Skip to main content
Kysymys

Telia valokuitu riittämätön verkkopelaamiseen (VDSL2)

  • August 26, 2025
  • 18 kommenttia
  • 503 katselukertaa

Olen kauhukseni havainnut, että Telian 100/10 mbps valokuitu ei riitä millään verkkopelaamiseen, vaikka ping pysyy erittäin tasaisena.  

Ongelmia aiheuttaa ilmeisesti upload (10mbps) kaistan tukkeutuminen (bufferbloat). Telian reititin Zyxel DX3300-T1 -reititin ei pysty hallitsemaan bufferbloatia lainkaan. Onko joku saanut ongelmaa ratkaistua toisella reitittimellä ja päässyt sillä A-tuloksiin bufferbloat-testillä (https://www.waveform.com/tools/bufferbloat?srsltid=AfmBOorKG5r6PrzzTzAZiQC9FH0vGsf3e7y9FSMoldC1WYzKB0tnPqAg). 

Minulla tulos jää C-tasolle, joka aiheuttaa erittäin pahoja viiveitä verkkopelaamiseen. 

 

 

18 kommenttia

Forum|alt.badge.img+8
  • Moderaattori
  • August 27, 2025

Hei ​@Musse ja tervetuloa Yhteisöön! Kiitos hyvästä keskustelunavauksesta ja tarkasta viankuvauksesta!

Testien perusteella havaintosi ovat oikeat. Lähtevässä liikenteessä vasteaika näyttää nousevan aika korkeaksi, vaikka nopeudet itsessään ovat hyvät. Olihan testi suoritettu langallisessa verkossa ilman muiden laitteiden aiheuttamaa kuormaa liikenteelle?

Olitko kerennyt vielä testata toimiiko yhteys yhtään vakaammin, jos yhdistät laitteesi modeemin sillattuun porttiin? Ongelman jatkuessa voimme tutkia liittymän linja-arvoja ja virheilyn määrää häiriöilmoituksen kautta. Pääset ilmoituksen kirjaamaan vaikka tästä. Lisääthän häiriöilmoitukselle linkin tähän Yhteisöön luotuun ketjuun. 


  • Aloittaja
  • Savumerkittäjä
  • August 27, 2025

Moi!
Kiitos vastauksesta. Näyttää siltä, että reititin on routing-tilassa. Ilmeisesti se pitää vaihtaa bridge-tilaan kuvan kohdasta? Voin testata tämän ja palata asiaan. 


Yksi kysymys. Kun reititin on bridge-tilassa - menetän ilmeisesti WIFI-yhteydet reitittimeen? Testauksen jälkeen joudun ilmeisesti resetoimaan modeemin päästäkseni takaisin hallintaan 192.168.1.1 tai mahdollisesti LAN-CPU yhteydellä ehkä suoraan?


Forum|alt.badge.img+8
  • Moderaattori
  • August 27, 2025

Moi!
Kiitos vastauksesta. Näyttää siltä, että reititin on routing-tilassa. Ilmeisesti se pitää vaihtaa bridge-tilaan kuvan kohdasta? Voin testata tämän ja palata asiaan. 


Yksi kysymys. Kun reititin on bridge-tilassa - menetän ilmeisesti WIFI-yhteydet reitittimeen? Testauksen jälkeen joudun ilmeisesti resetoimaan modeemin päästäkseni takaisin hallintaan 192.168.1.1 tai mahdollisesti LAN-CPU yhteydellä ehkä suoraan?

Bridged modessa yhteys saattaa toimia vain LAN-porttien kautta. Siltaava moodi on kuitenkin lähtökohtaisesti tarkoitettu niihin tilanteissiin, missä asiakas haluaa käyttää omaa reititintä joka kytketään sillatun modeemin perään. Jos wifi sattuisi toimimaan, niin huomioithan etteivät julkiset verkko-osoitteet riitä välttämättä jokaiselle päätelaitteelle. Eikä julkista verkko-osoitetta kannata tietoturvankaan vuoksi antaa jokaiselle päätelaitteelle käyttöön. 

Resetoimalla pääset kirjautumaan hallintaan tutusta osoitteesta ja wifi-verkon tulisi lähteä toimimaan tehdasasetusten palautuksen jälkeen. 

Jos sama ongelma jatkuu myös sillatussa tilassa, niin ongelma vaikuttaisi jäävän enemmän liittymän kuin reitittimen puolelle. 


  • Aloittaja
  • Savumerkittäjä
  • August 28, 2025

Bridged modessa yhteys saattaa toimia vain LAN-porttien kautta. Siltaava moodi on kuitenkin lähtökohtaisesti tarkoitettu niihin tilanteissiin, missä asiakas haluaa käyttää omaa reititintä joka kytketään sillatun modeemin perään. Jos wifi sattuisi toimimaan, niin huomioithan etteivät julkiset verkko-osoitteet riitä välttämättä jokaiselle päätelaitteelle. Eikä julkista verkko-osoitetta kannata tietoturvankaan vuoksi antaa jokaiselle päätelaitteelle käyttöön. 

Resetoimalla pääset kirjautumaan hallintaan tutusta osoitteesta ja wifi-verkon tulisi lähteä toimimaan tehdasasetusten palautuksen jälkeen. 

Jos sama ongelma jatkuu myös sillatussa tilassa, niin ongelma vaikuttaisi jäävän enemmän liittymän kuin reitittimen puolelle. 

Reititin laitettu sillattuun tilaan ja ajettu uudet testit: ei auttanut
Pelaamisessa edelleen ihan selvää juustoisuuttaa ja input-delaytä. Alla testitulos bridge-tilassa.Testin tai pelaamisen aikana ei muita laitteita yhteyden käyttäjinä.

 

 

--

Muokkaus /SonjaMelina: lyhennetty lainausta


  • Aloittaja
  • Savumerkittäjä
  • August 28, 2025

Hei ​@Musse ja tervetuloa Yhteisöön! Kiitos hyvästä keskustelunavauksesta ja tarkasta viankuvauksesta!

Testien perusteella havaintosi ovat oikeat. Lähtevässä liikenteessä vasteaika näyttää nousevan aika korkeaksi, vaikka nopeudet itsessään ovat hyvät. Olihan testi suoritettu langallisessa verkossa ilman muiden laitteiden aiheuttamaa kuormaa liikenteelle?

Olitko kerennyt vielä testata toimiiko yhteys yhtään vakaammin, jos yhdistät laitteesi modeemin sillattuun porttiin? Ongelman jatkuessa voimme tutkia liittymän linja-arvoja ja virheilyn määrää häiriöilmoituksen kautta. Pääset ilmoituksen kirjaamaan vaikka tästä. Lisääthän häiriöilmoitukselle linkin tähän Yhteisöön luotuun ketjuun. 


En kyllä pääse kirjaamaan häiriöilmoitusta loppuun, sillä ilmoituksen tekeminen päättyy palvelun valintaan. Mitä teen? 😊
 

Palvelun valinnan jälkeen ohjaa vain Telian etusivulle (kts. alla).

 

 


SannaMKoo
Moderaattori
Forum|alt.badge.img+6
  • Moderaattori
  • August 28, 2025


En kyllä pääse kirjaamaan häiriöilmoitusta loppuun, sillä ilmoituksen tekeminen päättyy palvelun valintaan. Mitä teen? 😊

Tein täältäkin hieman testailuja ja häiriöilmoituslomake toimi. Tuli mieleeni, että olitkohan erikseen kirjautunut/tunnistautunut Minun Teliaan kun lomaketta täytit? 

Eli suosittelen vielä testaamaan lomakkeen täyttöä niin, että tunnistaudut Minun Teliaan verkkopankkitunnuksilla tai mobiilivarmenteella, sitten avaat samalla selaimella häiriöilmoituslomakkeen ja täytät kuten aikaisemminkin.

Ilmoittelethan tänne kun olet kokeillut ja toimiko se! Tuo kieltämättä voisi olla selkeämpikin, tai ainakin antaa selkeämmän ohjeen tai herjan jos Minun Telia -tunnistautumista ei ole tätä täyttäessä tehty. 


  • Aloittaja
  • Savumerkittäjä
  • August 28, 2025


En kyllä pääse kirjaamaan häiriöilmoitusta loppuun, sillä ilmoituksen tekeminen päättyy palvelun valintaan. Mitä teen? 😊

Tein täältäkin hieman testailuja ja häiriöilmoituslomake toimi. Tuli mieleeni, että olitkohan erikseen kirjautunut/tunnistautunut Minun Teliaan kun lomaketta täytit? 

Eli suosittelen vielä testaamaan lomakkeen täyttöä niin, että tunnistaudut Minun Teliaan verkkopankkitunnuksilla tai mobiilivarmenteella, sitten avaat samalla selaimella häiriöilmoituslomakkeen ja täytät kuten aikaisemminkin.

Ilmoittelethan tänne kun olet kokeillut ja toimiko se! Tuo kieltämättä voisi olla selkeämpikin, tai ainakin antaa selkeämmän ohjeen tai herjan jos Minun Telia -tunnistautumista ei ole tätä täyttäessä tehty. 


Kirjautumisen jälkeen meni testiin, mutta testi pääsi 99 % ja kilahti kiinni. 

 

 

Tein kuitenkin vika-ilmoituksen ja linkkasin siihen tämän keskustelulinkin. 
 

 


  • Aloittaja
  • Savumerkittäjä
  • September 1, 2025

Häiriöilmoituksen kautta Telia on tutkinut ongelmaa ja sain seuraavan vastauksen: 

 

Hei, teimme saman testi monella eri liittymällä ja nopeudella ja saimme samoja t
uloksia testissä. Vaikka uload kaista olisit ollut gigan tai teknisesti mobiili
liittymä upload latency nousee liian korkeaksi. Liittymässä ei havaita korjattav
aa ongelmaa. Valitettavasti tässä liittymätyypissä ei ole tarjota yli 10MB uploa
d kaistaa.

T. Telia

 

Vastaus on vaikeasti tulkittavissa. Halutaanko tällä sanoa, että bufferbloat-testissä on Telian muillakin liittymillä saatu vain C-luokan tuloksia aina gigaseen upload-nopeuteen asti? Samaan aikaan kuitenkin todetaan, että upload latency nousee liian korkeaksi, mutta liittymässäni ei olisi ongelmaa. 

Voisiko joku Telialta auttaa tulkitsemaan mitä tällä halutaan sanoa? 😊

Bufferbloat-testeissä on saatu A-luokan tuloksia muiden operaattoreiden liittymillä huomattavasti pienemmillä upload-nopeuksilla (esim. 300mb). Jotenkin vaikea uskoa, että Telialla sellainen ei olisi mahdollista.  


Forum|alt.badge.img+8
  • Moderaattori
  • September 1, 2025

Häiriöilmoituksen kautta Telia on tutkinut ongelmaa ja sain seuraavan vastauksen: 

 

Hei, teimme saman testi monella eri liittymällä ja nopeudella ja saimme samoja t
uloksia testissä. Vaikka uload kaista olisit ollut gigan tai teknisesti mobiili
liittymä upload latency nousee liian korkeaksi. Liittymässä ei havaita korjattav
aa ongelmaa. Valitettavasti tässä liittymätyypissä ei ole tarjota yli 10MB uploa
d kaistaa.

T. Telia

 

Vastaus on vaikeasti tulkittavissa. Halutaanko tällä sanoa, että bufferbloat-testissä on Telian muillakin liittymillä saatu vain C-luokan tuloksia aina gigaseen upload-nopeuteen asti? Samaan aikaan kuitenkin todetaan, että upload latency nousee liian korkeaksi, mutta liittymässäni ei olisi ongelmaa. 

Voisiko joku Telialta auttaa tulkitsemaan mitä tällä halutaan sanoa? 😊

Bufferbloat-testeissä on saatu A-luokan tuloksia muiden operaattoreiden liittymillä huomattavasti pienemmillä upload-nopeuksilla (esim. 300mb). Jotenkin vaikea uskoa, että Telialla sellainen ei olisi mahdollista.  

Saan itse käsityksen viestistä, että liittymäsi häiriöilmoitusta käsitellyt asiantuntija ei ollut löytänyt liittymäsi linja-arvoista tai toimintalokeista sellaista virheilyä tai muuta poikkeamaa, joka voisi aiheuttaa viiveen nousua. Asiantuntija oli omilla laitteeillaan suorittanut tätä bufferbloat-testiä 1000Mbit/s kuituliittymällä, sekä mobiililaajakaistalla saaden samankaltaisia tuloksia.

Normaalisti toimivan VDSL2-liittymän tulisi tarjota vähintään kohtuullinen verkkopelaamisen kokemus. Jos liittymässä esiintyisi virheilyä, niin tällöin yhteys ei toimisi tasalaatuisesti. Virheilyn vuoksi vasteaika voi purskeittain nousta useisiin satoihin millisekunteihin tai pahemmaksi.  

Sinäänsä tuon testin tuloksella ei ole suurta merkitystä, mutta sillä on merkitystä miten liittymä toimii todellisuudessa, kun sitä käytetään. Kirjoitit aloituksessa, että vasteaika peleissä pysyy tasaisena. Millaista pingiä pelit tyypillisesti ilmoittavat? Vasteajan tulisi hieman vaihdella verkkopelin palvelimen mukaan. Saatko millaisia tuloksia esimerkiksi speedtest.net -sivustolla, jos ajat testin jotain läheistä kotimaan palvelinta vasten? 


  • Aloittaja
  • Savumerkittäjä
  • September 8, 2025

Moi, 
 

8.9.2025
 

1.9.2025

 

Esimerkiksi NHL25 pelissä ping pysyy tasaisena, mutta upstream jitteri käy mahdottomaksi kun upload kaistaa on vain 10mbs. Se aiheuttaa pelissä juustoisuutta ja latenssilageja. Olisi mielenkiintoista kuulla voisiko reitittiminen bufferbloatin hallinnalla saada ongelman paremmaksi?  

 

--

Muokkaus /SonjaMelina: piilotettu IP-osoitteet kuvista

 


Purnipsi
Somettaja
Forum|alt.badge.img+8
  • Somettaja
  • September 9, 2025

Jos saat rajoitettua muita verkossa olevia laitteita niin, että UL-kaista ei mene tukkoon, niin viive ei myöskään nouse. Katsot, ettei kukaan aloita tai mikään lähetä tietoja pilveen, varmuuskopioi tai tee muutakaan lähetyskaistaa kovasti kuluttavaa.Kyllä sitä tuli pelailtua 1M/512Kbps ADSL-liittymällä ihan onnistuneesti näillä nikseillä.


  • Aloittaja
  • Savumerkittäjä
  • September 17, 2025

Jos saat rajoitettua muita verkossa olevia laitteita niin, että UL-kaista ei mene tukkoon, niin viive ei myöskään nouse. Katsot, ettei kukaan aloita tai mikään lähetä tietoja pilveen, varmuuskopioi tai tee muutakaan lähetyskaistaa kovasti kuluttavaa.Kyllä sitä tuli pelailtua 1M/512Kbps ADSL-liittymällä ihan onnistuneesti näillä nikseillä.

Verkko on PS5 käytössä, ei muita laitteita. NHL26 WoC ihan jitterissä. Ping on hyvä, mutta upstream-kaista ei vain riitä. Tässä pari päivää sitten download oli 32mbps. Yhteydenoton jälkeen palautui taas normaaliksi. Upload kaistaa vaan tarvitaan reippaasti lisää. Ei ollut tälläisiä ongelmia DNA:n laajakaistalla 600/100mbps 🙄


  • Savumerkittäjä
  • September 19, 2025

Harva peli tarvitsee kovin paljoa upload kaistaa. Striimaatko peliä esim. twitchiin tai käytät voicea netin yli? Ne voivat tukkia upload kaistaa. Mitä olen pojan ps4 pelaamisen kaistaa muurilta katsonut, niin muutama kymmenen kilobittiä siinä kulkee molempiin suuntiin.

Tuo bufferbloat testi on vähän turha, kun se testaa viivettä tilanteessa kun upload ja download kaistat on täynnä. Tällöin modeemi, jossa on isot muistipuskurit aiheuttaa viivettä. Näitä voi sitten erilaisilla qos virityksillä korjailla.


  • Aloittaja
  • Savumerkittäjä
  • September 20, 2025

Joo puhun tarkemmin PS5 onlinepelistä NHL25/NHL26 (World Of Chel). Näissä peleissä on aina voice-käytössä ja ihan kriittistä nopea datan liikkuminen (upload/download). Jokaisen pelaajan liikkeen tapahtuman siirrossa esiintyvä hitaus näkyy heti pelissä pahana jitterinä.

Zyxel DX3300-T1 -reitittimessä on QoS ja sitä on kokeiltu. Se on vaan pahentanut asiaa. Verkkoa ei käytä muut laitteet. Kenties joku laadukkaampi reititin osaisi hallita upstream kaistaa paremmin.

Yksi muuten olisi mielenkiintoista: onko jotain tapaa mitata lähtevän datan määrää itse? Tarkoitan voisiko bufferia monitoroida jollain?


  • Savumerkittäjä
  • September 20, 2025

Joo puhun tarkemmin PS5 onlinepelistä NHL25/NHL26 (World Of Chel). Näissä peleissä on aina voice-käytössä ja ihan kriittistä nopea datan liikkuminen (upload/download). Jokaisen pelaajan liikkeen tapahtuman siirrossa esiintyvä hitaus näkyy heti pelissä pahana jitterinä.

Zyxel DX3300-T1 -reitittimessä on QoS ja sitä on kokeiltu. Se on vaan pahentanut asiaa. Verkkoa ei käytä muut laitteet. Kenties joku laadukkaampi reititin osaisi hallita upstream kaistaa paremmin.

Yksi muuten olisi mielenkiintoista: onko jotain tapaa mitata lähtevän datan määrää itse? Tarkoitan voisiko bufferia monitoroida jollain?

 

Dokumentin

https://service-provider.zyxel.com/compact-help/AX-DX-EX-PX-Series/index.html#page/AX-DX-EX-PX_5-70/h_SystemMonitor_TrafficStatus_NAT.html#ww1180490

Mukaan tuolla olisi ilmeisesti System monitor valikon alla Traffic status WAN. Sieltä jos laittaa tuon refresh interval sopivaksi ja sen jälkeen hieman laskeskelee, voi käyttää apuna vaikka

https://www.convertunits.com/from/byte+per+second/to/Mbps

Niin näkee hetkittäisiä liikennemääriä ja jos nuo menevät lähelle 10Mbps, niin lagia alkaa tulla.


  • Morsettaja
  • September 28, 2025

Mulla Telian kuidussa kyllä ei tule lähellekkään vastaavia tuloksia kuin asiakaspalvelija on maininnut itse saaneensa : 

 

 


  • Aloittaja
  • Savumerkittäjä
  • September 28, 2025

Mulla Telian kuidussa kyllä ei tule lähellekkään vastaavia tuloksia kuin asiakaspalvelija on maininnut itse saaneensa : 

 

 

Jep tämä on sitä mitä odottaakin kunnolliselta kuituyhteydeltä! Sain itsekin A+ käyttämällä Telian 5G reititintä + QoS-hallintaan toista reititintä sisäverkon edessä. VDSL2-yhteydellä päästään vain C-lukemaan. Yksinkertaisesti kaista ei vain riitä parempaan eikä A-tuloksista kannata haaveilla.


Forum|alt.badge.img+4
  • Irkkaaja
  • September 29, 2025

VDSL ei vaan ole minkään sortin kuituyhteys vaan kulkee puhelinpiuhaa pitkin. Samoin kaapelimodeemikaan ei ole kuituyhteys, vaikka operaattorin kuitu tulisi taloyhtiöön asti. Tämä valheellinen markkinointi on lähtöisin englanninkielisistä maista, joissa joka ikinen paukkulangalla toteutettu netti olikin yhtäkkiä mukamas kuitua kun nimi vaihdetaan Fiber To Somewhere Else Than Your Home. Tällä logiikalla esim 5G olisi myös kuituyhteys, koska sinne puhelinmastoon tulee netti kuidulla. Itsellä tulee kuitu taloyhtiön nettikomeroon ja sieltä asuntoon ethernettinä, joka on se seuraavaksi paras vaihtoehto ja ehdottomasti helpoin käyttää. 

100/10 taas ei nopeutena oikeasti riitä tänä päivänä juuri mihinkään, vaikka muuta väitetään. Siinä jo vastaukset ladattuihin paketteihin voivat helposti tukkia ison osan uppikaistasta.