Telia X2 -päätelaitteen asetuksista ja ohjeista

  • 8 February 2021
  • 70 kommenttia
  • 2610 katselukertaa


Näytä ensimmäinen kirjoitus

70 kommenttia

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +14

@KaPetri, kysymykseni liittyikin Telian reitittimien ohjemistoversioihin. Miksi niitä pitää täältä Yhteisöstä erikseen tiedustella? Kuten nyt kysyin onko tuo minun versioni viimeisin. @PiaJo on kyllä kirjoittanut, että versiotietojen päivittäminen Telian sivuille vie aikaa, ja siksi niitä ei ole saatavilla. 🤔
 

Niin täällä yhteisössä asiasta kysellään ja keskustellaan, koska meillä ei ole asiakastuen ohjeissa erikseen mainittu mikä on laitteen viimeisin ohjelmistoversio ja milloin kyseinen versio on julkaistu. Ohjelmistoversion ilmoittamista asiakastuen ohjeissa on jo aiemmin pohdittu, mutta tuolloin nähtiin ettei tiedon lisäämisestä ollut tarpeeksi suurta hyötyä. Näitä palvelulaitteita on viime vuosina päivitetty tiheästikkin ja päivitysten onnistumis prosentti on ollut mielestämme riittävän korkea.  

Nyt vanhojen ohjelmistojen tietoturva tai tarkemmin niiden tietoturvan puutteet ovat nousseet vahvasti esiin ja linjanvetoa ohjelmistopäivityksen versiosta ja julkaisu ajankohdan ilmoittamisesta pitää meidänkin harkita uudelleen. Itse näen tuon tiedon ilmoittamisen tärkeänä, vaikka se hieman lisätyötä aiheuttaisikin. 

Telia X1 -reitittimen viimeisin ohjelmistoversio on 19.4.0539-4521040. Tämän version jakelu on aloitettu toukokuussa. Sanotko @Yaria laitteen serial numberin niin ohjelmistovastaava pääsee ihmettelemään miksi laite ei ole päivittynyt? 

Mutta voisiko kuitenkin olla mitenkään mahdollista, että edes tänne Yhteisöön laitettaisiin keskitetysti kaikki Telian ylläpitämät reitittimet, ja niiden tuorein ohjelmistoversio? Minusta se ei palvele ketään, että asiakkailla ei ole versiopäivitystietoja saatavilla, ja tämän takia Telian verkossa on mahdollisesti suuria määriä päivittämättömia, ja sitä kautta mahdollisesti tietoturvattomia reitittimiä.

Yhteisö voisi olla yksi paikka missä ohjelmistoverioiden numerot olisivat löydettävissä. Itse näkisin, että telia.fi/asiakastuki ja siellä laitekohtaiset ohjeet voisivat olla loogisempi paikka tälle tiedolle. 

Tässä kuitenkin nykytilanne, joka on päivitetty syyskuussa: 

Telia X2  18.3.0842-2981013
Telia X1  19.4.0539-4521040
Telia WiFi-router Plus v3  (Technicolor TG799 Xtream) 18.3.0757-1441017
TG799vac   17.2.0433-1021035

Näistä kaksi viimeisintä alkavat olemaan jo sen verran iäkkäitä laitteita, että niiden kehitys/tuki alkaa hiljalleen olemaan loppusuoralla, jos ei ihan kriitisimpiä tietoturvapäivityksiä oteta huomioon.  

 

 

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +13

@KaPetri, kysymykseni liittyikin Telian reitittimien ohjemistoversioihin. Miksi niitä pitää täältä Yhteisöstä erikseen tiedustella? Kuten nyt kysyin onko tuo minun versioni viimeisin. @PiaJo on kyllä kirjoittanut, että versiotietojen päivittäminen Telian sivuille vie aikaa, ja siksi niitä ei ole saatavilla. 🤔

Niin täällä yhteisössä asiasta kysellään ja keskustellaan, koska meillä ei ole asiakastuen ohjeissa erikseen mainittu mikä on laitteen viimeisin ohjelmistoversio ja milloin kyseinen versio on julkaistu. Ohjelmistoversion ilmoittamista asiakastuen ohjeissa on jo aiemmin pohdittu, mutta tuolloin nähtiin ettei tiedon lisäämisestä ollut tarpeeksi suurta hyötyä. Näitä palvelulaitteita on viime vuosina päivitetty tiheästikkin ja päivitysten onnistumis prosentti on ollut mielestämme riittävän korkea. 

Yhteisön kautta näitä päivityspyyntöjä on tosiaan jonkin verran tullut, ja niitä on myös saatu eteenpäin, josta pisteet yhteisötiimiläisille. Chat-asiakaspalvelu ei ikävä kyllä ole toiminut näin, vaan he tarjoavat ainoana ratkaisuna yhteydenottoa maksulliseen Telia Helppiin. Häiriöilmoitusta ei tehdä, kun reititin toimii vanhallakin versiolla normaalisti. Tietoturvan tärkeyttä ei näköjään oikein ole priorisoitu… Ehkä nyt tullut “laajempi herääminen” tietoturva-asioihin tavoittaa asiakaspalvelunkin kouluttamisen.

Telialla varmaankin on siis dataa ohjelmistopäivitysten etenemisestä ja onnistumisprosenteista, joka on minkä tahansa ohjelmistojakelun perusteita. Mikä on hyväksyttävä onnistumisprosentti? Minkään ohjelmistojakelun onnistumisprosentti ei ole koskaan 100%. Mikä on suunnitelma päivittymättömille reitittimille? Asiakkaan oma ilmoitus, vai onko se asianmukaisesti osa ohjelmistojakelun prosessia? Eli tiedetään verkon päivittymättömät laitteet, niiden ohjelmistoversiot, ja niille yritetään ajaa pakotetusti päivityksiä uudelleen?
Onko joitain tilanteita, missä ohjelmistojakelu todennäköisimmin epäonnistuu? Esim. verkko asiakkaiden päässä. Jos talojakamo on vanha, niin tällöin ei päästä esim. suoraan reitittimeen kiinni, vaan se Telian etäyhteys loppuu sinne talojakamoon?
 

Yhteisö voisi olla yksi paikka missä ohjelmistoverioiden numerot olisivat löydettävissä. Itse näkisin, että telia.fi/asiakastuki ja siellä laitekohtaiset ohjeet voisivat olla loogisempi paikka tälle tiedolle.


Tästä olen täysin samaa mieltä, mutta tosiaan töksähti pahasti silmään kommentti siitä, miten versiotietojen ylläpito on aikaavievää. Ei ollut oikein linjassa sen kanssa, miten Telia nyt yrityksenä tuo tietoturvallisuutta esiin.
Ehdotin Yhteisöä sen takia, että jokin postaus tänne luotavaan ketjuun olisi nopeampi tehdä, kuin päivittää nettisivun tekstiä. Esim. tähän ketjuun:

Yhteisössä voisi olla vaikka käyttäjätunnus taholla joka päivitykset tekee, tai jakelee, eikä itse asiakaspalvelun tarvitse olla tässä väliportaana. Pieni lisäys ohjelmistojakelun prosesseihin...

Tuossa se Telia X1 -reitittimen serial number: CP2141SA3RH.
Löytyy myös TG799 Xtream “vara-/ testilaitteena”. Täytyypä jossain vaiheessa katsoa senkin versio, onko siinä ollut viimeisintä päivitystä.    

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +6

Yhteisö voisi olla yksi paikka missä ohjelmistoverioiden numerot olisivat löydettävissä. Itse näkisin, että telia.fi/asiakastuki ja siellä laitekohtaiset ohjeet voisivat olla loogisempi paikka tälle tiedolle.

Laiteohjeiden sivut olisi omasta mielestänikin paras paikka ajantasaisen version ilmoittamiselle. Lisäksi olisi hyvä mainita laitteen ohjesivuilla jos se ei enää saa uusia tietoturvapäivityksiä.

Esimerkiksi itselläni on varalaitteena vanha Huawei B593, jonka ohjesivulla on “ajankohtaista”-boksi jossa suositellaan vaihtamaan uudempaan, mutta ei kerrota mitään päivitysten tilanteesta. Oletan että laitteen päivitykset ovat loppuneet jo aikaa sitten.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +14

Yhteisön kautta näitä päivityspyyntöjä on tosiaan jonkin verran tullut, ja niitä on myös saatu eteenpäin, josta pisteet yhteisötiimiläisille. Chat-asiakaspalvelu ei ikävä kyllä ole toiminut näin, vaan he tarjoavat ainoana ratkaisuna yhteydenottoa maksulliseen Telia Helppiin. Häiriöilmoitusta ei tehdä, kun reititin toimii vanhallakin versiolla normaalisti. Tietoturvan tärkeyttä ei näköjään oikein ole priorisoitu… Ehkä nyt tullut “laajempi herääminen” tietoturva-asioihin tavoittaa asiakaspalvelunkin kouluttamisen.

Kiitos palautteesta. Me täällä yhteisössä koetamme tehdä sen mitä ilman asiakastietoja pystymme. Toivon itse, että jokin päivä voisimme täällä yhteisössä esimerkiksi yksityisviestien kautta edistää häiriötilanteiden korjausta samalla tavalla kuin muissa asiakaspalvelumme kanavissa. 

Meidän tarjoamien laitteiden ohjelmisto asioissa meillä on edelleen parannettavaa asiakaspalvelun koulutuksen suhteen. Ohjelmistoon liittyvissä asioissa apua pitäisi minusta saada normaali asiakaspalvelun kautta. 

 

Telialla varmaankin on siis dataa ohjelmistopäivitysten etenemisestä ja onnistumisprosenteista, joka on minkä tahansa ohjelmistojakelun perusteita. Mikä on hyväksyttävä onnistumisprosentti? Minkään ohjelmistojakelun onnistumisprosentti ei ole koskaan 100%. Mikä on suunnitelma päivittymättömille reitittimille? Asiakkaan oma ilmoitus, vai onko se asianmukaisesti osa ohjelmistojakelun prosessia? Eli tiedetään verkon päivittymättömät laitteet, niiden ohjelmistoversiot, ja niille yritetään ajaa pakotetusti päivityksiä uudelleen?
Onko joitain tilanteita, missä ohjelmistojakelu todennäköisimmin epäonnistuu? Esim. verkko asiakkaiden päässä. Jos talojakamo on vanha, niin tällöin ei päästä esim. suoraan reitittimeen kiinni, vaan se Telian etäyhteys loppuu sinne talojakamoon?

Kyllä meillä seurataan päivitysten läpimenoa ja tavoitteet ovat korkealla vaikka tässä en pysty avaamaan tarkkoja lukuja. Olemme ylpeitä siitä kuinka vähän haittaliikennettä liittymiemme kautta aiheutuu. Usein aloitamme uusien päivitysten jakamisen portaittain, jotta mahdollisesti virheellinen ohjelmistopäivitys ei aiheuttaisi jokaiselle asiakkaalle ongelmia ja samalla ruuhkauttaisi tarpeettomasti asiakaspalveluamme. Käsitykseni mukaan olemme lähettäneet myös viestejä asiakkaille, joiden laitteiden päivitykset eivät mene läpi. Näissä viesteissä asiakasta kehoitetaan resetoimaan laite. 

Mobiilireitittimissä suurin yksittäinen syy joka aiheuttaa ongelmia päivitykseen on se ettei laitetta pidetä öisin päällä, sillä päivitysikkuna on yöllä. Kiinteän verkon laitteilla ongelmia aiheuttavat vialliset päätelaitteet, jotka eivät vain tahdo päivittyä vaikka etähallinnan kautta niille koetetaan tarjota päivitystä. Olemme myös havainneet etteivät ihan kaikki päätelaitteet löydy päivityslistalta. Esimerkiksi juuri sinulla oleva laite CP2141SA3RH on sellainen mikä uupuu laitekannasta. Näissä tilanteissa päivitystä voidaan manuaalisesti tarjota kunhan liittymänumero on tiedossamme. Toisin sanoen pyydän sinua kirjaamaan meille häiriöilmoituksen laitteen vaihtamisesta/päivittämisestä. Laita vaikka tämä ketju linkiksi ilmoitukseen. 

 

Tästä olen täysin samaa mieltä, mutta tosiaan töksähti pahasti silmään kommentti siitä, miten versiotietojen ylläpito on aikaavievää. Ei ollut oikein linjassa sen kanssa, miten Telia nyt yrityksenä tuo tietoturvallisuutta esiin.

Tässä kohtaa meidän viestintä ei minustakaan ollut parasta mahdollista. Tein eilen vielä varmuudeksi ehdotuksen meidän asiakastuen laiteohjeista vastaavalle taholle, että lisäämme laitekohtaisiin ohjeisiin tiedon laitteen viimeisimmästä ohjelmistoversiosta ja sen julkaisu kuukaudesta. Työmäärä tuon tiedon päivittämiseen ja ylläpitämiseen ei minusta ole mahdottoman suuri verrattuna siihen kuinka paljon asiakkaamme tällä hetkellä kyselevät laitteidensa ohjelmistojen ajantasaisuuden perään. 

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +13

Tässä kuitenkin nykytilanne, joka on päivitetty syyskuussa: 

Telia X2  18.3.0842-2981013
Telia X1  19.4.0539-4521040
Telia WiFi-router Plus v3  (Technicolor TG799 Xtream) 18.3.0757-1441017
TG799vac   17.2.0433-1021035

Näissä tilanteissa päivitystä voidaan manuaalisesti tarjota kunhan liittymänumero on tiedossamme. Toisin sanoen pyydän sinua kirjaamaan meille häiriöilmoituksen laitteen vaihtamisesta/päivittämisestä. Laita vaikka tämä ketju linkiksi ilmoitukseen.

Kiitos vastauksista @KaPetri. 😊👍 Tuo menee itseasiassa omaan piikkiin jos X1:n ei ole edes ollut laitekannassa.
Mutta ei ihan viimeisin versio ole ollut Xtreamissakaan (18.3.0757-1441004). Riippuu tietysti mistä lähtien tuota xxxxx04 → xxxxx17 päivitystä on jaettu. Nyt kun laitoin sen tulille, niin ei näköjään suostunut muodostamaan yhteyttä lainkaan. Sen verran käytin sitä päällä, että pääsin kirjautumaan laitteeseen katsomaan firmisversion, enkä sen enempää tutkinut asiaa. Onko Telian hallitsemissa laitteissa joku esto vaihtaa laitteesta toiseen, eli vain yksi laite on sidottu liittymänumeroon?
No, eipä tuota tarvitse sen enempää selvitellä ja käyttää siihen aikaa. Laitan häiriöilmoituksella eteenpäin päivityspyyntöä. 😊 

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +14

Mutta ei ihan viimeisin versio ole ollut Xtreamissakaan (18.3.0757-1441004). Riippuu tietysti mistä lähtien tuota xxxxx04 → xxxxx17 päivitystä on jaettu. Nyt kun laitoin sen tulille, niin ei näköjään suostunut muodostamaan yhteyttä lainkaan. Sen verran käytin sitä päällä, että pääsin kirjautumaan laitteeseen katsomaan firmisversion, enkä sen enempää tutkinut asiaa. Onko Telian hallitsemissa laitteissa joku esto vaihtaa laitteesta toiseen, eli vain yksi laite on sidottu liittymänumeroon?
No, eipä tuota tarvitse sen enempää selvitellä ja käyttää siihen aikaa. Laitan häiriöilmoituksella eteenpäin päivityspyyntöä. 😊 

Kyllä tuon Xtream laitteen tulisi saada yhteys nostettua ylös ja haettua IP-osoite vaikka sillä vanhempi ohjelmistoversio olisikin. Liittymää ei ole sidottu yhteen laitteeseen, kuten esimerkiksi kaapelilaajakaistassa. 

Kannattaa vielä kokeilla laitteen resetointia ja pitää noin 30min tauko ennen kuin Xtreamin kytkee verkkoon Telia X1-laitteen sammutuksen jälkeen. Näin ainakin varmistumme, että verkko-osoitteiden varaukset ovat vapautuneet, jos Telia X1 on ollut sillattuna tms. 

Itse asiassa kolleega juuri kyseli minulta jättämääsi palvelupyyntöön liittyen. Nyt Telia X1 laitteen päivityspyyntö on mennyt laitevastaavalle. 

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +14

Itse asiassa kolleega juuri kyseli minulta jättämääsi palvelupyyntöön liittyen. Nyt Telia X1 laitteen päivityspyyntö on mennyt laitevastaavalle. 

Liittymän asetuksista löytyi ongelma, jonka vuoksi liittymään kytketyt palvelulaitteet eivät ole saaneet päivityksiä automaattisesti ajallaan. Nyt liittymässä ollut konfiguraation vika on korjattu ja laite päivitetty viimeisimpään versioon. Jos Xtream nousee verkkoon niin senkin tulisi saada uusin päivitys noudettua ja asennettua seuraavassa buutissa. 

 

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +6

Hienoa, että noita päivitysnumeroita nyt jaetaan pyydettäessä. Itse kun tämän asian kanssa viimeeksi joitain vuosia sitten painin oli vastaus vain että “laitteemme päivittyvät aina uusimpaan versioon”. En muista montako yritystä vaati saada versionumero ja sitten kävi ilmi että omalla laitteella ei uusin versio ollutkaan. Päivitykseenkin vaadittiin yhteisön linkkejä chattiin joka edelleen kieltäytyi päivittämästä laitetta. Yhteydenottolomakkeen kautta päivitys lopulta saatiin sisään.

 

Itse kysymykseeni. Minulla on nyt käytössä omien sivujen mukaan Technicolor DGA0122 reititin. Laite on käytössä niin, että 4. portti on siltaavassa tilassa ja kotiverkko tämän perässä on hoidettu omilla laitteilla. Laitteesta on wifi kytketty pois. Pakko kai kuitenkin päivitystilanne tarkistaa, turvallisuusvinkkelistä. Saako laitetta toimimaan kokonaan siltaavana? Ts. ei tarvitsisi huolehtia automaattisista päivityksistä jotka onnisttuu jos on onnistukaseen.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +14

Hienoa, että noita päivitysnumeroita nyt jaetaan pyydettäessä. Itse kun tämän asian kanssa viimeeksi joitain vuosia sitten painin oli vastaus vain että “laitteemme päivittyvät aina uusimpaan versioon”. En muista montako yritystä vaati saada versionumero ja sitten kävi ilmi että omalla laitteella ei uusin versio ollutkaan. Päivitykseenkin vaadittiin yhteisön linkkejä chattiin joka edelleen kieltäytyi päivittämästä laitetta. Yhteydenottolomakkeen kautta päivitys lopulta saatiin sisään.

Laitteet pääsääntöisesti päivittyvät automaattisesti, mutta valitettavasti näissäkin on mahdollisuus jollain asialla mennä pieleen ja laite ei siten päivity automaattisesti. 

 

Itse kysymykseeni. Minulla on nyt käytössä omien sivujen mukaan Technicolor DGA0122 reititin. Laite on käytössä niin, että 4. portti on siltaavassa tilassa ja kotiverkko tämän perässä on hoidettu omilla laitteilla. Laitteesta on wifi kytketty pois. Pakko kai kuitenkin päivitystilanne tarkistaa, turvallisuusvinkkelistä. Saako laitetta toimimaan kokonaan siltaavana? Ts. ei tarvitsisi huolehtia automaattisista päivityksistä jotka onnisttuu jos on onnistukaseen.

Jos meidän palvelulaite toimii vain modeemina ja siihen on kytketty oma reititin perään ei tietoturvaan kohdistu samanlaista riskiä vaikka Telia X1-laitteen ohjelmisto ei olisi uusin mahdollinen. Näissä tilanteissa päätelaitteet ovat yhdistetty omaan erilliseen reitittimeen, jonka ohjelmisto kannattaa pitää ajantasalla. Toistaiseksi Telia X1-laitetta tai muita palvelureitittimiä ei saa toimimaan täysin sillattuina. Vain yhden LAN-portin siltaus on mahdollista. 

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +13

Itse asiassa kolleega juuri kyseli minulta jättämääsi palvelupyyntöön liittyen. Nyt Telia X1 laitteen päivityspyyntö on mennyt laitevastaavalle. 

Liittymän asetuksista löytyi ongelma, jonka vuoksi liittymään kytketyt palvelulaitteet eivät ole saaneet päivityksiä automaattisesti ajallaan. Nyt liittymässä ollut konfiguraation vika on korjattu ja laite päivitetty viimeisimpään versioon. Jos Xtream nousee verkkoon niin senkin tulisi saada uusin päivitys noudettua ja asennettua seuraavassa buutissa.

Niinpä on tunti sitten on näköjään ollut reboot cause upgrade, ja uusi versio X1:lle asentunut.

Hienoa! Suuret kiitokset sinulle @KaPetri jälleen loistavista vastauksista ja toiminnasta, sekä kiitokset sinne kollegalle myös. Oli tullut ihan sähköpostiin viestiä. Sehän hoitui nopeasti, ja hyvä että syykin löytyi. 😊👍
Kokeilen sitä Xtreamiakin jossain vaiheessa.

Kunniamerkki

jos tämä ei ole uusin, päivittyykö tuo automaattisesti , kun laitteen välillä sammuttaa ja sitten laittaa päälle ? 

Selainpohjasessa “käyttiksessä” en löydä mistään päivityksiin liittyviä toimintoja, mutta ehkä ne siis ovat automaattisia.

Automaattiset päivitykset ovat tosiaan käytössä näille meidän kiinteän verkon palvelureitittimille. Laitteen tulisi päivitys saada noudettu yöllä kunhan laitteen varmuudeksi buuttailee. Jos päivitystä ei tunnu löytyvän varmista, että laite on meidän verkossa käytössä ja tarvittaessa voimme manuaalisesti katsella laitteen päivityksen tilannetta, jos kerrot tässä ketjussa laitteen serial numberia. 

ei oo päivittynyt, pari kertaa buuttaillut. tämä on siis taloyhtiössä, tällä perus 10megasella. onko täällä turvallista kertoa laitteen sarjanro ?

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +14

ei oo päivittynyt, pari kertaa buuttaillut. tämä on siis taloyhtiössä, tällä perus 10megasella. onko täällä turvallista kertoa laitteen sarjanro ?

Voit kertoa laitteesi merkin ja mallin sekä sarjanumeron täällä yhteisössä. Näillä tiedoilla ulkopuolinen taho ei voi aiheuttaa sinulle haittaa.  

Voit myös halutessasi jättää meille häiriöilmoituksen Minun Telian tai yhteydenottopyyntö lomakkeen kautta. 

Kunniamerkki

ei oo päivittynyt, pari kertaa buuttaillut. tämä on siis taloyhtiössä, tällä perus 10megasella. onko täällä turvallista kertoa laitteen sarjanro ?

Voit kertoa laitteesi merkin ja mallin sekä sarjanumeron täällä yhteisössä. Näillä tiedoilla ulkopuolinen taho ei voi aiheuttaa sinulle haittaa.  

Voit myös halutessasi jättää meille häiriöilmoituksen Minun Telian tai yhteydenottopyyntö lomakkeen kautta. 

okey.   

Product Vendor Technicolor

Product Name Telia X2

Software Version 18.3

Firmware Version 18.3.0710-2981011-20211217122955

Ser Nr CP2031RA1R7

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +14

okey.   

Product Vendor Technicolor

Product Name Telia X2

Software Version 18.3

Firmware Version 18.3.0710-2981011-20211217122955

Ser Nr CP2031RA1R7

Laitteesi päivitysongelma on nyt raportoitu eteenpäin. Piakkoin pitäisi uuden ohjelmiston olla käytössä. Buuttaile laite varmuudeksi vielä noin klo 16 aikaan mikäli ohjelmisto ei tunnu päivittyvän.

Kunniamerkki

okey.   

Product Vendor Technicolor

Product Name Telia X2

Software Version 18.3

Firmware Version 18.3.0710-2981011-20211217122955

 

Laitteesi päivitysongelma on nyt raportoitu eteenpäin. Piakkoin pitäisi uuden ohjelmiston olla käytössä. Buuttaile laite varmuudeksi vielä noin klo 16 aikaan mikäli ohjelmisto ei tunnu päivittyvän.

Kiitos, nyt näyttäisi olevan uusi , eli  : 18.3.0842-2981013-20230718073042

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +6

Hienoa, että noita päivitysnumeroita nyt jaetaan pyydettäessä. Itse kun tämän asian kanssa viimeeksi joitain vuosia sitten painin oli vastaus vain että “laitteemme päivittyvät aina uusimpaan versioon”. En muista montako yritystä vaati saada versionumero ja sitten kävi ilmi että omalla laitteella ei uusin versio ollutkaan. Päivitykseenkin vaadittiin yhteisön linkkejä chattiin joka edelleen kieltäytyi päivittämästä laitetta. Yhteydenottolomakkeen kautta päivitys lopulta saatiin sisään.

Laitteet pääsääntöisesti päivittyvät automaattisesti, mutta valitettavasti näissäkin on mahdollisuus jollain asialla mennä pieleen ja laite ei siten päivity automaattisesti. 

 

Itse kysymykseeni. Minulla on nyt käytössä omien sivujen mukaan Technicolor DGA0122 reititin. Laite on käytössä niin, että 4. portti on siltaavassa tilassa ja kotiverkko tämän perässä on hoidettu omilla laitteilla. Laitteesta on wifi kytketty pois. Pakko kai kuitenkin päivitystilanne tarkistaa, turvallisuusvinkkelistä. Saako laitetta toimimaan kokonaan siltaavana? Ts. ei tarvitsisi huolehtia automaattisista päivityksistä jotka onnisttuu jos on onnistukaseen.

Jos meidän palvelulaite toimii vain modeemina ja siihen on kytketty oma reititin perään ei tietoturvaan kohdistu samanlaista riskiä vaikka Telia X1-laitteen ohjelmisto ei olisi uusin mahdollinen. Näissä tilanteissa päätelaitteet ovat yhdistetty omaan erilliseen reitittimeen, jonka ohjelmisto kannattaa pitää ajantasalla. Toistaiseksi Telia X1-laitetta tai muita palvelureitittimiä ei saa toimimaan täysin sillattuina. Vain yhden LAN-portin siltaus on mahdollista. 

Jep, se oli tässä pointtini, asiakaspalvelu tuntui kieltäytyvän ymmärtämästä että jotain voi mennä pieleen ja laite ei päivity kun eivät suostuneet ensin ohjelmistoversiota kertomaan useammasta pyynnöstä huolimatta ja sitten kieltäytyivät päivittämästä koska “automaatti”. Kerroin lähinnä siksi, että jatkossa voitaisiin ottaa huomioon kun näitä opetetaan asiakaspalvelijoille. 

Mutta siis hyvä, että nykyään tilanne on toinen ainakin täällä yhteisössä, tekemisen meininki! Suuri askel myös, että tätä kautta jotain suostutaan tekemään ilman ylimääräistä hyppyä johonkin chattiin ✌

 

Ymmärrän ettei oma netinkäyttö niin riskissä olekaan, mutta on mielestäni hieman outoa väittää että tämän vuoksi tietoturvapäivitykset eivät olisi niin tärkeitä. Käsittääkseni juuri on ollut pinnalla bottiverkkoihin liitetyt reitittimet ja silloin jos se tehdään “oikein” niin normikäyttäjä ei edes asiaa huomaa, eikä ole varsinaisesti edes riskissä vaan tietämättömänä on osallisenä verkkohyökkäyksiin muita kohtaan. Vai oliko tässä nyt jotain mitä missasin?

 

Ok, kiitos tiedosta tuon siltauksen suhteen. Ehkäpä tuon boksin jossain kohtaa voi korvata “tyhmällä” modeemilla. Täytyy kuitenkin ennen sitä nyt tarkistaa se laitteen ohjelmistoversio. Harmittaa vain kun on sisustettu niin hyvin pois silmistä, että laitteen fyysinen räplääminen melko vaivalloista.

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +6

Näköjään ei pysty viestiä enää muokkaamaan, mutta olipa hieno huomata että laite oli päivittynyt 150 päivää sitten uusimpaan versioon 👍 Toivottavasti seuraava kerta kun joutuu laitetta käsittelemään on kun sen vaihtaa johonkin mikä on täysin omassa hallinnassa.

Kunniamerkki

Techicolor modemi X2 Firevire ei päivity nyt oleva versio 18.3.0710-2981011-20211217122955

 

Mitä tehdä ? 

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +15

Techicolor modemi X2 Firevire ei päivity nyt oleva versio 18.3.0710-2981011-20211217122955

 

Mitä tehdä ? 

Kerrotko vielä laitteeesi SN eli sarjanumeron (Serial Number)? Niin saamme asiaa eteenpäin tutkittavaksi. 

Kunniamerkki

Techicolor modemi X2 Firevire ei päivity nyt oleva versio 18.3.0710-2981011-20211217122955

 

Mitä tehdä ? 

Kerrotko vielä laitteeesi SN eli sarjanumeron (Serial Number)? Niin saamme asiaa eteenpäin tutkittavaksi. 

CP2136RANH8

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +15

Techicolor modemi X2 Firevire ei päivity nyt oleva versio 18.3.0710-2981011-20211217122955

 

Mitä tehdä ? 

Kerrotko vielä laitteeesi SN eli sarjanumeron (Serial Number)? Niin saamme asiaa eteenpäin tutkittavaksi. 

CP2136RANH8

Kiitos tiedoista! Nyt sinulla pitäisi olla käytössäsi uusin ohjelmistoversio. Laitebuuttia tarvittaessa, jos ei vielä uusin versio näy. 

Kunniamerkki

Techicolor modemi X2 Firevire ei päivity nyt oleva versio 18.3.0710-2981011-20211217122955

 

Mitä tehdä ? 

Kerrotko vielä laitteeesi SN eli sarjanumeron (Serial Number)? Niin saamme asiaa eteenpäin tutkittavaksi. 

CP2136RANH8

Kiitos hyvää tyÖTÄ 

Kunniamerkki +6
Product Name
Telia WiFi-router Plus v3
Software Version
18.3
Firmware Version
18.3.0757-1441017-20230428104121
tämä ei lie uusin firmis tuohon: dga4330 ? onko ohje miten päivitetään?
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +14
 
Telia WiFi-router Plus v3
Firmware Version 18.3.0757-1441017-20230428104121
tämä ei lie uusin firmis tuohon: dga4330 ? onko ohje miten päivitetään?

 

Telia WiFi-router Plus v3 eli Technicolor TG799 Xtream -reitittimen viimeisin ohjelmistoversio on ketjussa aiemmin mainittu 18.3.0757-1441017

DGA4330 eli Telia X2 -reitittimen uusin ohjelmistoversio on 18.3.0842-2981013

Onko sinulla nyt käytössäsi Telia X2 vai TG799 xtream reititin?

Kunniamerkki +6
 
Telia WiFi-router Plus v3
Firmware Version 18.3.0757-1441017-20230428104121
tämä ei lie uusin firmis tuohon: dga4330 ? onko ohje miten päivitetään?

 

Telia WiFi-router Plus v3 eli Technicolor TG799 Xtream -reitittimen viimeisin ohjelmistoversio on ketjussa aiemmin mainittu 18.3.0757-1441017

DGA4330 eli Telia X2 -reitittimen uusin ohjelmistoversio on 18.3.0842-2981013

Onko sinulla nyt käytössäsi Telia X2 vai TG799 xtream reititin?

TG799 Xtream, onko tämä vanhempi modeemi kuin tuo X2 DGA4330 joka myös minulla ollut muttei tainnut toimia (hyvin).

 

Vastaa