Asuinpitäjäni, ennen kuntaliitoksia n.2500 asukkaan kunnan alueen kaikille kylille on vedetty kaapelikarttojen mukaan vuonna -92 valokuitukaapelit puhelinjakamoihin. Ilmeisesti aikanaan lankapuhelinta/adsl varten, jälkimmäistä ei ikinä toteutettu ja nykyisin kuparitkin on keritty teiden varsilta ja metsistä pois. Puhelinjakokeskukset, kuitujen päätepisteet on myös myyty yksityisille ajat sitten. Muutamalla kylällä on hankala tilanne mobiilinetin toimivuudessa johtuen pitkästä matkasta tukiasemaan. Muutaman "kyläaktiivin" ja yhden tietoliikenneammattilaisen kanssa kiinnostuimme tarkemmin näistä kuiduista. Saimme kaapeliselvityksen kautta oven avauksen kylän keskustassa sijaitsevaan jakamoon, mistä arvelimme näiden kuitujen lähtevän. Siellähän ne käyttämättömät kuidut nätisti räkkirimalla päätettynä olivat ja oikein kylien nimillä merkattuina. Testasimme kuitututkalla ja testilaserilla muutaman kuidun eri pisteisiin. Alkupäästä loppupään siis todennettuja vuosia käyttämättä olleita, hamaan tappiin tulevaisuudessa käyttämättä olevia kuituja???? Tätä asiaa kyselin ja soittelin Telian aspaan ja vastaus oli että ei ole kuituja ?. Selvitin hieman enemmän tietojani niin rupesihan siellä jotain enemmän näkymään kartalla. Mutta vastaus edelleen että jos on kuituja niin niitä ei ainakaan saa käyttöön mitenkään. Seuraavaksi tarjottiin avointa kuitua ja käytiinhän siitä palaveria, liittyjiäkin olisi mahdollisesti tarvittava määrä, mutta ei yhdeltä kylältä. Minimi vaatimus avoimessa on että saa yhden kytkimen täyteen yhdessä liittymispisteessä. Avoin kuitu ei täällä tällä hetkellä siis onnistu. Pienten kyläyhteisöjen hanke olisi mahdollinen kohtuu kuluilla toteuttaa, mikäli kylälle saisi siirtoyhteyden käyttöön jo olemassa olevan kuidun. Nettikapasiteetin/liittymän saaminen osuuskunnalle ei ole tässä ongelma kun tarjokkaitakin on useampi. Tämä Telian vanhojen kuitujen käyttäminen/vuokraaminen/ostaminen TAI sitä kysyttäessä minkäänlaiseen vastauksen saaminen tuntuu olevan täysin ylitsepääsemätöntä Telian aspalle. Ja tunnetusti tuon kokoisessa organisaatiossa asiakas ei ihan helposti pääse jutulle asioista oikeasti tietävän henkilön kanssa. Joten yritän tämän kirjoituksen kautta julki asioita tuomalla vielä kerran saada tälle asialle pisteen. Kiitos ja anteeksi.
Oliko siellä jakamossa mitään aktiivisia laitteita vai pelkästään tyhjät räkit räkkirimoineen? Jos jakopisteet on jaettu yksityisille niin onkohan ne kuidut sitten siirtyneet siinä kaupassa myös? Eli jos Telia ei tosiaan omistakaan niitä enää? Voihan se olla että ne on jotain "hylättyä", vanhaa keskusten välistä alueverkkoa joka on poistettu "kirjanpidosta".
Sinänsä jos ne on kunnossa eikä Teliaa kiinnosta, niin eikös siinä olisi hyvä pohja lähteä rakentamaan kokonaan omaa kyläverkkoa? Ainakin selvittäisin asiaa. Sen jälkeen pitäisi vaan selvittää, mistä asti sinne saataisiin esim. avoimen kuidun liityntäpiste Telialle tms. Sekin saattaa löytyä valmiiksi jonkun sieltä lähtevän kuidun takaa.
Ehkä yrityspuolen aspa auttaisi paremmin, etenkin jos olisi joku organisaatio kyselemässä? Oma kokemus on myös se, että taikasanat "ei ole väliä mitä maksaa" pistävät monessa paikkaa asiat rullaamaan, jos muuten pelkästään jumii.
Täältä päin tiedän yhden vanhan yrittätalon, jossa kävin silloin kun se oli tyhjillään. Sielläkin oli tyhjät räkit kuitupäätteineen, kytkimet viety pois. Tänä päivänä ne ovat taas käytössä, siihen tuli joku yritys joka otti homman haltuunsa, hommasi räkkeihin laitteet ja pisti verkon pystyyn.
Yksityisille myydyt puhelinjakamot on tyhjennetty, sähkömittarit poistettu ja kuidut rimalla kytkemättä. Ongelmallinen on keskustassa oleva jakamo, se on lukittu ja jonkinlainen runkoverkon piste. Aktiivilaitteita on. Kuten sanoin, liittymäpiste "kyläverkoille" ei ole ongelma ja se on todella lähellä tuota keskustan jakamoa. Eli jos saisi kylille menevät kuidut jollain opilla käyttöön, helpottaisi se suuren joukon elämää tai Telialta edes jonkinlaisen älyllisen vastauksen perusteltuna.
Asiaa on tietysti hankala suoraan kommentoida ilman tarkempia tietoja sijainnista. Ympäri maata menee paljonkin kaapelia mutta toimiakseen laajakaista, tai valokuituyhteys tarvitsee paljon muutakin kuin pelkän kuidun. Toimintaan tarvitaan verkkolaitteita, sekä tietenkin yhteys jota pitkin yhteydet tulisivat näihin laitteisiin myös meidän verkkomme suunnasta.
Asiakaspalvelussamme pystytään tiedoillasi tekemään rakennusmaksukysely, josta selviää tarkemmin onko alueellesi saatavilla kuitua ja mihin hintaan. Osaatko sanoa onko tällainen jo siellä tehty, kun kerroit että asiaa ruvettiin selvittämään, ja jotakin löytyi mutta käyttöön niitä ei saisi?
Rakennussaatavuuskysely on tehty ja tulos ei siitä muuttunut. En tässä kysele mitään liittymää/verkkolaitteita enkä myöskään tarvitse välttämättä yhteyttä Telian puolelta mihinkään laitteisiin kun tuntuu jo lähtökohtaisesti älyttömän vaikealta asioida. Tuleva yhteys on hoidossa, verkkolaitteet ym. tarvittava infra löytyy tarvittaessa omasta takaa. Olen tässä kysymässä/selvittämässä ainoastaan ja vain kuidun käyttöönottoa/mahdollisuuksia pisteestä A pisteeseen B ilman verkkolaitteita. Pelkkä yksi kuitu riittäisi ei edes koko kaapeli. Kaapelit on 4 tai 6 kuituisia että niistä riittäisi tulevaisuudessa oikealla tekniikalla muuhunkin käyttöön.
Jos kerran tiedät paikat, niin viet sinne omat vehkeet etkä kysele enempää :smileylol:
Eihän niitä kaappeja kukaan kuitenkaan koskaan tule enää tarkastelemaan, mutta jos niihin ei tule edes sähköjä niin se voi olla isompi ongelma.
Kyllä luvatta toimimisessa takuulla syyllistyy johonkin... Mutta koppien nykyiset omistajat on täysillä mukana hankkeessa. Yhteen on avattu uusi sähköliittymä muuta käyttöä varten mutta se olisi käytettävissä. Lähtöpää on edelleen se ongelma kun se on lukossa ja siellä ei ole kuiduissa mitään kiinni.
Varmaan tämä olisi eniten oikea paikka jättää yhteydenottopyyntö: https://www.telia.fi/operaattoreille/tuotteet-ja-palvelut/laitetilat/teletilat
Mutta en tiedä miten siellä kiinnostusta riittää vastata. Mutta älä luovuta, kyllä asioilla on tapana järjestyä. Aikaa se vaan vaatii, itse hieman vastaavassa tilanteessa olin ja nyt on muutamalla firmalla kuituyhteys tällä kylällä. Itse yritysasiakkaana hoidin asiat luonnollisesti yritysasiakaspalvelun kautta sähköpostitse, mutta aikajana taitaa venyä useamman vuoden ajalle. Tosin sinun keississä voi olla jopa vähemmän kysymysmerkkejä mitä itsellä, kun piti selvittää kuka rakentaa viimeiset metrit ja millä rahalla.
Täytyypä laittaa postia tuonnekkin laitetilojen hallintaan. Hyödynnettiinkö
Mutta haluaako @SannaMKoo selvittää tilannetta, voin yksityisviestillä llaittaa tarkempia tietoja?
@Raccoondog: Kannattaa tosiaan laittaa viestiä myös tuonne laitetilojen hallintaan, kuten
Vastaa
Rekisteröidy
Onko sinulla jo tili? Kirjaudu sisään
Enter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.