Skip to main content

Onko nyt oikeesti niin, ettei Sonera tarjoa pdf-versiota, jota vois käyttää offline esim. silloin kun etsii vikaa miksi yhteys on poikki tai joku ei toimi?


@tokel kirjoitti:

Onko nyt oikeesti niin, ettei Sonera tarjoa pdf-versiota, jota vois käyttää offline esim. silloin kun etsii vikaa miksi yhteys on poikki tai joku ei toimi?


Hei @tokel ja tervetuloa!

 

Tietääkseni suurimmalle osalle ei ole saatavilla käyttöohjeita pdf-tiedostona.

 

Toisaalta Sonera voisi tulevaisuudessa tarjota tuota palvelua ja tämän lisäksi alkuperäinen käyttöohje valmistajan sivulta/sivulle (mikäli on olemassa tai linkki laitemallin sivustolle).

 

Voit itse tallentaa käyttöohjeesta PDF-tiedoston esimerkiksi Google Chrome -selaimella Tulosta-sivulla valitsemalla kohteeksi "Tallenna PDF-muodossa" :)


Hei tokel ja tervetuloa Klaaniin!



 



Olisiko tästä käyttöohjeesta apua : https://www.sonera.fi/asiakastuki/ohjeet/Technicolor-TG799vac--modeemin-kayttoohje?id=1443


Offline-versiosta olis hyötyä, kun yhteys on katki tai ei toimi.

Ehkä tää on nyt sit taas uus resurssien optimointiennätys.

Ennen sai kärttää paperiversiota, nyt sitten jo sähköistä versiota "itselleen" (=tiedosto paikallisesti tallennettuna)...


Toi hötömölö-käyttöohe on lähinnä pikaohje asennukseen.
Miten esim. voin asettaa stattisia ip:tä sisäverkkoon? Onko pakko tehä vaan mac-osoitteiden kanssa, vai voiko vaan rajata jonku alueen.

"Valmistajan käyttöohjetta" ei ole, koska se olisi täysin turha, kun operaattorit räätälöivät käyttöliittymän ja koko käyttiksen itelleen. Ainoa joka voi tehdä kunnollisen käyttöohjeen on operaattori ite. Tai sit pitää lopettaa räätälöinti ja jakaa asiakkaille off-the-shelf-malleja ja tämän tietty tulis liian kalliiks. Käyttöohjeiden tekemättömyydellä säästetään varmaan joku promille firman tulokseen ja sehän riittää...

@tokel kirjoitti:
Toi hötömölö-käyttöohe on lähinnä pikaohje asennukseen.
Miten esim. voin asettaa stattisia ip:tä sisäverkkoon? Onko pakko tehä vaan mac-osoitteiden kanssa, vai voiko vaan rajata jonku alueen.

"Valmistajan käyttöohjetta" ei ole, koska se olisi täysin turha, kun operaattorit räätälöivät käyttöliittymän ja koko käyttiksen itelleen. Ainoa joka voi tehdä kunnollisen käyttöohjeen on operaattori ite. Tai sit pitää lopettaa räätälöinti ja jakaa asiakkaille off-the-shelf-malleja ja tämän tietty tulis liian kalliiks. Käyttöohjeiden tekemättömyydellä säästetään varmaan joku promille firman tulokseen ja sehän riittää...

Niin,

 

tuosta mallista on vähän tietoa. Ehkä tämän sivun ohje saattaisi vastata laitetta:

https://www.comhem.se/blob/43628/5/manual-technicolor-engelsk-data.pdf :smileytongue:

 

Löysin lisäksi aiheen tuosta staattisesta ip:stä:

https://crowdsupport.telstra.com.au/t5/Modems-Hardware/How-do-I-setup-static-IPs-to-local-network-items-on-my/td-p/178556

 


Jälkimmäisestä säikeestä löytyki sit kuva "Local network"-ikkunasta ja sitä kun menin ihmettelemään, että särinän firmiksessä ei ole ip-kenttiä, niin huomasimpa yläkulmassa "show advanced".
Eli asetukset löydetty, ei kiitosta käyttöohjeelle tai sen puuttumiselle...

Noniin, eli  sait tarvitsemasi avun jo? :) 

Vinkkaan eteenpäin tuosta että olisi kiva saada noi ohjeet PDF -muodossa. :) 


Vinkkaa sit myös et olis kiva saada kattavat ohjeet missä tahansa muodossa. Toi nykyinen "käyttohje" eli webbisivullinen vastaa "Quick start guidea". Zyxeleissä on se kiva puoli, et valmistaja julkaisee hyvin kattavia käyttöohjeita, kun Särinä ei aina jaksa, mut tää Technicolor ei julkaise ite mitään, joten vastuu jää ihan operaattorille itelleen.

 

ELI: kunnollisen käyttöohjeen puutetta ei ole "ratkaistu". Tieto, jota olisin käyttöohjeesta kaivannut, on "ratkaistu".


No eipä toi omasta mielestäni mitään käyttöohjetta edes tarvitse.Poislukien ne tiedot että sitä resettiä piti pitää vain tietyn ajan verran 10s? jos halusi hw resetin ja että salasana pitää kirjoittaa isolla.


Saako tohon purkkiin jotenkin yhteyden wan-puolelta?

Luultavasti estetty turvallisuussyistä valmiiksi.



 



Jos haluat customointia, ole hyvä ja hanki itse reititin joka mahdollistaa tämän. 



 



---



 



ja alkuperäiseen kysymykseen vastaus että jos tota purkkia ei ilman käyttöohjetta osaa laittaa kuntoon on parempi jättää se tekemättä. Kotikäyttöön tarkoitetussa purkissa jossa muutenkin ominaisuuksia karsittu pois ei voi olla mahdotonta laittaa kuntoon. Parempi jättää tekemättä ettei tule tehtyä mitään väärää.



@tokel kirjoitti:
Saako tohon purkkiin jotenkin yhteyden wan-puolelta?

jos tarkoitat että pääsetkö webguihin netistä niin tuskin.Soneran tyypit tosin on mokaillut aina välillä eli kokeile.. :)

 

/edit

Tosta ei ole karsittu mitään pois,niiden käyttö on vain estetty ja välillä juuri toi että on estetty liian tiukasti asioita aiheuttaa juuri niitä ongelmia.



@arapahoe kirjoitti:

No eipä toi omasta mielestäni mitään käyttöohjetta edes tarvitse.Poislukien ne tiedot että sitä resettiä piti pitää vain tietyn ajan verran 10s? jos halusi hw resetin ja että salasana pitää kirjoittaa isolla.


Kerropa nopeesti miten saisin yhen portin sillattua?

Nyt olis vähän kiirus...

(juu... ei.. täs... mitään.. ohjetta.. tarvii...)



@tokel kirjoitti:



@arapahoe kirjoitti:


No eipä toi omasta mielestäni mitään käyttöohjetta edes tarvitse.Poislukien ne tiedot että sitä resettiä piti pitää vain tietyn ajan verran 10s? jos halusi hw resetin ja että salasana pitää kirjoittaa isolla.






Kerropa nopeesti miten saisin yhen portin sillattua?



Nyt olis vähän kiirus...



(juu... ei.. täs... mitään.. ohjetta.. tarvii...)






Siltauspyynnöt hoituvat meidän vikapalvelun kautta. Eli laitahan vikailmoitusta Omien Sivujen kautta niin homma hoituu sitä kautta eteenpäin!


Ehkäpä teidän pitäisi antaa käyttäjille vähän enemmän oikeuksia tohon purkkiin?.Sen "vikapalvelun" tarkoitus ei kuitenkaan taida olla laitella jokaisen asiakkaan laitteisiin jotain siltauksia vaan hoitaa niitä oikeita vikatilanteita?.Nythän sonera käyttäytyy kuin joku Bofh.. :D

 

https://en.wikipedia.org/wiki/Bastard_Operator_From_Hell



@arapahoe kirjoitti:

Ehkäpä teidän pitäisi antaa käyttäjille vähän enemmän oikeuksia tohon purkkiin?.Sen "vikapalvelun" tarkoitus ei kuitenkaan taida olla laitella jokaisen asiakkaan laitteisiin jotain siltauksia vaan hoitaa niitä oikeita vikatilanteita?.Nythän sonera käyttäytyy kuin joku Bofh.. :D

 

https://en.wikipedia.org/wiki/Bastard_Operator_From_Hell


Itse asiassa tässä uusimmassa TG799vac-mallissa saa 4. lan portin itsekin sillattua. Vanhemmissa palvelureitittimissä tämä ei tosiaan ollut mahdollista ja siltaus onnistui vain vikapalvemme kautta.
Modeemin hallintasivuilta kun valitsee Advanced interface niin viimeisenä kohtana on DMZ. Tuolta löytyy DMZ on ETH port 4 ja kun sen laittaa päälle niin saa siltauksen käyttöön.


@KalleHa kirjoitti:

@arapahoe kirjoitti:

Ehkäpä teidän pitäisi antaa käyttäjille vähän enemmän oikeuksia tohon purkkiin?.Sen "vikapalvelun" tarkoitus ei kuitenkaan taida olla laitella jokaisen asiakkaan laitteisiin jotain siltauksia vaan hoitaa niitä oikeita vikatilanteita?.Nythän sonera käyttäytyy kuin joku Bofh.. :D

 

https://en.wikipedia.org/wiki/Bastard_Operator_From_Hell


Itse asiassa tässä uusimmassa TG799vac-mallissa saa 4. lan portin itsekin sillattua. Vanhemmissa palvelureitittimissä tämä ei tosiaan ollut mahdollista ja siltaus onnistui vain vikapalvemme kautta.
Modeemin hallintasivuilta kun valitsee Advanced interface niin viimeisenä kohtana on DMZ. Tuolta löytyy DMZ on ETH port 4 ja kun sen laittaa päälle niin saa siltauksen käyttöön.

Niimpäs oliki!

Muistelin et olin nähny kohdan jossaa, mut ei kiireessä ehtiny vikaan säätöruutuun asti. Tämä säie sitten toimii lootan ohjekirjana ton demilitarisoidun ominaisuuden suhteen.



@arapahoe kirjoitti:

@tokel kirjoitti:
Saako tohon purkkiin jotenkin yhteyden wan-puolelta?

jos tarkoitat että pääsetkö webguihin netistä niin tuskin.Soneran tyypit tosin on mokaillut aina välillä eli kokeile.. :)

 

/edit

Tosta ei ole karsittu mitään pois,niiden käyttö on vain estetty ja välillä juuri toi että on estetty liian tiukasti asioita aiheuttaa juuri niitä ongelmia.


Eli koska Soneran jakamasta zyxelistä ei ole wan-puolen remote managementtia pois ruksittu, niin se lienee sitten se "moka"? ;)


Käyttöohje löytyy Telian sivuilta:

https://www.telia.fi/asiakastuki/laitteet/modeemit-ja-reitittimet/Technicolor-TG799vac

 

Ohjeen voi tulostaa tai tallentaa PDF-muodossa koneelle.



@jjrosenberg@  kirjoitti:

Käyttöohje löytyy Telian sivuilta:

https://www.telia.fi/asiakastuki/laitteet/modeemit-ja-reitittimet/Technicolor-TG799vac

 

Ohjeen voi tulostaa tai tallentaa PDF-muodossa koneelle.


Jos ton jakaa perinteisiksi printtisivuiksi, niin pituutta ohjeella on 7 sivua.

Esim. zyxelin kunnolliset käyttöohjeet ovat yleensä noin sata sivua.

Onhan se helppo kirjottaa ohje, jossa monimutkaisemmat asiat selitetään "teliaHelp auttaa hyyyvin edullisesti"-tekniikalla.
Jos ei resurssit riitä kunnollisen käyttöohjeen tekemiselle omalle softaversiolle, voisi Telia tietty harkita tehdasfirmiksessä pidättäytymisessä, laittaa vain omat värit käyttöliittymään ja sitten kätevästi tarjota tehtaan tekemä käyttöopas, josta poistettu poistetut ominaisuudet.

Käytännön esimerkki: huhuilin tammikuussa 2017, miksi mun TG799vac ei näytä kättelynopeutta. Ihan telialaisetkin ehdottelivat kaikennäköistä ja willi veikkaus teliaHelp ei olisi pystynyt sen kummempaan. Lokakuussa eräs palstalainen kertoi, että bugi firmiksessä, kun siltaa 4-portin, niin kättelynopeudet katoaa näkyvistä. Jos omasta firmiksestä tehtäisiin paremmat ohjeet, niin tällaiset bugit tulisi helposti esille ohjetta kirjoittaessa. Käyttöohjeiden kirjoittaminen olisi siis myös hyvä tapa laaduntarkkailuun ja debuggaukseen.



@tokel@  kirjoitti:

@jjrosenberg@  kirjoitti:

Käyttöohje löytyy Telian sivuilta:

https://www.telia.fi/asiakastuki/laitteet/modeemit-ja-reitittimet/Technicolor-TG799vac

 

Ohjeen voi tulostaa tai tallentaa PDF-muodossa koneelle.


Jos ton jakaa perinteisiksi printtisivuiksi, niin pituutta ohjeella on 7 sivua.

Esim. zyxelin kunnolliset käyttöohjeet ovat yleensä noin sata sivua.

Onhan se helppo kirjottaa ohje, jossa monimutkaisemmat asiat selitetään "teliaHelp auttaa hyyyvin edullisesti"-tekniikalla.
Jos ei resurssit riitä kunnollisen käyttöohjeen tekemiselle omalle softaversiolle, voisi Telia tietty harkita tehdasfirmiksessä pidättäytymisessä, laittaa vain omat värit käyttöliittymään ja sitten kätevästi tarjota tehtaan tekemä käyttöopas, josta poistettu poistetut ominaisuudet.

Käytännön esimerkki: huhuilin tammikuussa 2017, miksi mun TG799vac ei näytä kättelynopeutta. Ihan telialaisetkin ehdottelivat kaikennäköistä ja willi veikkaus teliaHelp ei olisi pystynyt sen kummempaan. Lokakuussa eräs palstalainen kertoi, että bugi firmiksessä, kun siltaa 4-portin, niin kättelynopeudet katoaa näkyvistä. Jos omasta firmiksestä tehtäisiin paremmat ohjeet, niin tällaiset bugit tulisi helposti esille ohjetta kirjoittaessa. Käyttöohjeiden kirjoittaminen olisi siis myös hyvä tapa laaduntarkkailuun ja debuggaukseen.


Telian firmikset on tehdafirmiksiä joissa on vain vaihdettu logot ja estetty parit toiminnot käyttäjältä.Ne jutut siellä webui:ssa vaihtuu firmware version mukaan ja kyseisestä boksista voi olla monta eri versiota vielä kaupan päälle.

 



@arapahoe@  kirjoitti:

Telian firmikset on tehdafirmiksiä joissa on vain vaihdettu logot ja estetty parit toiminnot käyttäjältä.Ne jutut siellä webui:ssa vaihtuu firmware version mukaan ja kyseisestä boksista voi olla monta eri versiota vielä kaupan päälle.

Tämäkö siis perustelu sille, ettei kunnollisia käyttöohjeita tarvitse tehdä?



@tokel@  kirjoitti:

@arapahoe@  kirjoitti:

Telian firmikset on tehdafirmiksiä joissa on vain vaihdettu logot ja estetty parit toiminnot käyttäjältä.Ne jutut siellä webui:ssa vaihtuu firmware version mukaan ja kyseisestä boksista voi olla monta eri versiota vielä kaupan päälle.

Tämäkö siis perustelu sille, ettei kunnollisia käyttöohjeita tarvitse tehdä?


kyllä sä löydät netistä suhtellisen uudet ohjekirjat sille purkille jos vain vähän jaksaisit tehdä vaivaa.kokeile vaikka googlettaa purkin nimellä?.


Hmm,

jos laki velvoittaa suomenkieliseen käyttöohjeeseen,

niin ehkä vois tehdä universaalin käyttöohjeen multiversumin kaikille laitteille?

"KVG"

Ja lakia on noudatettu?


@tokel, onko jotain erityistä, mitä haluaisit, että laitteen käyttöohjeissa olisi mainittu? Omasta mielestäni ohjeet ovat peruskäyttäjälle aika hyvät.


Vastaa