Skip to main content

Hankin Smart Wifi -lisäpalvelun reilu viikko sitten ja sain purkit paritettua SagemCom -hybridireitittimen kanssa. Smart Wifi -laitteet toimivat ja näkyvät verkossa. 



 



Seurailen tilannetta mm. Smart Wifi -appilla, NetSpot -sovelluksella ja Windowsin Wifi Analyzerilla. Tulen auttavasti toimeen laitteiden ja softien kanssa, mutta en tunne kaikkia verkkojen syövereitä. 



 



Ongelmana on se, että läppärit ja pädit eivät pidä yhteyttä parhaan kaistan tarjoavan pisteen kautta, vaan esim työläppäri (HP, Win 10) vaihtaa yhteyspistettä jopa monta kertaa minuutissa, ja jokainen vaihto tietysti aiheuttaa pienen katkon. Lisäksi läppäri ottaa mieluiten yhteyden SagemCom -reitittimen kautta, vaikka sen signaali on selvästi heikompi kuin vieressä olevan Smart Wifi -purkin. Saman yhteyspisteen kauttakin läppäri vaihtaa aika holtittomasti 2,4 ja 5 GHz taajuuksien välillä. Smart Wifin purkit häipyvät NetSpotin näkymästä aika ajoin, joko kokonaan tai toinen taajuus häipyy, ja ilmestyy kohta takaisin. Liitteenä olevassa kuvassa esim. keltaisella nuolella oleva läppäri on yhteydessä kaukana olevan SagemComin kautta ("Fast5370"), vaikka vieressä olisi Smart Wifi -purkki ("Yläkerta") 



 



Kokeilin muuttaa Windowsin "roaming aggressiveness" -asetusta, mutta en huomannut sillä vaikutusta. Saattaa olla, että säädin liian monta asiaa yhtäaikaa. 



 



 



Onko yhteisöllä neuvoa, vai palautanko vaan tyynesti Smart Wifin ja ryhdyn etsimään SagemComiin lisäantennia tai kunnollista reititintä sen tilalle?



 



 





 



Edit HannaSu: upotettu kuva viestiin.


@TheGroke  kirjoitti:


Ongelmana on se, että läppärit ja pädit eivät pidä yhteyttä parhaan kaistan tarjoavan pisteen kautta, vaan esim työläppäri (HP, Win 10) vaihtaa yhteyspistettä jopa monta kertaa minuutissa, ja jokainen vaihto tietysti aiheuttaa pienen katkon. Lisäksi läppäri ottaa mieluiten yhteyden SagemCom -reitittimen kautta, vaikka sen signaali on selvästi heikompi kuin vieressä olevan Smart Wifi -purkin. Saman yhteyspisteen kauttakin läppäri vaihtaa aika holtittomasti 2,4 ja 5 GHz taajuuksien välillä. Smart Wifin purkit häipyvät NetSpotin näkymästä aika ajoin, joko kokonaan tai toinen taajuus häipyy, ja ilmestyy kohta takaisin. Liitteenä olevassa kuvassa esim. keltaisella nuolella oleva läppäri on yhteydessä kaukana olevan SagemComin kautta ("Fast5370"), vaikka vieressä olisi Smart Wifi -purkki ("Yläkerta") 



 



Kokeilin muuttaa Windowsin "roaming aggressiveness" -asetusta, mutta en huomannut sillä vaikutusta. Saattaa olla, että säädin liian monta asiaa yhtäaikaa. 



 



Onko yhteisöllä neuvoa, vai palautanko vaan tyynesti Smart Wifin ja ryhdyn etsimään SagemComiin lisäantennia tai kunnollista reititintä sen tilalle?



 






Morjesta @TheGroke ja Tervetuloa Yhteisöön!



 



Onko SagemCom ja tuo "Yläkerta" Smart Wifi -laajenin miten lähellä toisiaan? Mikäli tuota "Yläkerta" -laajenninta siirtää kauemmaksi SagemComista niin muuttuuko tilanne? Syynä voisi olla laitteiden välimatka joka on juuri sopivan pieni, että tietokone yhdistää SagemComiin.


Kiitos arvauksesta, mutta se ei ole ongelma.

Olen kokeillut erilaisilla etäisyyksillä, noin metristä yli 10 metriin, mutta en huomannut eroa. 

Laitoin pari tuntia sitten "Alakerta" -laajentimen lähelle SagemComia (alle 2 m, langallinen yhteys) ja "Yläkerta" on "Alakerrasta" reilut 5 m päässä (wifi), mutta sekään ei muuta tilannetta. 



@TheGroke  kirjoitti:


Smart Wifin purkit häipyvät NetSpotin näkymästä aika ajoin, joko kokonaan tai toinen taajuus häipyy, ja ilmestyy kohta takaisin.






Hienoa kun testasit tuota välimatkan muuttamista. Kysyisin vielä tästä mainitsemastasi verkkojen "katoamisesta" tarkennusta. Oleteko huomannut, että laajentimista sammuu/muuttuu valot samaan aikaan kun tajuus/taajuudet katkeaa?

Onko laajentimet asetettu aina johonki avonaiselle paikalle, mieluiten 1m- 1,5m korkeuteen? Ettei ole mitään metallisia esineitä/kaappeja tai muita paksuja rakenteita vieressä? Entä onko mitään suuria sähkölaitteita lähettyvillä, esim. pakastinta? Metalliset pinnat ja suuret sähkölaitteet voivat aiheuttaa yllättävänkin voimakkaita häiriöitä langattomaan verkkoon.


Valot eivät muutu, ainakaan eivät sammu tai muuta väriä. Hyvin lyhyitä vilkahduksiahan niissä on kaiken aikaa. 

Laajentimet ovat mielestäni hyvissä paikoissa, ei ole metallia lähettyvillä (paitsi mitä betonirakenteiden sisällä), eikä muita sähkölaitteita. 

Laitteiden kenttien voimakkuudet käyttäytyvät loogisesti, lähimpänä olevan ("Yläkerta") molemmat taajuudet ovat vahvimpia, sitten "Alakerta" ja heikoimpana kauimpana oleva Fast5370. Silti läppäri haluaa kytkeytyä siihen vähän väliä. 

 

Yritän seuraavaksi "unohtaa" tämän verkon ja liittää läppärin siihen uudelleen (olen tietysti tehnyt sen jo aiemminI), säätää läppärin verkkokortin asetuksia.

 

 



@TheGroke  kirjoitti:


Valot eivät muutu, ainakaan eivät sammu tai muuta väriä. Hyvin lyhyitä vilkahduksiahan niissä on kaiken aikaa. 



Laajentimet ovat mielestäni hyvissä paikoissa, ei ole metallia lähettyvillä (paitsi mitä betonirakenteiden sisällä), eikä muita sähkölaitteita. 



Laitteiden kenttien voimakkuudet käyttäytyvät loogisesti, lähimpänä olevan ("Yläkerta") molemmat taajuudet ovat vahvimpia, sitten "Alakerta" ja heikoimpana kauimpana oleva Fast5370. Silti läppäri haluaa kytkeytyä siihen vähän väliä. 



 



Yritän seuraavaksi "unohtaa" tämän verkon ja liittää läppärin siihen uudelleen (olen tietysti tehnyt sen jo aiemminI), säätää läppärin verkkokortin asetuksia.






Ottaisitko yhteyttä Häiriöilmoituksiin niin päästään katsomaan tilannetta tarkemmin täältä meidän suunnalta. Siihen on hyvä varata hiukan aikaa mikäli pyydetään siirtämään laajentimia.


Täytyy katsoa illemmalla, kesken työpäivää en ehdi. 

 


Asiaan voi jossain määrin vaikuttaa tehonsäädöllä, mutta oikein säädetyssä useamman tukiaseman järjestelmässä laite päättää itse, mihin tukiasemaan se liittyy ja tekee sen yleensä signaalitason perusteella. Joskus esim. puhelimen kanssa on sellainen ongelma että se jumiutuu hitaammalle 2,4 GHz taajuusalueelle, eikä suostu vaihtamaan nopeampaan 5 GHz alueeseen sitten millään. Ei edes katkaisemalla wifi-yhteys puhelimesta ja palauttamalla se. Tällöin ainoa joka on auttanut on katkaista yhteys tukiaseman puolelta eli potkaista puhelin verkosta pois, jonka jälkeen se kättelee koko yhteyden uudelleen. Asialla on mulla merkitystä aina silloin kun otan puhelimesta varmuuskopiot ja pitää siirtää levypalvelimelle yli 10 GB dataa.

 

Itse säätäisin Sagemcomin tehotason pienemmälle ja lisätukiasemat täysille (oletuksena varmaan ovatkin), jos on tarve suosia niitä. Myös kanavanvalinnalla voi vaikuttaa, 5 GHz taajusalueella kanavilla 96...144 saa käyttää normaalia suurempaa tehotasoa, mutta siellä on wifillä vasta toissijaiset oikeudet (DFS) eli kanavanvalinta ei tapahdu hetkessä vaan voi olla esim. 10 minuutin viive. Tarkistaisin myös että lisätukiasemat on varmsati yhdistetty kaapelilla, eikä langattomasti.

 

SmartWifiä en tunne kun en ole tarvinnut mutta on vastaava Ubiquitin useamman tukiaseman järjestelmä käytössä eikä ole ollut tuollaisia ongelmia siinä.


Kiitos tiedoista @SINAD 

Katson mitä voi ja kannattaa tehdä varsinaisen reitittimen/tukiaseman päässä. Sen tehoja en oikein voi pudottaa, muuten loppuu vaimon työskentely. 

 

Hieman yllätti tuo mainintasi lisätukiasemien yhdistämisestä kaapelilla. Parittamisvaiheessa kaapeli on tietysti tarpeen, mutta sen jälkeen niiden pitäsi ymmärtääkseni toimia langattomasti. Jos ei toimisi, niin voisinhan vetää kaapelin suoraan läppäriin ja olla hankkimatta laajentimet. Tällä hetkellä toinen laajennin on langalla ja toinen langattomasti, ja läppärin yhteys loikkii kaikkien kolmen laitteen välillä aika levottomasti. 

 



@TheGroke  kirjoitti:

Hieman yllätti tuo mainintasi lisätukiasemien yhdistämisestä kaapelilla. Parittamisvaiheessa kaapeli on tietysti tarpeen, mutta sen jälkeen niiden pitäsi ymmärtääkseni toimia langattomasti. Jos ei toimisi, niin voisinhan vetää kaapelin suoraan läppäriin ja olla hankkimatta laajentimet. Tällä hetkellä toinen laajennin on langalla ja toinen langattomasti, ja läppärin yhteys loikkii kaikkien kolmen laitteen välillä aika levottomasti. 


Ilman kaapelia lisätukiasemat toimivat hitaammin ja itse asiassa hidastavat koko wifi-verkkoa, jos samaa dataa lähetellään monta kertaa tukiasemien välillä. Radiotiehän on aina jaettu omien ja myös naapureiden laitteiden kesken, eli wifi-laitteet eivät lähettele toistensa päälle yhtä aikaa, vaan odottelevat vuoroaan. Nyt jos dataa kierrätetään tukiasemalta toiselle niin joka välissä joudutaan odottelemaan vuoroa, joka syö käytettävissä olevan radiokaistan ajallista resurssia turhaan.

 

Sensijaan kun useamman tukiaseman järjestelmä toteutetaan siten, että jokainen tukiasema on kaapelin päässä, menee liikenne vain yhden hypyn ilmateitse, yksillä odotuksilla ja loppumatkan kaapelissa, jossa ei tarvitse odotella vuoroaan koska joka tukiasemalle/laitteelle on oma jakamaton yhteytensä.

 

Tukiasemathan vaativat joka tapauksessa virransyötön, eli täysin langatontahan siitä ei saa millään. Joten eikös se oli aivan sama, jos se yksi ainoa kaapeli välittäisi pelkän sähkön lisäksi myös datan, eli siis PoE-virransyötöllä oleva tukiasema? Tämä mahdollistaa myös tukiasemien sijoittamisen järkevämmin jonnekin korkealle, esimerkiksi kattoon koska laitteiden ei tarvitse sijaita pistorasioiden tuntumassa. Korkealla olevaan tukiasemaan yhteys voi toimia jopa niin paljon paremmin, ettei toistimia tarvita lainkaan.


Esimerkiksi mulla on wifi-tukiasemat PoE-syöttöisiä ja ne saavat virtansa verkkoräkissä olevalta kytkimeltä. Kytkin on sitä mallia että sen porteissaon PoE-ominaisuus. Myös lukuisat muut laitteet kuten huonekohtaiset kiinteän verkon kytkimet, valvontakamerat ja pari muuta juttua toimivat tällä periaatteella eli niille ei ole lainkaan omia virtalähteitä, räkissä oleva kytkin antaa näille kaikille virrat ja siinä on niin tehokas virtalähde itsessään että se pystyy ruokkimaan jopa 24:aa laitetta. Loppupeleissä piuhoja on siis paljon vähemmän.


PoE -laitteita minulla ei ole, mutta otin sen verran viestistäsi huomioon, että kaivoin kaapin perukoilta pitkän Ethernet-kaapelin ja laitoin toisen laajentimen langan päähän hieman parempaan paikkaan, ja se vaikuttaa auttavan. Nyt yhteys on pysynyt tasalaatuisena jo muutaman tunnin. Ensi viikon työpalaverit kertovat aika suoraan yhteyden laadusta, joten jään odottamaan niitä. 

 

Telian ohjeistus tässä kohtaa oli aika luokatonta. Katsoin hieman laajentimien valmistajan ohjeita, ja ne kertovat aika eri tarinaa, mutta en nyt mene siihen suuntaan enempää. 

 

Kiitos @SINAD vihjeistä, jotka toivottavasti ratkaisivat tämän ongelman.

 


No toivotaan, että auttaa. En ole kerennyt perehtyä wifi spekseihin syvällisemmin, aloin miettiä että siellähän saattaa ihan hyvin olla jokin tagi/metric josta asiakaslaite näkee että kyseessä on toistin, eikä alkuperäinen tukiasema. Tällöin jos se kuulee myös alkuperäisen tukiaseman signaalia niin tottahan toki se yrittää ensisijaisesti rekisteröityä sinne. Laittamalla kaapeli siihen väliin muuttuu myös se toinen tukiasema samalle tasolle alkuperäisen kanssa.


Tässä havainnekuva, miksi langattomat tukiasemat kannattaa kytkeä kaapelilla kytkimeen, kuten @SINAD suosittelee, eikä tyytyä yhteen ainoaan päätukiasemaan ja mesh-verkkoon:

 

 

Kuvassa yhteys on jaettu Microsoft Lumia 950 puhelimesta Teltonika RUT950 reitittimeen, jonka langaton lähiverkko on asetettu toimimaan asiakastilassa, wlan client. Laitteet ovat samassa huoneessa kolmen metrin päässä toisistaan.

 

Kolmen minuutin aikana langattoman yhteyden kättelynopeus on vaihdellut koko ajan 1 – 144 Mbit/s välillä. Jos kyseessä olisi langattoman sijasta kaapeliyhteys, kättelynopeus olisi vaakasuora viiva 1000 Mbit/s.



@TheGroke  kirjoitti:


PoE -laitteita minulla ei ole, mutta otin sen verran viestistäsi huomioon, että kaivoin kaapin perukoilta pitkän Ethernet-kaapelin ja laitoin toisen laajentimen langan päähän hieman parempaan paikkaan, ja se vaikuttaa auttavan. Nyt yhteys on pysynyt tasalaatuisena jo muutaman tunnin. Ensi viikon työpalaverit kertovat aika suoraan yhteyden laadusta, joten jään odottamaan niitä. 



 



Telian ohjeistus tässä kohtaa oli aika luokatonta. Katsoin hieman laajentimien valmistajan ohjeita, ja ne kertovat aika eri tarinaa, mutta en nyt mene siihen suuntaan enempää. 



 



Kiitos @SINAD vihjeistä, jotka toivottavasti ratkaisivat tämän ongelman.



 






Hienoa kuulla, että laitteiden välinen langallinen yhteys tuntuu parantaneen toimintaa. Laitevalmistajan ohjeista poiketen laajentimet toimivat meidän palvelureitittimien kanssa myös langattomasti. Reitittimelle sekä laajentimille menee käyttöönoton yhteydessä ohjelmistopäivitys joka mahdollistaa langattoman toimivuuden. Jos on mahdollista pitää verkkokaapelia laitteiden välillä niin se on toki suositeltua. Langattoman yhteyden toiminta on aina heikompaa kuin langallisen. 



 



Kuten kaikissa langattomissa yhteyksissä voi laajentimien/reitittimen ja päätelaitteen välisessä yhteydessä esiintyä häiriöitä. Teknisen asiakaspalvelumme kautta näemme hieman tarkemmin tarvittaessa lähettimien ja koko wifi-verkon tilannetta. 



 



Omalla kohdalla kohtasin aikoinaan hieman vastaavan tilanteen laajentimien kanssa. Yksittäinen päätelaite tahtoi yläkerran laajentimen sijasta suosia yhteyttä alakerrassa sijaitsevaan reitittimeen sillä välin kun muut laitteet pysyivät kiltisi kiinni yläkerrassa sijaitsevan laajentimen luomassa verkossa.


Minulla samanlainen havainto hyppimisestä. Siitä ei ole ollut aiemmin haittaa, mutta nyt hankin koemielessä Sonos One kaiuttimen ja liitin sen verkkoon. Koska kaiutinta ohjataan kännykän sovelluksella / Airplay, niin tämä hyppiminen pätkäisee joko toiston taikka kaiutin häviää sovelluksesta.

Sain Sonoksen asiakaspalvelusta kattavat ohjeet reitittimen säädölle, vaan koska kyseessä on Telian toimittama laite, ei siellä ilmeisesti ole sallittu (en ainakaan löydä) suorittaa minkäänlaisia säätöjä nimien vaihtamista lukuunottamatta.

Onko muilla tähän liittyviä havaintoja / vinkkejä?



@Makke66  kirjoitti:


Minulla samanlainen havainto hyppimisestä. Siitä ei ole ollut aiemmin haittaa, mutta nyt hankin koemielessä Sonos One kaiuttimen ja liitin sen verkkoon. Koska kaiutinta ohjataan kännykän sovelluksella / Airplay, niin tämä hyppiminen pätkäisee joko toiston taikka kaiutin häviää sovelluksesta.



Sain Sonoksen asiakaspalvelusta kattavat ohjeet reitittimen säädölle, vaan koska kyseessä on Telian toimittama laite, ei siellä ilmeisesti ole sallittu (en ainakaan löydä) suorittaa minkäänlaisia säätöjä nimien vaihtamista lukuunottamatta.



Onko muilla tähän liittyviä havaintoja / vinkkejä?






Osa WiFi -verkon asetuksista on poistettu laitteen hallinnasta. Onko käytössäsi Hybrid tai X2 -reititin? Entä millaisia asetuksia olisi tarve muuttaa, eli mitä ohjeita Sonoksen asiakaspalvelu antoi?


Hybrid käytössä, ja tälläiset ohjeet sain:

Kotiverkon asetukset:
1) Tarkista, onko 2,4 GHz:n WiFi päällä.
2) Jos mahdollista, anna 5 GHz:n WiFi-verkolle eri nimi kuin 2,4-vaihtoehdolle. Lisää nimeen esimerkiksi "-5G".
3) Tarkista, onko WiFi-tilaksi asetettu "BGN". Muita vaihtoehtoja ovat usein BG ja GN
4) "AP Isolation" (tai "Client Isolation") -asetuksen on oltava pois päältä. (Tämä asetus on harvoin käytettävissä)
5) Säädä WiFi-kanava automaattisesta kanavasta kanavaksi 1, 6 tai 11.
6) Suojaustilaksi on asetettava WPA2 AES-salauksella.
7) Ota UPNP käyttöön, jos se on pois päältä.
😎> Varmista, että 2,4 GHz:n WiFi-kaistanleveys on 20 MHz, 20 / 40 MHz tai 40 MHz ei ole tuettu.
9) DHCP-palvelin, tässä voit muuntaa IPV6:n Statelessista Statefuliin.
10) Aseta DNS-palvelin ensisijaiseksi 8.8.8.8.8:ksi ja toissijaiseksi 8.8.4.4:ksi.

 

Mainittakoon, että kaiutin lähti toimimaan kun kytkin sen kaapelilla AirTies yksikköön.


Vastaan tähän itselleni. Kävin hakemassa TP-linkin mesh purkit, ja ilman minkäänlaisia säätöjä lähti kaikki pelaamaan täydellisesti. Smart Wifi laitteet siis postiin ja takaisin Telialle.



@Makke66  kirjoitti:


Vastaan tähän itselleni. Kävin hakemassa TP-linkin mesh purkit, ja ilman minkäänlaisia säätöjä lähti kaikki pelaamaan täydellisesti. Smart Wifi laitteet siis postiin ja takaisin Telialle.






Tämän Sonoksen kaiuttimen kanssa olikin havaittu yhteensopivuusongelmia ennenkin, johon ratkaisuna on ollut Sonoksen oman siltauksen poisto. Tähän pyysin vielä tarkempia ohjeita, kuinka se tehdään, mutta ne ei kerennyt tälle päivälle.

Mukava kuulla toki, että sait omaan käyttöösi toimivat laitteet ja kaikki toimii nyt. Tosiaan tuon Sonoksen käytön osalta voidaan palata vielä myöhemmin, millä sen saisi toimimaan Smart WiFi -palvelumme kanssa.


Vastaa