Skip to main content

Käsittääkseni muillakin ollut ongelmia kyseisen kaapelimodeemin kanssa? Täällä katkeilee välillä todella rajusti ja välillä toimii ilman pätkimistä pitemmän aikaan. Purkin uudelleen käynnistäminen auttaa, mutta vika palaantuu ajallaan (joskus toimii päivän joskus pari). Langaton ja langallinen yhteys katkeaa samaan aikaan. PC kyllä saa yhteyden purkkiin kaapelilla vaikka netti poikki. Tuskin vika on kaapelimodeemin mukana tulleessa johdossa ja jakajassa?

 

Windowsin trobleshootting sanoo virheeksi:

Windows can't communicate with the device or resource (primary DNS server)

CMDn kautta pystyy kyllä pingaamaan purkkia vaikka netti poikki.

Lisäksi DS/US valo vilkkuu koko ajan oliko nettiä vai ei. Pitäisi siis palaa vihreänä koko ajan kun yhteys on luotu. Siis vilkkuu MYÖS silloin kun netti toimii normaalisti.

Yhteyden nopeudet toimivat hyvin kun yhteys toimii. Netin katkettua netti palaa muutamaksi sekunniksi ja katkeaa jälleen. Tämä toistuu luultavasti loputtomiin ja vain purkin uudelleen käynnistäminen auttaa.

 

Käyn lähipäivinä kysymässä Telia kaupasta uutta purkkia lainaan, jotta voimme rajata onko purkissa vika vai onko taloyhtion kaapelissa vikaa. Asun siis vanhassa kerrostalossa ja kaapelit voivat olla vähän mitä on, mutta outoa onkin että saattaa toimia ilman ongelmia monta päivää. Yhteistä tekijää netin pätkimiselle ei ole löytynyt, vaan vika saatta ilmetä ilman mitään kuormaa purkissa (yksi päivä oli netti alhaalla kun saavuin kotia). Kaapeli TV kyllä näkyy hyvin netin ollessa poikki joten jäljelle oikeastaan taitaa jäädä tuo purkin viallinen käytös.

 

Ilmoittelen jos löydän tähän ratkaisun ja toivottavasti tähän saadaan selko niin ei tarvitse muiden painia samojen ongelmien parissa.


Kaapelimodeemi siis TECHNICOLOR CGA2121

Firmware Version

CGA2121E-ES-13-E1332-c7410r5713-170713

(Joillekkin on kuulemma uusi Frimware versio auttanut pätkimiseen)

 

Ote DOCSIS Event Log virheistä:

Count Time ID Level Description

105/07/2018 14:47R5.0Critical (3)Started Unicast Maintenance Ranging - No Response received - T3
105/07/2018 14:48R4.0Critical (3)Received Response to Broadcast Maintenance Request, But no Unica
105/07/2018 14:48R5.0Critical (3)Started Unicast Maintenance Ranging - No Response received - T3
105/07/2018 14:49R4.0Critical (3)Received Response to Broadcast Maintenance Request, But no Unica
105/07/2018 14:50R5.0Critical (3)Started Unicast Maintenance Ranging - No Response received - T3
105/07/2018 14:51R4.0Critical (3)Received Response to Broadcast Maintenance Request, But no Unica
105/07/2018 14:51R5.0Critical (3)Started Unicast Maintenance Ranging - No Response received - T3
105/07/2018 14:52R4.0Critical (3)Received Response to Broadcast Maintenance Request, But no Unica
105/07/2018 14:52R5.0Critical (3)Started Unicast Maintenance Ranging - No Response received - T3
105/07/2018 14:52R6.0Critical (3)Unicast Maintenance Ranging attempted - No response - Retries ex
105/07/2018 14:52R8.0Critical (3)16 consecutive T3 timeouts while trying to range on upstream cha
1Time Not Established Notice (6)Honoring MDD; IP provisioning mode = IPv4
1Time Not EstablishedD3.1Critical (3)DHCP FAILED - Critical field invalid in response ;CM-MAC=XXXX(peitetty)
1Time Not EstablishedD1.0Critical (3)DHCP FAILED - Discover sent, no offer received;CM-MAC=XXXX(peitetty)
1Time Not EstablishedD3.1Critical (3)DHCP FAILED - Critical field invalid in response ;CM-MAC=XXXX(peitetty)
1Time Not EstablishedD1.0Critical (3)DHCP FAILED - Discover sent, no offer received;CM-MAC=XXXX(peitetty)
1Time Not EstablishedD3.1Critical (3)DHCP FAILED - Critical field invalid in response ;CM-MAC=XXXX(peitetty)
1Time Not EstablishedD1.0Critical (3)DHCP FAILED - Discover sent, no offer received;CM-MAC=XXXX(peitetty)
105/07/2018 14:58D3.0Warning (5)DHCP WARNING - Non-critical field invalid in response ;CM-MAC=XXXX(peitetty)
105/07/2018 14:58I401.0Notice (6)TLV-11 - unrecognized OID;CM-MAC=XXXX(peitetty)
105/07/2018 14:59R2.0Critical (3)No Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=XXXX(peitetty)
105/07/2018 14:59E206.0Error (4)Improper Configuration File CVC Format
105/07/2018 14:59R2.0Critical (3)No Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=XXXX(peitetty)
105/07/2018 14:59R3.0Critical (3)Ranging Request Retries exhausted;CM-MAC=XXXX(peitetty)
105/07/2018 14:59R8.0Critical (3)16 consecutive T3 timeouts while trying to range on upstream cha
105/07/2018 15:00R4.0Critical (3)Received Response to Broadcast Maintenance Request, But no Unica
105/07/2018 15:01R5.0Critical (3)Started Unicast Maintenance Ranging - No Response received - T3
105/07/2018 15:02R4.0Critical (3)Received Response to Broadcast Maintenance Request, But no Unica
105/07/2018 15:02R5.0Critical (3)Started Unicast Maintenance Ranging - No Response received - T3
105/07/2018 15:03R4.0Critical (3)Received Response to Broadcast Maintenance Request, But no Unica
105/07/2018 15:03R5.0Critical (3)Started Unicast Maintenance Ranging - No Response received - T3
105/07/2018 15:04R4.0Critical (3)Received Response to Broadcast Maintenance Request, But no Unica

@anttie88Oliko nyt mistä alueesta kysymys missä ongelmaa on (postinumero) ? Ainakin testilaitteessa missä sama ohjelmisto palaa tuo DS/US valo ihan kiinteästi silloin, kun yhteys on toiminnassa.


13130 Hämeenlinna, Jostain luin että muillakin tuo valo vilkkunut tuollalailla. Ja kummallisinta että netti toimii täydellisesti vaikka vilkkuukin. Onko nyt sitten vain viallinen purkki? 😃 en ole vielä kerennyt käydä kysymässä lainaan toista purkkia jos sillä vika selviäisi. Nyt netti toiminut taas putkeen muutaman päivän.


Hei,

Minulla on aivan samanlaisia ongelmia kuin attie88:lla. Nopeudet ovat hyviä, kun netti toimii. Mutta kun alkaa pätkimään, vain sammuttaminen auttaa. Samoin DS/US valo vilkkuu. Firmware päivitettiin eilen versioon: CGA2121E-ES-13-E1332-c7410r5713-180213, mutta se ei vaikuttanut mitenkään. Pätkimistä tapahtuu todella usein. Kun haluaa avata uuden nettisivun, pitää ensin tarkistaa, onko yhteys kunnossa. Käytössäni on myös Cisco DPC3928 -reititin, joka toimii loistavasti eikä yhteys pätki. Ongelma on, että Ciscolla pääsee vain 400Mb/s latausnopeuksiin. Olisiko tuo Technicolor herkempi häiriöille? Niin, ja tein reitittimestä vikailmoituksen. Sen takia firmware päivitettiin. Ja vielä, otin myös wlanin kokonaan pois käytöstä, Tietokone ja TV kaapelilla kiinni reitittimessä.

t. Hannu


Täysin sama pulma kuin aiemmin ilmoittaneilla. Myöskään vaihtamalla googlen avoimeen DNS ei auta.


hei. itselläni kans on samanlaista ongelmaa että modeemi kadottaa netin useasti ja ds/us val vaan vilkkuu, onko muilla kyseisessä kaapelimodeemissa käytössä 16 vai 20 ds kanavaa ? olen kuullut että se pitäis olla tuo 20


Toisessa keskusteluketjussa puhuivat datarasiasta jonka avulla pätkiminen oli loppunut. Kaikilla ei taida vaan olla tuota datarasiaa. Tai sitten asentajan käydä talokaapilta käydä tarkistamassa keskus sisäisen verkon osalta


@anttie88   @HRTM58   @Dubba

Näistä erilaisista häiriötilanteista tai ongelmista olisi aina hyvä kirjata se oma häiriöilmoitus niin pystyy parhaiten sanomaan mistä ne johtuu. Kannattaa nuiden valojen vilkkumisesta vielä erikseen mainita että nuin tekevät, en osaa itse tarkemmin vahvistaa onko niiden toiminta muuttunut nyt eri ohjelmistojen myötä.

 

@HRTM58

Cisco EPC3928 kykenee max 8 downstream kanavaan yhdistämään, siksi nopeus rajoittuu tuohon 380-440mbit väliin (yksi kanava on n. ~50mbit downstream nopeuden osalta).

 

@henkkaj21

Osalla alueista saattaa kanavia olla 16, osassa 20. 16 kanavaa riittää kuitenkin teoriassa jo 16 x 50mbit = 800mbit nopeuksiin. Yhteyden pätkimisen määrään ei tuo 4 kanavan ero vaikuta.

 

@mmtt22

Joissain häiriötilanteissa vika on voinut rajautua vialliseen data-rasiaan (voidaan puhua antennirasiasta tai multimediarasiasta myös kaapelinetin kohdalla). Näissä rasioissa voi olla nimenomaan sellaisia eroja että tämmöinen Ciscon laite toimii loistavasti mutta heti kun koetetaan CGA2121 laitetta niin ongelmaa vasta ilmenee. Tämän vuoksi häiriöilmoitus on aina hyvä tehdä omasta liittymästään niin se voidaan tarkemmin sitten tutkia mistä ongelma voi johtua.

 

 

Häiriöilmoituksen pääsee tekemään helpoiten omien sivujen kautta.

 

 


Hei,

 

Viime viikon reitin toimi paremmin kuin aikaisemmin, vasta sunnuntaina jouduin käynnistämään uudelleen. Äsken jouduin myös käynnistämään uudelleen. Olen seurannut lokia: Aina, kun yhteys katkeaa, lokissa on sama ilmoitus eli alimmaisena näkyvä:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Tuo kellonaikahan on ilmeisesti GMT -aika. Ymmärrän Ciscon rajoitteet, siksi en sitä mielellään käytäkään.

t. Hannu


Moro,

 

potkitaanpa hieman kuollutta hevosta kun asia on ainakin täällä vielä akuutti.

 

Käytössä sama modeemi, ja kovasti samanhenkisiä ongelmia päivittäin. Takana neljä vikailmoitusta ja kaksi asentajakäyntiä (ei, L1-ongelmia ei löydetty kummallakaan kertaa), mutta en ainakaan tähän asti ole saanut NOC:a logittamaan tuota liittymääni minuuttiakaan, joka olisi varmaankin se ensimmäinen askel :)

 

Ongelmia on kahta sorttia - tässäkin kuvattu tilanne jossa carrierit spontaanisti hukkuu ja modeemi alkaa hakemaan streameja uudestaan (L3:lla näkyy siten että vaikka onkin siltamoodissa, modeemi alkaa jakamaan lähiverkkoon päin 192.168.100.*-verkosta osoitteita neuvottelujen ajaksi). Tätä ongelmaa näkee ehkä muutaman päivän välein. Vaikkakin ärsyttävää, tämä ei sinänsä ole NIIN kriittistä koska yhteys toki palaa päälle kunhan saadaan oikea osoite DHCP:ltä. Ongelmat ajoittuvat yleensä etenkin iltapäivään ja iltaan - liekö samassa segmentissä jotain laitteita jotka puhuvat tuhmia verkkoon päin tms? Mahdoton sanoa täältä päästä.

 

Toinen, hankalampi ongelma, esiintyy siten että muutamaksi sekunniksi kuso ei kulje kumpaankaan suuntaan. Hetken päästä downlinkillä alkaa näkymään saman segmentin broadcastit (arppia, pääasiassa), mutta unicastia openwrt-tukarini interfacelle ei näy laisinkaan. Tähän auttaa kun hakee interfacelle DHCP:llä osoitteen uudestaan - henkkoht arvioni on että CMTS:n päässä lahoaa MAC-binding (syystä tai toisesta) tai kenties jopa L3-reitti ja DHCP-neuvottelu päivittää sen sitten jälleen validiksi. Kiinteä ARP openwrt:n kanssa ei näytä auttavan mitään - uplinkille päin data lähtee nätisti, mutta vastauksia ei kuulu (ei edes arpingillä). Tätä ongelmaa ilmaantuu päivittäin. Tämä ongelma ei häviä itsekseen mihinkään vaan vaatii aina DHCP-renewin. Tämän ongelman kiinnisaaminen tilaajapäästä kun nyt vaan ei sitten onnistu.

 

Molempia ongelmia ilmaantui myös kolmella aikaisemmalla modeemilla (joista kaksi ostettu Telialta, käytössä on ollut kaksi erimallista Ciscoa ja yksi rupinen Thomson), Ciscolla ongelmia esiintyi harvemmin mutta sama vikatilanne oli silti välillä päällä.

 

Ja kyllä - sama ongelma esiintyy oli reititin sitten reitittävässä tai siltaavassa moodissa, ja vaikka olisin narulla kiinni suoraan modeemissa.

 

Mutta sitten varsinaiseen kysymykseen - nykyään Telialla ei ole ilmeisesti mitään väylää päästä keskustelemaan ihmisen kanssa joka voisi esimerkiksi logitella tuon liittymän tapahtumia? Aikoinaan kun olin vielä samassa firmassa duunissa olisin marssinut henkkoht Elimäenkadulle ja tekniseen aspaan (tai Tampereen NOC:n 😃, mutta ilmeisesti tällaista funktiota ei edes nykyään enää ole, ainakaan mitään yhteystietoja ei enää mistään löydy?

 

Alkaa hissuksiin mennä hermo vakioprosessiin jossa kysellään ensin onko laite käynnistety uudestaan, ja sen jälkeen arpapelillä joko päivitetään modeemin softa tai lähetetään asentaja paikalle (jälkimmäisen olen erikseen kieltänyt viimeisimmillä kerroilla) ja tiketti suljetaan. Ymmärrän toki prosessiapinana miten homma kulkee, mutten vielä ole tunnistanut sitä prosessivipua jolla pääsisi keskustelemaan jonkun kanssa joka verkkoasioista jotain ymmärtää.

 

Käytännössä esimerkiksi etäduunia varten tuo nettiliittymä on käyttökelvoton, kesken puhelinkonffan alta katoava yhteys kun on kohtalaisen fataalia.

 

Rgds, Riku


@ProjectFd, no nyt on yksityiskohtainen kuvaus ongelmista, hienoa! Vikatapauksissa yhteydenottokanava on tosiaan häiriöilmoitukset ja siitä sitten vika menee tarvittaessa jatkokäsittelyyn. Voitko vielä jättää ilmoituksen vaikkapa tämän lomakkeen kautta ja laita lisätietoihin linkki tähän keskusteluun ja viestiisi, niin uskon että saadaan ongelmat tarkempaan syyniin.


Ratkesiko ongelma koskaan? Itse asun samalla alueella, sama ongelma ja sama modeemi?


Moikka @jesssse ja tervetuloa Telia Yhteisöön!

 

Mitään softaongelmaa tämän modeemimallin kanssa ei ole. Jos US- ja DS-valot alkavat vilkkua, niin silloin yhteys verkkoon katkeaa. Mikäli asunnossasi on antennipistorasiassa TV ja radio liitännän lisäksi kolmas liitin, jossa on kierteet, niin kaapelimodeemi kannatta kytkeä siihen ja jos asunnossa on toista antennipistoketta, niin modeemia voisi kokeilla myös siinä.

 

Jos US- ja DS-valot eivät vilku niin kannatta kokeilla yhteyttä wlanin sijaan verkkokaapelilla, että jääkö häiriö langattomaan yhteyteen.


Pc on yhdistettynä kaapelilla modeemiin sekä on mahdollista päästä sen asetuksiin selaimesta. Pingaus testillä modeemi vastasi pc:lle. Elikä uskoisin että modeemin ja tietokoneen välillä ei ole katkoksia. 

 

Toisella modeemilla sama ongelma ja mikään kodin laitteista ei yhdistä verkkoon. Ei langattomat eikä kaapelilla yhdistetyt. 

Mac osotteet ollut kunnossa molemmilla modeemeilla. 

 

Ongelma on esiintynyt 13130 alueella lukemani mukaan muillakin telian asiakkailla sekä minulla siitä lähtien kun alueelle olen muuttanut.

 

Asiasta tein vikailmoituksen ja toivon sen selviävän pian että maksamani yhteys palvelisi kuluttajaa toivotulla tavalla


Tekemiesi testien perusteella tosiaan vaikuttaisi siltä, että häiriö jää Telian verkkoon. Mukava kuulla, että teit häiriöilmoituksen, koska sen myötä saamme yhteyttäsi vaivaavan häiriön tutkintaamme. Häiriöntutkintamme on sinuun yhteydessä joko tekstiviestitse tai soittamalla.


Vastaa