Kysymys

Ssh-yhteys ei toimi joistakin Telian IP-osoitteista

  • 8 July 2023
  • 4 kommenttia
  • 289 katselukertaa

Telian taloyhtiönetti, kaapelimodeemi siltaavana.

 

Ssh-yhteys koneiden välillä toimii ajoittain, tein hiukan tutkimusta mikä voisi olla vikana.

 

Telian dhcp:n antamat IP-osoitteet:

Läppäri: 80.221.64.143

pc1: 88.195.192.188

pc2: 80.221.243.141

 

ssh:lla (putty) ei saa yhteyttä minkään koneparin välille IP-osoitteiden ollessa kuten yllä.

Kun vaihdan läppäriin saunalahden mokkulan, niin sillä saa avattua ssh:n pc1:een (88.195.192.188) mutta ei pc2:een (80.221.243.141).

 

pc1 ja pc2 ovat linux-koneita joten niiden logista pystyi tarkistamaan jotta ssh on toiminut silloin kun kaikilla koneilla on ollut 88-alkuinen IP.

 

Tästä päättelen jotta Telian aliverkko, jonka IP alkaa 80… on jotenkin virheellisesti konfiguroitu. Olisiko asialle tehtävissä jotain?


Aihe on suljettu kommenteilta.

4 kommenttia

Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki +4

Oletan, että sisäverkon konfiguraatiot on tarkastettu ja laitteet ovat samassa sisäverkossa. Tuota voidaan tutkia tarkemmin häiriöilmoituksella, Minun Teliasta tai asiakaspalvelusta ilmoituksen voi tehdä.

Kuten sanottu, kaapelimodemi on siltaavana, ei ole sisäverkkoa. Tällä hetkellä dhcp on antanut kahdelle koneelle IP osoitteet jotka alkaa 88.195… ja ssh toimii koneiden välillä. Keskustelin jo asiasta chatissa ja siitä ilmeisesti tehtiin vikailmoitus. Kokeilin myös vaihtaa sshd:n portin 22:sta 2200:ksi silloin kun koneissa oli 80 alkuiset IP:t, eikä ssh toiminut silläkään (muistin asettaa sen myös koneiden palomuureihin). Minusta vaikuttaa siltä että 80 alkuisessa osoitealueessa on estetty kaikki liikenteen avaus netistä tänne päätelaitteisiin päin, koneissa toimii kyllä esim netin selailu ja sähköpostin haku normaalisti, mutta niissä dataliikenne aloitetaan täältä päätelaitteelta päin.

Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki +4

Tässä tapauksessa tilanne voi myös aiheutua taloyhtiön sisäverkosta ja/tai sen konfiguraatiosta. Telian verkon osalta tätä voidaan paremmin tutkia häiriöilmoituksella tai konfiguraation kanssa Telia Helpissä.

telia lähetti asentajan mittailemaan taloyhtiön sisäverkkoa, kuten tässäkin toisessa tapauksessa

. Asentaja oli asiallinen ja varmastikin viritteli signaalitasot entistäkin paremmaksi, mutta kun se ei liity mitenkään tähän ongelmaan. Netti toimi signaalien puolesta hyvin ennen asentajan käyntiäkin. Oletan edelleenkin jotta joissakin telian osoitealueissa on palomuuri tai vastaava filtteri konfiguroitu estämään yhteys. Kysymys on siis IP-protokollan tasosta, ei mistään fyysisistä kaapeleista.

Pienellä vippaskonstilla onnistun kuitenkin kiertämään ongelman, joten ei sillä enää väliä. IPv6 yhteyksiä odotellessa, niistähän on viimeisin lupaus jotta syksyllä.

nimimerkki “tietokonetekniikan diplomi-insinööri, 40 vuotta kokemusta”