Telia Hybrid Router (Fast 5370 Air) 4. portin siltaamisongelma


Toimiiko teillä muilla hybridireitittimen nelosportin siltausominaisuus? En saa sitä omassani toimimaan millään. Siltaus ei toimi luki hallintasivulla moodissa kummin vain. Purkki tarjoaa jatkuvasti vain sisäverkon IP-osoitetta ja välillä portti lakkaa toimimasta kokonaan.

 

Luulen, että purkki on mennyt joten solmuun jossain vaiheessa. Jos katsoo siltaussivua hallintapaneelissa (ks. kuva), siltauksen pitäisi olla pois päältä, mutta valintanappulan alla lukee "LAN port 4 will be bridged", mikä näyttää samalta tekstiltä kuin Telian ohjeissa on pop-up-dialogissa. Minulla kyseistä dialogia ei koskaan ilmaannu.

 

Kun taas siltauksen on laittanut päälle, lukee valintanappulan alla "bridgeModeConfirmated" (ks. kuva).

Lisäksi koko purkki menee jumiin ja vaatii resetoinnin (virta pois ja päälle) kun laitan siltauksen päälle tai pois valintanappulasta. Tehdasasetusten palautuksella (niin hallintapaneelista kuin laitteen fyysisen nappulan avulla) ei ole vaikutusta, jopa ensimmäisen kuvan "LAN port 4 will be bridged" -teksti pysyy.

 

Eli onko kellään jippoja, vai onko laitteeni viallinen ja laitanko pyynnin uudesta laitteesta?


19 kommenttia

Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki +9

Moikka @Quantax ja tervetuloa Telia Yhteisöön! Mukavaa kun päätit kirjoittaa tänne. Yhteisöstä löydät varmasti mielenkiintoista luettavaa ja keskusteluja, joihin osallistua!

 

Testailin tätä ja samat tekstit tulee myös minulla, laitetaan tietoa eteenpäin jotta tuo korjattaisiin. Toiminnan kannalta ei tuolla tekstillä pitäisi olla merkitystä ja kysyisinkin nyt, toimiiko sinulla nettiyhteys ollenkaan LAN4 -portista (siltaavana) vai onko ongelma se, että jakaa vain sisäisiä IP-osoitteita?

Portin toiminta lakkaa kyllä toimimasta niin, ettei samasta portista enään pääse hallintasivulle. Onko sinulla kone jolla Hybridiä hallitset, kiinni tässä LAN4 portissa? Tarkistaisitko myös käytettävän ohjelmistoversion, uusin tulisi päättyä -92C. 

 

Ohjelmistoversion voit tarkistaa laitteen hallinnasta: "My Telia Wifi Router -> Device Info -> Software version:

Ohjelmistoversio päättyy ...92C. Hallintakone minulla on tällä hetkellä eri portissa (3).

 

               

 

Nyt pitäisi olla siltaus päällä, mutta portti 4 antaa sisäisen IP-osoitteen, ja netti toimii kuten normaalisti sisäverkossa.

 

 

Jo tosiaan kun vaihdan siltauksen tilaa, niin koko reititin menee lukkoon (eli yhteydet häviää kaikilta porteilta ja wlanista) ja pitää käyttää virta pois että tokenee. Odottaminen ei auta (ainakaan vartti ei riittänyt). Tämän takia vähän epäilen, että kääntääkö se tuon siltauksen oikein vaikka näyttää että on olisi päällä.

Eli kun tuosta "Bridge Mode: ON" -tilasta kun vaihtaa OFF-tilaan ja painaa Apply, kaikki menee hyvin. Mutta sitten kun yrität vaihtaa takaisin ON-tilaan, koko purkki menee jumiin ja kaikki yhteydet häviää. Alla olevasta kuvasta näkyy että purkki ei lähetä ainuttakaan pakettia (tuo on portista 4, mutta kaikki muutkin yhteydet katkeaa). Resetin jälkeen purkki väittää olevansa "Bridge mode: ON" -tilassa.

 

Käyttäjätaso 1
Kunniamerkki +9

Okei, sinulla on siis uusin ohjelmisto versio. Tutkitaan tilannetta ja palataan asiaan kanssasi huomenna.

Käyttäjätaso 1
Kunniamerkki +9

Siltausongelma jouduttiin laittamaan tutkintaan mutta palaamme asiaan, kun häiriö on saatu selvitettyä.

Tiedoksi, itsellä kytkettiin tänään hybridiliittymä ja taistelin tämän siltaamisen kanssa jonkin aikaakin kun kuvittelin että en jotenkin osannut. Mutta ilmeisesti on yleisempikin vika. Saa siis myös 4. portista aina IP:n reitittimeltä.

 

Pingi pelatessa hybridi päällä on vähintäänkin epäluotettava eli vähintään pari kertaa viidessä minuuttissa pompahtaa hetkeksi, vaikka ei olisi ADSL:llä mitään liikennettä pelin lisäksi, joten halusin käyttää siltaavana pelikonetta. Tällä hetkellä ei tuntuisi olevan mahdollista millään.

PS. sympaattinen tuo teksti mikä näkyy kun siltauksen pitäisi olla päällä...

Onko mitään aikataulua millä tällaiset ongelmat yleensä ratkaistaan? Tällä hetkellä joudun käyttämään koko ajan 4g:nä tai sitten aina ottaa pelaamisen ajaksi adsl:n irti (helpompaa kuin vaihtaa pelkkään adsl), koska hybridinä pelaaminen on mahdotonta.


@pajiska@  kirjoitti:

Onko mitään aikataulua millä tällaiset ongelmat yleensä ratkaistaan? Tällä hetkellä joudun käyttämään koko ajan 4g:nä tai sitten aina ottaa pelaamisen ajaksi adsl:n irti (helpompaa kuin vaihtaa pelkkään adsl), koska hybridinä pelaaminen on mahdotonta.


Otatko yhteyttä niin päästään katsomaan tilannetta tarkemmin. 

Olin yhteydessä chatin kautta, mutta siellä ei ollut palveluhalukkuutta. Pitäisi olla yhteydessä maksulliseen Helppiin, vaikka vika on Telian laitteessa.

 

Koneella ei saanut ip:tä ollenkaan ennen routerin restarttia, ja restartin jälkeen saan nelosportista ei-sillatun yhteyden, vaikka reititin väittää nelosportin olevan sillattu. Kokeilin varmuudeksi vielä toisella koneella, jotta ongelma ei varmasti ole omassa koneessa.

 

Liitteenä screenshotteja ongelmastani, jos vaikka jotain alkaisi kiinnostaa. Helppiin en soita, koska se maksaa ja ei pysty sitä kautta kuitenkaan mitään screenshottejakaan näyttää, joten taas mentäisiin samaa reittiä eli ensin buutataan kone, buutataan reititin, sitten 40 euroa myöhemmin ei olla yhtään viisaampia ja vika on edelleen reitittimessä, eli Telian omistamassa laitteessa.

 

Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +18

Hei,



 



noinhan sen pitäisi toimia, että siltaus-nappi päälle ja piuha suoraan laitteeseen tuosta LAN4 portista. Ja edelleen Windowsissa asetukset tolla tavalla, kuten sinulla nyt jo on. Mutta silti näyttää saavan boksin DHCP:lta IP-ossan. Olethan kokeillut vielä tuossa komentokehotteessa komentoa ipconfig /renew varmuuden vuoksi? Ja koneen sekä boksin reboottia? Tässä ketjussahan on ollut juttua, ettei tuo siltaus toimi, enkä mitään vahvistusta sen korjautumiseen mistään löytänyt. Odotellaan, jospa Telian edustaja kertoisi tähän viestiketjuun viimeisimmät kuulumiset siltauksen osalta. 

Kiitoksia kuvista, lähetin nämä eteenpäin asiantuntijoille. Ohjelmistossa on havaittu virhe tämän ketjun ansiosta. Uutta päivitystä ollaan rakentamassa asiantuntijoiden toimesta ja se tuodaan laitteille mahdollisimman nopeasti.

 

Helppiin tässä tapauksessa ei ole tarvetta soittaa, muistuttelen myös kolleegoita ohjelmistossa olevasta virheestä.

Onko tälle mitään aikajanaa?

Käyttäjätaso 1
Kunniamerkki +13

@pajiska@  kirjoitti:

Onko tälle mitään aikajanaa?


Tiedossa tämä tilanne on ja odotamme ohjelmistopäivitystä, mikä sen korjaa. Aikataulusta tarkemmin ei ole tietoa. 

Miksi asiakaspalvelunne ei tiedä ko. statusta ? Pari työpäivää jo tullut käytettyä tukipalvelujanne, reitittimiä Posti kuskaa ? 

Käyttäjätaso 1
Kunniamerkki +13

@kshji@  kirjoitti:

Miksi asiakaspalvelunne ei tiedä ko. statusta ? Pari työpäivää jo tullut käytettyä tukipalvelujanne, reitittimiä Posti kuskaa ? 


Tästä alussa ei ilmeisestikään tiedetty syytä miksi näin ja sen takia testattu, jos toisella reitittimellä toimisi. Asiakaspalvelu ei asiasta varmaan tiedä, mutta Häiriöilmoitusten puolella pitäisi asia olla tiedossa. Laitan tästä viestiä meille Häiriöilmoituksiin muistutuksena uudelleen. Kiitos huomiosta :smileyhappy:

Lukaise kuinka lopulta siltaus toimii

En tiedä onko tämä uusi uutinen, mutta
Reitittimen jäädyttävän 4-portin siltaus/väärän IP-osoitteen määritys on mahdollista kiertää irroittamalla SIM-kortti reitittimestä ja sitten vasta avaamalla 4-portin siltaus.
Tämä aiheuttaa sen, että reititin asettaa siltauksen välittömäsi ja uudella julkisella IP-osoitteella.
Tämän jälkeen voit kiinnittää SIM-kortin takaisin reitittimeen. (siltauksen IP jää voimaan.)

Siltaamisen kanssa painin tässä itsekin ja tukipyynnön seurauksena Hybrid-modeemin firmware on nyt SG4T1R000422C.

 

Vastaa