Skip to main content

TG799 on Ethernet kaapelilla kiinni sähkökaapin liittimessä.

Merkkivalot (Status, Broadband, Internet Wireless 2,4 & 5) palavat Ok 

mutta yhteyttä internettiin ei saa, selaimen diagnostiikka antaa ilmoituksen

DNS-palvelin ei vastaa

Voisit kokeilla vaihtaa käyttöön Googlen dns serverin 8.8.8.8 ja katsoa poistuuko ongelma sitten. Step by step ohjeita en pysty antamaa valitettavasti koska kyseista laitetta ei nyt ole käsillä, laitteen oletus ip on 192.168.1.1 ja kirjautumiseen tarvittava salasana löytyy laitteen pohjassa olevasta tarrasta. dns server tms on se mitä sieltä asetuksista haetaan. Josko joku jolla on ko. laite voisi tarkistaa mistä se tarkalleen löytyy?


Käyttöliittymä on kyllä aika sekava. Löysin kyllä paikan missä DNS-palvelimen tiedot näkee

mutta muuttamaan ne niitä onnistunut (kaksi osoitetta: 195.197.54.100, 212.54.0.3)



@selkasaunatontukirjoitti:

Käyttöliittymä on kyllä aika sekava. Löysin kyllä paikan missä DNS-palvelimen tiedot näkee

mutta muuttamaan ne niitä onnistunut (kaksi osoitetta: 195.197.54.100, 212.54.0.3)


Nuo osoitteet näyttäisivät olevan Elisan DNS-osoitteita. Jos modeemi ei ole Elisan verkossa , niin resetoimalla tai vähintäänkin  käynnistämällä uudelleen sen voi pakottaa hakemaan uudet verkkoasetukset.


Kiitokset molemmille neuvoista tähän asti...

 

Kokeiltu sekä reitittimen uudelleen käynnistystä & tehdasasetuksiin resetointia mutta ei vaikutusta. Kokeillaan huomenissa toisella reitittimellä, johon osaa tehdä asetusten muutoksia.


Kannattaa vielä varulta työasemilta ja muilta laitteilta tarkistaa että ip ja dns määritykset ovat automaattiset, ellei niissä ole tarkoituskin käyttää tiettyjä käsin määriteltyjä osoitteita. Tässä tapauksessa epäilen kuitenkin että näin ei ole. Oletan että käytössä on Windows joten tuossa ohjetta https://support.microsoft.com/fi-fi/help/15089/windows-change-tcp-ip-settings 


Ongelmant johtuivat noista Elisan osoitteista. Kun ne sai vaihdettua alkoi yhteydet pelittämään.

Kiitokset vielä kaikille avusta.


Vastaa