Skip to main content

Tämmöstä modeemia saa nykyään Telialta. Saa nähdä onko parempi kuin muut ciscot? Pistin tilaukseen ja testaukseen. Kyseinen modeemi käy siis kaapeliverkkoon: Tässä specksit modeemista: http://www.normann-engineering.com/products/product_pdf/ccap_cmts_-_cable_modems/technicolor/CGA2121.pdf

Nyt on CGA2121 ollut käytössä useamman viikon ja alkuongemien jälkeen purkki toimii hyvin.

 

Muutaman kerran on Techicolor mennyt kuitenkin nurin. Joka kerralla pelasin Xbox Onella (enkä pelaa "koko ajan" tai edes paljoa).

 

Mietin, että voi olla sattumaa, ehkä modeemi menee nurin joskus muulloinkin kun netti ei ole käytössä ja ehkä se toipuu itsekseen jollain aikavälillä. Mutta tuntuu hieman erikoiselta, että joka kerta kun purkki on jumittunut, niin olen käyttänyt Xboxia. Enkä oikein ymmärrä miten se olisi mahdollista. Kai Xboxin TCP/IP ja jännitetasot ovat starndardeja? Ihmettelisin jos eivät olisi.

 

Laitoin Xboxin ja XGA2121:n välille vaihteen (switch), sen jälkeen kaatuilua ei ole tapahtunut. Logiikka oli minulla se, että pakettiliikennettä käsitellään vaihteessa ja että Xboxin jännitetasot piuhassa eivät ole suoraan kiinni modeemissa. Ihan tällaista mutu-kokeilua.

 

Joka tapauksessa: nyt on yli kolme viikkoa kulunut kaatuilematta. Ehkä tämä on ihan sattumasta kiinni.

 

Ajattelin kuitenkin raportoida tämän täällä. Ehkä jollain tapahtuu sama asia ja silloin voitaisiin alkaa miettiä, että onko tuo pariskunta Xbox+CGA2121 jotenkin ongelmallinen.

 

Firmware on CGA2121E-ES-13-E1332-c7410r5713-170713

 

 


Kyllä se kaatuilu johtuu pitkälti tosta vanhasta ja alkuperäisestä firmiksestä. Pyydä päivittämään se vikailmoituksen kautta, niin ongelmat vähempänä.


@juknur, hyvä kuulla että tuolla tavalla on kuitenkin toiminut. Jännitetasot verkkokaapelissa ovat normaalisti hyvin marginaaliset, joten sen ei pitäisi aiheuttaa yhteyden kaatumista missään tapauksessa. Jos haluat, voit jättää meille ilmoituksen vaikkapa täältä niin voidaan kyllä päivittää tuohon uusin ohjelmisto.


@HRTM58, voitko jättää häiriöilmoituksen täältä niin selvitetään mikä tuollaista hidastelua aiheuttaa.



@henkkaj21@  kirjoitti:

onko teillä kellään ollut sellasta ongelmaa, että nopeus tippuu aika als ja yhtäkkiä nousee taas normaaliksi. eli aluksi antaa sen 750 mutta sitten yhtäkkiä se tippuu jopa alle 300M ja taas nousee samalle 750M tiennoille. vikapalvelusta vaan sanottiin että verkossa ei ole ongelmaa


Kaapeliverkko saattaa perustua jaettuun tilaajakaistaan. Se tarkoittaa, että joku muukin saattaa käyttää samoja kanavia yhtäaikaa - eli kansanomaisemmin jakaa netin kanssasi. Mobiililaajakaistassahan tilanne on aina näin, ja siksi siinä on runsaasti ongelmia ja myydyt nopeudet toteutuvat vain harvoin.

 

Koska kaapeli-tv verkko on suunniteltu alun perin jakamaan samaa signaalia kaikille asiakkaille, on se perinteisesti rakennettu siten, että yksittäisen kaapelin kautta jaetaan signaali lukuisille asiakkaille. Jos tällaisen vanhan kaapeliverkon päälle toteutetaan Internet-yhteys, jakavat kaikki kyseisessä haarassa olevat saman yhteyden keskenään. Keskuspäässä voi olla kyllä kapasiteettia/kanavia useamman asiakkaan tilauksiin, mutta todennäköisesti ei siten, että jokaiselle asiakkaalle olisi varattu omat kanavat.

 

Tilanne on totta kai eri, jos on tiedossa että joka ikiselle asiakkaalle on kaapelijakamossa täysin oma dedikoitu portti (kuten valokuitu, ADSL- ja VDSL-yhteyksissä on) tai verkko on suunniteltu siten että samaa kaapelia jaettaessa on kapasiteettia niin paljon, että kaikille riittää täysi tilaajakaista myös yhtäaikaa.


Hei,

Tein häiriöilmoituksen samana päivänä. En ole saanut vielä mitään vastausta. Testasin äsken Speedtestillä:

 

 

t. Hannu


@HRTM58 Häiriön tutkinnasta pitäisi tulla matkapuhelimeen tekstiviesti, johon voit tarvittaessa vastata ohjeiden mukaan. Mikäli et ole saanut viestiä, niin ottaisitko yhteyden vaikkapa Telian etusivun alareunan chatissä, niin katsotaan mikä on tilanne.


Onko kellään kokemusta ko. modeemin siltauksesta. Siltasin toissapäivänä mutta en voinut sen jälkeen jakaa wifiä tableteille yms. wifi meni vain pois päältä eikä lähde napista käyntiin. Palautin tehdas asetukset jonka jälkeen sain laitteet wifillä yhdistettyä.


Sain technicolor CGA2121 modeemin viikko sitten ja siitä lähtien on ollut käytössä tämä Telian lupaama 750 megan yhteys.

Modeemi pätkii yhteyttä monta kertaa päivässä ja nopeus on yleensä 80-90 megaa. Tein jo vikailmoituksen ja modeemiini asennettiin päivitys, mutta se ei auttanut. Tuntuu ihmeelliseltä, että luvataan XXL yhteyttä mikä ei todellakaan toimi. Vanha yhteys 100 megan kaapelinetti toimi todella hyvin eri modeemilla. Nopeus silloin koko ajan n.110megaa.

 

En tiedä mitä tehdä. Pitäisikö irtisanoa tämä sopimus? Tietokoneeni melko uusi 3v vanha sekä asunto valmistunut 2007 eli ei tuo kaapeliverkkokaan pitäisi olla liian vanha.

 

Mistä voi johtua tälläiset ongelmat, että netti katkeaa ja yhteys todella hidas siihen mitä sen pitäisi olla? Kiitos jo etukäteen vastauksista. 


Minullakin alusta asti vikana ollut pätkiminen on jatkunu nyt tasan 5kk, eli koko sen ajan mitä liittymä on ollut käytössäni. Ensimmäinen modeemi hajosi parin päivän jälkeen, ja nyt on kolmas purkki menossa. Vika on silti säilynyt, yhteys pätkii useita kertoja päivässä. Bootti auttaa välillä, jos auttaa. Kolmen vuoden määräaikaisella sopimuksella ei hirveästi naurata jos tätä ei saada kuntoon. Mielelläni maksan toimivasta liittymästä, mutta tällä hetkellä yhteyden jakaminen puhelimestakin toimii nopeammin ja luotettavammin. Onko määräaikaista liittymää mahdollista katkaista jos vikaa ei saada korjattua? Firmispäivitykset eivät ole auttaneet asiaan, eikä muutkaan vippaskonstit mitä itse olen kokeillut.


Mistä näkee mikä firmware versio on? Yritin kattoa hallintasivuilta mutta en löytänyt. 



@XLKristian@  kirjoitti:

Mistä näkee mikä firmware versio on? Yritin kattoa hallintasivuilta mutta en löytänyt. 


1. Valitse sisäänkirjautumisen jälkeen oikeasta ylälaidasta "Advanced"

2. Valitse vasemmalta "Status"

3. Valitse tuon Status-sanan alta aukeava "Gateway & Internet Connection"

 

Nyt oikealta löytyy "About This Gateway" ja sen alta löytyy "Firmware Version".

 

 



@juknur@  kirjoitti:

@XLKristian@  kirjoitti:

Mistä näkee mikä firmware versio on? Yritin kattoa hallintasivuilta mutta en löytänyt. 


1. Valitse sisäänkirjautumisen jälkeen oikeasta ylälaidasta "Advanced"

2. Valitse vasemmalta "Status"

3. Valitse tuon Status-sanan alta aukeava "Gateway & Internet Connection"

 

Nyt oikealta löytyy "About This Gateway" ja sen alta löytyy "Firmware Version".

 

 


Kiitos! Tiedätkö mikä on uusin firmware, tänään tuli meille modeemi niin tietäisin onko uusin.


Itsellänikin on wifi alkanut katkeilla. Versio xxx-171208. Otettiin Teliaan yhteyttä ja kertoivat että kestää 1-5 työpäivää että he päivittävät modeemiin uuden firmwaren :( Ethernet toiminut tähän menneessä normaalisti. 


Eikö tässä modeemissa pysty DNS-palvelimia määrittämään itse?


Muutama kuukausi tullut käytettyä ko. laitetta ja aikamoista vääntöä tuon kanssa on ollut.

 

Netti pätkii kun antaa kuormaa, joskus ihan vain muutenkin.

 

Tästä keskustelusta muistaakseni luin, että porukka on saanut päivitettyä firmwarea. Jokunen kuukausi sitten otin yhteyttä, ja moista mahdollisuutta minulle ei tarjottu, vaikka huomautinkin että muille sitä on tämän ketjun perusteella jaettu. Kuulemma päivitetään verkon yli automaattisesti, kun päivitys löytyy. Ken tietää. 

 

Eipä siitä päivitetystä firmwaresta välttämättä mitään hyötyä olisi ollutkaan, koska nyt sitten tarpeeksi ärsyyntyneenä pätkimiseen otin koko laatikon auki (todnäk meni takuu siinä samalla) ja sisältähän löytyi auttamattoman pieni jäähy. Iskin parin euron USB-tuulettimen laitteen USB-liitäntään lisäjäähdytykseksi, ja enää ei ole katkoksia havaittu. Seuraavaksi siis säätämään tuohon modeemin prossun päälle jotain kookkaampaa passiivijäähyä...

 

Jos jossain vielä kaapelimodeemeja koaksiaaliliitännällä tarvitaan, niin ei kannata tätä ainakaan hankkia, ellei ole olemassa jotain muuta hardware versionia, kuin tämä 1.0.

 

EDIT: lisätty viestiin kuva laitteen sisälmyksistä kaikille asiasta kiinnostuneille


Kyseisen laitteen datalehti kertoo speksatuksi käyttölämpötila-alueeksi 0...40 astetta. Mikäli laite failaa tuossa lämpötilassa ja jäähdyttäminen korjaa vian, on laite tällöin VIALLINEN ja se tulisi vaihtua uuteen takuun kautta. Tosin, kun olet sen nyt ruuvannut auki niin voi olla ettei takuu kata enää korjausta.

 

Itse vika voi olla piirin sisäinen taikka juotosvika. Joka tapauksessa lähtökohta näissä on aina se, että laitteen ON TOIMITTAVA valmistajan ilmoittaman lämpötila-alueen sisällä täysin normaalisti. Mikäli se ei toimi, on laite viallinen. Erilaiset lämpötilaherkät viat ovat elektroniikassa todella yleisiä.



@SINAD@  kirjoitti:

Kyseisen laitteen datalehti kertoo speksatuksi käyttölämpötila-alueeksi 0...40 astetta. Mikäli laite failaa tuossa lämpötilassa ja jäähdyttäminen korjaa vian, on laite tällöin VIALLINEN ja se tulisi vaihtua uuteen takuun kautta. Tosin, kun olet sen nyt ruuvannut auki niin voi olla ettei takuu kata enää korjausta.

 

Itse vika voi olla piirin sisäinen taikka juotosvika. Joka tapauksessa lähtökohta näissä on aina se, että laitteen ON TOIMITTAVA valmistajan ilmoittaman lämpötila-alueen sisällä täysin normaalisti. Mikäli se ei toimi, on laite viallinen. Erilaiset lämpötilaherkät viat ovat elektroniikassa todella yleisiä.


Juurikin näin. Laitteen pitäisi toimia aina 40c ulkoiseen lämpötilaan asti moitteettomasti. Näin ilmeisesti ei kuitenkaan tapahdu ainakaan tämän yksilön kanssa. Omien tekojeni vaikutuksesta takuuseen olen tietoinen. Edessä olisi kuitenkin ollut paremman laitteen ostaminen.

 

Ehkäpä muut, joilla on saman laitteen kanssa ollut ongelmia voisivat yrittää tyrkätä vaikka pöytätuulettimen puhaltamaan ilmaa laitteen sisään sitä kuitenkaan aukomatta? Muovikuoren pinta on melko hyvin rei'itetty, joten siitä pitäisi kyllä saada ilmavirta lävitse. Jäähdytyselementin pinta on laitteen vasemmalla sivulla etupaneelista katsottuna, jos laitetta pitää pystyasennossa.

 

Jos useammalla ongelma ratkeaa sillä, niin sittenhän laitevalmistajalle olisi ainakin jonkin verran dataa osoittaa, että heidän laite ei toimi kuten pitää, ja ehkä siitä saisi näiden netin katkeamisongelmien kanssa painivat jotain reklamaatiota tehtyä.

 

EDIT: jäähdytyselementin pinta oli halppis IR-lämpötilamittarilla mitattuna ennen lisäjäähdytystä n. 80c. Siinä välissä näyttäisi vielä olevan prossun päällä suojapelti, joten itse prossun lämpötila voi olla vielä jonkin verran korkeampi. Ehkä jossain vaiheessa kun jaksan räpeltää lisää, saatan tsekata mikä piiri siellä on alla, josko löytyisi jotain speksejä.


Tuo 80 astetta (normaalissa huoneenlämmössä) on silleensä paljon, että monien kuluttajakäyttöön suunnattujen komponenttien toimintalämpötila-alue loppuu juurikin 80 asteen tienoilla. Mutta toisaalta taas jotkut sulautetut prosessorit käyvät kyllä todella kuumina ja se on normaalia. Sama koskee mm. gigaista kupari-ethernettiä ajavia SFP-moduleita; olen huomannut että nämä käyvät joskus niin kuumina että jos modulin ottaa lennossa ulos, siinä voi palaa sormet.. :)

 

Toisaalta edelleen vaatisin sitä että jos lämpötilaspeksi on 40 asteeseen, on laitteen toimittava sinne asti kaatumatta. Itse työskentelen elektroniikan tuotekehityksen parissa ja pystyisin jopa testaamaan sen lämpökaapissa. Raskaaseen teollisuuskäyttöön suunnittelen laitteita, jotka toimivat jopa 70 asteen ympäristölämpötilassa moitteettomasti. Tuossa tilanteessa tiettyjen komponenttien lämpötila voi mennä yli 100:n asteenkin, mutta industrial puolen komponentit kestävät sen.

 

Laite kannattaisi varmaankin vaihtaa ja jos vaihdettukin laite failaa edelleen, siitä pitäisi valittaa valmistajalle. Suunnittelu/laatu ei ole silloin ollut sillä tasolla, millä sen tulisi olla. Toki laitteen vaihto kokonaan toisen merkkiseen lienee se varmin korjaus tässä tapauksessa.


Hei,

Sain kyseisen reitittimen maaliskuussa. Minulla oli aluksi jatkuvia ongelmia pätkimisen kanssa. Tein netissä häiriöilmoituksen, jossa mainitsin uudesta firmwaresta. Se päivitettiinkin reitittimeen parin päivän sisällä. Nyt käytössä on firmware -versio: CGA2121E-ES-13-E113C5-c7410r5713-180508. Tämän jälkeen pätkiminen loppui ja nyt lähes kaksi kuukautta myöhemmin en ole joutunut sammuttamaan reititintä pätkimisen takia. Minulla ei ole ollut lämmön kanssa mitään ongelmia. Nytkin on Turussa ollut hellelukemia ja kotonani myös sisällä 30 asetta. Reititin on kirjoituspöydällä ikkunan edessä, johon aurinko paistaa iltapäivästä lähtien. Myös nopeudet ovat olleet viime aikoina hyviä:

 

t. Hannu



@knohmotti@  kirjoitti:

Muutama kuukausi tullut käytettyä ko. laitetta ja aikamoista vääntöä tuon kanssa on ollut.

 

Netti pätkii kun antaa kuormaa, joskus ihan vain muutenkin.

 

Tästä keskustelusta muistaakseni luin, että porukka on saanut päivitettyä firmwarea. Jokunen kuukausi sitten otin yhteyttä, ja moista mahdollisuutta minulle ei tarjottu, vaikka huomautinkin että muille sitä on tämän ketjun perusteella jaettu. Kuulemma päivitetään verkon yli automaattisesti, kun päivitys löytyy. Ken tietää. 

 

Eipä siitä päivitetystä firmwaresta välttämättä mitään hyötyä olisi ollutkaan, koska nyt sitten tarpeeksi ärsyyntyneenä pätkimiseen otin koko laatikon auki (todnäk meni takuu siinä samalla) ja sisältähän löytyi auttamattoman pieni jäähy. Iskin parin euron USB-tuulettimen laitteen USB-liitäntään lisäjäähdytykseksi, ja enää ei ole katkoksia havaittu. Seuraavaksi siis säätämään tuohon modeemin prossun päälle jotain kookkaampaa passiivijäähyä...

 

Jos jossain vielä kaapelimodeemeja koaksiaaliliitännällä tarvitaan, niin ei kannata tätä ainakaan hankkia, ellei ole olemassa jotain muuta hardware versionia, kuin tämä 1.0.

 

EDIT: lisätty viestiin kuva laitteen sisälmyksistä kaikille asiasta kiinnostuneille



Häiriöilmoituksen kautta pyyntöä firmwarepäivitykseen, sieltä kautta hoituu. Uusin firmis CGA2121E-ES-13-E113C5-c7410r5713-180508.

Ainakaan minun modeemi ei pyytämättä päivittynyt.


Minäkin sain vikailmoituksen tehtyäni tuoreen firmiksen. CGA2121 alkoi toimimaan hieman paremmin, ei enää katkoja mutta Wi-Fi nopeudet eivät hurmanneet vielä. 

 

Laitoin ko. purkin siltaavaan (bridge) tilaan, dhcp pois päältä sekä disabloin Wi-Fi:n. Sitten Asus RT-AC88U reitittimeksi CGA212:sen perään ja nyt toimii niinkuin pitääkin. XXL liittymästä saa nyt tehot irti eikä pätki. 

 

Menipä taas hieman rahaa mutta mitä sitä ei toimivan ja nopean netin eteen tekisi.


Firmaware versio CGA2121E-ES-13-E1332-c7410r5713-171208 käyttössä ja yli 7 laitetta kiinni 100Mb yhteyden kautta Wlan 2.4Ghz puolella todellakin jos samalla aallolla muita tukiasemia lähettyvillä eli ruuhkaa nopeus saattaa jäädä alle 40Mb joka on normaalia. 5 Ghz alueella taas nopeus on suhteellisen hyvä jos ei ole muita tukiasemia lähettyvillä.

Yhdistyminen Wlan - yhteyteen ei hitautta havaittavissa oli sitten Linux tai Windows 10 intelin tai Broadcomin korteilla DualBand toiminee niin kuin pitääkin joten en tiedä mistä noita maanantai kappaleita on tullut teille vaiko liekö se että käytettävä laitteisto kanta on liian vanhaa.

Laitteen käyttöliittymä on selkeä ja kaikki tarvittava löytyy heti ilman suurempaa katselmusta joten parempaa käyttöliittymään en ole näissä eurodoc versiossa nähnytkään pitkään aikaan.

Joten tyytyväisiä ollaan Telian tarjoamaan kaapeli internetiin


@VirtualCable, tervetuloa Yhteisöön! Kiva kuulla, että yhteys toimii siellä hienosti :smileyhappy:


Sitä tässä vaan kysyn että onko toi normaalia jod kaapelinetissä nopeus vaihtelee rajusti tossa Kaapeli XXL yhteydessä, mulla oli ennen 200M liittymä ja siinä ei nopeus vaihdellu se oli aina 190+. Mutta tässä Xxl liittymässä se vaihtelee kokoajan 750M - 400M väliä 


Vastaa