Taloyhtiönetti ja VDSL WAN asetukset

  • 22 December 2020
  • 16 kommenttia
  • 193 katselukertaa

Terve



 



Minulla on telian Taloyhtiönetti, joka toimii VDSL yhteydellä. Käytössäni on D-link DSL-3782 modeemi, mitä olen yrittänyt saada toimimaan kyseisessä verkossa, mutta tuloksetta. Telian asiakaspalvelu, eikä helppi osaa kertoa mitkä asetukset WAN verkolle pitää asettaa, jotta yhteys toimii. Sanovat vaan, että kyllä sen pitäisi oletusasetuksilla toimia, mutta kun ei toimi. Seuraavaksi jälkeen pyytävät tarkistamaan VCI ja VPI arvot joita käytetään ADSL liittymissä eikä VDSL liittymissä, tässä vaiheessa heiltä loppuu osaaminen. Naapurin modeemilla kun testaa niin netti toimii normaalisti. Ongelma on se, että omassa modeemissani on paljon enemmän asetusvaihtoehtoja WAN verkolle, kuin naapurin modeemissa niin niistäkään apinointi ei onnistunut. Mistä saan tarvittavat WAN asetukset tai sitten jonkun oikean teknisen helpdeskin puhelimessa neuvomaan mitä pitää tehdä? Liittenä kuva modeemin WAN asetuksista.



 





 



Edit NikoNo: Upotettu liite kuvana näkyviin


16 kommenttia

Käyttäjätaso 1
Kunniamerkki +9

@Ryydmann2@  kirjoitti:


Terve



 



Minulla on telian Taloyhtiönetti, joka toimii VDSL yhteydellä. Käytössäni on D-link DSL-3782 modeemi, mitä olen yrittänyt saada toimimaan kyseisessä verkossa, mutta tuloksetta. Telian asiakaspalvelu, eikä helppi osaa kertoa mitkä asetukset WAN verkolle pitää asettaa, jotta yhteys toimii. Sanovat vaan, että kyllä sen pitäisi oletusasetuksilla toimia, mutta kun ei toimi. Seuraavaksi jälkeen pyytävät tarkistamaan VCI ja VPI arvot joita käytetään ADSL liittymissä eikä VDSL liittymissä, tässä vaiheessa heiltä loppuu osaaminen. Naapurin modeemilla kun testaa niin netti toimii normaalisti. Ongelma on se, että omassa modeemissani on paljon enemmän asetusvaihtoehtoja WAN verkolle, kuin naapurin modeemissa niin niistäkään apinointi ei onnistunut. Mistä saan tarvittavat WAN asetukset tai sitten jonkun oikean teknisen helpdeskin puhelimessa neuvomaan mitä pitää tehdä? Liittenä kuva modeemin WAN asetuksista.



 





 



Edit NikoNo: Upotettu liite kuvana näkyviin






Moikka @Ryydmann2 ja tervetuloa Telia Yhteisöön keskustelemaan.




Kokeiletko tuohon Vlan ID -kohtaan 255? Muiden asetusten antaisin olla noin kuin ne nyt ovat tuossa kuvassa. Lähteekö yhteys toimimaan?
Edit: Jos ei toimi, niin kokeiletko vielä ilman G.vectoria?
Edit 2 9.1.: Verkkopuolen kanssa keskusteltuani oletettavasti VC -asetuksen disabloimalla yhteys olisi untagged, jolloin default -palvelu toimisi eikä manuaalista VLAN ID:tä tarvittaisi.

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +14

Mitä broadband-valo näyttää? Jos se vilkkuu tai on pimeä, kokeile ottaa ruksi G. Vector pois päältä.

 

Jos broadband-valo palaa, kokeile kääntää Virtual Circuit: Disable.

 

Mikäli tämäkään ei auta, kokele Virtual Circuit: Enable ja kokeile Vlan id:ksi eri arvoja. Aloita @AnneAn ehdottamasta 255:stä. Jos se ei auta, kokeile myös 0, 1 ja 100.

Kiitoksia kaikille neuvoista, erityisesti @AnneAn. VLAN ID:n kun muutti 255:ksi niin alkoi heti toimia.

Terve,

täällä toinen jolla on sama juttu, tosin eri modeemi: Elisan Kotiboksi (Zyxel) VMG3925 - B10B.
Toivon jo että yhteys ois lähtenyt rullaamaan tuolla samalla @AnneAnin neuvolla mutta en löytänyt asetuksista Vlan ID -kohtaa. 
Ongelmahan on laajemminkin se, etten oikeesti tiiä näistä asioista mitään, vaan mulle pitäis neuvoa mihin valikkoon mennä ja sitä rataa. Ja ratkaisu saattaa olla ehkä joku muu kuin Vlan ID? Mistä mä tiedän.

Oisko hyviä neuvoja? Modeemissa kyllä palaa DSL- ja Internet -merkkivalot, ja se on resetoitu yt parikin kertaa.


Käyttäjätaso 1
Kunniamerkki +9

@Mercury@  kirjoitti:


Terve,

täällä toinen jolla on sama juttu, tosin eri modeemi: Elisan Kotiboksi (Zyxel) VMG3925 - B10B.
Toivon jo että yhteys ois lähtenyt rullaamaan tuolla samalla @AnneAnin neuvolla mutta en löytänyt asetuksista Vlan ID -kohtaa. 
Ongelmahan on laajemminkin se, etten oikeesti tiiä näistä asioista mitään, vaan mulle pitäis neuvoa mihin valikkoon mennä ja sitä rataa. Ja ratkaisu saattaa olla ehkä joku muu kuin Vlan ID? Mistä mä tiedän.

Oisko hyviä neuvoja? Modeemissa kyllä palaa DSL- ja Internet -merkkivalot, ja se on resetoitu yt parikin kertaa.







Moikka @Mercury ja tervetuloa Telia Yhteisöön keskustelemaan!



 



Yleensä tuo Zyxelin -modeemi on ollut oletus asetuksilla toimiva eikä siitä ole tarvinnut erikseen asetuksia muuttaa. Voit kokeilla vielä resetoida modeemin painamalla modeemin takaa reset -painiketta painamalla 10 sekuntia.



 



Mikäli yhteys ei lähde toimimaan, niin suosittelen ottamaan yhteyttä meihin esim. chatin kautta, jotta voimme tarkistaa, että onhan liittymäsi kytkentä oikein ja modeemi linjoilla.

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +14

@Mercury, onko sinulla ADSL2- vai VDSL2-liittymä?

 

Elisa Kotiboksi VMG3925 pitäisi toimia Telian VDSL2-liittymässä heittämällä.

 

Telian ADSL2-liittymässä voi olla, että joudut vaihtamaan VPI/VCI asetuksiksi 0/33. Mene modeemin hallintasivustolla http://192.168.10.1/ Network Setting / Broadband / ADSL / Modify (kynänkuva) / ATM PVC Configuration ja sieltä:
VPI 0
VCI 33
ja klikkaa alhaalta ok.

Moi,
ja kiitosta. Laite tuli jo resetoitua sitä ihmetellessä, van saatanhan minä kokeilla sitä vielä kertaalleen.
Jos se ei ala rullaamaan, niin palaan huomenna asiaan chatin puolella.



@AnneAn  kirjoitti:


Moikka @Mercury ja tervetuloa Telia Yhteisöön keskustelemaan!

 

Yleensä tuo Zyxelin -modeemi on ollut oletus asetuksilla toimiva eikä siitä ole tarvinnut erikseen asetuksia muuttaa. Voit kokeilla vielä resetoida modeemin painamalla modeemin takaa reset -painiketta painamalla 10 sekuntia.

 

Mikäli yhteys ei lähde toimimaan, niin suosittelen ottamaan yhteyttä meihin esim. chatin kautta, jotta voimme tarkistaa, että onhan liittymäsi kytkentä oikein ja modeemi linjoilla.


 


@irritus  kirjoitti:

@Mercury, onko sinulla ADSL2- vai VDSL2-liittymä?

 

Elisa Kotiboksi VMG3925 pitäisi toimia Telian VDSL2-liittymässä heittämällä.

 

Telian ADSL2-liittymässä voi olla, että joudut vaihtamaan VPI/VCI asetuksiksi 0/33. Mene modeemin hallintasivustolla http://192.168.10.1/ Network Setting / Broadband / ADSL / Modify (kynänkuva) / ATM PVC Configuration ja sieltä:
VPI 0
VCI 33
ja klikkaa alhaalta ok.


Moi,

rimpautin perjantaina Telian asiakaspalveluun, ja VDSL se kuulemma on. Yhteys tulee RJ11-pistokkeen kautta.

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +14

@Mercury@  kirjoitti:
rimpautin perjantaina Telian asiakaspalveluun, ja VDSL se kuulemma on.

Ok, eli modeemin pitäisi toimia heittämällä.

 

Hieman erikoiseksi tilanteen kyllä tekee, että Zyxelin internet-valo palaa, vaikka yhteys ei toimi.

 

Tiedätkö, onko huoneistossa ollut aiemmin jonkun muun kuin Telian liittymä käytössä? Yksi mahdollisuus voi olla, että sinut on edelleen kytketty jonkun muun operaattorin irtisanottuun liittymään.

 

Tarkasta Zyxelin hallinnasta wan ip addess, esimerkiksi Connection Status / WAN 1 Information / IP Address.

 

Puuttuuko ip-osoite vai onko se selkeästi väärä, kuten 0.0.0.0? Tässä tapauksessa kannattaisi ehkä käydä lainaamassa Telian myymälästä kokeilumodeemi yhteyden testaamiseksi.

 

Jos osoite on järkevä, kirjoita se ylös. Selvitä toimivaa internet-yhteyttä käyttäen mihin verkkotunnukseen osoite liittyy. Tämän voi tehdä nslookup tai host komennolla tai verkossa olevilla nslookup-palveluilla, kuten esimerkiksi Kloth.net nslookup service.

 

Kun ip-osoitteeseen liittyvä nimi on selvinnyt, tarkasta, onko siinä inet.fi tai telia, vai jotakin aivan muuta? Mikäli nimessä on esimerkiksi elisa, käytössäsi on Elisan irtisanottu yhteys.

 

Mikäli laitteesi wan ip-osoite kuuluu selkeästi jollekin muulle operaattorille, tee Telialle vikailmoitus. Kerro vikailmoituksessa myös saamasi ip-osoite.

Jees, kiitos neuvosta. IP-osoite on 192.168.10.113, ja haku palautti sille tällaiset ja tällaiset tiedot – eli ei tullut selvyyttä kenelle se kuuluu. Täytyy jatkaa selvittelyä Telian kanssa.


@irritus@  kirjoitti:

 

Kun ip-osoitteeseen liittyvä nimi on selvinnyt, tarkasta, onko siinä inet.fi tai telia, vai jotakin aivan muuta? Mikäli nimessä on esimerkiksi elisa, käytössäsi on Elisan irtisanottu yhteys.

 

Mikäli laitteesi wan ip-osoite kuuluu selkeästi jollekin muulle operaattorille, tee Telialle vikailmoitus. Kerro vikailmoituksessa myös saamasi ip-osoite.


 

Käyttäjätaso 5

@Mercury@  kirjoitti:

Jees, kiitos neuvosta. IP-osoite on 192.168.10.113, ja haku palautti sille tällaiset ja tällaiset tiedot – eli ei tullut selvyyttä kenelle se kuuluu. Täytyy jatkaa selvittelyä Telian kanssa.


@irritus@  kirjoitti:

 

Kun ip-osoitteeseen liittyvä nimi on selvinnyt, tarkasta, onko siinä inet.fi tai telia, vai jotakin aivan muuta? Mikäli nimessä on esimerkiksi elisa, käytössäsi on Elisan irtisanottu yhteys.

 

Mikäli laitteesi wan ip-osoite kuuluu selkeästi jollekin muulle operaattorille, tee Telialle vikailmoitus. Kerro vikailmoituksessa myös saamasi ip-osoite.


 


Tuo 192.168.10.113 on modeemisi tietokoneellesi jakama sisäverkon osoite. @irritus  tarkoitti operaattorin modeemisi WAN-liitäntään (VDSL) jakamaa ulkoverkon osoitetta.

 

Sen voit tarkistaa esim. tällä palvelulla.

 

http://www.ip-osoite.info/ 

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +14

192.168.10.113 on yksityisverkon osoite, joita käytetään kyllä sisäverkoissa, mutta ei internetissä. ”Address type: Private”

 

Todennäköisesti kävi nyt niin, että katsoit jonkun sisäverkon laitteesi LAN-osoitteen, kun kiinnostava asia olisi modeemin saama WAN-osoite.

 

Mikäli WAN-osoite todellakin oli 192.168.10.113, tarkoittaisi tuo, että edellinen asukas on harrastanut lanittamista jonkun naapurin kanssa ja sinulla on suora yhteys naapuriin. Tämä on kuitenkin äärimmäisen epätodennäköistä.

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +14

@kustaa1967@  kirjoitti:

@irritus  tarkoitti operaattorin modeemisi WAN-liitäntään (VDSL) jakamaa ulkoverkon osoitetta. Sen voit tarkistaa esim. tällä palvelulla.


Muutoin hyvä vinkki, mutta @Mercury:n tilanne on, että:

 

  • Modeemin dsl-valo palaa
  • Modeemin internet-valo palaa
  • Internettiin ei kuitenkaan pääse

Tässä tilanteessa oman wan ip-osoitteen tarkastaminen nettipalvelun kautta ei onnistu, vaan ainoa tapa selvittää asia on katsoa se modeemin hallinnasta.

 

Mikäli tätä kautta ei löydy tietoa, mihin puhelinlinjasi on kytketty, on ehkä parasta kysyä Telian myymälästä lainaan modeemi liittymän testaamista varten. Tämän jälkeen voi sitten toimia tilanteen mukaisesti:

 

  • Jos Telian lainamodeemi toimii → oman modeemin asetuksissa on vikaa.
  • Jos Telian lainamodeemikaan ei toimi → liittymässä on vikaa, joten siitä pitää tehdä vikailmoitus.
Käyttäjätaso 5

@irritus@  kirjoitti:

@kustaa1967@  kirjoitti:

@irritus  tarkoitti operaattorin modeemisi WAN-liitäntään (VDSL) jakamaa ulkoverkon osoitetta. Sen voit tarkistaa esim. tällä palvelulla.


Muutoin hyvä vinkki, mutta @Mercury:n tilanne on, että:

 

  • Modeemin dsl-valo palaa
  • Modeemin internet-valo palaa
  • Internettiin ei kuitenkaan pääse

Tässä tilanteessa oman ip-osoitteen tarkastaminen nettipalvelun kautta ei onnistu, vaan ainoa tapa selvittää asia on katsoa se modeemin hallinnasta.


No kappas vaan. En lukenut ketjua riittävän tarkasti.

 

Ei muuta kuin kurkkimaan sinne modeemin hallintaan. 😉>


@kustaa1967@  kirjoitti:



@Mercury@  kirjoitti:


Jees, kiitos neuvosta. IP-osoite on 192.168.10.113, ja haku palautti sille tällaiset ja tällaiset tiedot – eli ei tullut selvyyttä kenelle se kuuluu. Täytyy jatkaa selvittelyä Telian kanssa.



@irritus  kirjoitti:

 



Kun ip-osoitteeseen liittyvä nimi on selvinnyt, tarkasta, onko siinä inet.fi tai telia, vai jotakin aivan muuta? Mikäli nimessä on esimerkiksi elisa, käytössäsi on Elisan irtisanottu yhteys.



 



Mikäli laitteesi wan ip-osoite kuuluu selkeästi jollekin muulle operaattorille, tee Telialle vikailmoitus. Kerro vikailmoituksessa myös saamasi ip-osoite.









Tuo 192.168.10.113 on modeemisi tietokoneellesi jakama sisäverkon osoite. @irritus  tarkoitti operaattorin modeemisi WAN-liitäntään (VDSL) jakamaa ulkoverkon osoitetta.



 



Sen voit tarkistaa esim. tällä palvelulla.



 



http://www.ip-osoite.info/ 






Ah, kylläpä siis harhauduin. Kuten sanoin, oon täysin osaamaton näissä 😁> mutta luulin ymmärtäneeni ohjetta. Kiitos, tsekkaan uudestaan kunhan oon taas himassa.

Edit SaJoonas: fiksattu quote

Aaaahhhahahah tää olikin paljon yksinkertaisempi juttu, ja varsin odottamaton.

Taustatarina: Muutin nykyiseen osoitteeseen tosiaan joulukuun lopussa osoitteesta, jossa myös oli Telian 10M taloyhtiönetti, jonka olin päivittänyt satamegaiseksi. 
Täällä uudessa kämpässä paljastui että liittymä on tosiaan VDSL2 ja RJ11-liittimellä, ja minulla ollut ADSL-modeemilla ja RJ45-kaapeleilla ei tehnyt mitään.

Koska muuttoruljanssi oli vielä päällä, ja tulisi olemaan muutaman päivän jonka jälkeen oli tulossa pyhät, päivitin netissä mun Moi-puhelinliittymään rajattoman 100-megaisen datapaketin ja aloin käyttämään wifinä puhelimen hotspottia.
Soitin Telian asiakaspalveluun, sanoin haluavani irtisanoa mun laajakaistan 100:n megan sopimuksen, etten maksa siitä turhaan kun en tiedä milloin otan sen käyttöön, vai otanko. Aattelin että katselen sitä uudestaan kunhan muuttomylläkkä on ohi.

Mylläkästä selvittyäni ostin kierrätysryhmästä kokeeksi tuon Zyxelin kotiboksin, ja yhteyttä ei tosiaan syntynyt.

Tänään kävin Telian liikkeessä selittämässä tilanteen kysyen saako heiltä testimodeemia lainaan.
Myyjä kysyi henkilötiedot, alkoi katsomaan koneeltaan mun liittymän tietoja, ja kävi ilmi että multa oli irtisanottu myös se ilmainen 10-megainen liittymä, vaikka halusin jättää sen päälle ihan vain varmuuden vuoksi.

Se on nyt kytketty takaisin, ja toimii.

Vastaa