Skip to main content

Rovaniemen kaapeliverkossa häiriöitä


Näytä ensimmäinen kirjoitus

  • Ex-telialainen
  • 15. helmikuuta 2017

Varsinkin jos ongelma on toistuvaa, siitä kannattaa ehdottomasti laitella meille vikailmoituksia jotta päästään puuttumaan ongelmaa.


  • Savumerkittäjä
  • 17. helmikuuta 2017

Nyt taas toimii yhteys hyvin. Saa nähdä kuinka kauan. :I

 


  • Uusi jäsen
  • 18. helmikuuta 2017

Samoja yhteysongelmia on ollut minullakin monta päivää.

Kun en enää muuta osannut tehdä, vaihdoin tietokone-modeemikaapelin sellaiseen, jossa ei ole häiriösuojaa (kaapelissa oleva sylinterin muotoinen mokkula, sisällä on ferriittirengas).

Nyt yhteys toimii aivan moitteettomasti!


  • Uusi jäsen
  • 22. helmikuuta 2017

Mielenkiintoista, että suojaamaton kaapeli auttoi! Pitääpä kokeilla tuota itsekin, kun seuraavan kerran yhteysongelmia ilmenee. Itse käytän jo melko kulunutta rj45 kaapelia, jota olen teipannut muutamasta kohtaa kun uloin muovikuori on halkeillut, mutta ei auttanut tuon aikaisemman yhteysongelman aikana vaikka kokeilin virheettömällä uudellakin kaapelilla. Nyt käytän edelleen tätä vanhaa teipattua kaapelia ja sillä on toiminut Soneran pään korjauksen jälkeen tämä yhteys ilman ongelmia. Ainakaan täällä ei johtunut kaapelista tuo yhteysongelma.


irritus
Tekstaaja
Forum|alt.badge.img+8
  • Tekstaaja
  • 22. helmikuuta 2017

@voittoroi kirjoitti:

Kun en enää muuta osannut tehdä, vaihdoin tietokone-modeemikaapelin sellaiseen, jossa ei ole häiriösuojaa (kaapelissa oleva sylinterin muotoinen mokkula, sisällä on ferriittirengas).


Ethernet-kaapeleissa en ole nähnyt käytettävän ferriittirenkaita, mutta USB-kaapeleissa niihin silloin tällöin törmää. Ethernet-kaapeleista puhuttaessa suojattu Ethernet-kaapeli (shielded twisted pair, STP) ei tarkoita ferriittirenkaita kaapelissa, vaan metallifoliota koko kaapelin ympärillä sekä suojapeltiä liittimissä.

 

Käytätkö kaapelimodeemin ja tietokoneen välillä USB vai Ethernet-liitäntää?

 

Yksi häiriölähde yhteisantenniverkoissa ovat maalenkit. Mikäli kaapelimodeemi on kytketty USB-kaapelilla tai suojatulla Ethernet-kaapelilla tietokoneeseen ja tietokone maadoittuu sähköpistorasian kautta, kaapelimodeemi kytkeytyy maahan sekä antenniverkon että tietokoneen kautta. Näin syntyy maalenkki.

 

Kaapelimodeemi olisikin suositeltavaa kytkeä tietokoneeseen suojaamattomalla Ethernet-kaapelilla, unshielded twisted pair, UTP. Eli sellaisella, jonka liittimen päässä ei ole liittimen rungon ympäri menevää pellinkappaletta.

 

Ethernet-liitäntä on galvaanisesti erotettu verkkosovittimessa muuntajilla, joten suojaamatonta UTP-

kaapelia käytettäessä maalenkkiä ei pääse syntymään.

 

USB-liitäntä ei ole galvaanisesti erotettu, joten sitä käytettäessä maalenkiltä ei voi välttyä. Periaatteessa antennirasian ja kaapelimodeemin väliin voisi yrittää lisätä maaerottimen, mutta on parempi antaa modeemin maadoittua antenniverkkoon ja tehdä galvaaninen erotus Ethernet-rajapinnassa.


  • Uusi jäsen
  • 25. helmikuuta 2017

Hei, mielenkiintoista uutta tietoa jälleen! Kiitos tästä irritus. Mulla näyttää olevan STP rj45 ja tietokone on kytketty maadoitettuun seinäpistokkeeseen ylijännitesuojatun APC-jakorasian kautta ja tässä jakorasiassa on myös rj45:lle omat pistokkeet kaapeliverkosta tulevia piikkejä vastaan. Silti on toiminut aina moitteettomasti kunhan Soneran verkossa kaikki pelaa hyvin. Tällä kaapelilla homma toimii myös suoraan tietokoneeseen yhdistettynä.

 

Täällä yhteys toimii siis edelleen normaalisti 113-116 Mbit/s.


  • Savumerkittäjä
  • 10. maaliskuuta 2017

Noniin, taas nettiyhteys pätkii. Pari viikkoa sai taas nauttia maksamastaan yhteydestä ilman ongelmia, nyt taas koko ilta packet lossia. Mutta vikahan ei voi olla Soneran mahtavassa verkossa, vaan se täytyy olla modeemi/reitittimessäni, joka käyttäytyy kuin teini-ikäinen penikka. Ihan vain V*lakseen se aina randomisti pätkii yhteyttä.

 

Heh heh!

 

(Meni 30 min ennenku tämä viesti meni läpi)


  • Savumerkittäjä
  • 10. maaliskuuta 2017

Update: Kello 21:50 ja yhteys näyttäisi taas stabiloituneen. Ensi viikolla taidan käydä Sonera pisteellä tekemässä tiedustelua aiheesta.

 

Ensi kertaan...


  • Savumerkittäjä
  • 12. maaliskuuta 2017

Suosittelen olemaan vikapalveluun 

yhteydessä kun tuo pätkiminen on päällä näkevät vähän sieltä päästä tilannetta ja saavat tarvittaessa tehtyä vika keikkaa alueen asentajille. 


  • Uusi jäsen
  • 14. maaliskuuta 2017

Hei, täällä on toistaiseksi toiminut yhteys moitteettomasti edelleen, onneksi.

 

 

 

 

 


  • Savumerkittäjä
  • 15. maaliskuuta 2017

Toripuistikko kuutosessa on pätkinyt kaapelinetti sunnuntai illan ja tämän hetken (ke ilta) välillä useamman kerran päivässä.


  • Ex-telialainen
  • 16. maaliskuuta 2017

@Anatolius kirjoitti:

Toripuistikko kuutosessa on pätkinyt kaapelinetti sunnuntai illan ja tämän hetken (ke ilta) välillä useamman kerran päivässä.


Mitään laajempaa vikaa siellä suunnalla ei ole tiedossa. Jos pätkiminen tänäänkin edelleen jatkuu, jätä vikailmoitus vaikkapa Omilta Sivuilta niin selvitetään asiaa tarkemmin läpi.


  • Uusi jäsen
  • 15. toukokuuta 2017

Hei taas. Nyt on viime päivinä yhteys mennyt kokonaan katki useita kertoja erityisesti iltaisin. Muuten yhteys toimii normaalilla nopeudella, mutta jos tämä pätkiminen jatkuu niin pitää tehdä taas vikailmoitus.

 

 

 

 

 

 

 

 


  • Uusi jäsen
  • 5. heinäkuuta 2017

Minullakin Kairatien lähiössä pätkii taas vaihteeksi kaapelinetti. Turhaa edes miettiä vikatiketin tekemistä kun eivät tähänkään mennessä ole osanneet tehdä mitään. Alkuvuodesta toimi ihan OK mutta nyt ruvennut enemmän pätkimään.

 

Onko muillakin Rovaniemeläisillä edelleen päivittäistä pätkimistä?


  • Uusi jäsen
  • 14. joulukuuta 2017

No niin eilen meni netti kokonaan poikki ja tein vikailmoituksen. Tänään selvisi, että tässä lähellä on tuollainen kaivuutyömaa ja siellä oli sitten kaiveltu kaapelit *******aksi. Relacom:ilta kävivät tänään sen korjaamassa iltapäivän aikana.

 

Nopeudet ovat nyt tuoreeltaan korjaamisen jälkeen vielä hieman hitaat ja epävakaat (heittelevät 95-110 Mbs välillä, ping on tosin aika hyvä, 8 paikkeilla, kun yleensä on 12 paikkeilla ). Seurataanpa kuinka nopeudet kehittyy..

 

 

 

 

 

 


  • Uusi jäsen
  • 6. tammikuuta 2018

No niin taas vaihteeksi hidastelee ja pätkii tämä 100Mbs kaapeli oikein urakalla (Speedtest.net download vaihtelee sattumanvaraisesti n. 20-70Mbs välillä).Vikailmoituksen laitan menemään tietenkin.

Näemmä 10.1.2018 huoltavat/uusivat kaapeliverkkoa Roissa. Liittyyköhän tämä hidastelu/pätkiminen samaan asiaan?

 


  • Uusi jäsen
  • 8. tammikuuta 2018

Ja nyt toimii taas lähes täydellisesti kaapelit .. hmm ..

 

 

 

 

 


Vastaa