Telia X2 -päätelaitteen asetuksista ja ohjeista

  • 8 February 2021
  • 70 kommenttia
  • 2610 katselukertaa


Näytä ensimmäinen kirjoitus

70 kommenttia

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +13
 
Telia WiFi-router Plus v3
Firmware Version 18.3.0757-1441017-20230428104121
tämä ei lie uusin firmis tuohon: dga4330 ? onko ohje miten päivitetään?

 

Telia WiFi-router Plus v3 eli Technicolor TG799 Xtream -reitittimen viimeisin ohjelmistoversio on ketjussa aiemmin mainittu 18.3.0757-1441017

DGA4330 eli Telia X2 -reitittimen uusin ohjelmistoversio on 18.3.0842-2981013

Onko sinulla nyt käytössäsi Telia X2 vai TG799 xtream reititin?

TG799 Xtream, onko tämä vanhempi modeemi kuin tuo X2 DGA4330 joka myös minulla ollut muttei tainnut toimia (hyvin).

 

Kyllä, TG799 Xtream on vanhempi kuin X2 DGA4330

Kunniamerkki +6
 
Telia WiFi-router Plus v3
Firmware Version 18.3.0757-1441017-20230428104121
tämä ei lie uusin firmis tuohon: dga4330 ? onko ohje miten päivitetään?

 

Telia WiFi-router Plus v3 eli Technicolor TG799 Xtream -reitittimen viimeisin ohjelmistoversio on ketjussa aiemmin mainittu 18.3.0757-1441017

DGA4330 eli Telia X2 -reitittimen uusin ohjelmistoversio on 18.3.0842-2981013

Onko sinulla nyt käytössäsi Telia X2 vai TG799 xtream reititin?

TG799 Xtream, onko tämä vanhempi modeemi kuin tuo X2 DGA4330 joka myös minulla ollut muttei tainnut toimia (hyvin).

 

Kyllä, TG799 Xtream on vanhempi kuin X2 DGA4330

Millä perusteella asiakkailla on hyvinkin erilainen modeemikanta? Kaikkihan ei ainakaan toimi kaikilla..

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +13

Millä perusteella asiakkailla on hyvinkin erilainen modeemikanta? Kaikkihan ei ainakaan toimi kaikilla..

Laitekanta vaihtuu aika-ajoin ja siksi osalla asikkaista on eri laite käytössä kuin toisilla. Jos laitteen toiminnassa on häiriötä, eikä se korjaannu uudelleenkäynnistyksin, resetin tai muiden toimenpiteiden avulla, voi laitteen lähettää takuuhuoltoon / se vaihdetaan takuuseen (Takuu tietysti pitää olla voimassa). Meiltä ostetuissa laitteissa on kahden vuoden takuu ja rikkinäinen vuokralaite vaihdetaan uuteen maksutta tarvittaessa.

Kunniamerkki +6

Millä perusteella asiakkailla on hyvinkin erilainen modeemikanta? Kaikkihan ei ainakaan toimi kaikilla..

Laitekanta vaihtuu aika-ajoin ja siksi osalla asikkaista on eri laite käytössä kuin toisilla. Jos laitteen toiminnassa on häiriötä, eikä se korjaannu uudelleenkäynnistyksin, resetin tai muiden toimenpiteiden avulla, voi laitteen lähettää takuuhuoltoon / se vaihdetaan takuuseen (Takuu tietysti pitää olla voimassa). Meiltä ostetuissa laitteissa on kahden vuoden takuu ja rikkinäinen vuokralaite vaihdetaan uuteen maksutta tarvittaessa.

Eikö laite vanhene jo jossakin ajassa jos uudempia laitteita on tarjolla voisiko niitä tarjota? EN tiedä mitkä asiat niissä ovat parempia ehkä nopeus, tietoturva?

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +13

Laitekanta vaihtuu aika-ajoin ja siksi osalla asikkaista on eri laite käytössä kuin toisilla. Jos laitteen toiminnassa on häiriötä, eikä se korjaannu uudelleenkäynnistyksin, resetin tai muiden toimenpiteiden avulla, voi laitteen lähettää takuuhuoltoon / se vaihdetaan takuuseen (Takuu tietysti pitää olla voimassa). Meiltä ostetuissa laitteissa on kahden vuoden takuu ja rikkinäinen vuokralaite vaihdetaan uuteen maksutta tarvittaessa.

Eikö laite vanhene jo jossakin ajassa jos uudempia laitteita on tarjolla voisiko niitä tarjota? EN tiedä mitkä asiat niissä ovat parempia ehkä nopeus, tietoturva?

Kaikki laitteet ja tekniikka vanhenee aikanaan, mutta toimivia laitteita ei ole tarvetta päivittää aina uudempaan. Tämä säästää asiakkaan rahaa ja myös ympäristöä, kun laitetta ei tarvitse vielä kierrättää. Toki uudemmissa laitteissa on aina kehittyneempää tekniikkaa ja uusia ominaisuuksia, esim. WiFi -stantardin tuki, jonka avulla langaton yhteysnopeus voi nousta.

Tietoturva myös puhututtaa aina ja me huolehdimme oman tarjoamamme laitteista sekä kerromme, kun niiden käyttö ei enää ole suositeltavaa. Asiakastuestamme löytyy lista vanhentuneista laitteista ja koostetusti tietoa tietoturvasta huolehtiville.

Käyttäjätaso 1
Kunniamerkki +5

Päivää. 

 

Laitan tämän vanhan keskustelun aiheen alle koska kyse voi olla telia X2 routerin asetuksista/ ominaisuuksista.

 

Asensin joku aika sitten X2. Laitoin alkuun palomuurin high asentoon. Ajattelin että tämä saattaisi estää chromecast in pääsyn verkkoon mutta laitoin takasin mediumille. Ei yhdistä. Löytää kyllä. Vanhalla X1 toimi loistavasti. Mistä voi olla kiinni?

Mietin itse, että voisiko olla 2.4 ja 5 KHz bandista jos vanhat Chromecastit (2kpl, toinen selkeästi uudempi )En kyllä tähänkään usko kun suljin asetuksista 5Ghz wifin ja näin päälle jäi vain 2.4Ghz. Mistä siis kyse?

Sitten kysymys miksei X2 näytä molempia verkkoja erillisinä kuten X1 näytti . 5Ghz verkon nimen perässä oli tuo 5Ghz. Nyt kyllä muutin verkon nimen julkisuuden ohjeiden mukaisesti mutta nimi vaihtuu samalla molemmista. Jos yritän nimetä 5Ghz verkon liitteen 5Hz perään niin se tulee myös 2.4Ghz verkon nimen perään myös. 

 

Ylläoleva ei välttämättä ole hyvä ominaisuus jollei reititin ohjaa vanhaa laitetta joka käyttää vain 2.4GHz taajuutta automaattisesti sille bandille. Onko näin ?

Näin on mm mun sisäkameran kanssa. Laite erikseen ilmoittaa että vain 2.4 Ghz band käy. Mutten saa sitä silti keskustelemaan ja yhdistämään langattomaan vaikka tein tässäkin saman tempun kuin chromecastille eli suljin 5 Ghz wifin asetuksista. Ei auta.

Tässä vielä lisänä tympäisee kun olen telkkuun ostanut chromecast in extrana kun Telian digiboksin sisäinen chromecast katosi. Kyllä. Katosi. Sain sen joskus takaisin kun yhdistin television nettiin wifin kautta enkä wan kaapelilla. Mutta se katosi sieltäkin. Lisäksi teidän palstan neuvojen mukaan tuolla ei ole merkitystä. On neuvottu resetoimaan, käynnistämään uusiksi telia tv valikon kautta kaikki on tehty useasti. Ja ei näy. Ja nyt kun ulkopuolinenkaan Chrome ei toimi Reitittimen vaihdon myötä alkaa olemaan kypsänä useamman päivän yritysten jälkeen. Pitäisikö uusi digiboksi sitten ? Reitittimen sain lopulta useiden kuukausien taistelujen jälkeen kun viimein uskoitte että vanha reititin pätkii ja,paljon. Yhteysongelmat tietokoneiden kanssa loppui uuteen Reitittimeen. Telia tv sisäinen Chromecast on ollut pimeänä jo varmaan vuoden jos riittää. Olen siihen pyytänyt apua jo kuukausia sitten. Nähnette sieltä paremmin ja,vastaukset asiaan.

 

Sama sisäkamera on tärkeä ja harmittaa . Silläkin iso merkitys niin kodin turvallisuuden plus koiran seuraamisen kautta.

 

Hyviä neuvoja ja nopeita ratkaisuja kaivaten,

Minä

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +13

Asensin joku aika sitten X2. Laitoin alkuun palomuurin high asentoon. Ajattelin että tämä saattaisi estää chromecast in pääsyn verkkoon mutta laitoin takasin mediumille. Ei yhdistä. Löytää kyllä. Vanhalla X1 toimi loistavasti. Mistä voi olla kiinni?

Tarkkaa syytä ja ratkaisua suoriltaan en osaa sanoa ongelmiin, mutta toki ongelmat on selvitettävä. Päästääkö Chromecastin yhdistäminen verkon salasana syöttöön asti ja tuleeko jokin virheilmoitus vai mihin kohtaan yhdistäminen tarkemmin tökkää?

 

Mietin itse, että voisiko olla 2.4 ja 5 KHz bandista jos vanhat Chromecastit (2kpl, toinen selkeästi uudempi )En kyllä tähänkään usko kun suljin asetuksista 5Ghz wifin ja näin päälle jäi vain 2.4Ghz. Mistä siis kyse?

Toki häiriö voi joskus olla vain toisella taajuudella, mutta oletuksena on että molemmat toimivat, tietyin eroin toki. 5GHz -taajuus kuuluu heikommin kauemmas ja vaimentuu paljon enemmän rakenteissa, mutta tarjoaa parempia nopeuksia. 2,4GHz -taajuus kuuluu kauemmas ja sietää hieman enemmän häiriötekijöitä, mutta nopeudet ei ole niin korkeat.

Sitten kysymys miksei X2 näytä molempia verkkoja erillisinä kuten X1 näytti . 5Ghz verkon nimen perässä oli tuo 5Ghz. Nyt kyllä muutin verkon nimen julkisuuden ohjeiden mukaisesti mutta nimi vaihtuu samalla molemmista. Jos yritän nimetä 5Ghz verkon liitteen 5Hz perään niin se tulee myös 2.4Ghz verkon nimen perään myös. 

Jos bandsteering (kaistanohjaus) on käytössä, reititin jakaa vain yhtä verkon nimeä, jonka taustalla toimii molemmat taajuudet. Tässä tilanteessa päätelaite päättää, kumpaan taajuuteen se yhdistää.

Jos päätelaite ei osaa bandsteering -asetuksen ollessa päällä valita 2,4GHz verkkoa, on verkot parempi erottaa. Asetuksista tulisi siis löytyä "Bandsteering" tai "kaistanohjaus" valinta WiFi -valikosta, oletko siis sitä kokeillut kytkeä päälle/pois ja tallentanut sitten valinnat? Pystytkö ottamaan kuvankaappausta asetuksista, sieltä X2:n hallintasivulta? (Muista piilottaa sensitiiviset tiedot jos kuvassa näkyy, esim. MAC-osoitteita, salasanoja tmv.)
 

Tässä vielä lisänä tympäisee kun olen telkkuun ostanut chromecast in extrana kun Telian digiboksin sisäinen chromecast katosi. Kyllä. Katosi. Sain sen joskus takaisin kun yhdistin television nettiin wifin kautta enkä wan kaapelilla. Mutta se katosi sieltäkin. Lisäksi teidän palstan neuvojen mukaan tuolla ei ole merkitystä. On neuvottu resetoimaan, käynnistämään uusiksi telia tv valikon kautta kaikki on tehty useasti. Ja ei näy. Ja nyt kun ulkopuolinenkaan Chrome ei toimi Reitittimen vaihdon myötä alkaa olemaan kypsänä useamman päivän yritysten jälkeen. Pitäisikö uusi digiboksi sitten ? 

Sinulla varmaankin on käytössä Android -pohjainen digiboksi, DV8919 mallinen? Siinä kyllä Chromecast on olemassa ja toiminnassa, mutta onkohan senkin yhdistämisessä nyt ongelmaa. Kertoisitko vielä millä tavalla olet digiboksin resetoinut ja onko se nyt kiinni X2:ssa verkkokaapelilla? Onhan jakava laite myös X2:n WiFi-verkkoon kytkettynä ja yhteys siinä toimii?

 

Olen siihen pyytänyt apua jo kuukausia sitten. Nähnette sieltä paremmin ja,vastaukset asiaan.

Toisessa ketjussa oletkin samasta aiheesta kysellyt, mutta siellä keskustelu ei ole jatkunut. Voidaan tuota Chromecastin osaa käsitellä myös tuossa ketjussa erikseen jos vastailet sinne.

Käyttäjätaso 1
Kunniamerkki +5

Moi.

Bandsteering off asentoon auttoi niin irrallisten chromecastien kuin sisäkameran asennukseen.

 

Telia tv omaa Chromecastia en siis saa näkyviin mutta nyt menee taas kun on kesämökin chromecast laittaa siihen talveksi. Olen siis käynnistänyt android boxin uudestaan boksin astuksista seki resetoinut aikoinaan kunnolla tehdasasetuksille. Silloin se tuli näkyviin kunnes taas katosi. Ja kerran sain sen tosiaan pelattavaksi kun vaihdoin digiboksin nettiyhteyden wifiin San-kaapelista. Mutta sekään temppu ei toimi nyt eikä sillä ole teidän mukaan merkitystä . Itse chromecast siellä kuitenkin on kun se näkyy digiboksin asetuksissa ja play kaupassa. Olen sen poistanutkin play kaupan kautta ja ladannut uusiksi. Ei vaikutusta. Onkohan tämä yleinen ominaisuus android-boksissa vai vain minulla? Joskus tuli olo että onko kunnolla viallinen boksi kun jumitteli mutta luettuani täällä muidenkin jumeista en ajatellut enää että on sen pahemmin viallinen kuin muilla. Paitsi tuo chromecastin puuttuminen 

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +14

Moi.

Bandsteering off asentoon auttoi niin irrallisten chromecastien kuin sisäkameran asennukseen.

Hienoa kuulla, että nyt ulkoiset chromecastit toimivat ja olet saanut kamerat myös yhdistettyä verkkoon. 

 

Telia tv omaa Chromecastia en siis saa näkyviin mutta nyt menee taas kun on kesämökin chromecast laittaa siihen talveksi. Olen siis käynnistänyt android boxin uudestaan boksin astuksista seki resetoinut aikoinaan kunnolla tehdasasetuksille. Silloin se tuli näkyviin kunnes taas katosi. Ja kerran sain sen tosiaan pelattavaksi kun vaihdoin digiboksin nettiyhteyden wifiin San-kaapelista. 

Boksilla muuten verkkoyhteys ja muut palvelut toimivat normaalisti chromecast peilausta lukuunottamatta? Löytääkö laitteesi ollenkaan boksin sisäistä chromecastia vai saatko jonkin virheilmoituksen streamausta aloittaessa boksille tai castauksen aloittavalla laitteella? 

Onko boksi nyt yhdistetty samaan(samalla taajuudella toimivaan) Telia X2 -reitittimen Wifi-verkkoon kuin castausta aloittava laite?

 

Käyttäjätaso 1
Kunniamerkki +5

Moi

 

"Löytääkö laitteesi ollenkaan boksin sisäistä chromecast?"

VS. Ei löydä. Ei näy lainkaan. 

 

"Onko boksi nyt yhdistetty samaan(samalla taajuudella toimivaan) Telia X2 -reitittimen Wifi-verkkoon kuin castausta aloittava laite?"

Vs: en ymmärrä kysymystä. Siis telia tv digiboksiko telia X2 reitittimeen wifillä? Ei,kuten sanoin telia tv digiboksi on ollut kiinni koko ajan wan kaapelilla kiinni ei edes reitittimessä vaan kuidun boksilla wan kaapelilla . Näin tuo telia tv Chrome toimi alkuun. Eihän se voi alkua toimia ollenkaan jos joku olisi väärin?

En nyt osaa löytää aikaisempia vastauksia,mutta muistikuvani on vahva että sanoitte,ettei sisäisen chromecastin kannalta ole väliä onko telia tv digiboksi kiinni verkossa wan kaapelin kiinteällä yhteydellä tai wifillä?  Mut nyt sain sen toimimaan kun vaihdoin kaapelin digiboksilta kuidun laatikosta langattoman reitittimeen....Ja nyt alkoi toimia chromecast. Ehkä olisi pitäny hoksata itsekin kokeilla noin. Mielikuva on kuitenki vahva että kaapelit olisi ollut noin koko ajan ihan laitteiden sijaintien takia. 

Kiitoksia avusta❤️

 

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +14

Moi

 

"Löytääkö laitteesi ollenkaan boksin sisäistä chromecast?"

VS. Ei löydä. Ei näy lainkaan. 

 

"Onko boksi nyt yhdistetty samaan(samalla taajuudella toimivaan) Telia X2 -reitittimen Wifi-verkkoon kuin castausta aloittava laite?"

Vs: en ymmärrä kysymystä. Siis telia tv digiboksiko telia X2 reitittimeen wifillä? Ei,kuten sanoin telia tv digiboksi on ollut kiinni koko ajan wan kaapelilla kiinni ei edes reitittimessä vaan kuidun boksilla wan kaapelilla . Näin tuo telia tv Chrome toimi alkuun. Eihän se voi alkua toimia ollenkaan jos joku olisi väärin?

En nyt osaa löytää aikaisempia vastauksia,mutta muistikuvani on vahva että sanoitte,ettei sisäisen chromecastin kannalta ole väliä onko telia tv digiboksi kiinni verkossa wan kaapelin kiinteällä yhteydellä tai wifillä?  Mut nyt sain sen toimimaan kun vaihdoin kaapelin digiboksilta kuidun laatikosta langattoman reitittimeen....Ja nyt alkoi toimia chromecast. Ehkä olisi pitäny hoksata itsekin kokeilla noin. Mielikuva on kuitenki vahva että kaapelit olisi ollut noin koko ajan ihan laitteiden sijaintien takia. 

Kiitoksia avusta❤️

 

On suositeltua, että chromecast ja castauksen aloittava laite ovat molemmat "samassa” verkossa. Hyvä kuulla, että boksin kytkeminen Telia X2 -reitittimeen ratkaisi ongelman. 

Kunniamerkki
HeiTelia X2 reititin ei automaattisesti päivity, boottasin eilen illalla.“Minun Telian” chatin asiakaspalvelija ei osannut neuvoa.Nykyinen versio on:18.3.0710-2981011-20211217122955Hardware VersionVBNT-7Serial NumberCP2009RA75F
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +14
HeiTelia X2 reititin ei automaattisesti päivity, boottasin eilen illalla.“Minun Telian” chatin asiakaspalvelija ei osannut neuvoa.Nykyinen versio on:18.3.0710-2981011-20211217122955Hardware VersionVBNT-7Serial NumberCP2009RA75F

Hei @Pekka_R laitevastaavat varmistavat piakkoin, että laitteellasi on uusin ohjelmistoversio. 

Kunniamerkki

Nyt on päivittynyt. Paljon kiitoksia.

Tuleeko Nokian 5G-ulkoyksikköön päivityksiä?

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +14

Nyt on päivittynyt. Paljon kiitoksia.

Tuleeko Nokian 5G-ulkoyksikköön päivityksiä?

Mukava kuulla, että nyt löytyy päivitetty ohjelmisto. Nokia Fastmile ulkoyksikkö on edelleen päivitysten piirissä. Viimeksi kun asiasta kyselin joitain viikkoja sitten niin laitevalmistajalla oli edelleen uuden ohjelmistoversion kehitys kesken. 

Kunniamerkki

Hei,

Pistättekö mullekin eteenpäin, että saisin uuden version päivitettyä.

 

Technicolor
Product Name
Telia X2
Software Version
18.3
Firmware Version
18.3.0710-2981011-20211217122955
Hardware Version
VBNT-7
Serial Number
CP2022SAAVP
Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +8

Hei,

Pistättekö mullekin eteenpäin, että saisin uuden version päivitettyä.

 

Technicolor
Product Name
Telia X2
Software Version
18.3
Firmware Version
18.3.0710-2981011-20211217122955
Hardware Version
VBNT-7
Serial Number
CP2022SAAVP

 

Moi @Ramehaka2 ! Laitoin tästä sanaa laitevastaaville, he varmistavat päivityksen jahka arki taas koittaa!

Kunniamerkki

Hei.

 

Päivitystähän se kaipais tämäkin 

Product Name

Telia X2

Software Version

18.3

Firmware Version

18.3.0710-2981011-20211217122955

Hardware Version

VBNT-7

Serial Number

CP2016RA2K5

 

Eniten harmittaa että palomuuria ei löydy laitteesta, ei ole koskaan löytynyt eikä bootit tai toiset selaimet sitä senne ole tuonut.

 

Miten ZTE MC7010, laite ollut nyt reilun vuoden kuten tämäkin eikä siihenkään ole tullut vielä yhtään päivitystä.

 

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +13

Hei.

 

Päivitystähän se kaipais tämäkin 

Product Name

Telia X2

Software Version

18.3

Firmware Version

18.3.0710-2981011-20211217122955

Hardware Version

VBNT-7

Serial Number

CP2016RA2K5
 

Eniten harmittaa että palomuuria ei löydy laitteesta, ei ole koskaan löytynyt eikä bootit tai toiset selaimet sitä senne ole tuonut.

 

Miten ZTE MC7010, laite ollut nyt reilun vuoden kuten tämäkin eikä siihenkään ole tullut vielä yhtään päivitystä.

Moikka @Massiju ja tervetuloa Telia Yhteisöön! Mukavaa kun päätit kirjoittaa tänne. Yhteisöstä löydät varmasti mielenkiintoista luettavaa ja keskusteluja, joihin osallistua!

Sinun X2 -reititin on nyt saamassa päivityksen. Laitteesi yhteysmäärityksissä oli ollut virhe, joka on nyt korjattu ja uusin päivitys on laitteelle ajettu. Viimeistään laitteen uudelleenkäynnistyksen yhteydessä päivittyy.

Palomuurin asetuksia voi muokata uusimmalla versiolla. Aiemmalla versiolla palomuurin asetuksien näkymä oli virheellisesti pois käytöstä.

ZTE MC7010 -laitteelle ei ole ainakaan tämän vuoden puolella tiedossa ohjelmistopäivitystä. Onko sinulla sen käytössä ilmennyt jotain ongelmia, mihin odotat korjausta ohjelmistopäivityksestä?

Kunniamerkki

Hei.

 

Päivitystähän se kaipais tämäkin 

Product Name

Telia X2

Software Version

18.3

Firmware Version

18.3.0710-2981011-20211217122955

Hardware Version

VBNT-7

Serial Number

CP2016RA2K5
 

Eniten harmittaa että palomuuria ei löydy laitteesta, ei ole koskaan löytynyt eikä bootit tai toiset selaimet sitä senne ole tuonut.

 

Miten ZTE MC7010, laite ollut nyt reilun vuoden kuten tämäkin eikä siihenkään ole tullut vielä yhtään päivitystä.

Moikka @Massiju ja tervetuloa Telia Yhteisöön! Mukavaa kun päätit kirjoittaa tänne. Yhteisöstä löydät varmasti mielenkiintoista luettavaa ja keskusteluja, joihin osallistua!

Sinun X2 -reititin on nyt saamassa päivityksen. Laitteesi yhteysmäärityksissä oli ollut virhe, joka on nyt korjattu ja uusin päivitys on laitteelle ajettu. Viimeistään laitteen uudelleenkäynnistyksen yhteydessä päivittyy.

Palomuurin asetuksia voi muokata uusimmalla versiolla. Aiemmalla versiolla palomuurin asetuksien näkymä oli virheellisesti pois käytöstä.

ZTE MC7010 -laitteelle ei ole ainakaan tämän vuoden puolella tiedossa ohjelmistopäivitystä. Onko sinulla sen käytössä ilmennyt jotain ongelmia, mihin odotat korjausta ohjelmistopäivityksestä?

No niin sieltähän se päivitys tulikin, ja nyt löytyi edgellä se palomuuri asetuskin.

MC7010 toimii kyllä hyvin että ei ole sinällään mitään tarvetta päivittääkkään.

Kiitos näistä.

 

 

Vastaa