Tervetuloa Klaaniin :smileyhappy:
Nyt melkeinpä pitäisi asiakaspalvelun kautta päästä tarkistamaan, mikä siellä on tilanne. Ota meille päin yhteyttä soittamalla tai vaikkapa Facebookin kautta, niin katsotaan tarkemmin.
Olen soittanut 2 kk aikana 6 kertaa ja luvattu selvittää ja soittaa takaisin ja tässä tilanteessa
ollaan. Ainia asia jonka selvititte oli se että taloyhtiössä on ethernet-kaapelointi.
Löytyykö sulla huoneistosta ethernet-pistokkeita? Sähkökaapista pitäisi voida valita, mitä pistoketta käyttää, ja siihen sitten tökätä tuo piuha kiinni.
Ei se ethernet-pistoke vielä takaa, että taloyhtiössä on todellisuudessa lähiverkko käytössä!
Uudessa tai saneeratussa taloyhtiössä on sisäverkossa ethernet-kelpoinen kaapelointi. Se on nk. yleiskaapelointi. Sitä ei välttämättä ole otettu käyttöön vielä ethernet-yhteydelle, vaan mennään edelleen xDSL-tekniikalla. Sama RJ-45-pistoke käy niin puhelin, DSL kuin lähiverkkoonkin. Pelkästään sitä tuijottamalla ei asia ratkea.
Jotta tuo kaapelointi saadaan ethernet-käyttöön, täytyy taloyhtiön telejakomassa olla tätä yhteyttä varten olevat aktiivilaitteet ja lisäksi kiinteistöön täytyy tulla operaattorilta yhteyttä tukeva kaapelointi. Käytännössä valokaapeli. Nyt näin ei ilmeiseti sitten ole, kun kerran ADSL-modeemia lähetetään.
Tilanne voi olla sikäli epäselvä, että operaattorilla on tieto kiinteistön sisäverkosta (ethernet-kelpoinen), mutta itse kiinteistön operaattorin talokaapeli ei ole. Nyt voi asiakas saada ristiriitaista tietoa.
Toki on mahdollista että talohtiössä on oikeasti ethernet-verkko käytössä, mutta talojakamossa puuttuu ristikytkentä lähtemään ko. huoneistoon. Silloin huoneiston pistoke on "mykkä". Edelleen kuitenkin tuo ADSL-modeemin lähettäminen pistää epäilemään todellista lähiverkkoa taloyhtiössä.