Telia TV yhdistetty langattomaan verkkoon mutta internet yhteyttä ei ole


Ostettiin Telian digiboksi laajakaistalla ja tähän saakka toiminut oikein hyvin. Nyt muutaman päivän ajan on netti alkanut pätkimään. Yhteyttä ei ole ja verkko-asetuksia kun katsoo niin lukee, että "yhdistetty langattomaan verkkoon mutta ei internet yhteyttä ei ole".



Mitään johtoja ei ole kukaan repinyt eikä asetuksia muuttanut. Kesken kaiken yhteys vain katoaa. Langatonta nettiä käyttää vain tv, ettei siellä ole useita laitteita yhtäaikaisesti tms. Niin mikähän tässä on ongelmana? Laitteiden sammutus yleensä auttaa, mutta eipä ole kauhean mukavaa joka ilta sammutella kesken elokuvan ja odotella yhteyden löytymistä. 



Teliaa on myös mobiilissa ja siellä toimii moitteita.



 



Edit SannaMKoo: Otsikkoa hieman tarkennettu


13 kommenttia

Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki +9

Langattoman verkon toimintaan vaikuttaa moni eri asia, joten tarkkaan ei pysty vielä sanomaan, miksi yhteys pätkii, mutta selvitetään toki.

Ensimmäisenä olisi tärkeää rajata ongelmaa: Onko ongelma sama, jos yhdistää digiboksin tai toisen laitteen verkkokaapelilla?Jos ongelmaa ei ilmene verkkokaapelin kanssa käyttäessä, kannattaa tutkia langattoman verkon toimintaa. Asiakastuestamme löytyy hyvä listaus eri kohdista, mitä tarkistaa langattoman verkon ongelmatilanteissa.

Jos ongelmaa esiintyy myös verkkokaapelilla käyttäessä, ongelma johtuu luultavasti reitittimestä tai itse laajakaistayhteydestä. Tässä vaiheessa on suositeltavaa resetoida, eli palauttaa reitittimelle tehdasasetukset. Ohjeet resetoimiseen löytyy myös asiakastuestamme, jos reititin on hankittu meidän kautta.

Palaile toki ketjuun, miten ongelman selvitys etenee ja löytyikö ratkaisua, vai tarvitseeko vielä tutkia lisää.

Eilen ei pätkinyt ollenkaan, mutta tänään taas lopetti yhteyden kesken katselun. Amazon/Areena tms jumiutuu, mutta telia tv kuitenkin toimii. Talossa ei ole antennia eikä kaapelia. Wifi merkinnän kohdalla tvssä on kolmio, laitteessa kaikki siniset valot palaa normaalisti ja pykälät on täysillä, mutta yhteys vaan katoaa johonkin. Kaapelilla yhdistetty kaikki myös. 

Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki +9

@Antennae  kirjoitti:


Eilen ei pätkinyt ollenkaan, mutta tänään taas lopetti yhteyden kesken katselun. Amazon/Areena tms jumiutuu, mutta telia tv kuitenkin toimii. Talossa ei ole antennia eikä kaapelia. Wifi merkinnän kohdalla tvssä on kolmio, laitteessa kaikki siniset valot palaa normaalisti ja pykälät on täysillä, mutta yhteys vaan katoaa johonkin. Kaapelilla yhdistetty kaikki myös. 






Onko Telia TV -digiboksi yhdistetty reitittimeen verkkokaapelin avulla ja television oma yhteys WiFin kautta? Jos yhteys toimii toisella laitteella samaan aikaan, kun yhdeltä laitteelta yhteys katkeaa, jää ongelma hyvin yleensä sen laitteen ja reitittimen väliseen yhteyteen.

Olitko siis kokeillut kaapelilla yhdistämistä hetken vai onko verkkokaapeli kytkettynä kokoajan? Pystytkö tarkistamaan television asetuksista, ettei se käytä silti wifi -yhteyttä, vaikka verkkokaapeli olisikin kytketty? Eli sen voi joissain televisiosissa valita, kumpaa yhteyttä haluaa käyttää.


@HenriLie  kirjoitti:

@Antennae  kirjoitti:

Eilen ei pätkinyt ollenkaan, mutta tänään taas lopetti yhteyden kesken katselun. Amazon/Areena tms jumiutuu, mutta telia tv kuitenkin toimii. Talossa ei ole antennia eikä kaapelia. Wifi merkinnän kohdalla tvssä on kolmio, laitteessa kaikki siniset valot palaa normaalisti ja pykälät on täysillä, mutta yhteys vaan katoaa johonkin. Kaapelilla yhdistetty kaikki myös. 


Onko Telia TV -digiboksi yhdistetty reitittimeen verkkokaapelin avulla ja television oma yhteys WiFin kautta? Jos yhteys toimii toisella laitteella samaan aikaan, kun yhdeltä laitteelta yhteys katkeaa, jää ongelma hyvin yleensä sen laitteen ja reitittimen väliseen yhteyteen.

Olitko siis kokeillut kaapelilla yhdistämistä hetken vai onko verkkokaapeli kytkettynä kokoajan? Pystytkö tarkistamaan television asetuksista, ettei se käytä silti wifi -yhteyttä, vaikka verkkokaapeli olisikin kytketty? Eli sen voi joissain televisiosissa valita, kumpaa yhteyttä haluaa käyttää.


Kokeilin käyttää samaa wifiä kännykässä siinä se toimi vaikka tv oli jökissä. Verkkokaapeli on kytkettynä koko ajan reitittimen ja digiboxin välille. Saako sen otettua pois ja että näkyy kaikki normaalisti? Täytyykö muuttaa jotain asetuksia tms?

Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki +7

@Antennae  kirjoitti:



@HenriLie  kirjoitti:



@Antennae  kirjoitti:


Eilen ei pätkinyt ollenkaan, mutta tänään taas lopetti yhteyden kesken katselun. Amazon/Areena tms jumiutuu, mutta telia tv kuitenkin toimii. Talossa ei ole antennia eikä kaapelia. Wifi merkinnän kohdalla tvssä on kolmio, laitteessa kaikki siniset valot palaa normaalisti ja pykälät on täysillä, mutta yhteys vaan katoaa johonkin. Kaapelilla yhdistetty kaikki myös. 






Onko Telia TV -digiboksi yhdistetty reitittimeen verkkokaapelin avulla ja television oma yhteys WiFin kautta? Jos yhteys toimii toisella laitteella samaan aikaan, kun yhdeltä laitteelta yhteys katkeaa, jää ongelma hyvin yleensä sen laitteen ja reitittimen väliseen yhteyteen.

Olitko siis kokeillut kaapelilla yhdistämistä hetken vai onko verkkokaapeli kytkettynä kokoajan? Pystytkö tarkistamaan television asetuksista, ettei se käytä silti wifi -yhteyttä, vaikka verkkokaapeli olisikin kytketty? Eli sen voi joissain televisiosissa valita, kumpaa yhteyttä haluaa käyttää.






Kokeilin käyttää samaa wifiä kännykässä siinä se toimi vaikka tv oli jökissä. Verkkokaapeli on kytkettynä koko ajan reitittimen ja digiboxin välille. Saako sen otettua pois ja että näkyy kaikki normaalisti? Täytyykö muuttaa jotain asetuksia tms?






Tuo vähän kuulostaisi siltä, että TV:ssä olisi jotain hämminkiä jos Telia TV (ja kännykkä Wifin kautta) toimii ja muut sovellukset jumittuvat. Meidän digiboksihan toimii kyllä langattomasti myös, mutta jos se on toiminut ok, niin siinä ei pulma vaikuttaisi olevan. 


@Antennae  kirjoitti:

Ostettiin Telian digiboksi laajakaistalla ja tähän saakka toiminut oikein hyvin. Nyt muutaman päivän ajan on netti alkanut pätkimään. Yhteyttä ei ole ja verkko-asetuksia kun katsoo niin lukee, että "yhdistetty langattomaan verkkoon mutta ei internet yhteyttä ei ole".

Mitään johtoja ei ole kukaan repinyt eikä asetuksia muuttanut. Kesken kaiken yhteys vain katoaa. Langatonta nettiä käyttää vain tv, ettei siellä ole useita laitteita yhtäaikaisesti tms. Niin mikähän tässä on ongelmana? Laitteiden sammutus yleensä auttaa, mutta eipä ole kauhean mukavaa joka ilta sammutella kesken elokuvan ja odotella yhteyden löytymistä. 

Teliaa on myös mobiilissa ja siellä toimii moitteita.

 

Edit SannaMKoo: Otsikkoa hieman tarkennettu



@Antennae  kirjoitti:

Ostettiin Telian digiboksi laajakaistalla ja tähän saakka toiminut oikein hyvin. Nyt muutaman päivän ajan on netti alkanut pätkimään. Yhteyttä ei ole ja verkko-asetuksia kun katsoo niin lukee, että "yhdistetty langattomaan verkkoon mutta ei internet yhteyttä ei ole".

Mitään johtoja ei ole kukaan repinyt eikä asetuksia muuttanut. Kesken kaiken yhteys vain katoaa. Langatonta nettiä käyttää vain tv, ettei siellä ole useita laitteita yhtäaikaisesti tms. Niin mikähän tässä on ongelmana? Laitteiden sammutus yleensä auttaa, mutta eipä ole kauhean mukavaa joka ilta sammutella kesken elokuvan ja odotella yhteyden löytymistä. 

Teliaa on myös mobiilissa ja siellä toimii moitteita.

 

Edit SannaMKoo: Otsikkoa hieman tarkennettu




Katselin youtubea ja yritin siirtyä Areenalle, mutta pyörittää vain palloa ja lopuksi sanoo ettei yhteyttä tms, ja wifin kohdalla varoituskolmiot. Ja mobiilissa sama wifi toimii, tätäkin juuri lähetän sitä käyttäen. Koitin telkkarista vianmääritystä, mutta sekään ei löytänyt mitään. Onko tämä nyt joku ennenkuulumaton vika ettei kukaan tarkkaan tiedä mistä johtuu?

Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki +10

@Antennae  kirjoitti:


Katselin youtubea ja yritin siirtyä Areenalle, mutta pyörittää vain palloa ja lopuksi sanoo ettei yhteyttä tms, ja wifin kohdalla varoituskolmiot. Ja mobiilissa sama wifi toimii, tätäkin juuri lähetän sitä käyttäen. Koitin telkkarista vianmääritystä, mutta sekään ei löytänyt mitään. Onko tämä nyt joku ennenkuulumaton vika ettei kukaan tarkkaan tiedä mistä johtuu?





Nyt kun ongelmia on vain telkkarin wifi-yhteydessä suosittelen ensisijaisesti kytkemään telkkarin verkkokaapelilla reitittimeen kiinni jos suinkin mahdollista. Voit kokeilla myös erottaa 2,4GHz ja 5GHz taajuuksilla toimivat langattomat verkot reitittimesi asetuksista ja telkkarin verkkoasetuksista kytkeä telkkarin tuohon 2,4GHz taajuudella toimivaan verkkoon.



 



Kokeile toki myös nykyisen langattoman yhteyden unohtamista ja siihen uudelleen yhdistämistä telkkarisi verkkoasetuksista.

Kunniamerkki +5

Kärsin tannoin hieman vastaavasta ongelmasta. Perimmäistä syytä en jaksanut selvittää. Vaihtoehtoja jäi kaksi.

 

Toisen, jonka olettaisin että on jo korjattu laajemmin liittyy dhcp:n toimintaan. Tällöin television ei pääsee uusimaan dhcp -asetuksia. Ratkaisu tähän on asettaa televisioon kiinteät sisäverkon asetukset. Syy ongelmaan liittyi ns. broadcast -lipun puute ja siksi vastauksen ajoittainen katoaminen.

 

Kuitenkin todennäköisempi syy liittyy wlan -kanaviin ja taajuusalueisiin. Tällöin tukiasema siirtyy toiselle kanavalle tai kanavatyypille, jolle television taikka tarkemmon nettiä käyttävän laitteen tukea ei ole. Silloin arvioni oli se, että tulostin tulik vain g -aluetta, mutta reititin siirtyi hetkeksi n -alueelle. Nyt tilanne saattaa olla se, että televisio tukee vain n -aluetta, mutta reititin siirtyy jostain syystä ac -alueelle.

 

Ratkaisuja ongelmaan voisi olla kolme. Suora lankayhteys television ja reitittimen välille. Suosin tätä koska wlan kanavat ovat aika usein tukossa ja yhteensopivuusngelmia on liikaa. Johto on aina varmempi, kunnes kytkin sanoo sopimuksensa irti.

 

Mikäli haluaa väkisin tai on pakko käyttää langatonta yhteyttä sisäverkossa, niin voisi yrittää reitittimen asetuksista poistaa uusimpien wlan laajennussten käyttöä. Eli ac:n käyttö pois. Usskoisin että televisio tukee n -laajennusta wlanin osalta.

 

Ongelmien jatkusessa televisioon tulisi sitten itse asettaa käsin laitteen oma ip -osoite. Aseta tämä mielellään nykyisen dhcp:n ulkopuolelle, mutta ip:n asetusten rajoissa ja niin että pysyy samassa sisäverkon lohkossa. Yhdyskäytävä on sitten tutus se reitittimen osoite. Nimi palveluissa voit sitten käyttää Telian palvelimia taikka esimerkiksi Cloudflaren tai Googlen palveluita.

Kiitoksia vastauksista, mutta en ymmärrä mitään. Eikö laitteiden pitäisi automaattisesti löytää omat taajuudensa. Täytyy olla insinööri, että osaisi noita viritellä manuaalisesti. Miten kytketään telkkarin verkkokaapelilla reitittimeen kun siinä on tuo boksikin mikä pitää kytkeä mukaan. Täytyy kai totutella vaan siihen, että täytyy pistellä virtoja pois joka ilta. Jos meikäläinen lähtee jotain taajuuksia "korjailemaan" niin sen jälkeen ei näe edes teksi-tv:tä.

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +14

Jos sekä televisio että digiboksi tarvitsevat verkkoyhteyden, voit ostaa marketista Ethernet-kytkimen ja kaksi lyhyttä Ethernet-johtoa television viereen. Kytke reitittimeltä tuleva Ethernet-kaapeli kytkimeen ja kytkimestä edelleen Ethernet-johdot televisioon ja digiboksiin.

 

Kytkimen portit ovat keskenään samanlaisia ja on sama, mihin porteista kytket minkäkin johdon. Kunhan et vain tee silmukoita, eli älä kytke esimerkiksi kytkimen portista 2 johtoa porttiin 4. Tämä johtaa vastaavaan kiertoilmiöön, mikä syntyy kun kuulutusjärjestelmän mikrofonin työntää kaiuttimeen kiinni.

 

Yksi riesa langattomien yhteyksien kanssa on eri maanosissa käytetyt erilaiset taajuudet. Jos televisiosi ei ymmärrä eurooppalaisia taajuuksia, mutta reitittimesi ymmärtää ja siinä on automaattinen kanavanvalinta, lopputulos voi olla, että reitittimesi on taajuudella, mitä televisio ei ymmärrä. Virheilmoitus yhdistetty langattomaan verkkoon, mutta ei internettiin viittaisi tosin siihen, että tässä tapauksessa on kyse jostakin muusta.

 

Jos 5 GHz langaton lähiverkko aiheuttaa ongelmia, kokeile kääntää se reitittimestä pois päältä ja käytä ainoastaan 2,4 GHz verkkoa. Jos epäilet television toimivan pohjois-amerikkalaisilla taajuuksilla, aseta reitittimestä langattoman lähiverkon kanavaksi käsin joku väliltä 1 – 11. Toisin sanoen, ellet ole varma laitteiden Eurooppa-yhteensopivuudesta, älä käytä kanavia 12 ja 13.

 

Mikälaisesta internet-yhteydestä on kyse? Ethän vain yritä käyttää mobiilireititintä sillatussa tilassa niin, että siihen on kytketty useampi kuin yksi laite samanaikaisesti? Mobiilireititin tulee pitää nat-reitittävässä tilassa, ellei käyttötilanne ole se, että siihen on kytketty yksi ainoa toinen reititin.

Eilen sai taas pari kertaa hyppiä sammuttamassa ja käynnistämässä uudestaan. 

 

Auttaisiko tehdasasetusten palautus? Miten semmoinen tehdään? Reitittimen päällä on reset mutta ei siinä mitään nappia ole. Täytyy kyllä niin olla insinööri, että näitä osaisi. 

 

Yritän kirjautua tuon 

ZTE MF286R sivulle, mutta ei toimi tuo linkki mitä ohjeissa kerrotaan: 

ZTE MF286R -reitittimen käyttöohje

Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +18

@Antennae  kirjoitti:

Kiitoksia vastauksista, mutta en ymmärrä mitään. Eikö laitteiden pitäisi automaattisesti löytää omat taajuudensa. Täytyy olla insinööri, että osaisi noita viritellä manuaalisesti. Miten kytketään telkkarin verkkokaapelilla reitittimeen kun siinä on tuo boksikin mikä pitää kytkeä mukaan. Täytyy kai totutella vaan siihen, että täytyy pistellä virtoja pois joka ilta. Jos meikäläinen lähtee jotain taajuuksia "korjailemaan" niin sen jälkeen ei näe edes teksi-tv:tä.


Automattisesti, kyllä hyvinkin pitäisi, mutta jos jokin ei tuossa vaativassa laitteiden välisessä ketjussa toimi miten pitäisi, on ongelmia luvassa. Automatiikka kun ei osaa soveltaa ja korjata tilannetta.

 

Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +19

@Antennae  kirjoitti:

Eilen sai taas pari kertaa hyppiä sammuttamassa ja käynnistämässä uudestaan. 

 

Auttaisiko tehdasasetusten palautus? Miten semmoinen tehdään? Reitittimen päällä on reset mutta ei siinä mitään nappia ole. Täytyy kyllä niin olla insinööri, että näitä osaisi. 

 

Yritän kirjautua tuon 

ZTE MF286R sivulle, mutta ei toimi tuo linkki mitä ohjeissa kerrotaan: 

ZTE MF286R -reitittimen käyttöohje


Hei @Antennae !

Reset "nappi" saattaa olla itseasiassa pieni reikä laitteessa, jota painetaan 3 sekunnin ajan esim paperiliittimellä tai muulla pienellä koloon mahtuvalla työkalulla.

Useat ongelmatilanteet ratkeavat, kun reitittimen palauttaa tehdasasetuksille. Se onnistuu painamalla Reset-painiketta 3 sekuntia pohjassa. Tehdasasetuksien palauttaminen nollaa kaikki reitittimelle tehdyt muutokset ja muut laitteet, kuten puhelimet ja tietokoneet, tulee yhdistää wifiin uudelleen.

Ohjelmistopäivitykset ovat tärkeitä reitittimen suorituskyvyn, toimivuuden ja tietoturvallisuuden vuoksi. Tarkistathan ongelmatilanteissa laitteen hallintasivulta, että reitittimellä on käytössä uusin ohjelmistoversio. Automaattiset ohjelmistopäivitykset ovat oletuksena päällä, ja suosittelemme pitämään ne niin.



  1. Avaa nettiselain (esim. Google Chrome, Mozilla Firefox tai Opera) ja mene sillä hallintasivustolle. Jos linkki ei toimi, kirjoita nettisivun osoitteeksi: http://192.168.32.1
     

     

  2. Syötä hallintasivun salasana, jonka löydät oletuksena laitteen takapaneelin tarrasta kohdasta Website password:.
     

     

  3. Olet nyt kirjautunut hallintasivulle, jossa voit muuttaa reitittimen asetuksia, kuten wifi-verkon nimeä ja salasanaa.
     

     

Huom! Jos vaihdat hallintasivun salasanan, kirjoita se muistiin. Jos salasana unohtuu, voit palauttaa laitteelle tehdasasetukset, jolloin voit käyttää jälleen tarrassa lukevaa salasanaa.

 

Onnistuuko näillä ohjeilla?

 

Vastaa