Oisko mahiksia saada firmisversio joka sisältää print serverin?
Telian firmis piilottaa kolmannen tabin usb-osiossa, joka sisältää print serverin...
Print serveriähän ei varmaan voi mitenkään saada Technicolor TG799vac:iin?
Oisko mahiksia saada firmisversio joka sisältää print serverin?
Telian firmis piilottaa kolmannen tabin usb-osiossa, joka sisältää print serverin...
Print serveriähän ei varmaan voi mitenkään saada Technicolor TG799vac:iin?
Hei @tokel
Tällä hetkellä ei ole tiedossa, että print server -ominaisuutta reitittimille tulee. Kummallakaan (VMG1312 tai TG799) reitittimellä tätä ei ole nyt käytössä.
Välitän toiveesi ominaisuudesta eteenpäin, jotta firmwaresta vastaavat kuulevat tästä.
@HenriLie@ kirjoitti:Hei @tokel
Tällä hetkellä ei ole tiedossa, että print server -ominaisuutta reitittimille tulee. Kummallakaan (VMG1312 tai TG799) reitittimellä tätä ei ole nyt käytössä.
Välitän toiveesi ominaisuudesta eteenpäin, jotta firmwaresta vastaavat kuulevat tästä.
Voisitko välittää myös pyynnön siitä, että Telian asiakkaalle sallittaisiin "tehdasfirmiksen" asennus Telialta alunperin tulleeseen laitteeseen. Tässäkin tapauksessa sen laitteen omistan minä, mutta Telia estää tehdasfirmiksen asennuksen omassa firmiksessään.
@tokel@ kirjoitti:
Voisitko välittää myös pyynnön siitä, että Telian asiakkaalle sallittaisiin "tehdasfirmiksen" asennus Telialta alunperin tulleeseen laitteeseen. Tässäkin tapauksessa sen laitteen omistan minä, mutta Telia estää tehdasfirmiksen asennuksen omassa firmiksessään
Meiltä ostetut reitittimet sisältävät firmiksen, joka on testattu toimivaksi meidän yhteyden kanssa. Ainoa tapa tällä hetkellä saada laitevalmistajan firmis käyttöön on hankkia laite heidän kauttaan.
@MikaelMu@ kirjoitti:
@tokel@ kirjoitti:
Voisitko välittää myös pyynnön siitä, että Telian asiakkaalle sallittaisiin "tehdasfirmiksen" asennus Telialta alunperin tulleeseen laitteeseen. Tässäkin tapauksessa sen laitteen omistan minä, mutta Telia estää tehdasfirmiksen asennuksen omassa firmiksessäänMeiltä ostetut reitittimet sisältävät firmiksen, joka on testattu toimivaksi meidän yhteyden kanssa. Ainoa tapa tällä hetkellä saada laitevalmistajan firmis käyttöön on hankkia laite heidän kauttaan.
Telian mielestä ei ole juridisesti mitenkään ongelmallista, että te estätte modeemin omistajaa tekemästä sillä mitä haluaa?
@tokel@ kirjoitti:
@MikaelMu@ kirjoitti:
@tokel@ kirjoitti:
Voisitko välittää myös pyynnön siitä, että Telian asiakkaalle sallittaisiin "tehdasfirmiksen" asennus Telialta alunperin tulleeseen laitteeseen. Tässäkin tapauksessa sen laitteen omistan minä, mutta Telia estää tehdasfirmiksen asennuksen omassa firmiksessäänMeiltä ostetut reitittimet sisältävät firmiksen, joka on testattu toimivaksi meidän yhteyden kanssa. Ainoa tapa tällä hetkellä saada laitevalmistajan firmis käyttöön on hankkia laite heidän kauttaan.
Telian mielestä ei ole juridisesti mitenkään ongelmallista, että te estätte modeemin omistajaa tekemästä sillä mitä haluaa?
Ainoa esto meidän firmiksellä on, ettet pääse asentamaan laitevalmistajan firmistä, hallintasivun kautta. Laitteelle voi toki tehdä itse omia muutoksia. Tätä en kuitenkaan suosittele koska laitteesta löytyvä firmis on meidän puolelta testattu ja varmistettu toimivaksi. Tällöin myös vastaamme firmiksen päivittämisestä ja pystymme itse ajamaan päivitykset laitteille.
Mikäli tällaisen muutoksen tekee, emme voi luvata että laite toimii verkossamme normaalisti. Tästä syystä laitteet usein tulevat meidän tekemän firmiksen kanssa.
Mitä kautta sen tehdasfirmiksen sitten pääsee asentamaan?
Tuskin siinä juridisesti mitään ongelmallista on. Monissa, kenties suurimmassa osassa ns. sulautettuja laitteita on jonkinlaisia estoja sille, mitä firmwareja niihin pystyy asentamaan. Esimerkiksi kaikki Applen puhelimet ja monien valmistajien Android-puhelimet.
Lähinnä kai sitten voisi tulla juridisia ongelmia, jos ohjelmistossa on käytetty osana GPLv3-lisenssoituja ohjelmistoja, jolloin lisenssiehdot kieltävät tällaiset rajoitukset (tivoization). Näin ei kuitenkaan varmaan ole, sillä sulautetuissa laitteissa tyypilliset komponentit, kuten Linux-ydin ja BusyBox, ovat pitäytyneet GPL-lisenssin kakkosversiossa.
@MikaelMu@ kirjoitti:Ainoa esto meidän firmiksellä on, ettet pääse asentamaan laitevalmistajan firmistä, hallintasivun kautta.
Yleensä tämä on se ainoa keino, jota laitevalmistaja tarjoaa.
Eli mitä tapoja Telia ei ole estänyt?
@tokel@ kirjoitti:Eli mitä tapoja Telia ei ole estänyt?
Sen, että komennat modeemin hakemaan Telian palvelimelta Telian tarjoaman uusimman laiteohjelmiston.
Telia ei tue muiden laiteohjelmistojen asentamista modeemiin. Tällaisen suorittaminen vaatii huomattavaa teknistä osaamista, kuten esimerkiksi ohjelmiston päivittämisen sisäisen konsoliportin tai JTAG-liitännän kautta, tahi muistipiirin juottamista irti modeemista ja uudelleenohjelmointia erillisellä muistipiirien ohjelmointiin tarkoitetulla laitteella.
@irritus@ kirjoitti:
@tokel@ kirjoitti:Eli mitä tapoja Telia ei ole estänyt?
Sen, että komennat modeemin hakemaan Telian palvelimelta Telian tarjoaman uusimman laiteohjelmiston.
Telia ei tue muiden laiteohjelmistojen asentamista modeemiin. Tällaisen suorittaminen vaatii huomattavaa teknistä osaamista, kuten esimerkiksi ohjelmiston päivittämisen sisäisen konsoliportin tai JTAG-liitännän kautta, tahi muistipiirin juottamista irti modeemista ja uudelleenohjelmointia erillisellä muistipiirien ohjelmointiin tarkoitetulla laitteella.
Duoda noin, tehdasfirmiksellä kaikissa modeemeissa on mahdollisuus päivittää firmis selainpohjaisessa hallinnassa. Vain operaattorit ottavat pois tämän "helpon" mahdollisuuden.
Ja en tietenkään ole vaatimassa Telialta tukea muulle kuin heidän omalle firmiksen. Mutta voisivat ainakin pyynnöstä poistaa tän tehdasfirmiksen asennuseston, kunhan vain asiakas ymmärtää, et siihen loppuu sen lootan tuki Telian puolelta.
Btw, VMG1312-B10D:n hallinnassa ei ole mitään kohtaa, jolla voi sen käskeä päivittämään uusimpaan Telian firmikseen.
Onko sinulla jo tili? Kirjaudu sisään
Enter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.