Oletko ottanut valokuitumuuntimesta virrat pois hetkeksi?
Meillä joskus vastaavaa, mutta lankayhteys palautuu yleensä itsestään. Joskus pitää pistää kaikki virrattomaksi valokuitumuuntimesta alkaen, ja aloittaa pystytys sieltä.
Kiitos vastauksesta! En tiedä, onko tuo ainoa ryhmäkeskuksessa oleva mötikkä valokuitumuunnin ja jos on, miten siitä saa virrat pois. Siinä lukee:
”Tatec Huolto Oy
LASERSÄTEILYÄ
Varo näkymätöntä lasersäteilyä. Älä katso säteeseen.
VALOKUITUNOUSU 1-4”
Vai tarkoittaako tuo valokuitumuunnin sitä Telia X2 -reititintä/modeemia? Ei tässä muita laitteita ole koskaan ollut välissä, eli reititin kiinni ryhmäkeskuksessa sijaitsevassa talonousuportissa. X2 on kyllä moneen kertaan otettu pois virroista, pitkäksikin aikaa, ja resetoitu. Ei vain mitään vaikutusta.
Kokeilin toisellakin, vanhemmalla Telian modeemilla, ei toimi. Lisäksi kokeilin yhdistää älytelevision langallisesti, yhdistyy langalliseen verkkoon mutta ei internetiin.
Vai tarkoittaako tuo valokuitumuunnin sitä Telia X2 -reititintä/modeemia? Ei tässä muita laitteita ole koskaan ollut välissä, eli reititin kiinni ryhmäkeskuksessa sijaitsevassa talonousuportissa. X2 on kyllä moneen kertaan otettu pois virroista, pitkäksikin aikaa, ja resetoitu. Ei vain mitään vaikutusta.
Kokeilin toisellakin, vanhemmalla Telian modeemilla, ei toimi. Lisäksi kokeilin yhdistää älytelevision langallisesti, yhdistyy langalliseen verkkoon mutta ei internetiin.
@Otterdom
Kuidun molemmissa päissä on kuitumuunnin. Meillä toinen on taloyhtiön ryhmäkeskuksessa ja toinen asunnon sulakekaapissa, johon tulee valokuitu keskuksesta. Kuitumuuntimet saavat virran pistorasiasta muuntajan välityksellä.
Sulla näköjään kuitumuunnin on ryhmäkeskuksessa, josta se tulee Ethernet piuhalla X2 modeemiin. Olisiko se ryhmäkeskuksen muunnin kytketty suoraan sähköön…
Telia näkee ainoastaan toiminnan siihen kuitumuuntimeen asti, mutta ei siitä eteenpäin, ja vaikka näkisikin, niin kuitumuuntimet ovat asiakkaan vastuulla.
Itse epäilen, että kuitumuunnin on joko sanonut itsensä irti, tai sen on jumissa. Jos mikään ei johdotuksessa ole muuttunut (kani syönyt), niin äkillisen vian täytyy löytyä raudasta, eli laitteista.
X2 modeemin tehdasasetuksien palautus?
Se, että WiFi näyttää liittyvän verkkoon, tarkoittaa ainoastaan sitä että X2 modeemin WiFi toimii. Jos yhteys on katki reitittimestä ryhmäkeskukseen päin, on syy joko kaapelissa tai siinä kuitumuuntimessa, jossa on varoitus lasersäteestä.
Onko vika kaikilla?
Kiitos vastauksesta! En tiedä, onko tuo ainoa ryhmäkeskuksessa oleva mötikkä valokuitumuunnin ja jos on, miten siitä saa virrat pois. Siinä lukee:
”Tatec Huolto Oy
LASERSÄTEILYÄ
Varo näkymätöntä lasersäteilyä. Älä katso säteeseen.
VALOKUITUNOUSU 1-4”
Tatec Oy on näköjään mennyt viime kuussa konkurssiin, sen mukana myös Tatec Huolto Oy. Eli sieltä ei apua kannata hakea. Olisiko tuolla konkurssilla jotain tekemistä asian kanssa? Aika kaukaa haettu...
Kiitos uudestaan! Tuossa kuitumuuntimessa ei tosiaan ole mitään pistokkeita tai kytkentöjä, joihin käyttäjä pääsisi käsiksi. Se on kiinteästi asennettu ryhmäkeskuksen taustalevyyn, ainoa siitä tuleva näkyvä piuha (varmaan datakaapeli, kiinteä asennus ilman näkyviä liitäntöjä) on viety keskuksen sivulevyn taakse ja siitä varmaan Ethernet-porteille (talonousut ja huoneisiin lähtevät portit). Ilman sähköasentajan pätevyyksiä ei saa siitä virtoja pois eikä datakaapeleitakaan.
Useimmilla naapureilla on ilmeisesti yhteydet ok, mutta yksi nimetön talon keskustelukanavalla sanoi, että on myös yhteydet poikki. Kyseessä vuokratalo. Laitoin viestiä isännöintiin ja huoltoon, kuten myös Telia ohjeisti. Odotellaan, saisiko sieltä apuja. Eiköhän siihen joku asentaja pitäisi löytyä asiaa korjaamaan, vaikka tosiaan Tatec meni nurin.
Tuossa kuitumuuntimessa ei tosiaan ole mitään pistokkeita tai kytkentöjä, joihin käyttäjä pääsisi käsiksi.
Tuossa tapauksessa sanoisin, että kyse ei ole kuitumuuntimesta, vaan pelkästä kytkentärimasta. Tällöin valokuituliittimet ovat Ethernet-liittimistä tyystin ja kokonaan erilliset.
Telialla ei ole tapana toimittaa kuituliittymiä huoneistoihin asti muutoin kuin omakotitaloissa. Mikäli et asu omakotitalossa, niin ne neljä kuituliitintä eivät ole käytössä.
Aspan chatissa tsekkasivat, että Telian päässä yhteys näkyy toimivana.
Tarkistitteko myös, että ip-osoitteesi tai X2:n mac-osoite täsmäävät Telian päässä liittymäsi tietoihin?
Mikäli ette, yksi mahdollisuus on, että taloyhtiössä eri huoneistojen nousut ovat ristissä. Tällöin pois muuttaneen naapurin irtisanoma liittymä voi johtaa siihen, että sinun nettisi menee poikki.
Meillä on jo 2000 luvun alussa vedetty kuitu silloisen Soneran toimesta kaikkiin asuntoihin, kerrostalossa sekä näissä rivitaloissa. Kuidun molemmissa päissä pitää olla kuitumuunnin, tai nykyään hienommalla nimellä; mediamuunnin.
Jos talosta löytyy ainoastaan jakava kuitumuunnin, ja siitä yhteydet asuntoihin Ethernet piuhalla, täytyy kuidun lähettävässä päässä olla kuitumuunnin.
En tiedä miten asia on hoidettu, mutta olisiko niin, että konkurssiin menneellä Tatec Huolto Oy:llä on ollut huoltoyhteys tähän toisessa päässä olevaan muuntimeen. Kun huoltoyhteys on katkaistu, muuntimen toiminta on sipannut.
Jos yhteys reitittimestä Teliaan olisi kunnossa, niin reitittimen pitäisi hakea Telialta speksit. Teliahan on ilmoittanut, ettei heidän päässään ole vikaa, mikä tarkoittaa että Telian vastuulla olevat yhteydet toimivat.
Meillä oli Soneran asentamat 100 Mb kuitumuuntimet. Kun tilasin 1000 Mb yhteyden, vaihdoin asunnon kuitumuuntimen uudemmaksi, ei toiminut. Telia ilmoitti että kaikki on kunnossa. Eivät nähneet, että taloyhtiön jakamon muunnin tökki, ei ollut Telian ongelma. Jakamon kuitumuunninkin piti uusia, ja kaikki toimii!
Jos lasermerkinnällä oleva laatikko olisi pelkkä kytkentärima, niin sitten ei ole valokuituyhteyttä...