Skip to main content

Hei,

Laajakaistani piti aueta tänään 17.1, mutta sain eilen jo viestin, että liittymäni on asennettu. Laajakaista ei kuitenkaan eilen toiminut ja päätin odottaa tähän päivään ennen kuin alan mihinkään toimenpiteisiin. Laajakaista ei vieläkään toimi, vaikka mielestäni kytkennät ovat ihan oikein. Jakamo löytyy siis sähkökaapista (tod.näk. tuo As.7) ja ATK1,2 ja 3 ovat eri huoneissa olevia pistokkeita. Reititin on saatu Soneran liikkeestä ihan uutena, joten en usko vian olevan siinä. Olen kokeillut myös yhdistää DSL-porttia tuohon As.7. Kuvassa siis WAN-portti yhdistetty tuohon As.7. Reitittimessä oleva Broadband valo vilkkuu eikä pysy tasaisena.

Selvitä ensin, onko kyseessä ADSL, VDSL vai sitten Ethernetillä toteutettu yhteys asuntoosi. Siis, mitä tuosta As7 -rasiasta tulee.



 



Minne tuo keltaisella liittimellä varustettu kaapeli menee?



 



Valojen pitääkin vilkkua, jos dataa siirtyy. Yleensä laitteen ohjekirjassa on mainittu, mitä mikäkin tarkoittaa.



 



Jos kertoisit, mitä laitteita sinulla on (ymmärsin, että tuo Soneralta saama reititin ja jokin muu ja x määrä päätelaitteita).



 


Kysessä pitäisi olla ADSL-yhteys. Soneralta saamani reititin on Inteno DG301. Keltainen johto menee tietokoneeseen. Statusvalo on punaisena ja laitevalmistajan ohjeessa lukee: valon palaessa punaisena ota yhteys operaattoriisi.

 

Ymmärrän, että keltaiset johdot tulisi vetää noihin ATK1,2 ja 3 ja sitten näistä huoneista vetää kaapeli esim. PS4:seen. Haluaisin myös luoda langattoman verkon, jota tarvitsen kahteen läppäriin ja Ipadiin. Ongelmana vain on, ettei tuo Internetvalo syty ollenkaan.


Moikka.

Olet varmaan kokeillut laittaa sen puhelinjohdon jossa on ne pienemmät RJ12-liittimet päissä tuohon paneelin AS7 reikään ja toinen pää modeemin DSL-liittimeen. Tuo AS7 reikä on varmaan RJ45, mutta siitä ei tarvitse välittää jos sitä kautta on kytketty ADSL-linja, sillä pienempi (puhelinjohdossa oleva) menee siihen kuten kuuluukin.

T: Toni


Moi Toni!

Olen kokeillut myös DSL-liittimeen, tuloksetta. Olen käytänössä kokeillut jo kaiken mahdollisen mitä on juolahtanut mieleen, mutta mikään ei muutu: Punainen Status-vali palaa ja Broadband-, Wireless- ja Ethernet-valo välkkyvät. Ainoa valo mikä ei pala on tuo Internet-valo.


Jos lähdetään siitä, että tuo modeemi on ehjä. Käsittääkseni jäljelle jää adsl:n liittäminen väärälle "puhelinparille" kellarissa. Noita ristikytkentätioja ei yleensä laiteta koteihin vaan sijaitsevat esim kerrostalojen kellareissa joista asentajat tarvittaessa fyysisesti kytkevät parit asuntoihin meneviin johtoihin.

Toni

 


@tstorhan Puhuu tässä asiaa.



Koska kyseessä on dsl-yhteys niin käytetään sitä dsl-porttia. Tuo as.7 vaikuttaisi olevan asuntosi ns. "Nousu" eli juuri se johon modeemi kytketään kuten oletkin tehnyt.



 



Kokeile vielä kytkeä dsl as.7:ään ja resetoi modeemi, joskus se auttaa jos modeemi on jostain syystä jumittunut. Mikäli ei auta, niin sitten vikaria tekemään, ja jätä modeemi päälle linjalle. Soneralla näkevät heti kukkuuko modeemi piuhan päässä, jos ei, niin se on melkein sitten viallinen kytkentä kellarissa kuten tuossa aiemmin sanottiinkin ja vaatii asentajakäynnin.


Vastaa