Skip to main content

Telia uusi liittymä valokuitusen verkossa.

  • September 23, 2025
  • 16 kommenttia
  • 213 katselukertaa

Siirryin bahbhoffilta telialle edullisemman hinnan perässä pari päivää sitten. Tai siis erosin bahnhoffista, yhteyshän ei lähde telialla toimimaan.

 

Parit vianrajaukset chatissa ja samalla kysyin että saisiko julkisen ip:n samalla. Jätin julkisen ip asian tuonnemaksi kun asiakaspalvelija totesi että ei pääse etänä kirjautumaan reitittimeeni… 


No jätettiin vikailmoitus.

Vikailmoituksen jälkeen seuraavana päivänä tuli viesti että linja on kunnossa että soittele jatkossa 2.5€/min numeroon jossei resetoinnin jälkeen lähde toimimaan…

On se hienoa kun rahastetaan asiakasta kun ei itse osata.

Tuskin bahnhoff liittymää sulkiessaan on mitään laitteistossani muuttanut.

 

16 kommenttia

Forum|alt.badge.img+8
  • Moderaattori
  • September 23, 2025

Siirryin bahbhoffilta telialle edullisemman hinnan perässä pari päivää sitten. Tai siis erosin bahnhoffista, yhteyshän ei lähde telialla toimimaan.

 

Parit vianrajaukset chatissa ja samalla kysyin että saisiko julkisen ip:n samalla. Jätin julkisen ip asian tuonnemaksi kun asiakaspalvelija totesi että ei pääse etänä kirjautumaan reitittimeeni… 


No jätettiin vikailmoitus.

Vikailmoituksen jälkeen seuraavana päivänä tuli viesti että linja on kunnossa että soittele jatkossa 2.5€/min numeroon jossei resetoinnin jälkeen lähde toimimaan…

On se hienoa kun rahastetaan asiakasta kun ei itse osata.

Tuskin bahnhoff liittymää sulkiessaan on mitään laitteistossani muuttanut.

 

Ensiksi tervetuloa Telialle ja Telia Yhteisöön! Tympeä kuulla, ettei operaattorin vaihtaminen tapahtunut saumattomasti. Hienoa, että olit jo kerennyt kirjata liittymästä häiriöilmoituksen.

Tyypillisesti vastaavassa tilanteessa ongelma johtuu liittymän asetuksista, sisäverkon reitittimestä tai kuitumuuntimesta. Olithan testannut yhteyden toimintaa tietokoneella suoraan kuitumuuntimesta sen jälkeen, kun sait viestin häiriöilmoituksen käsittelyn päättymisestä? Saitko häiriöilmoituksesi käsittelyn yhteydessä viestillä tiketin seurantanumeroa? 


  • Aloittaja
  • Morsettaja
  • September 23, 2025

Siirryin bahbhoffilta telialle edullisemman hinnan perässä pari päivää sitten. Tai siis erosin bahnhoffista, yhteyshän ei lähde telialla toimimaan.

 

Parit vianrajaukset chatissa ja samalla kysyin että saisiko julkisen ip:n samalla. Jätin julkisen ip asian tuonnemaksi kun asiakaspalvelija totesi että ei pääse etänä kirjautumaan reitittimeeni… 


No jätettiin vikailmoitus.

Vikailmoituksen jälkeen seuraavana päivänä tuli viesti että linja on kunnossa että soittele jatkossa 2.5€/min numeroon jossei resetoinnin jälkeen lähde toimimaan…

On se hienoa kun rahastetaan asiakasta kun ei itse osata.

Tuskin bahnhoff liittymää sulkiessaan on mitään laitteistossani muuttanut.

 

Ensiksi tervetuloa Telialle ja Telia Yhteisöön! Tympeä kuulla, ettei operaattorin vaihtaminen tapahtunut saumattomasti. Hienoa, että olit jo kerennyt kirjata liittymästä häiriöilmoituksen.

Tyypillisesti vastaavassa tilanteessa ongelma johtuu liittymän asetuksista, sisäverkon reitittimestä tai kuitumuuntimesta. Olithan testannut yhteyden toimintaa tietokoneella suoraan kuitumuuntimesta sen jälkeen, kun sait viestin häiriöilmoituksen käsittelyn päättymisestä? Saitko häiriöilmoituksesi käsittelyn yhteydessä viestillä tiketin seurantanumeroa? 

Tyypillisesti, kuten nytkin, vika oli palveluntarjoajassa.

 Kyllä, resetoin eilen kuitumuuntimen, kokeilin suoraan läppäriin piuhalla, kokeilin toista porttia muuntimesta. nada.

 Jotain oli todellakin jäänyt tekemättä, tällä kertaa töistä kotiin tullessani ja kuitumuuntimen uudelleen kännistettyäni alkoi homma rokkaamaan. 

 

--

Muokkaus SonjaNii: Otettu allekirjoitus pois kommentin lopusta

 


  • Aloittaja
  • Morsettaja
  • September 23, 2025

 Lisättäköön vielä että tilasin 1000M liittymän, ja nyt tiedoissa lukee 500-1000 :))) Kusetuksen maku, tilatessa ei puhuttu mitään 500-1000m liittymästä vaan 1000M liittymästä.

 Sopivasti bittikin liikkuu puolessa välissä 750M nurkilla, hitaampi kuin Bahnhoff joka kellotti tasasta 950M. No ping ja jitter on Teliassa kyllä parempi.

 


SonjaNii
Ex-telialainen
Forum|alt.badge.img+2
  • Ex-telialainen
  • September 23, 2025

Tyypillisesti, kuten nytkin, vika oli palveluntarjoajassa.

 Kyllä, resetoin eilen kuitumuuntimen, kokeilin suoraan läppäriin piuhalla, kokeilin toista porttia muuntimesta. nada.

 Jotain oli todellakin jäänyt tekemättä, tällä kertaa töistä kotiin tullessani ja kuitumuuntimen uudelleen kännistettyäni alkoi homma rokkaamaan. 

Olipas erikoista! Pääasia tietysti nyt on, että kaikki pelaa kuten pitää. Pahoittelut omasta puolesta, että vaihtaminen tapahtui pienien mutkien kautta. Yleensä nämä vaihdot tapahtuu ongelmitta ja sujuvasti. 

Jos muuten haluat allekirjoittaa viestisi niin lisää se oman profiilisi asetuksien kautta, jolloin allekirjoitus näkyy aina ja automaattisesti kaikkien kirjoituksiesi lopussa. 😊 Lisää säännöistä pääset lukemaan täältä!


Forum|alt.badge.img+8
  • Moderaattori
  • September 23, 2025

 Lisättäköön vielä että tilasin 1000M liittymän, ja nyt tiedoissa lukee 500-1000 :))) Kusetuksen maku, tilatessa ei puhuttu mitään 500-1000m liittymästä vaan 1000M liittymästä.

 Sopivasti bittikin liikkuu puolessa välissä 750M nurkilla, hitaampi kuin Bahnhoff joka kellotti tasasta 950M. No ping ja jitter on Teliassa kyllä parempi.

 

Miten yhteyden nopeus ilmoitettiin sinulle sopimusvahvistuksessa? Palvelukuvauksessa ilmoitamme Yhteys kotiin ethernet ja kuituliittymille XXL-paketin liikenteen normaalinopeudeksi vähintään 600Mbit/s. 

Kerkesitkö vielä testata yhteyttä muita palvelimia vasten? Sinäänsä palveluntarjoajien väliset nopeudet tulisivat lähtökohtaisesti olla aika lähellä tosiaan, kun puhutaan avoimen kuidun kautta toteutetusta liittymästä. Toki reititys vaikuttaa jonkin verran, mutta suurta vaihtelua liittymien suorityskyvyn välillä ei tulisi esiintyä. 


djilppa
Savumerkittäjä
  • Savumerkittäjä
  • September 23, 2025

Itse saan paremmat latausnopeudet järjestäen kilpailijan speedtest palvelimelta jotain 920-930mbit telian oma jää aika usein 800-900 väliin taas upload on telian palvelimeen jonkun 10-20mbit paremmat ollen 947mbit…. Tämä siis ihan telian taloyhtiökuitu eikä valokuitunen kunhan tulin heittään kokemuksia :D


  • Aloittaja
  • Morsettaja
  • September 23, 2025

 Lisättäköön vielä että tilasin 1000M liittymän, ja nyt tiedoissa lukee 500-1000 :))) Kusetuksen maku, tilatessa ei puhuttu mitään 500-1000m liittymästä vaan 1000M liittymästä.

 Sopivasti bittikin liikkuu puolessa välissä 750M nurkilla, hitaampi kuin Bahnhoff joka kellotti tasasta 950M. No ping ja jitter on Teliassa kyllä parempi.

 

Miten yhteyden nopeus ilmoitettiin sinulle sopimusvahvistuksessa? Palvelukuvauksessa ilmoitamme Yhteys kotiin ethernet ja kuituliittymille XXL-paketin liikenteen normaalinopeudeksi vähintään 600Mbit/s. 

Kerkesitkö vielä testata yhteyttä muita palvelimia vasten? Sinäänsä palveluntarjoajien väliset nopeudet tulisivat lähtökohtaisesti olla aika lähellä tosiaan, kun puhutaan avoimen kuidun kautta toteutetusta liittymästä. Toki reititys vaikuttaa jonkin verran, mutta suurta vaihtelua liittymien suorityskyvyn välillä ei tulisi esiintyä. 

Toki tiedän että normaalinopeudet on pienempiä ja vaihteluväliä on, on vaan harhaanjohtavaa ja hupaisaa, että koko tilaus prosessin ajan liittymän nimi on XXL 1000, mutta tilauksen jälkeen olet ostanut XXL 500-1000 liittymän :D 

Ja jos tarkkoja ollaan niin tilausvahvistuksessa luvattu normaalinopeus on kylläkin 1000M

 

 

 

Telian palvelimelle nuo 750 lukemat speedtest.net, dna:n ja elisan speedtestit jää 500-600 pintaan. Ubiquitin reitittimestä(en tiedä mitä palvelinta se käyttää) näytti download 750 ja upload 970. 

 

 


SalliJf
Ex-telialainen
Forum|alt.badge.img+1
  • Ex-telialainen
  • September 24, 2025

Toki tiedän että normaalinopeudet on pienempiä ja vaihteluväliä on, on vaan harhaanjohtavaa ja hupaisaa, että koko tilaus prosessin ajan liittymän nimi on XXL 1000, mutta tilauksen jälkeen olet ostanut XXL 500-1000 liittymän :D 

Ja jos tarkkoja ollaan niin tilausvahvistuksessa luvattu normaalinopeus on kylläkin 1000M

Telian palvelimelle nuo 750 lukemat speedtest.net, dna:n ja elisan speedtestit jää 500-600 pintaan. Ubiquitin reitittimestä(en tiedä mitä palvelinta se käyttää) näytti download 750 ja upload 970. 

Kysyin asiasta liittymätuotteesta vastaavalta henkilöltä. Hän kertoi, että liittymän nimi muuttuu tuoksi XXL 500-1000M:ksi juurikin liittymän nopeuden vaihteluvälin näyttämiseksi. Tällä ollaan haluttu tuoda mahdollisimman selkeästi ilmi liittymän nopeuksien vaihteluväli ilman, että sitä tarvitsisi kaivaa esille sopimustiivityksestä.


  • Aloittaja
  • Morsettaja
  • September 24, 2025

Toki tiedän että normaalinopeudet on pienempiä ja vaihteluväliä on, on vaan harhaanjohtavaa ja hupaisaa, että koko tilaus prosessin ajan liittymän nimi on XXL 1000, mutta tilauksen jälkeen olet ostanut XXL 500-1000 liittymän :D 

Ja jos tarkkoja ollaan niin tilausvahvistuksessa luvattu normaalinopeus on kylläkin 1000M

Telian palvelimelle nuo 750 lukemat speedtest.net, dna:n ja elisan speedtestit jää 500-600 pintaan. Ubiquitin reitittimestä(en tiedä mitä palvelinta se käyttää) näytti download 750 ja upload 970. 

Kysyin asiasta liittymätuotteesta vastaavalta henkilöltä. Hän kertoi, että liittymän nimi muuttuu tuoksi XXL 500-1000M:ksi juurikin liittymän nopeuden vaihteluvälin näyttämiseksi. Tällä ollaan haluttu tuoda mahdollisimman selkeästi ilmi liittymän nopeuksien vaihteluväli ilman, että sitä tarvitsisi kaivaa esille sopimustiivityksestä.

Juujuu ihan selvä asia. Tuodaan asia selville ja hyvin näkyville kun tilaus on tehty. Ennen sitä sillä ei niin väliä ole. 

Toki se vaihteluväli ja normaalinopeus lukee kuvauksessa liittymää tilatessa, mutta kyllähän tämmönen antaa kiertelevän kuvan asiakkaalle, vaikka tarkoitus on hyvä. 


  • Aloittaja
  • Morsettaja
  • September 24, 2025

Tässä vähän dataa miten bitti liikkuu. Vastapäänä on Telian palvelin. melko nihkeästi pysyy tuo DL tuossa 630 nurkilla, jopa kovin sopivasti(keskiarvo 601). UL kyllä tykittää koko kaistalla.

 

Alempana speedtest.net, joka kyllä antaa siedettävät nopeudet vain Telian palvelimelle.

 

 


SonjaMelina
Moderaattori
Forum|alt.badge.img+5
  • Moderaattori
  • September 24, 2025

Kysyin asiasta liittymätuotteesta vastaavalta henkilöltä. Hän kertoi, että liittymän nimi muuttuu tuoksi XXL 500-1000M:ksi juurikin liittymän nopeuden vaihteluvälin näyttämiseksi. Tällä ollaan haluttu tuoda mahdollisimman selkeästi ilmi liittymän nopeuksien vaihteluväli ilman, että sitä tarvitsisi kaivaa esille sopimustiivityksestä.

Juujuu ihan selvä asia. Tuodaan asia selville ja hyvin näkyville kun tilaus on tehty. Ennen sitä sillä ei niin väliä ole. 

Toki se vaihteluväli ja normaalinopeus lukee kuvauksessa liittymää tilatessa, mutta kyllähän tämmönen antaa kiertelevän kuvan asiakkaalle, vaikka tarkoitus on hyvä. 

Tieto löytyy tällä hetkellä tosiaan tuolta palvelukuvauksesta sekä verkkokaupasta, vaikkakin klikkauksen takaa. Missään nimessä emme halua kuitenkaan antaa vaikutelmaa, että yrittäisimme piilottaa tämän oleellisen tiedon. Nopeuden vaihteluväli voisi kieltämättä olla selkeämmin esillä, ja olenkin välittänyt palautteesi sisäisesti eteenpäin.


  • Aloittaja
  • Morsettaja
  • September 24, 2025

Tieto löytyy tällä hetkellä tosiaan tuolta palvelukuvauksesta sekä verkkokaupasta, vaikkakin klikkauksen takaa. Missään nimessä emme halua kuitenkaan antaa vaikutelmaa, että yrittäisimme piilottaa tämän oleellisen tiedon. Nopeuden vaihteluväli voisi kieltämättä olla selkeämmin esillä, ja olenkin välittänyt palautteesi sisäisesti eteenpäin.

Juu ei varmasti ole ollut tarkoitus ketään harhaan johtaa. Tuotteen nimen muuttaminen kaupanteon jälkeen on vain mielestäni melko erikoinen ajatus.. Kyllä sen vaihteluvälin vois tuoda muutenkin esille, kuin muuttamalla tuotteen nimen joksikin mistä ei ole ollut tekemässä sopimusta. 

Mutta nuo saavutetut nopeudet mua enemmän häiritsee. Olivat tosiaan ihan eri luokkaa aikasemman palveluntarjoajan kanssa. 

 

--

Muokkaus /SonjaMelina: lyhennetty lainausta


Forum|alt.badge.img+4
  • Irkkaaja
  • September 24, 2025

Juu ei varmasti ole ollut tarkoitus ketään harhaan johtaa. Tuotteen nimen muuttaminen kaupanteon jälkeen on vain mielestäni melko erikoinen ajatus.. Kyllä sen vaihteluvälin vois tuoda muutenkin esille, kuin muuttamalla tuotteen nimen joksikin mistä ei ole ollut tekemässä sopimusta. 

Eiköhän siinä olla muuttamassa koko tuotteen nimeä tulevien asiakkaiden hämmenyksen vähentämiseksi eikä jälkikäteen juuri yhden asiakkaan tuotteen nimeä. Koko ajanhan nuo vaihteluvälit ovat olleet helposti nähtävissä jos jaksaa klikata lisätiedot auki ennen ostamista eikä vasta sen jälkeen.

 


  • Aloittaja
  • Morsettaja
  • September 24, 2025

Juu ei varmasti ole ollut tarkoitus ketään harhaan johtaa. Tuotteen nimen muuttaminen kaupanteon jälkeen on vain mielestäni melko erikoinen ajatus.. Kyllä sen vaihteluvälin vois tuoda muutenkin esille, kuin muuttamalla tuotteen nimen joksikin mistä ei ole ollut tekemässä sopimusta. 

Eiköhän siinä olla muuttamassa koko tuotteen nimeä tulevien asiakkaiden hämmenyksen vähentämiseksi eikä jälkikäteen juuri yhden asiakkaan tuotteen nimeä. Koko ajanhan nuo vaihteluvälit ovat olleet helposti nähtävissä jos jaksaa klikata lisätiedot auki ennen ostamista eikä vasta sen jälkeen.

 

Juu niin on ollut nähtävissä alusta asti kuten sanoin. Silti jos nimi on XXL 1000 mielikuva mikä syntyy on että on se lähempänä 1000 kuin 500, mutta XXL 500-1000  taas kertoo että eipäs välttämättä olekkaan. Mielikuva syntyy vaikka vaihteluvälin olisitkin erikseen katsonut. 


  • Savumerkittäjä
  • September 26, 2025

Siirryin bahbhoffilta telialle edullisemman hinnan perässä pari päivää sitten. Tai siis erosin bahnhoffista, yhteyshän ei lähde telialla toimimaan.

 

Parit vianrajaukset chatissa ja samalla kysyin että saisiko julkisen ip:n samalla. Jätin julkisen ip asian tuonnemaksi kun asiakaspalvelija totesi että ei pääse etänä kirjautumaan reitittimeeni… 


No jätettiin vikailmoitus.

Vikailmoituksen jälkeen seuraavana päivänä tuli viesti että linja on kunnossa että soittele jatkossa 2.5€/min numeroon jossei resetoinnin jälkeen lähde toimimaan…

On se hienoa kun rahastetaan asiakasta kun ei itse osata.

Tuskin bahnhoff liittymää sulkiessaan on mitään laitteistossani muuttanut.

 

Olen myös siirtymässä Valokuitusella Telian pariin. Tuo julkisen IP:n pyyntö on taas hyvä tietää, mutta osaisiko joku varmuudella sanoa, että myös valokuitusen kautta on käytössä max 5 julkista IP-osoitetta kuten kiinteissä yhteyksissä suoraan Telian kautta ? Yhdenlainen deal breaker tämä jos ei ole mahdollista. 


  • Aloittaja
  • Morsettaja
  • September 26, 2025

Itseppyysin tuota julkista ip:tä, chatissa odottelin 10min kunnes palvelija sanoi että soita puhelimella tukeen, chattailet nyt uusmyynnin kanssa…

 

No soittelin, ei osannut siinä laittaa mutta jätti tietopyyntöviestin johonkin ja sanoi soittavansa 10min päästä. Siitä on nyt kaksi päivää.

 

Kävin kuitenkin domain tarjoajani luona vaihtamassa ip osoitteeni odotellessani ja kas, homma pelittää.