Kirjoitan tätä viestiä puhelimen nettiyhteyden kautta. Varsinaisesti siinä ei ole mitään erikoista, mutta tilanteen tekee normaalista poikkeavaksi se, että meillä on kotona Telia Avoin kuitu laajakaista ja vielä XXL-nopeudella. Tai siis olisi, mikäli se olisi auki.
17.6.2020 aamulla huomasimme, että nettiyhteys ei toimi. Minun Telia palvelussa huomasin, että tämä johtuu maksamattomasta laskusta. Lasku tosin oli maaliskuulta ja sen jälkeiset laskut oli kaikki maksettu, mukaanlukien maksumuistutus tästä maksamattomasta laskusta. Muista en tiedä, mutta minulla on haasteita sähköpostilaskujen kanssa, jotka hukkuu kaiken roskapostin sekaan ja usein olenkin myöhässä laskun maksanut, mutta nyt siis oli välistä yksi lasku jäänyt rästiin.
Heti tämän havaittuani, maksoin rästissä olleen laskun ja samalla kesäkuunkin laskun (etuajassa, eräpäivä 6.7.2020), ettei se vain unohtuisi. Maksut tein Minun Telia-palvelussa, eli verkkokaupanomaisesti minut ohjattiin nettipankkiin, josta maksut tehtyäni palauduin takaisin "palveluntarjoajan sivuille". Maksu siis tehtiin Telian järjestelmässä. Minun Telia palvelussa näkyikin heti kaikki laskut maksettuina, joten ei muuta kuin odottelemaan liittymän avautumista.
Tätä kirjoittaessa siis odottelen vieläkin liittymän avautumista. Olen toki ollut yhteydessä asiakaspalveluun ja laittanut yhteydenottopyynnön lomakkeen kautta netissä. Vastaukseksi olen saanut ilmeisen vakiofraasin, eli "maksun kirjautuminen kestää kolme pankkipäivää ja tässä on ollut juhannus välissä".
Vastaus voisi olla ymmärrettävissä jos maksu olisi tehty verkkopankissa laskulla. Se kuitenkin tehtiin Telian järjestelmässä ja näkyi Minun Telia:ssa heti 17.6.2020. Maksu oli siis kirjautunut Telialle 17.6.2020. Asiakaspalvelija myönsi tämän ja kertoi, että maksun tulee kirjautua vielä heidän muihin järjestelmiin, mm. luotonhallintaan, joka hallinnoi avauksia.
Kyseessä on Telian sisäisten järjestelmien kommunikaatio tilanteessa, jossa asiakas on jo maksanut kaikki rästit ja niistä seuranneet sanktiot, eli viivästyskorot ja maksumuistutusmaksut. Minulla ei siis ole ollut 17.6.2020 aamupäivästä mitään velvotteita auki Teliaa kohtaan ja maksu on heillä näkynyt, kuten minullakin, Minun Telia palvelussa. Kuitenkaan vielä 22.6.2020 klo 19.55 ei liittymä ole auki.
Minun mielestäni tällä hetkellä tilanne on se, että Telia ei toimita sopimuksenmukaista palvelua, joten minunkaan ei tulisi näistä (tähänastisista) kuudesta päivästä maksaa. Telian sisäisten järjestelmien integraatiot eivät voi olla asiakkaan vastuulla.
Liittymän avausta odotellen,
-Tuomo
P.S. Minun Telian etusivulla näkyy vieläkin, että "Sinulla on maksamattomia laskuja". Laskuluettelossa kuitenkin kaikki on maksettu. Olisikohan järjestelmissä jotain vikaa...