Skip to main content

Moro,

 

toimiiko muilla Telian laajakaistan proxy 'proxy.dial.inet.fi:800'?

Itellä ei ole toiminut enää viikolta 823 alkaen.

Yhteys kyllä löytää palvelimen, mutta jää odottamaan

vastausta, kunnes lopettaa aikakatkasuun.

Koneella toimii kyllä monet ilmaiset ulkoiset proxyt,

mutta niiläkin on ongelmansa.

Ovat roskapostin lähteitä ja monet sivut bannaavat ne.

On parempi luopua nykyaikana webproxyistä ja käyttää yhteyksiä suoraan. Ennen niitä käytettiin tosiaan välimuisteina mutta esimerkiksi salatut HTTPS-yhteydet eivät toimi webproxyn läpi.


Täsmennän vielä kysymystä.

Siis pyydän ilmoittautumaan jos jollain Telian proxy vielä toimii.

Ite käytän joissain asioissa proxya ja toisissa en.


ping proxy.dial.inet.fi
PING cache.dial.inet.fi (192.168.252.49) 56(84) bytes of data.

 

Eli 192.168.252.49... joka sijaitsee lähiverkoille varatussa, yksityiskäyttöön varatussa IP-avaruudessa. Ei sen kuulukaan toimia noin!

 

Jos se on joskus toiminut tuolla kyseisellä IP:llä, niin koko liittymä on silloin toiminut väärin. Itse asiassa bongasin kyllä juuri tähän liittyvän tietoturvariskin muutama viikko sitten ja raportoin siitä, jonka jälkeen reititysvika korjattiin. Voikohan olla että se sattui juuri tuolle viikolle ja toi proxy meni sitten siinä sivussa? Mitä ajankohtaa tuo "viikko 823" nyt tarkalleen tarkoittaa?

 

Mutta joka tapauksessa ei se saisi olla noin conffattu, lähiverkkojen yksityistä IP-alueita ei tulisi reitittää operaattoreiden verkossa lainkaan. Proxyn osoite pitäisi vaihtaa jonnekin julkiseen IP-avaruuteen ja rajata pääsy ainoastaan Telian asiakkaille muilla keinoin.


Minullakin tämä proxy lakkasi toimimasta hiljattain ja tosiaan näyttää nyt osoittavan lähiverkon IP-osoitteeseen, mikä kuulostaa epäilyttävältä. Onkohan Telian päässä sössitty joku nimipalvelimen muutos?

 

Olisi kiva kuulla Telian puolelta kommenttia, että onko tämä joku virhe vai ollaanko proxyä ajamassa alas kokonaan? Monilla varmaan kuitenkin vielä käytössä ja ainakin tuolla se on vielä listattu käytettävissä olevaksi: https://www.telia.fi/asiakastuki/nettiyhteydet/yleista-laajakaistayhteyksista/laajakaistatekniikka

 



@SINAD@  kirjoitti:

ping proxy.dial.inet.fi
PING cache.dial.inet.fi (192.168.252.49) 56(84) bytes of data.

 

Eli 192.168.252.49... joka sijaitsee lähiverkoille varatussa, yksityiskäyttöön varatussa IP-avaruudessa. Ei sen kuulukaan toimia noin!

 

Jos se on joskus toiminut tuolla kyseisellä IP:llä, niin koko liittymä on silloin toiminut väärin. Itse asiassa bongasin kyllä juuri tähän liittyvän tietoturvariskin muutama viikko sitten ja raportoin siitä, jonka jälkeen reititysvika korjattiin. Voikohan olla että se sattui juuri tuolle viikolle ja toi proxy meni sitten siinä sivussa? Mitä ajankohtaa tuo "viikko 823" nyt tarkalleen tarkoittaa?

 

Mutta joka tapauksessa ei se saisi olla noin conffattu, lähiverkkojen yksityistä IP-alueita ei tulisi reitittää operaattoreiden verkossa lainkaan. Proxyn osoite pitäisi vaihtaa jonnekin julkiseen IP-avaruuteen ja rajata pääsy ainoastaan Telian asiakkaille muilla keinoin.


Viikon 823 alku tarkoittaa päivämäärää 4.6.2018.



Viikon 823 alku tarkoittaa päivämäärää 4.6.2018.


Eipä satu sitten yksiin, siitä on jo enemmän aikaa kun raportoin siitä reititysongelmasta. Itse asiassa se olikin peräti maaliskuuta, kun nyt aloin katsoa mailinvaihtoa aiheesta. Eli proxy on ajettu alas muusta syystä.


Kun haluatte käyttää välityspalvelinta, niin suosittelen käyttämään cache.inet.fi:tä, joka ohjesivuillammekin mainitaan.


Nappasitte historiallisen jäänteen 'dial' pois ketjusta ja alkoi toimimaan. Tulipahan kokeiltua muitakin proxeja vastaisen varalle. Kiitos!

Vastaa