Skip to main content

Olen ohjelmistoalan opiskelija ja harrastan paljon ohjelmointia myös vapaa-aikanani. Olen ohjelmoinut paljon erilaisia ohjelmistoja, joissa tarvitaan sockettien avulla luotavaa client-server yhteyttä. Kyseisten yhteyksien luominen toimi moitteettomasti parin vuoden ajan, mutta noin 4 kuukautta sitten internet-yhteytemme katkesi hetkellisesti, jonka jälkeen en ole onnistunut saamaan palvelimia toimimaan. Kyseisen katkoksen aikana myös routerin portforwardaus-asetukset olivat kadonneet. Esimerkiksi canyouseeme.org näyttää tätä nykyä myös portforwardatuilla porteilla "I could not see your service on My.Ip.Address.Here on port (PortNumber) Reason: Connection timed out" -viestiä. Tietokoneen palomuurin asetuksissa ei ole tapahtunut muutoksia, eikä koneelle ole asennettu uusia porttien toimintaan vaikuttavia ohjelmistoja. Soitin asiasta Soneralle kuukausi sitten. Virkailija ei tainnut oikein ymmärtää, mitä hänelle selitin ja sanoi laittavansa palvelupyynnön. Mitään ei ole sen jälkeen tapahtunut, eikä tilanne ole miksikään muuttunut. Mikä avuksi?

Teen ohjelmistoja omaksi ilokseni, enkä ole saanut minkäänlaista taloudellista hyötyä serverien ylläpitämisestä. Tiedonsiirtomäärä ei myöskään ole ollut järisyttävän suuri, sillä palveluita on käyttänyt minun lisäkseni vain muutama ystäväni.

Moi ja tervetuloa Klaaniin  :smileyhappy:  

Pystytkö resetoimaan modeemin ja tekemään ohjaukset uudelleen?

En pysty suoraan sanomaan asiakastietoja näkemättä missä vaiheessa tämä selvitys on menossa tai mihin se on stopannut.

Jos nämä uudet porttiohjaukset ei auta, niin voisit olla uudestaan vikapalveluun yhteydessä.

 

Modeemiin on myös mahdollista meidän puolesta asettaa LAN4 portti siltaavaksi. Olisiko tästä sinulle hyötyä jatkossa?


Tarkoitatko resetoimisella restarttaamista vai tehdasasetuksiin palauttamista? Mietin myös mahdatko tarkoittaa modeemin asetuksissa olevia painikkeita (Kuvassa 7.2 ja 7.3) vai reset painiketta, joka löytyy modeemin kyljestä? Joskus on nettiongelmista johtuen reset-nappia modeemin kyljestä painettu, ja jouduttu ongelmiin. :smileyvery-happy: Line rate ei tosiaan ole mikään maailman mainioin ison serverin pyörittämiseen, mutta omaan käyttöön ihan riittävä. :)


@TuomasTi kirjoitti:

Moi ja tervetuloa Klaaniin @missmini :smileyhappy:  

Pystytkö resetoimaan modeemin ja tekemään ohjaukset uudelleen?

En pysty suoraan sanomaan asiakastietoja näkemättä missä vaiheessa tämä selvitys on menossa tai mihin se on stopannut.

Jos nämä uudet porttiohjaukset ei auta, niin voisit olla uudestaan vikapalveluun yhteydessä.

 

Modeemiin on myös mahdollista meidän puolesta asettaa LAN4 portti siltaavaksi. Olisiko tästä sinulle hyötyä jatkossa?


En usko tarvitsevani siltaavaa porttia. Kiitos kuitenkin ehdotuksesta! :smileyhappy:



@missmini kirjoitti:
Tarkoitatko resetoimisella restarttaamista vai tehdasasetuksiin palauttamista? Mietin myös mahdatko tarkoittaa modeemin asetuksissa olevia painikkeita (Kuvassa 7.2 ja 7.3) vai reset painiketta, joka löytyy modeemin kyljestä? Joskus on nettiongelmista johtuen reset-nappia modeemin kyljestä painettu, ja jouduttu ongelmiin. :smileyvery-happy: Line rate ei tosiaan ole mikään maailman mainioin ison serverin pyörittämiseen, mutta omaan käyttöön ihan riittävä. :)

Restarttaus kannattaa toki ensin kokeilla, mutta TuomasTi tarkoitti resetoimista. 🙂 Se kannattaa tehdä painamalla modeemin kyljessä olevasta reset-kolosta pohjaan niin kauan kunnes power-valo muuttuu oranssiksi. Tästä ei pitäisi tulla mitään ongelmia, jos modeemi (ja yhteys) vain on kunnossa.

 

Line Rate sinulla näyttäisikin olevan ihan ADSL-tekniikan maksimit 🙂 Toki tuo upin määrä maksimeillakin on serverille kieltämättä aika rajallinen.


Nyt, kolme kuukautta myöhemmin jaksan jälleen yrittää samaa ongelmaa ratkaista. Resetointia olen nyt pari kertaa kokeillut, mutta siitä ei ole apua. IP-osoitteen voisin laittaa vaikka yksityisviestillä, mikäli siitä olisi apua? Puhelimessa kun asian käsittelystä ei tahdo tulla oikein mitään.


Oikeastaan nyt ei IP-osoitteelle ole tarvetta, kun kuitenkin laitteesta tuo nyt johtunee. Pidithän resettiä niin pitkään pohjassa, että modeemin power- tai status-valo muuttui oranssiksi? Saatko porttiohjaukset kuitenki onnistuneesti tallennettua tuonne Thomsonin asetuksiin? Jos portit ja laitteen saama IP on oikein tallennettuna eikä tietokoneen puolellakaan ole varmasti mitään blokkaamassa yhteyttä, niin silloin voisi tehdä ihan vikailmoituksen tästä Thomson palvelureitittimestä. Saadaan sitten sen kautta katsottua laitetta vielä hieman tarkemmin.


Pidin resettiä painettuna tarpeeksi pitkään. Kun menin selaimellani omaan IP-osoitteeseeni niin modeemille määrittelemäni portforwardaukset olivat tyhjentyneet ja jouduin määrittelemään ne uudelleen. Asetukset myös tallentuvat Thomsoniin ja esim. käynnistäessäni laitteen uudelleen asetukset ovat edelleen tallessa. Mitenhän kyseinen vikailmoitus tehdään?


Hei missmini!



 



Voit soittaa Vikapalveluun (ma-pe klo 8-20, la klo 9-16.30) p. 0206 9 0101(mpm/pvm, myös jonotusajalta).



Vikailmoituksia otetaan vastaan ma-pe 8-22, la-su 9-20. Hätätilanteessa voi soittaa muinakin aikoina.



 



Voit jättää myös soittamisen sijasta Yhteydenottopyynnön : https://www4.sonera.fi/palvelu/lomake/yhteydenotto?&path=1



@missmini kirjoitti:

Nyt, kolme kuukautta myöhemmin jaksan jälleen yrittää samaa ongelmaa ratkaista.


Oletpa jaksanut olla kärsivällinen ongelman suhteen.

 

Tosiasia on, että operaattoreiden tarjoamat päätelaitteet ovat aivan kamalaa kuraa. Nopein korjaus ongelmaasi on, että käyt tietokonekaupasta ostamassa oman ADSL (tai tulevaisuuden varalle ADSL&VDSL) modeemin.

 

IP-osoitteestasi vielä - olethan tarkistanut, että modeemin saama IP-osoite kuuluu Soneran osoiteavaruuteen? Pahimmassa tapauksessa naapurin tilaama liittymä on saatettu erehdyksessä kytkeä sinulle. Jos naapurin liittymä on puolivillainen kiinteistöhärdelli, saatat olla tupla-NAT:in takana. Tupla-NAT:in takana yhteydet toimivat ainoastaan, mikäli molempiin NAT:eihin tehdään portinohjaukset.


Vastaa