Skip to main content
Kysymys

taloyhtiön netti käyttöön

  • September 29, 2025
  • 6 kommenttia
  • 219 katselukertaa

Hei,

Kävin kysymässä Telian kaupasta mikä kaapelireititin olisi yhteensopiva s-nopeuden taloyhtiönetin käyttöönottoon (lähinnä telkkarin katsomista varten). Halvin Technicolor CGA4236 -kaapelireititin ei kuulemma ollut sopiva töhän tarkoitukseen. En ymmärtänyt miksi ei.

Osaisiko joku kertoa tarkemmin tällaiselle ei-tekniikadta-perillä-olevalle? :)

 

Muokkaus KaPetri: Poistettu allekirjoitus. Allekirjoitus on mahdollista kytkeä profiilin asetuksista. 

6 kommenttia

Forum|alt.badge.img+8
  • Moderaattori
  • September 30, 2025

Hei,

Kävin kysymässä Telian kaupasta mikä kaapelireititin olisi yhteensopiva s-nopeuden taloyhtiönetin käyttöönottoon (lähinnä telkkarin katsomista varten). Halvin Technicolor CGA4236 -kaapelireititin ei kuulemma ollut sopiva töhän tarkoitukseen. En ymmärtänyt miksi ei.

Osaisiko joku kertoa tarkemmin tällaiselle ei-tekniikadta-perillä-olevalle? :)

 

Hei ​@Marie ja tervetuloa keskustelemaan Telia Yhteisöön! 

Saitko myyjältä tarkempaa perustelua miksi kyseinen kaapelimodeemi ei olisi riittävä tähän tarkoitukseen? Jos sait jotain perusteluja, niin ne eivät perustu todellisuuteen. Kyseinen modeemi on eurodocsis 3.0 modeemi ja siten se tukee jopa meidän nopeimpia kaapeliverkon yhteyksiä.

Voit huolettaa ottaa tämän modeemin käyttöösi. Joko olet kerennyt aktivoida liittymän ja ilmoittaa modeemisi CM MAC-tunnuksen asiakaspalveluumme?

Tarjosiko kyseinen myyjä sinulle muita laitteita tai liittymävaihtoehtoja taloyhtiölaajakaistan tilalle? Haluatko tarkentaa missä Telia Kaupassa asioit ja milloin, jotta saamme laitettua palautteen eteenpäin tähän liikkeeseen?

 


Goyahkla
Meilaaja
Forum|alt.badge.img+1
  • Meilaaja
  • October 2, 2025

Moi no nyt tuli kiinnostava kysymys itsellä vähän samanlaista ongelmaa kun se reititin kun Telian kanssa tein sopimuksen 2016 ja minulla on edelleen sama reititin käytössä. Antaako Telia uudemman tilalle kun kerta netti siirtyy 5G aikaan?


SannaMKoo
Moderaattori
Forum|alt.badge.img+6
  • Moderaattori
  • October 2, 2025

Moi no nyt tuli kiinnostava kysymys itsellä vähän samanlaista ongelmaa kun se reititin kun Telian kanssa tein sopimuksen 2016 ja minulla on edelleen sama reititin käytössä. Antaako Telia uudemman tilalle kun kerta netti siirtyy 5G aikaan?

Minkälainen nettiyhteys sinulla on tällä hetkellä käytössä, ja oletko saanut meiltä viestiä sen automaattisesta päivittymisestä 5G-yhteyteen? Ainakin tässä ketjussa mainitsit käyttäväsi valokuituyhteyttä. Valokuitu on jo hyvin nykyaikainen ja nopea tekniikka, eikä sitä yleensä automaattisesti päivitetä 5G-yhteydeksi.

Osoitteesta riippuen meiltä voi olla saatavilla myös kodin 5G-laajakaistoja. Kiinteään 5G-laajakaistaan sisältyy ulkoyksikkö, mutta esimerkiksi Telia Dot 5G -laajakaistaan tätä ei automaattisesti sisälly. Langattoman yhteyden luomiseksi tuohon kiinteäänkin 5G-laajakaistaan tarvitset erikseen vielä reitittimen ulkoyksikön lisäksi. Täältä voit tarkistaa myös, onko kotiosoitteeseesi tarjolla 5G-laajakaista.

Reitittimen osalta, jos käytössäsi on edelleen sama laite vuodelta 2016, se voi olla jo teknisesti vanhentunut. Meiltä ei yleensä automaattisesti toimiteta uutta reititintä vanhan tilalle, mutta kauttamme voit halutessasi ostaa uuden reitittimen. Myös kuukausimaksullinen Telia Smart -reititin on hyvä vaihtoehto! 


Goyahkla
Meilaaja
Forum|alt.badge.img+1
  • Meilaaja
  • October 3, 2025

Tämä asia tuntuu lähes koomiselta koska olen täällä jo kysynyt miksi Telia kauppa yritti myydä minulle yli 300e reitintä? Täällä oli ​@kustaa1967 nimi joka sanoi ettei uutta reitintä tarvitse tänään luin Iltalehden sivuilta että jo 5v vanha reititin pitäisi uusia miksi näitä asioita ei kerrota asiakkaalle? Eikös Telia yrityksenä muuttaa näitä asetuksia pitäisi hommata asiakkaalle sellainen reitin joka vastaa näitä 5G vaatimuksia?

----
Muokkaus Merja_J: lisätty tägäys


SonjaMelina
Moderaattori
Forum|alt.badge.img+5
  • Moderaattori
  • October 3, 2025

Tämä asia tuntuu lähes koomiselta koska olen täällä jo kysynyt miksi Telia kauppa yritti myydä minulle yli 300e reitintä? Täällä oli kustaa67 nimi joka sanoi ettei uutta reitintä tarvitse tänään luin Iltalehden sivuilta että jo 5v vanha reititin pitäisi uusia miksi näitä asioita ei kerrota asiakkaalle? Eikös Telia yrityksenä muuttaa näitä asetuksia pitäisi hommata asiakkaalle sellainen reitin joka vastaa näitä 5G vaatimuksia?

Meille on ensisijaisen tärkeää, että asiakkaamme pysyvät turvallisessa verkkoympäristössä, ja viestimmekin avoimesti tietoturva-asioista ja reitittimien päivitystarpeista. Tietenkään emme tahdo myydä sinulle turhaan laitteita joita et tarvitse, mutta on tärkeää tietää että reittitimienkin suojaus vanhenee ajan myötä, ja uudemmat mallit voivat tarjota parempaa nopeutta ja luotettavuutta.

Jos ymmärsin oikein aiemmista ketjuista, niin sinulla on meidän Technicolor X2 malli käytössä, ja tämä on yhä käypä malli jota päivitetään. Voisin kuitenkin vielä tiedustella tämän päivityksistä laitevastaaviltamme ja palata tähän ketjuun myöhemmin vahvistuksen saatuani.


Goyahkla
Meilaaja
Forum|alt.badge.img+1
  • Meilaaja
  • October 3, 2025

Kyllä osoitteessani on tarjolla 5G laajakaista mutta tuo ok hintainen smart reititin on tosi hintaa yli 30e kk eikä voi ostaa omaksi en tartu tuohon. Pitää katsella vaihtoehtoja tuon sain ilmaiseksi kun Telian silloinen myyntitykki möi laajakaista liittymän minulle.