistänyt laitteen uudestaan useampaan kertaan, ja internet valo ei taaskaan syty ollenkaan. Huomasin yhtäläisyyden siinä, että internet valo syttyi, kun modeemin WLAN ei ollut päällä. En kuitenkaan saa WLANia pois päältä ja se syttyy automaattisesti laitteen käynnistyessä. En tosiaan tiedä, mistä syystä äskeisellä yrittämällä WLAN ei käynnistyksen yhteydessä mennyt automaattisesti päälle. Resetointi ei ole auttanut ongelmaan. Uskoisin, että nyt on ainakin poissuljettu se vaihtoehto, että laite olisi rikki. 



 



Tietokoneeni käyttöjärjestelmä on Windows 7, ja tietokonettakin on tullut käynnisteltyä uudestaan.






Hallintapaneelin kannattaa mennä kaapelin kautta. WLAN-yhteys on epävakaa ja myös asetuksien muutoksien yhteydessä. Punainen valo tarkoittaa ettei se saa IP-osoitetta. Kannattaa olla yhteyssä vikapalveluun (p. 0206 9 0101) tai jättää yhteydenottopyyntö. Omilla Sivuilla on tuo 24/7 chat, josta voivat tarkistaa onko liittymäsi aktiviinen :)



 



Katselin vika- ja häiriötiedotteita, mutta siellä ei näyttänyt olevan mitään erityistä kartallakaan paitsi Pohjanmaan kiinteässä verkossa :smileyvery-happy:



 


Juu, hoidan laitteen hallinnoinnin seuraavaksi suoraan kaapelin kautta. Kiitos neuvoista  !:smileyhappy:



@mikal kirjoitti:


Juu, hoidan laitteen hallinnoinnin seuraavaksi suoraan kaapelin kautta. Kiitos neuvoista @Sekunti !:smileyhappy:






Täällä löytyy lisätietoa valokuituun liittyen:





 



Kannattaa vielä kerran katsoa, että liitit oikein johdot :)


On tää kumma kun liittymä saadaan myytyä  niin heippa. Tää on aina ollut tätä näiden soneran modeemien kanssa luotto paljon huonompi kuin mokkula kera. Poweri vilkkuu mikää ei auta. Ja myyjä oletuksena vakuuttaa että kyllä se toimii kun seinään vaan laittaa.



@teletappi16 kirjoitti:


On tää kumma kun liittymä saadaan myytyä  niin heippa. Tää on aina ollut tätä näiden soneran modeemien kanssa luotto paljon huonompi kuin mokkula kera. Poweri vilkkuu mikää ei auta. Ja myyjä oletuksena vakuuttaa että kyllä se toimii kun seinään vaan laittaa.






Sehän se on ideaalitilanne, että piuha kiinni - toimii. Mutta harvoin, erittäin harvoin näin on. Usein on harmilllisia sattumia tai ongelmia. Sitä varten tulisi olla hyvä jälkimarkkinointi ja asiakastuki, jotka ovat tukena. Esim. täällä Klaanissa on aika paljon ohjeita ja myös on ohjeet ja tuki -sivusto. Kuitenkin nopeasti ohjataan maksullisiin tukipalveluihin. Ongelmien vianmääritys on haastavaa ja useasti vaatisi edes perustietoja tekniikoista, ei ole helppoa se.


DSL EI PALA. silti puhelinjohto on seinässä.



@teletappi16 kirjoitti:


DSL EI PALA. silti puhelinjohto on seinässä.






Jos pitäisi olla jo kytketty, vikailmoitusta tekemään. Ei se asennuskaan aina kerralla putkeen mene.


Niin ongelman voi tehdä ohjeistakin tosiaan mukana tullutta ohjetta on noudatettu samoin kuin netistä löytynytt jossa järjestys tais olla hieman eri loppupään osalta. virtapistoke seinään puhelipistoke seinään, läppäriin kiinni. tilanne ihan sama DSL vilkkaa ja maksullisiin tukiin ei kiinnosta soittaa... palautukseen lienee lähdössä modeemi. Harmi kun aina sattuu tälläista.



@teletappi16 kirjoitti:


Niin ongelman voi tehdä ohjeistakin tosiaan mukana tullutta ohjetta on noudatettu samoin kuin netistä löytynytt jossa järjestys tais olla hieman eri loppupään osalta. virtapistoke seinään puhelipistoke seinään, läppäriin kiinni. tilanne ihan sama DSL vilkkaa ja maksullisiin tukiin ei kiinnosta soittaa... palautukseen lienee lähdössä modeemi. Harmi kun aina sattuu tälläista.






Eli kaista on varmasti kytketty, mutta ei lähde toimimaan? Jos et halua lähteä soittelemaan, pistä viestiä meidän Facebookkiin niin päästään tsekkaamaan mikä on homman nimi.


Vastaa