Menin ostamaan Telialta liittymän mukana Technicolorin kaapelimodeemin. Modeemi pätkii hetkenkin käyttämättä olevia yhteyksiä, etenkin SSH-yhteyksiä, aivan välittömästi toisin kuin mikään muu reititin jota on tullut käytettyä, ehkä jotain julkisia WLAN-yhteyksiä lukuunottamatta. Kyselin asiasta asiakaspalvelusta ja sieltä yritettiin ensin käännyttää maksullisen Helpin puoleen (joka ilmeisesti on Telialla aika yleistä), lopulta kuitenkin suostuttiin vähän selvittelemään ongelmaa. Kun itse yhteys oli tarkistettu, niin seuraavana päivänä tulikin tekstiviesti jossa suositeltiin reitittimen muuttamista siltaavaksi. Eli siis käytännössä kaikkien reititinominaisuuksien poistamista.
Ostin sitten kunnollisen reitittimen ja nyt Technicolor on vain siltaavana, ja homma lähti toimimaan hienosti. Harmillista että Telia tarjoaa näin surkeaa purkkia ainoana vaihtoehtona kaapelimodeemiksi ja yrittää vielä vierittää vastuun purkkinsa toimivuudesta asiakkaalle. Ainoa hyvä puoli tuossa purkissa on se, että se on jonkin verran halvempi kuin kaupalliset purkkivaihtoehdot, mutta toisaalta sen yhteyteen on pakko ostaa joku oikeasti toimiva reititin koska sekä WLAN että reititinominaisuus ovat aivan susisurkeita, joten oikeastaan tässä ei edes säästänyt. Purkki on myös susiruma ja kolme kertaa isompi kuin jonkun oikean valmistajan kunnollinen reititin.
Mitä tästä opimme? Älä osta Telialta laitteita ja pidä varasi, koska asiakaspalvelu koitetaan varmasti aina kääntää maksulliseksi tueksi asianmukaisen asiakaspalvelun sijaan.