Telia yhteys kotiin Valokuitu ja modeemit

  • 3 June 2022
  • 9 kommenttia
  • 1891 katselukertaa

  • Anonymous
  • 0 kommenttia

Taloyhtiöömme on ilmeisesti tulossa valokuituyhteys, jota asennettiin sähköremontin yhteydessä. Jotain on käsittääkseni asennettu seinään ja sähkökeskukseen, mutta mitään selviä tietoja en ole tästä vielä saanut. Telia yhteys kotiin Valokuitua myivät. Mitenkähän nyt on, jos vaihtaisi tällaiseen liittymään, millaisen reitittimen sen käyttämiseen käytännössä tarvitsee? (Jotta voi siis olla langaton yhteys). Minulla on nykyisen Elisan liittymäni modeemi vain olemassa.

 

Puhuin aiemmin Telian myyjän kanssa puhelimessa, mutta en tullut ajatelleeksi koko reititinasiaa kun kesken kiireisen työpäivän soittelivat. Kiva olisi, jos tästä tarjottaisiin enemmän tietoa, myyjä ei siitä mitään maininnut.  Nettisivuillakaan tästä ei ole oikein selviä ohjeita mielestäni, tai en ainakaan toistaiseksi ole löytänyt. Niin se kuitenkin menee, että jos säästänkin vähän vaihtamalla taloyhtiöliittymään, säästö katoaa kyllä kuin tuhka tuuleen jos joudun ostamaan jonkun kalliin reitittimen (tai säästöä tulisi sitten ehkä parin vuoden päästä käytännössä).


9 kommenttia

Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki +7

Voit ostaa ihan sellaisen WiFi-reitittimen kuin haluat, ihan mistä kaupasta tahansa. Jos vanha modeemisi ei ole Elisan omaisuutta, vaan omasi, voit myös jatkaa sen käyttämistä pelkkänä reitittimenä. Mitään erityisiä vaatimuksia reitittimelle ei ole, muuta kuin että on langattoman verkon reititin. Modeemia et enää tarvitse, siis periaatteessa. Telia saattaa yrittää myydä sinulle modeemia, älä mene siihen halpaan. Kun pelkkä reititin riittää, ei kannata hankkia modeemia reitittimeksi.

Kiitos, hyvä tietää tuo että mikä vaan langattoman verkon reititin käy. Tosiaan tämä jäi nyt itselleni vähän epäselväksi, kun en ole erilaisten yhteyksien ominaisuuksiin perehtynyt, ja joihinkin on kaikkea kallista olemassa (ainakin 5G:hen ilmeisesti). Onneksi eivät yrittäneet mitään laitteita myydä, ja siinä kohtaa olisin kyllä kieltäytynytkin (samoin kuin kieltäydyin taas vaihtamasta puhelinliittymää). Vähän muutenkin jäi ärsyyntynyt olo ko. myyntipuhelusta, ainahan nämä ovat vähän tyrkyttämistä. Yritän aina sanoa, että perehtyisin mieluusti itse ensin asiaan ennen kuin tilaan mitään.

Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki +7

Niin, siis 5G-verkossa tarvitset 5G-modeemin ja muissa verkoissa tarvitset juuri sen verkkoteknologian modeemin. Useimmiten modeemissa on mukana myös langaton reititin. Mutta valokaapeli eroaa muista verkoista siinä, että valokuitumodeemi on huoneistojakamossa, eikä kotiin  tarvitse erikseen ostaa modeemia, vaan riittää kun hankkii langattoman reitittimen, joka ei ole minkään verkon modeemi. Voi myös käyttää myös vanhaa modeemia reitittimenä, jos ei halua ostaa uutta laitetta, eikä silloin ole väliä minkä verkon modeemi se on, kun sitä ei modeemina käytä.

(Valokuituasunnossa myöskin lankapuhelin kytketään datapistorasiaan, jolloin puhelimen ja pistorasian väliin tarvitaan muunnin.)

Aivan, tästä että valokuituun ei tarvita erillistä modeemia luin tosiaan vasta eilen jo sen myyntipuhelun kuunneltuani, ja se että reititin käy mikä vaan selvisi täältä.

 

Nämä ovat hankalia, kun pitäisi osata kysyä oikeat kysymykset, että saisi tarvitsemaansa tietoa. 😁> Myyjät eivät myöskään ole näissä aina kovin tarkkoja, ei hän tainnut puhua juurikaan edes tästä valokuidusta siinä puhelun aikana. Sen sijaan hän väitti kyllä että taloyhtiönetti olisi nyt siirtymässä Telialle jostain muualta, vaikka itse asiassa se netti oli kyllä ollut Telialla jo aiemminkin, nyt tuli vain tämä tekniikan muutos. Itse en ollut aiemmin käyttänyt taloyhtiönettiä, kun siinä ei ollut tarjolla edes mitään kovin hyviä nopeuksia ja/tai en ollut jaksanut perehtyä asiaan, kun yhteys oli ollut pitkään muualta ja siihen liittyy kaikkea mikä kannusti olemaan vaihtamatta.

Kunniamerkki +4

Kumpi pistoke käytetään kun taloyhtiössä valokuitu kytkettynä eikä tiedä miten on huoneistoihin kytketty. TV-antennipistoke vai vanha puhelinpistoke ?? Talo on vanha missä edelleen vanhat puhelinpistokkeet seinässä.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +16

Mikäli liittymäsopimuksessasi ei lue suoraan VDSL2 (puhelinpistorasiasta) tai kaapelimodeemi (antennipistorasiasta), niin tuota on aivan mahdoton tietää.

Yhteyden jäljille voi päästä suurimman tarjottavan liittymänopeuden perusteella.

Jos se on 100/10 Mbit/s, niin kyseessä on todennäköisesti Telian VDSL2. Eli yhteys tulee puhelinpistokkeesta.

Jos se on 200/100 Mbit/s tai 1000/100 Mbit/s, niin yhteys tulee antennipistorasiasta.

Jos se on 1000/500 Mbit/s, niin kyse ei ole kummastakaan, vaan Ethernet tai valokuidulla toteutettu valokuitu.

Huomioi, että Telia käyttää termiä ”valokuitu” huolimattomasti myös yhteyksistä, jotka eivät ole valokuituyhteyksiä.

Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +16

Kumpi pistoke käytetään kun taloyhtiössä valokuitu kytkettynä eikä tiedä miten on huoneistoihin kytketty. TV-antennipistoke vai vanha puhelinpistoke ?? Talo on vanha missä edelleen vanhat puhelinpistokkeet seinässä.

Meillä ei ole tiedossa miten asuntojen sisäverkko on toteutettu, joten ohjaisin sinut varmistamaan tämän taloyhtiöltä. Isännöitsijä, tai taloyhtiön hallitus osaisi varmasti sinua auttaa.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +16

Meillä ei ole tiedossa miten asuntojen sisäverkko on toteutettu

Telia myy liittymät taloyhtiöille avaimet käteen -periaatteella. Asukas ei tilaa liittymää taloyhtiöltä, vaan Telialta. Liittymät kytketään Telian, ei taloyhtiön laitteisiin. Joten kyllä tämä tieto Telialla on!

Jotkut muut yhtiöt myyvät yhteyksiä niin, että operaattori toimittaa liittymän taloyhtiölle ja taloyhtiö jatkaa siitä eteenpäin omilla laitteillaan. Tässä toimintamallissa on ymmärrettävää, ettei operaattori tiedä taloyhtiön sisäisiä järjestelyitä. Toisaalta näissä taloyhtiöissä asukkaan ei edes tarvitse olla yhteydessä operaattoriin, koska taloyhtiö hoitaa asiat.

Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +16

 

 

Telia myy liittymät taloyhtiöille avaimet käteen -periaatteella. Asukas ei tilaa liittymää taloyhtiöltä, vaan Telialta. Liittymät kytketään Telian, ei taloyhtiön laitteisiin. Joten kyllä tämä tieto Telialla on!

Jotkut muut yhtiöt myyvät yhteyksiä niin, että operaattori toimittaa liittymän taloyhtiölle ja taloyhtiö jatkaa siitä eteenpäin omilla laitteillaan. Tässä toimintamallissa on ymmärrettävää, ettei operaattori tiedä taloyhtiön sisäisiä järjestelyitä. Toisaalta näissä taloyhtiöissä asukkaan ei edes tarvitse olla yhteydessä operaattoriin, koska taloyhtiö hoitaa asiat.

 

Täydennyksenä vielä aiempaan ettei aiheuta hämäännystä, että ilman tunnistautumattoman asiakkaan asiakastietoja meidän on vaikea sanoa, että mikä sisätekniikka on käytössä. Jos meiltä jo löytyy asiakkuus, niin Minun Teliasta pystyy kaapelinettiasiakas Yhteys kotiin -liittymän tiedoissa näkemään modeeminsa Mac-osoitteen. Sen sijaan, jos kyseessä on adsl/vdsl/ethernet -sisäverkko, niin sen päättely itse voi olla haastavaa.  Varmuudella tilanne voidaan kyllä tarkistaa meidän asiakaspalvelussa. 

Vastaa