@Purnipsi@ kirjoitti:
No on kyllä kurja homma. Toivottavasti heti huomenna tuolta ollaan yhteyksissä. Voihan sitä käydä chatissa aamutuimaan kyselemässä, mutta ei sitä kyllä tarvitsisi joutua tuolleen päivystelemäänkään. Tai jos ei ehdi tekninen puoli soittamaan, niin sitten voisi tulla joku tekstari, että valitettavasti tänään ei ehditty, jotta säilyisi tilannetieto ajan tasalla.
No joo, ei kuulunut tänäänkään asian tiimoilta mitään enkä jaksa sinne chattiin joka päivä jonotella.
Menen maanantaina Telian myymälään keskustelemaan asiasta jos ennen sitä ei mitään tapahdu, tulkoon sitten keräämään laitteensa pois jos eivät pysty tarjoamaan toimivaa kokoonpanoa. Taitaa mennä satelliitti hommiksi tuo television katselu jatkossa ja hommata tuohon vanhaan mokkulaan Saunalahden prepaid liittymä.
Saa nähdä millainen vääntö tulee tuosta Telia-tv palvelun irtisanomisesta jos en saa tänne kaupungin keskustaan toimivaa mobiilinettiä, asunhan sentään 5G alueella, mutta ei tuossa purkissa kuva kulje muulloin kuin aamulla ja yöllä kun verkossa ei ole muuta liikennettä.
Sekään niin haittaisi mutta kun olen öisin töissä niin en voi silloinkaan katsoa ja aamuisin menen nukkumaan kun olen koko yön töissä valvonut 😁>
Päivitetäänpäs hieman tilannetta.
Menin kuitenkin uteliaisuuttani chatin puolelta tiedustelemaan missä mennään asiani kanssa ja niin kuin epäilin koko asiaa ei ollut olemassakaan. Olisin siis odottanut puhelua maailman tappiin asti.
Sain siis selvittää asiani alusta asti ja vastailla samoihin kysymyksiin taas uudestaan, lopputuloksena oli taas kerran se että todellakin tuo ulkomokkulla on yhdistynyt väärään tolppaan.
netin nopeuslukemia annettuani ja useiden selvityksien jälkeen todettiin että tehdään asiasta vikailmoitus. Kun kysyin tuosta mun modeemista että onkohan siinä oikea ohjelmisto noita wifi-laajentimia varten, kun ei nekään toimi, niin saatiin verkkopuolen tiimi mukaan viettämään lauantai aamua kanssani.
Lopputulema tästä oli sellainen että vietettyäni reilu 2 tuntia chatissa ollaan saatu tehtyä 2 vikailmoitusta. Toinen tuosta 5G-tolppaan yhdistymisvaikeudesta ja toinen modeemin ohjelmistosta, sillä kukaan Telian päässä ei päässyt tuonne modeemin sisään tarkistamaan sitä että onko siellä oikea ohjelmisto noille laajentimille.
Nyt tulee sellainen olo itselle että mikä juttu tämä oiken on ja mitä tästä vielä seuraa. Maksanko 2 vuotta huonosti toimivasta 4G- yhteydestä kiinteän 5G:n hintaa kun tuo 14 vuorokautta tulee kohta umpeen ja vikapuoli ottaa vasta kesiviikkoon mennessä yhteyttä.
@Eeros@ kirjoitti:kokoonpanoa. Taitaa mennä satelliitti hommiksi tuo television katselu jatkossa ja hommata tuohon vanhaan mokkulaan Saunalahden prepaid liittymä.
Vaikka omassa käytössä on valokuitu niin kaikki TV hommat ovat silti VU+ Ultimo 4K boksin kautta, mediana antenniverkko sekä kaksi satelliittilautasta, toinen kiinteä ja toinen moottoroitu. Nämä toimivat saumattomasti yhteen eli kanavaa valittaessa tai tallenteen alkaessa valitaan sopiva vastaanottomedia automaattisesti. Tuo Ultimon boksi tarjoaa myös netti-tv palvelut täysin omasta takaa, ilman erillisiä maksuja. Voin siis katsoa TV:tä/tallennuksia vaikka puhelimella, käyttäen kotona olevaa boksia. Tallennuksia saa eri kanavilta olla yhtä aikaa vaikka toistakymmentä. Tämä nyt vaan esimerkkinä, että näinkin voi asiat tehdä.
5G:stä olen sitä mieltä että tässä on nyt rynnitty liian nopeasti markkinoille, mielestäni 3,5 GHz taajuusaluetta ei olisi pitänyt ottaa 5G käyttöön lainkaan koska kapasiteetti ei tule riittämään ja joissakin paikoissa tukarit ovat jo ruuhkautuneita. Eikä etenkään pitäisi toimia siten että kiinteään käyttöön ajateltu laite voi vapaasti loikkia eri generaatioiden verkkojen välillä kuten sulla nyt kävi. Tällainen tuhoaa oikeastaan koko 5G:n idean ja lopputulos ei ole juurikaan 4G:tä parempi.
Vasta sitten kun saadaan 40 GHz taajuusalue käyttöön, pääsee 5G oikeuksiinsa, mutta sitä ennen aika monelta menee usko koko touhuun kun leikitään näitten nykyisten laitteiden kanssa. Toisaalta 40 GHz verkko edellyttää niin tiheää tukiasemaverkkoa että samassa yhteydessä olisi järkevämpää ottaa valokuitu suoraan kotiin, koska se tulee kuitenkin johonkin aivan lähelle. Mutta toki niille joilla ei ole varaa kuituun, voisi 5G olla tuossa vaiheessa pelastava korvike.
Tuossa kuvassa näkyy tuo ulkomokkulan asennus ja todellakin se on suunnattu oikeaa tukiasemaa päin, jonne on matkaa 550 metriä. Talon toisesta päädystä on 800 metriä siihen "väärään" tukiasemaan jossa ei ole 5G:tä tarjolla ja mokkula jostain syystä löytää sen. Jos tuon mokkulan siirtäisi tuonne ylemmäksi niin voisi kuvitella että väärän tolpan löytyminen heikentyisi kun koko talo on välissä?
Asentaja on sopivasti jättänyt tuota johtoakin tuohon kiepille sen verran että varmaan riittäisi tuonne ylös asti.
@Eeros@ kirjoitti:
Tuossa kuvassa näkyy tuo ulkomokkulan asennus ja todellakin se on suunnattu oikeaa tukiasemaa päin, jonne on matkaa 550 metriä. Talon toisesta päädystä on 800 metriä siihen "väärään" tukiasemaan jossa ei ole 5G:tä tarjolla ja mokkula jostain syystä löytää sen. Jos tuon mokkulan siirtäisi tuonne ylemmäksi niin voisi kuvitella että väärän tolpan löytyminen heikentyisi kun koko talo on välissä?
Asentaja on sopivasti jättänyt tuota johtoakin tuohon kiepille sen verran että varmaan riittäisi tuonne ylös asti.
Suosittelen odottamaan asiantuntijan yhteydenottoa vikailmoituksen tiimoilta ja asentajan paikalla käyntiä, hän tarvittaessa tekee ulkomodeemin suuntauksen.
Hyvin ikävä kuulla, että aluperin hyvin yksinkertaiseksi tarkoitetusta asiasta on tälläinen päänvaiva saatu aiheutettua.
Toivon että asia mitä pikimmin saataisiin päätökseen ja tämä kompensoitua sinulle.
@Eeros@ kirjoitti:
Päivitetäänpäs hieman tilannetta.
Menin kuitenkin uteliaisuuttani chatin puolelta tiedustelemaan missä mennään asiani kanssa ja niin kuin epäilin koko asiaa ei ollut olemassakaan. Olisin siis odottanut puhelua maailman tappiin asti.
Sain siis selvittää asiani alusta asti ja vastailla samoihin kysymyksiin taas uudestaan, lopputuloksena oli taas kerran se että todellakin tuo ulkomokkulla on yhdistynyt väärään tolppaan.
netin nopeuslukemia annettuani ja useiden selvityksien jälkeen todettiin että tehdään asiasta vikailmoitus. Kun kysyin tuosta mun modeemista että onkohan siinä oikea ohjelmisto noita wifi-laajentimia varten, kun ei nekään toimi, niin saatiin verkkopuolen tiimi mukaan viettämään lauantai aamua kanssani.
Lopputulema tästä oli sellainen että vietettyäni reilu 2 tuntia chatissa ollaan saatu tehtyä 2 vikailmoitusta. Toinen tuosta 5G-tolppaan yhdistymisvaikeudesta ja toinen modeemin ohjelmistosta, sillä kukaan Telian päässä ei päässyt tuonne modeemin sisään tarkistamaan sitä että onko siellä oikea ohjelmisto noille laajentimille.
Nyt tulee sellainen olo itselle että mikä juttu tämä oiken on ja mitä tästä vielä seuraa. Maksanko 2 vuotta huonosti toimivasta 4G- yhteydestä kiinteän 5G:n hintaa kun tuo 14 vuorokautta tulee kohta umpeen ja vikapuoli ottaa vasta kesiviikkoon mennessä yhteyttä.
Kiitos, kun olet pitänyt hyvin statusta yllä, vaikkakin toki olisi toivonut että kalliit yhteydet pelaisi. Itsekin meinasin jo tilata tukkoon ruuhkautuneen 4Gn tilalle tällaisen, mutta enpähän tilaa. Jos nämä on joka kerta taillaista sotkua, niin vaihtelut ei kiinnosta, varsikin kun lopputulos on puhdasta lottoa.
@Timukka42@ kirjoitti:
Kiitos, kun olet pitänyt hyvin statusta yllä, vaikkakin toki olisi toivonut että kalliit yhteydet pelaisi. Itsekin meinasin jo tilata tukkoon ruuhkautuneen 4Gn tilalle tällaisen, mutta enpähän tilaa. Jos nämä on joka kerta taillaista sotkua, niin vaihtelut ei kiinnosta, varsikin kun lopputulos on puhdasta lottoa.
Eihän tuo kallis ole! Esimerkiksi valokuidun rakennutus alueelle jossa sitä ei ennestään ole kustantaa helposti 5-6 numeroisen summan. Ja siellä missä kuitusaatavuus on valmiina, on liittyminen yleensä vähintään tonnin verran. Mutta sillä rahalla saakin sitten ihan oikeasti toimivan yhteyden, jonka kanssa ei tarvitse leikkiä tai tehdä mitään omia extreme kokeiluita että mistähän kohtaa se nyt sattuisi vahingossa toimimaan.
On kuitenkin aika muutakin asiaa, joissa ei 500 eurolla saa kovin hyvin toimivaa tuotetta. Silleensä tämä ei siis ole kovin yllättävää, "halvalla ei saa hyvää" pätee tosi usein.
@Timukka42@ kirjoitti:
Kiitos, kun olet pitänyt hyvin statusta yllä, vaikkakin toki olisi toivonut että kalliit yhteydet pelaisi. Itsekin meinasin jo tilata tukkoon ruuhkautuneen 4Gn tilalle tällaisen, mutta enpähän tilaa. Jos nämä on joka kerta taillaista sotkua, niin vaihtelut ei kiinnosta, varsikin kun lopputulos on puhdasta lottoa.
Onhan tämä kieltämättä ollut hieman kummallista, mutta uskon että asia korjaantuu ainakin minun kohdälla koska täällä on hyvä 5G kuuluvuus. Nyt pitää vain odotella että Telia saa tuon ulkomokkulan yhdistettyä siihen ja jotain säätöjä siellä on tehtykkin. Muutamana iltana on onnistunut katsoa ykkösen iltauutisetkin niin että kuva ei pysähtele ja siitä saa jotain selvää.
Samoin Ylen kanavien tekstitykset on toiminut hieman paremmin, mutta kuitenkin yhteys on edelleen 4G.
Jos tämä alkaa joku päivä toimimaan niin kuin pitäisi niin on kyllä loistava tuote. Noiden WiFi-laajentimien kanssa saan ihan oikeasti koko 2000 neljömetrin tontille toimivan kotiverkon joka on kesällä todella mainio juttu.
Odottelen edelleen miten tämä jatkuu, no laskuhan sieltä varmaan kohta kolahtaa se on ainakin varmaa.
Päivitystä tilanteeseen.
No niin, sieltähän se laskukin jo saapui ja sain myös telialta puhelun jossa ihmeteltiin 5G:n toimimattomuutta. Ratkaisuksi ehdotettiin että muutetaan sopimus 4G-liittymäksi, no en suostunut koska tuon hitaan 4G-liittymän saan halvemmalla R-kioskilta.
Ensi viikolla pitäisi asentajan tulla sitä paikanpäälle katsomaan, no näkeepä sitten hänkin miten on sen asentanut 😁>
Kävin katsomassa tuon ulkomokkulan tietoja ja ainakin minun silmään näyttäisi siltä että tuo 5G-singaali ei voi kovin hyvin.
Hyvin sulla riittää kärsivällisyys.. Mulla olisi palanut hihat jo aikoja sitten ja olisin hommannut toimivan.. Muutama laite on vuosien varrella tuon kohtalon kokenut, kovin kauaa ei jaksa leikkiä jos homma ei toimi niin laite lähtee SERiin tai muutoin eteenpäin jollekin jolla on aikaa, ja hommaan jonkun toimivan tilalle. Lopputulema tästä oli sitten se, että nykyiet laitteet on bootattu asennuksen yhteydessä (osa vuonna 2017) ja sen jälkeen ovat olleet silleensä. Eli "asenna ja unohda".
Toimiva wifi onnistuu 2000 neliön tontille ihan yhdelläkin tukiasemalla, jos on puutalo ja laitat sen jonnekin korkealle kiinni. Mulla se on keittiön komeron katossa, se sijaitsee aikalailla keskellä taloa ja tonttia. Ubiquiti UAP AC PRO. Sulla kun on 2-kerroksinen talo niin kannattaa laittaa jonnekin yläkertaan. Asennuskorkeus vaikuttaa tosi paljon, mitä ylemmäs saat sitä kauemmas se toimii.
@SINAD@ kirjoitti:
Hyvin sulla riittää kärsivällisyys.. Mulla olisi palanut hihat jo aikoja sitten ja olisin hommannut toimivan.. Muutama laite on vuosien varrella tuon kohtalon kokenut, kovin kauaa ei jaksa leikkiä jos homma ei toimi niin laite lähtee SERiin tai muutoin eteenpäin jollekin jolla on aikaa, ja hommaan jonkun toimivan tilalle. Lopputulema tästä oli sitten se, että nykyiet laitteet on bootattu asennuksen yhteydessä (osa vuonna 2017) ja sen jälkeen ovat olleet silleensä. Eli "asenna ja unohda".
Toimiva wifi onnistuu 2000 neliön tontille ihan yhdelläkin tukiasemalla, jos on puutalo ja laitat sen jonnekin korkealle kiinni. Mulla se on keittiön komeron katossa, se sijaitsee aikalailla keskellä taloa ja tonttia. Ubiquiti UAP AC PRO. Sulla kun on 2-kerroksinen talo niin kannattaa laittaa jonnekin yläkertaan. Asennuskorkeus vaikuttaa tosi paljon, mitä ylemmäs saat sitä kauemmas se toimii.
No kun tämä on tänne nyt asennettu, niin annan Telialle mahdollisuuden laittaa sen toimimaan 🙂>
Jos ne ei tuota saa 5G-verkkoon ja pysymään siinä, niin sitten tulkoon hakemaan laitteensa pois.
Täytyy siinä tapauksessa hakea anopilta 5G-mokkula takaisin ja laittaa vanha verkko pystyyn, se kuitenkin on suurimman osan vuorokaudesta 5G-verkossa ja nopeudet päälle 300 megaa.
Tämä Telian kiinteä 5G-laajakaista ei ole ollut vielä 5G-verkossa minuuttiakaan vaikka täällä on hyvä verkko sille.
No niin arvoisat yhteisön jäsenet, nyt Kiinteä 5G-Laajakaistani on 5G verkossa 🙂>
Asentajat kävivät siirtämässä ulkomokkulan talon harjalle ja tekivät muitakin säätöjä siihen.
Nyt nopeudet on sitä mitä pitääkin ja asiakas on tyytyväinen, tosin kuukausi siihen meni ja useita tunteja chatissä sekä kymmeniä sähköposteja ja useita puheluita Telian häiriöpuolen kanssa mutta nyt asia on nyt kunnossa.
Kaikelta tältä olisi ehkä säästytty jos asentaja olisi heti laittanut sen mokkulan tuonne harjalle.
Mielestä Telia voisi jollain pienellä eleellä hyvittää tämän kuukauden kestäneen säätämisen, eikö voisikin 🙂>
@Eeros kirjoitti:
No niin arvoisat yhteisön jäsenet, nyt Kiinteä 5G-Laajakaistani on 5G verkossa 🙂>
Asentajat kävivät siirtämässä ulkomokkulan talon harjalle ja tekivät muitakin säätöjä siihen.
Nyt nopeudet on sitä mitä pitääkin ja asiakas on tyytyväinen, tosin kuukausi siihen meni ja useita tunteja chatissä sekä kymmeniä sähköposteja ja useita puheluita Telian häiriöpuolen kanssa mutta nyt asia on nyt kunnossa.
Kaikelta tältä olisi ehkä säästytty jos asentaja olisi heti laittanut sen mokkulan tuonne harjalle.
Mielestä Telia voisi jollain pienellä eleellä hyvittää tämän kuukauden kestäneen säätämisen, eikö voisikin 🙂>
Ensinnäkin loistava juttu, että yhteydet on vihdoin saatu toimimaan sinulle ja nopeudethan on aivan mainiot tällä hetkellä. Nyt vaan kovaa käyttöä 😂>
Täältä Yhteisön kautta ei päästä asiakastietoihin kiinni, joten laittaisitko meille vielä viestiä esimerkiksi chatin kautta, niin voitaisiin katsoa jonkinlaista kompensaatiota tästä alun kankeudesta.
Tämä on mielenkiintoinen ketju ja kiva kun olet jaksanut päivittää projektin etenemistä!