Skip to main content
Kysymys

Technicolor CGA2121 yhteys katkeaa lähes päivittäin

  • April 17, 2025
  • 2 kommenttia
  • 264 katselukertaa

Kaapelilaajakaista yhteys XXL ja modeemi katkaisee yhteyden melkein päivittäin, yleensä päiväsaikaan etätöitä tehdessä. Yleensä katkos kestää noin 5-10 min että modeemi käynnistelee itsekseen, joskus käyn sammuttamassa ja käynnistämässä modeemin itse. Rupeaa olemaan isompi ärsyke kun katkos iskee kokouksen aikana..

Vikailmoitus tehty chatin kautta ja totesivat että yhteys ok, modeemi ok. Pyysivät että lähtisin kuskaamaan modeemia lähimpään Telian myymälään (lähin yli 40 km päässä, ei onnistu) tai soittamaan Helppi linjalle? Ennen pystyi soittamaan suoraan aspan tekniseen tukeen, mihin tämä on kadonnut? En myöskään rupea maksamaan Helppilinjan hinnoista taikka asentajaa tilaamaan paikalle.

Modeemin on resetoitu aiemminkin ja ei ole auttanut. Vain modeemi on kytkettynä asunnon ainooseen kaapelirasiaan, käytössä modeemin mukana tulleet piuhat. Rasian piuhat kunnolla kiinni. Katsonut muiden viestejä ja ymmärrän että kaapeliyhteyksissä on “kohinaa” mutta yhteys on ollut nyt muutaman vuoden ja aluksi ongelmitta 1 - 1,5 v.

Kun yhteys katkeaa, havainnut että modeemin power valo vilkkuu tasaisesti, joskus palaa staattisesti.

Viimeisin logi tämän päiväsestä katkoksesta:

 

Muokkaus: Piilotettu MAC -tietoja //KaPetri
 

DOCSIS Event Log

Count Time ID Level Description
1 04/17/2025 09:24 R4.0 Critical (3) Received Response to Broadcast Maintenance Request, But no Unicast Maintenance opportunities received - T4 time out;CM-MAC=
2 04/17/2025 09:25 T1.0 Critical (3) SYNC Timing Synchronization failure - Failed to acquire QAM/QPSK symbol timing;;CM-MAC=ec:a8:1f:xx:xx:xx;CMTS-MAC=6c:13:xx:xx:xx
3 04/17/2025 09:25 R4.0 Critical (3) Received Response to Broadcast Maintenance Request, But no Unicast Maintenance opportunities received - T4 time out;CM-MAC=
4 04/17/2025 09:25 T1.0 Critical (3) SYNC Timing Synchronization failure - Failed to acquire QAM/QPSK symbol timing;;CM-MAC=ec:a8:1f:xx:xx:xx;CMTS-MAC=00:00:00:00:00
5 04/17/2025 09:25   Notice (6) Honoring MDD; IP provisioning mode = IPv4
6 04/17/2025 09:25 D3.1 Critical (3) DHCP FAILED - Critical field invalid in response ;CM-MAC=ec:a8:1f:xx:xx:xx;CMTS-MAC=6c:13:xx:xx:xx;CM-QOS=1.0;CM-VER=3.0;
7 04/17/2025 09:25 D1.0 Critical (3) DHCP FAILED - Discover sent, no offer received;CM-MAC=ec:a8:1f:xx:xx:xx;CMTS-MAC=6c:13:xx:xx:xx;CM-QOS=1.0;CM-VER=3.0;
8 04/17/2025 09:25 D3.1 Critical (3) DHCP FAILED - Critical field invalid in response ;CM-MAC=ec:a8:1f:xx:xx:xx;CMTS-MAC=6c:13:xx:xx:xx;CM-QOS=1.0;CM-VER=3.0;
9 04/17/2025 09:25 D1.0 Critical (3) DHCP FAILED - Discover sent, no offer received;CM-MAC=ec:a8:1f:xx:xx:xx;CMTS-MAC=6c:13:xx:xx:xx;CM-QOS=1.0;CM-VER=3.0;
10 04/17/2025 09:25 D3.1 Critical (3) DHCP FAILED - Critical field invalid in response ;CM-MAC=ec:a8:1f:xx:xx:xx;CMTS-MAC=6c:13:xx:xx:xx;CM-QOS=1.0;CM-VER=3.0;
11 04/17/2025 09:25 D1.0 Critical (3) DHCP FAILED - Discover sent, no offer received;CM-MAC=ec:a8:1f:xx:xx:xx;CMTS-MAC=6c:13:xx:xx:xx;CM-QOS=1.0;CM-VER=3.0;
12 04/17/2025 09:25 D3.0 Warning (5) DHCP WARNING - Non-critical field invalid in response ;CM-MAC=ec:a8:1f:xx:xx:xx;CMTS-MAC=6c:13:xx:xx:xx;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0
13 04/17/2025 09:25 I401.0 Notice (6) TLV-11 - unrecognized OID;CM-MAC=ec:a8:1f:xx:xx:xx;CMTS-MAC=6c:13:xx:xx:xx;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
14 04/17/2025 09:26 R2.0 Critical (3) No Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=ec:a8:1f:xx:xx:xx;CMTS-MAC=6c:13:xx:xx:xx;CM-QOS=1.0;CM-VER=3.0;
15 04/17/2025 09:26   Notice (6) Honoring MDD; IP provisioning mode = IPv4
16 04/17/2025 09:26 D3.1 Critical (3) DHCP FAILED - Critical field invalid in response ;CM-MAC=ec:a8:1f:xx:xx:xx;CMTS-MAC=6c:13:xx:xx:xx;CM-QOS=1.0;CM-VER=3.0;
17 04/17/2025 09:26 D1.0 Critical (3) DHCP FAILED - Discover sent, no offer received;CM-MAC=ec:a8:1f:xx:xx:xx;CMTS-MAC=6c:13:xx:xx:xx;CM-QOS=1.0;CM-VER=3.0;
18 04/17/2025 09:26 D3.1 Critical (3) DHCP FAILED - Critical field invalid in response ;CM-MAC=ec:a8:1f:xx:xx:xx;CMTS-MAC=6c:13:xx:xx:xx;CM-QOS=1.0;CM-VER=3.0;
19 04/17/2025 09:26 D1.0 Critical (3) DHCP FAILED - Discover sent, no offer received;CM-MAC=ec:a8:1f:xx:xx:xx;CMTS-MAC=6c:13:xx:xx:xx;CM-QOS=1.0;CM-VER=3.0;
20 04/17/2025 09:26 D3.1 Critical (3) DHCP FAILED - Critical field invalid in response ;CM-MAC=ec:a8:1f:xx:xx:xxCMTS-MAC=6c:13:xx:xx:xx;CM-QOS=1.0;CM-VER=3.0;
21 04/17/2025 09:27 D1.0 Critical (3) DHCP FAILED - Discover sent, no offer received;CM-MAC=ec:a8:1f:xx:xx:xxCMTS-MAC=6c:13:xx:xx:xx;CM-QOS=1.0;CM-VER=3.0;
22 04/17/2025 09:27 D3.0 Warning (5) DHCP WARNING - Non-critical field invalid in response ;CM-MAC=ec:a8:1f:xx:xx:xx;CMTS-MAC=6c:13:xx:xx:xx;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0
23 04/17/2025 09:27 I401.0 Notice (6) TLV-11 - unrecognized OID;CM-MAC=ec:a8:1f:xx:xx:xx;CMTS-MAC=6c:13:xx:xx:xx;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
24 04/17/2025 09:27   Notice (6) Honoring MDD; IP provisioning mode = IPv4
25 04/17/2025 09:27 D3.1 Critical (3) DHCP FAILED - Critical field invalid in response ;CM-MAC=ec:a8:1f:xx:xx:xx:c4;CMTS-MAC=6c:13:xx:xx:xx;CM-QOS=1.0;CM-VER=3.0;
26 04/17/2025 09:27 D1.0 Critical (3) DHCP FAILED - Discover sent, no offer received;CM-MAC=ec:a8:1f:xx:xx:xx;CMTS-MAC=6c:13:xx:xx:xx;CM-QOS=1.0;CM-VER=3.0;
27 04/17/2025 09:27 D3.1 Critical (3) DHCP FAILED - Critical field invalid in response ;CM-MAC=ec:a8:1f:xx:xx:xx;CMTS-MAC=6c:13:xx:xx:xx;CM-QOS=1.0;CM-VER=3.0;
28 04/17/2025 09:27 D1.0 Critical (3) DHCP FAILED - Discover sent, no offer received;CM-MAC=ec:ec:a8:1f:xx:xx:xx;CMTS-MAC=6c:13:xx:xx:xx;CM-QOS=1.0;CM-VER=3.0;
29 04/17/2025 09:27 D3.1 Critical (3) DHCP FAILED - Critical field invalid in response ;CM-MAC=ec:a8:1f:xx:xx:xx;CMTS-MAC=6c:13:xx:xx:xx;CM-QOS=1.0;CM-VER=3.0;
30 04/17/2025 09:28 D1.0 Critical (3) DHCP FAILED - Discover sent, no offer received;CM-MAC=ec:a8:1f:xx:xx:xx;CMTS-MAC=6c:13:xx:xx:xx;CM-QOS=1.0;CM-VER=3.0;
31 04/17/2025 09:28 D3.0 Warning (5) DHCP WARNING - Non-critical field invalid in response ;CM-MAC=ec:a8:1f:xx:xx:xx;CMTS-MAC=6c:13:xx:xx:xx;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0
32 04/17/2025 09:28 I401.0 Notice (6)

TLV-11 - unrecognized OID;CM-MAC=ec:a8:1f:xx:xx:xx;CMTS-MAC=6c:13:xx:xx:xx;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;

2 kommenttia

Forum|alt.badge.img+8
  • Moderaattori
  • April 17, 2025

Kaapelilaajakaista yhteys XXL ja modeemi katkaisee yhteyden melkein päivittäin, yleensä päiväsaikaan etätöitä tehdessä. Yleensä katkos kestää noin 5-10 min että modeemi käynnistelee itsekseen, joskus käyn sammuttamassa ja käynnistämässä modeemin itse. Rupeaa olemaan isompi ärsyke kun katkos iskee kokouksen aikana..

Vikailmoitus tehty chatin kautta ja totesivat että yhteys ok, modeemi ok. Pyysivät että lähtisin kuskaamaan modeemia lähimpään Telian myymälään (lähin yli 40 km päässä, ei onnistu) tai soittamaan Helppi linjalle? Ennen pystyi soittamaan suoraan aspan tekniseen tukeen, mihin tämä on kadonnut? En myöskään rupea maksamaan Helppilinjan hinnoista taikka asentajaa tilaamaan paikalle.

Modeemin on resetoitu aiemminkin ja ei ole auttanut. Vain modeemi on kytkettynä asunnon ainooseen kaapelirasiaan, käytössä modeemin mukana tulleet piuhat. Rasian piuhat kunnolla kiinni. Katsonut muiden viestejä ja ymmärrän että kaapeliyhteyksissä on “kohinaa” mutta yhteys on ollut nyt muutaman vuoden ja aluksi ongelmitta 1 - 1,5 v.

Kun yhteys katkeaa, havainnut että modeemin power valo vilkkuu tasaisesti, joskus palaa staattisesti.

Pätkiminen ja varsinkin toistuva pätkiminen on ärsyttävää. Hyvä, että olet lähtenyt ongelmaan etsimään korjausta.

Tänä päivänä suoraa linjaa tekniselle asiakaspalvelulle ei ole, mutta asiakaspalvelumme pystyy alkuselvityksen jälkeen ohjaamaan viankorjauksen tekniseen asiakaspalveluun. Viankorjauksen aikana asiakas voi olla yhteydessä viesteitse suoraan vikailmoitusta käsittelevään henkilöön.

Asiakaspalvelumme testaa linjatestillä yhteyden sen hetkisen toiminnan ja testi etsii myös linjahistoriasta merkkejä, jotka voisivat selittyä operaattorin osuuden virheistä. Jos testi ei löydä virheitä, niin tällöin ensisijainen jatkotoimenpide on toisen modeemin testaus. Kaapelinverkon modeemit harvoin ovat syynä yhteyden pätkintään ja usein syy löytyy palveluntarjoajan verkon kohinasta tai kiinteistöverkon osuudesta. 

Omaa modeemia harvoin suositellaan testattavaksi liikkeessä, jos ongelmana on yhteyden hidastelu tai pätkiminen. Viallinen modeemi voi sen pienen hetken toimia normaalisti mitä liikkeessä testaukseen tarvitaan. Täysin toimimmattoman yhteyden kohdalla modeemin testaus toisessa liittymässä on toimiva ratkaisu, mutta Telia kaupoista ei välttämättä löydy kaapelilaajakaistaa, jotta kaapelimodeemin testaus olisi mahdollista. Tarjoamme Telia kaupasta lainamodeemia asiakkaalle testiin muutaman päivän ajaksi. Tässä ajassa voidaan luotettavasti arvoida johtuuko ongelma modeemista vai ei. 

Jos modeemin testaus ei ole mahdollista, niin asiakaspalvelun tulisi ohjata vikailmoitus teknisen asiakaspalvelun tutkintaan. Näin asiantuntija pääsee yhteyslokien ja viereisten liittymien toimintaa vertaamalla arvioimaan tarvitaanko paikalle asentajaa. 

Häiriöilmoituksen pääset meille kirjaamaan tästä.


Forum|alt.badge.img
  • Faxaaja
  • June 26, 2025

Kuulostaa samanlaiselta ongelmalta, kuin minulla oli vuosina 2022 ja 2023, kun käytin XXL yhteyttä. Toivottavasti olet saanut yhteyden toimimaan.

Olen itse löytänyt modeemin konfiguraatioon liittyvän ongelman, joka aiheuttaa ongelmia, jos haluaa käyttää Technicolor modeemin IPv4 MAC Passthrough toimintoa, eli tavallaan sillattua yhteyttä. Ongelmana on modeemin DHCP serveri, koska sen laitteiden listalla ei saa olla tallennettuna omia määrityksiä sillatuille laitteille, koska silloin konfiguraatio on ristiriitainen ja modeemin tietoliikenne jumiutuu usein pysyvästi.

Teen parhaillaan testiä, kauanko modeemin yhteys toimii katkeamatta, kun löytynyt konfiguraatio virhe on korjattu.

Toinen ongelma voi olla, että yhteydessä on liikaa vaimennusta tai se on liian voimakas. Vaimennusta pystyy vähentämään. Verkkokaupan adapterilla 905569, joka liitetään suoraan modeemin taakse kiinni ja perään tulee tavallinen TV:n antennikaapeli ilman modeemin mukana tulevaa TV:n jakofiltteriä.

--

Muokkaus SonjaNii: Upotettu linkki tekstin sisälle