Skip to main content

 

Irtisanoin Elisan liittymän tuossa vuoden vaihteen jälkeen ja nyt tilasin Telian Yhteys kotiin L 70-100 Mbit/s -liittymän. Ilmiselvästi teen jotain väärin kun netti ei toimi ihan niin kuin pitäisi… Käytännössä johtoihin ja kytkentöihin en ole Elisan liittymän irtisanomisen jälkeen koskenut.

 

Reitittimenä toimii siis Huawei Home Gateway HG635 joka tukee WAN -jakoa. Aina kun yhdistän wifi -verkkoon tai kun käynnistän reitittimen uusiksi (resetoinut sen monet kerrat) Windows 11 pyytää “lisätoimia” jolloin saan tämän ikkunan selaimen ruudulle:

 

Reititin on kytketty N (Nousu) -pistokkeesta reitittimen WAN:iin. Boxi löytyy eteisen sähkökaapista. Reitittimen Internet -valo palaa ja laitteet muutoinkin yhdistyy nettiin. En ole jakanut (RJ45) yhteyttä muihin huoneistoihin :

 

Ethernet -pistokkeeseen (LAN4) olen liittänyt Philips Hue Bridgen suoraan ja muut laitteet (läppäri ja puhelin) yhdistyvät WiFi:n välityksellä:

 

Hämmentävintä tilanteessa on se että kun testaan Telian tilauksen hallinnassa yhteyttä, se ilmoittaa ettei Telia Broadmand Fibre -yhteys toimi normaalisti.

 

Reititin puolestaan sanoo että kaiken pitäisi olla kunnossa, tosin siinä näkyy Elisan IP:t

 

Mitä tein Telian nopeustestejä niin  palveluntarjoajaksi testi ilmoittaa että “Elisa” ja nopeus on muutoinkin hyvin alhainen.

 

 

Kummitteleeko Elisan liittymä nyt jostain syystä taustalla? Olenko kytkenyt reitittimen jotenkin väärin ja miten voin korjata tilanteen? Jos teen tästä vikailmoituksen niin kuinka iso lasku tulee maksettavakseni?

Hei @nukkesoturi ja tervetuloa Yhteisöön!

Jakamosta ottamassasi kuvassa näkyy olevan vain yksi nousurasia (N) ja sen lisäksi numeroidut sisäverkon rasiat. Varmistan kuitenkin vielä, että löytyykö sähkökaapin jakamosta myös toinen nousurasia, joka ei vain näy kuvassa? Jos löytyy, vaihda kytkentä siihen ja testaa nouseeko Telian liittymä linjoille. Kytkennät ovat sinulla muuten täysin oikein!

Jos kuitenkin on vain tuo yksi nousu, vaikuttaa tilanne siltä, että asuntoasi ei ole kytketty oikein meidän laitepaikkaamme taloyhtiön teletilassa ja se on edelleen kiinni Elisan laitepaikassa.

Voimme varmistaa tämän liittymäkohtaisella analyysilla. Voitko olla yhteydessä asiakaspalveluumme laitteidesi ääreltä testien suorittamista varten? Sen kautta saamme tehtyä vikailmoituksen kiinteän verkon viankorjaajillemme ja asentajan korjaamaan kytkennät teletilasta. Tässä tapauksessa kyseessä on Telian toimitusvirhe ja korjausvastuu on myös meillä, joten sinulle ei muodostu vikailmoituksesta kustannuksia.


Hei @nukkesoturi ja tervetuloa Yhteisöön!

Jakamosta ottamassasi kuvassa näkyy olevan vain yksi nousurasia (N) ja sen lisäksi numeroidut sisäverkon rasiat. Varmistan kuitenkin vielä, että löytyykö sähkökaapin jakamosta myös toinen nousurasia, joka ei vain näy kuvassa? Jos löytyy, vaihda kytkentä siihen ja testaa nouseeko Telian liittymä linjoille. Kytkennät ovat sinulla muuten täysin oikein!

Jos kuitenkin on vain tuo yksi nousu, vaikuttaa tilanne siltä, että asuntoasi ei ole kytketty oikein meidän laitepaikkaamme taloyhtiön teletilassa ja se on edelleen kiinni Elisan laitepaikassa.

Voimme varmistaa tämän liittymäkohtaisella analyysilla. Voitko olla yhteydessä asiakaspalveluumme laitteidesi ääreltä testien suorittamista varten? Sen kautta saamme tehtyä vikailmoituksen kiinteän verkon viankorjaajillemme ja asentajan korjaamaan kytkennät teletilasta. Tässä tapauksessa kyseessä on Telian toimitusvirhe ja korjausvastuu on myös meillä, joten sinulle ei muodostu vikailmoituksesta kustannuksia.

Kiitos pikaisesta vastauksesta!

Mitä kurkistin tuota kaappia, sieltä ei löydy muita kuin yksi N ja huoneistokohtaiset 1 ja 2 rasiat. Kokeilenpa soittaa asiakaspalveluunne jos sieltä tähän saisi ratkaisun 😊

 

 


Asentaja joutuu fyysisesti käymään talojakamossa siirtämässä asunnon Elisan kytkimestä Telian kytkimeen ja soittamaan operaattorille päin, että kytkevät kyseisen operaattorin portin käyttöön.


Asentaja joutuu fyysisesti käymään talojakamossa siirtämässä asunnon Elisan kytkimestä Telian kytkimeen ja soittamaan operaattorille päin, että kytkevät kyseisen operaattorin portin käyttöön.

Soitin eilen Telian asiakaspalveluun ja rajattiin ongelmaa niin että kytkin oman läppärini suoraan (N) nousuun ja läppäri antoi suoraan (reitittimen tapaan) Elisan liittymän tilaussivun. Neuvoi että pitäisi olla yhteyksissä taloyhtiön huoltoon jotta kävisivät talojakamossa. Eli katsotaan saanko purettua tämän maanantaina 😁


Soitin eilen Telian asiakaspalveluun ja rajattiin ongelmaa niin että kytkin oman läppärini suoraan (N) nousuun ja läppäri antoi taas Elisan liittymän tilaussivun. Neuvoi että pitäisi olla yhteyksissä taloyhtiön huoltoon jotta kävisivät talojakamossa. Eli katsotaan saanko purettua tämän maanantaina 😁

Tämä kuulostaa nyt siltä, että kanssasi keskustellut asiakaspalvelija ei välttämättä ole täysin ymmärtänyt tilannetta. Pahoitteluni tästä! Taloyhtiön huolto ei voi koskea operaattoreiden laitepaikkoihin.

Tilanteessa vikaa rajatessa asiakaspalvelijan tulisi tosiaan tehdä linjatesti, kun laitteesi on kytkettynä nousurasiaan ja tämän jälkeen suorittaa toinen linjatesti, kun laitteesi on irroitettuna noususta. Tämän avulla saadaan tieto muuttuuko näissä linjatesteissä mikään (linjapituus ja verkkoyhteyden tila), kuten normaalisti toimiessaan kuuluisi tapahtua.

Jos pystyt vielä kerran olemaan yhteydessä asiakaspalveluumme asiasta niin saataisiin vikailmoitus tuosta eteenpäin ja meidän asentajalle korjaukseen! Tästä kun en harmiksi asiakas- ja liittymätietoihin pääse käsiksi. 😐

Voit myös tarvittaessa viitata tämän viestin sisältöön, jos koet siitä olevan apua yhteydenoton aikana. 


Tämä kuulostaa nyt siltä, että kanssasi keskustellut asiakaspalvelija ei välttämättä ole täysin ymmärtänyt tilannetta. Pahoitteluni tästä! Taloyhtiön huolto ei voi koskea operaattoreiden laitepaikkoihin.

Tilanteessa vikaa rajatessa asiakaspalvelijan tulisi tosiaan tehdä linjatesti, kun laitteesi on kytkettynä nousurasiaan ja tämän jälkeen suorittaa toinen linjatesti, kun laitteesi on irroitettuna noususta. Tämän avulla saadaan tieto muuttuuko näissä linjatesteissä mikään (linjapituus ja verkkoyhteyden tila), kuten normaalisti toimiessaan kuuluisi tapahtua.

Jos pystyt vielä kerran olemaan yhteydessä asiakaspalveluumme asiasta niin saataisiin vikailmoitus tuosta eteenpäin ja meidän asentajalle korjaukseen! Tästä kun en harmiksi asiakas- ja liittymätietoihin pääse käsiksi. 😐

Voit myös tarvittaessa viitata tämän viestin sisältöön, jos koet siitä olevan apua yhteydenoton aikana. 

Noniin, otin yhteyttä Telian asiakaspalveluun ja viittasin tähän keskusteluun 😁 Teki vikailmoituksen ja asentajakin ehti teiltä käydä piipahtamassa tuossa 30 min sitten ja kävi vielä varmistamassa että kaikki on kunnossa - iso kiitos hänelle! 

Nyt netti on siis ylhäällä ja toimii täysin ongelmitta 👍🏻

 

@mickem kiitos myös sinulle avusta ja kärsivällisyydestäsi!


Noniin, otin yhteyttä Telian asiakaspalveluun ja viittasin tähän keskusteluun 😁 Teki vikailmoituksen ja asentajakin ehti teiltä käydä piipahtamassa tuossa 30 min sitten ja kävi vielä varmistamassa että kaikki on kunnossa - iso kiitos hänelle! 

Nyt netti on siis ylhäällä ja toimii täysin ongelmitta 👍🏻

 

@mickem kiitos myös sinulle avusta ja kärsivällisyydestäsi!

 

Mahtavaa kuulla, että asia saatiin nyt eteenpäin ja korjatuksi! Kiitokset myös sinulle kärsivällisyydestä ja erittäin hyvistä lähtötiedoista. 👍


Vastaa