Jos ei taloyhtiössä kenelläkään ole sille käyttöä, niin kannattanee sanoa koko kaapelin sopimus irti Soneran kanssa. Siitä varmaan juoksee joku kuukausittainen ylläpito/perusmaksukin jonka maksaminen on tietty turhaa jos ei kukaan sitä käytä. Mikäli sopparia ei ole, niin ei sitä varmaan kukaan väkisin tule korjaamaankaan.
Niin kauan kuin soppari on voimassa, on operaattorilla velvollisuus korjata se palvelutuotannon jatkamiseksi, ja se kuka katkaisee maksaa viulut.
Tietty uudelleenkytkennästä operaattori rokottaa hinnaston mukaisen kytkentämaksun (varmaan tuhannen euroa) jos kaapeli halutaan käyttöön joskus myöhemmin uudestaan...
Ihan tarkkaa haisua mulla ei näistä puhelinkaapelisoppareista taloyhtiöille ole, joten vähän mutua tämä viesti.
Kysyitkö Relacomilta, mistä he olivat saaneet tietoonsa, että kaapeli on poikki? Nimittäin, jos käyttämätön puhelinkaapeli menee poikki, kukaan ei sitä huomaa.
Oletko aivan varma, että kaapeli on käyttämätön? Eli taloyhtiössä ei ole ainuttakaan POTS, ISDN, ADSL, VDSL eikä SHSDL-yhteyttä? Eikä myöskään vanhanmallisia etäluettavia sähkö-, vesi-, kaukolämpö eikä kaasumittareita. Ei hissiä? Ei vanhanaikaisia murtohälytyslaitteita?
Ja onhan kyse nimenomaan vain teidän taloyhtiönne kaapelista? Ettei se kaapeli sittenkin ollut naapuriin menevä kaapeli tai kadunvartta pitkin kulkeva kaapeli?
Mikäli kyse oli todellakin teidän taloyhtiönne kaapelista, eikä sillä ole käyttöä ja haluatte päästä siitä eroon, niin totta kai voitte pitää ylimääräisen yhtiökokouksen ja päättää irtisanoa talokaapelin.
Käyttämättömästä puhelinkaapelista ei mene perusmaksua. Tämän yksityiskohdan kjns sekoitti varmaankin kaapeli-tv:hen, josta veloitetaan perusmaksu.
Kjns:n varoitus uudelleenkytkennän hinnasta on aivan paikallaan, se voi helposti maksaa noin 1000 – 3000 euroa. Toisaalta, monet puhelinyhtiöt purkavat kuparikaapeliverkkojaan koko ajan, joten tulevaisuudessa tilanne on kyllä se, että sitä perinteistä puhelinkaapelia ei enää edes ole kytkettäväksi.
Eilen juttelin pitkään soneran kanssa puhelimessa. Haluavat korjata kaapelin ja kustannuksista päättää Relacom. Kyseessä vanhan tekniikan kuparikaapeli johon ei ole kytketty mitään laitteita eikä palveluja. Kaapeli on yhteydessä ainoastaan meidän taloon. Sonera omistaa kaapelin ja haluaa korjata sen jos joku haluaa joskus tilata hitaan ja kalliin adsl yhteyden. Ei olisi pitänyt ilmoittaa Soneralle kaapelivahingosta!
Ei siitä mitään isoja laskuja tule. Viestintäviraston määräykset asettavat operaattoreiden korjauksille tietyn tason, eli käytännössä toteutuneet kustannukset sellaisenaan. Arvioisin, että pari tuntia töitä, matkat ja kaapelijatkot. Korkeintaan joitakin satoja euroja.
Toivottavasti näin, eikä mitään mielivaltaista hinnoittelua. Kyse on enemmän periaatteesta. Meidän tontti ja kiinteistö. Ei haluta sinne mitään ylimääräisiä vanhentuneita piuhoja. Oma moka se oli kuitenkin, kun kaivuutöissä rikottiin kaapeli.