Skip to main content

Reitittimen hallintasivu (Techicolor) kertoo, että kahdella Android puhelimella on sama ip osoite! Mitään ilmoituksia ristiinvedoista ei ole tullut eikä varsinaista toiminta ongelmaa. Reitin ja laitteiden wifit on käynnistetty uudelleen, mutta sama tilanne edelleen. Eikös joka koneella kumminkin pitäisi olla oma ip?


@tf520180@  kirjoitti:

Reitittimen hallintasivu (Techicolor) kertoo, että kahdella Android puhelimella on sama ip osoite! Mitään ilmoituksia ristiinvedoista ei ole tullut eikä varsinaista toiminta ongelmaa. Reitin ja laitteiden wifit on käynnistetty uudelleen, mutta sama tilanne edelleen. Eikös joka koneella kumminkin pitäisi olla oma ip?


Jep, kyllä eri laitteilla, joilla on eri MAC-osoite, pitäisi olla oma sisäverkon IP-osoite. Suoranaista haittaa tästä tosiaan ei ole, jos kaikki toimii normaalisti. Voit kuitenkin kokeilla tehdä reitittimelle vielä resetoinnin, eli paina laitteen takana olevasta reset-kolosta pohjaan noin 10 sekuntia jollain terävällä.


Onko verkossasi erillinen reititin ja WLAN-tukiasema? Jos on, niin tarkista, ettei molemmissa ole DHCP-palvelin aktiivisena. Verkossa saa olla vain yksi DHCP-palvelin aktiivisena kerrallaan. Tehdasasetusten resetointi yms. saattaa aktivoida sen palvelimen ilman, että sitä laittaa erikseen. Toinen mahdollisuus on, että sammuttelet laitteita vähän väliä tai sitten ne boottailevat omia aikojaan. Tällöin osoitteiden jakaminen saattaa alkaa alusta. Laitehan ei uudista osoitettaan ennen kuin lease menee umpeen ja kuluttajatason reititin ei välttämättä osaa MAC-IP linkitystä oikein, ja ryhtyy jakamaan samoja osoitteita eri laitteille uudelleen joka kerta käynnistyessään. Tällöin soppa on valmis. Anna verkon laitteiden olla käynnissä 24h, turha sammuttelu aikaansaa vain ongelmia.


Vastaa