Skip to main content

Sain tänään puhelun minulle ennestään tuntemattomasta numerosta.

“Hei, Olen Julia Telialta. Teidän nettiliittymänne tullaan poistamaan käytöstä ns kuparilinja. Kyseessä hybridilaajakaistanne, jota ei voida jatkossa enää käyttää. Teidän pitää miettiä muita vaihtoehtoja. Voimme tarkastaa tietojanne kun teette vahvan tunnistaumisen ilmoittamalla henkilötunnuksen ja kotiosoitteenne tässä puhelimitse.”    

Jos Telialla ei ole parempaa tapaa ilmoittaa kuukauden kuluttua suljettavasta liittymästä tai antaa asiakkaille ohjeita, kuin tyypillisesti puhelinhuijareiden tapa ottaa yhteyttä puhelimitse ja aiheuttaa kiireen tunne asian hoitamiseksi. Vahva tunnistautuminen mobiililla on Telian oma palvelu, jota hyödyntämällä asiakaspalvelutilanteessapuhelimitse ei muodostuisa epäilyksiä soittajan tarkoitusperistä. 

Itselleni muodostui epäilys soittajan tarkoitusperistä, kun vastaavia puheluita on lähiaikoina tullut pankkien nimissä ja eräiden muiden liikenneturvatuotteiden myyjien toimesta. Kyseiset puhelut ovat osoittautuneet huijausyrityksiksi.

Toivon Telian parantavan tapojaan omien neuvojensa mukaisiksi, 

 

Hei @Jopolla ja kiitos palautteestasi! On kyllä ymmärrettävää, että tällainen tunnistautumistapa voi herättää huolta ja jopa epäilyksiä erityisesti tänä päivänä, kun tietojenkalastelua tapahtuu eri kanavissa, ja niistä paljon varoitellaankin. 

Mitä asiakkaidemme kontaktointiin tulee, niin asiakaspalvelijoillemme on ohjeistettu, että asiakas pitää tunnistaa kaikissa ulospäin soitoissa luotettavasti. 

Toki saattaa tuntua epäilyttävältä, jos asiakkaan pitää heti puhelun alussa kertoa koko nimi, osoite ja henkilötunnus. Ennen tunnistusta ei kuitenkaan voida esim. tehdä muutoksia palveluihin tai keskustella vaikkapa laskutusasioista. 

Toivottavasti epäilykset kuitenkin hälvenivät ja saitte liittymäasiat katsottua kuntoon!


Vastaa