Irtisanoin Elisan liittymän tuossa vuoden vaihteen jälkeen ja nyt tilasin Telian Yhteys kotiin L 70-100 Mbit/s -liittymän. Ilmiselvästi teen jotain väärin kun netti ei toimi ihan niin kuin pitäisi… Käytännössä johtoihin ja kytkentöihin en ole Elisan liittymän irtisanomisen jälkeen koskenut.
Reitittimenä toimii siis Huawei Home Gateway HG635 joka tukee WAN -jakoa. Aina kun yhdistän wifi -verkkoon tai kun käynnistän reitittimen uusiksi (resetoinut sen monet kerrat) Windows 11 pyytää “lisätoimia” jolloin saan tämän ikkunan selaimen ruudulle:
Reititin on kytketty N (Nousu) -pistokkeesta reitittimen WAN:iin. Boxi löytyy eteisen sähkökaapista. Reitittimen Internet -valo palaa ja laitteet muutoinkin yhdistyy nettiin. En ole jakanut (RJ45) yhteyttä muihin huoneistoihin :
Ethernet -pistokkeeseen (LAN4) olen liittänyt Philips Hue Bridgen suoraan ja muut laitteet (läppäri ja puhelin) yhdistyvät WiFi:n välityksellä:
Hämmentävintä tilanteessa on se että kun testaan Telian tilauksen hallinnassa yhteyttä, se ilmoittaa ettei Telia Broadmand Fibre -yhteys toimi normaalisti.
Reititin puolestaan sanoo että kaiken pitäisi olla kunnossa, tosin siinä näkyy Elisan IP:t
Mitä tein Telian nopeustestejä niin palveluntarjoajaksi testi ilmoittaa että “Elisa” ja nopeus on muutoinkin hyvin alhainen.
Kummitteleeko Elisan liittymä nyt jostain syystä taustalla? Olenko kytkenyt reitittimen jotenkin väärin ja miten voin korjata tilanteen? Jos teen tästä vikailmoituksen niin kuinka iso lasku tulee maksettavakseni?