Telian tekninen taso - FRITZ!Box -kaapelimodeemi lakkasi toimimasta Telian kaapelinetissä

  • 29 October 2019
  • 88 kommenttia
  • 1361 katselukertaa

Kertoo kuinka vaikeaa Telialla on kaapelimodeemin asettaminen toimivaksi,


 


https://www.facebook.com/groups/2381313795242104/


 


Edit SannaMKoo: Otsikkoa hieman tarkennettu


88 kommenttia

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +20

@Bresel@  kirjoitti:

Kertoo kuinka vaikeaa Telialla on kaapelimodeemin asettaminen toimivaksi,


 


https://www.facebook.com/groups/2381313795242104/




Ei pääse katsomaan tuota linkkiä, kun ei ole Facebook tunnuksia ;)

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +13

Hei @Bresel 

 

Aluksi pyytäisin avaamaan tilannetta hiukan paremmin tänne yhteisön puolelle, jotta kaikki jäsenet pääsevät lukemaan, kuten @kiisseli67 mainitsi, ettei saa linkki auki.

Itse näin sivun ja ymmärsin, että ongelma on nyt siis FRITZ!Box mallilla 6590, kun ei enään verkonpäivityksen jälkeen ole yhdistänyt verkkoon? Lainalaitteella oli kommenttien mukaan yhdistänyt heti, eli ongelma oli rajattu laitepuolelle ja tätä selvitetään nyt, että mistä ongelma johtuu?

 

Jos sinä et ole vielä tälläistä ilmoitusta tehnyt omasta laitteesta, niin olethan yhteydessä meidän chattiin tai kirjaa vikailmoitus omilta sivuilta liittymän tiedoista.

Heps: Ei ole minun laitteesta kyse vaan tuon Mikon joka vääntää Telian verkossa tuon 6590 laitteen kanssa ja jota ei meinata saada verkkoon tekniikan kädettömyyden takia, eikä ole ensimmäinen kerta FrizBoxin laitteiden kanssa. 

Omani on uusin FrizBox 6591 Elisan verkossa ja asentui heti kun CMac ilmoitettiin ja toimii hienosti.

PS, Olen myöskin Telian asiakas.

Hei Lady: Kannnattaa tehdä FB tunnukset vaikka ei itsestään haluakkaan mitään jakaa, pääseen lukemaan monta mielenkiintoista sivua, ihan asiapitoisiakin.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +20

@Bresel@  kirjoitti:

Hei Lady: Kannnattaa tehdä FB tunnukset vaikka ei itsestään haluakkaan mitään jakaa, pääseen lukemaan monta mielenkiintoista sivua, ihan asiapitoisiakin.




Ehkä kannattaisi laittaa toimiva linkki jakoon, jos haluaa ihmisten lukevan asiasta. Siis ilman pakollista kirjautumista Faceen, eiköhän riitä kun kirjautuu yhteisöön ?

Minulla samankaltainen ongelma.

 

02/2019 hankkimani AVM FritzBox 6490 kaapelimodeemi (FritzBox antaa 5 vuoden takuun ja Verkkokauppa myös 24 kk) lakkasi yht'äkkiä toimimasta 4.11. Telian tekemien kaapeliverkon huoltotöiden / päivitysten yms. jälkeen.

 

Ennen tätä 02 -  4.11.2019 tätä modeemia ei ole tarvinnut buutata kertaakaan ja Telian XXL-liittymä antanut sisään parhaimmillaan 985 Megaa/s. Testasin yhteyttä vanhalla Cisco 3928 (valtuutettiin testausta varten) modeemilla ja se nousi n. minuutin sisällä toimimaan, mutta nopeus vain max 210...

 

FritzBoxin CM on valtuutettu pariinkiin otteseen, mutta ei nyt millään nouse linjoille.

 

Asiasta tehty häiriö/vikailmoituksia ja viimeksi eilen Chatin kautta yritetty, mutta mikä ihme tässä nyt on, ettei asiaa saada kuntoon.

6490 malli lakkasi toimimasta maanantaina Hyvinkäällä reilun puolen vuoden käytön jälkeen, Telian teknisen tuen tietojen mukaan olisi tehty kytkimen vaihdos. Tuki on sitä mieltä että pitäisi vaan hankkia Telialta laite. Vastuu on vahvasti jäämässä loppukäyttäjän selvitettäväksi, itse olen tehnyt tukipyynnön AVM:lle ja heille on lähtenyt modeemista support-tiedosto tutkittavaksi.

 

Eihän tämä nyt ihan näinkään voi mennä?

Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki +10

Telian kaapeliverkko toimii standardin mukaan ja päivitykset on myös tehty standardien mukaisesti.


 


Mitään toimia ei ole tehty mikä estäisi FRITZ!Box-laitteiden toiminnan meidän verkossa. Verkon päivityksen jälkeenkin FRITZ!Box-kaapelimodeemeja löytyy Telian verkosta, myös mainitsemanne malli 6490.


 


Ongelmallisia liittymiä on käyty tutkimassa myös paikan päällä asentajamme toimesta. Kaikissa tapauksissa syyksi on todettu ettei modeemi löydä aloitustaajuutta, jotta se osaisi alkaa liikennöidä. Tähän ongelmaan ei auta edes taajuuden asettaminen käsin. Laite kyllä hakee taajuuksia mutta kun tulee aloitustaajuuden kohdalle niin se hyppää aloitustaajuuden yli tai aloittaa alusta. Kuten mainitsittekin niin samassa liittymässä toinen laite toimii.


 


Muiden valmistajien laitteet toimivat normaalisti eikä ongelma myöskään koske kaikkia FRITZ!Boxeja. Ongelma jää nyt laitteeseen tai sen ohjelmistoon, josta on hyvä olla yhteydessä laitevalmistajaan.


 


 


@AnneAn@  kirjoitti:

 

Mitään toimia ei ole tehty mikä estäisi FRITZ!Box-laitteiden toiminnan meidän verkossa. Verkon päivityksen jälkeenkin kaikkia FRITZ!Box-kaapelimodeemimalleja löytyy Telian verkosta, myös mainitsemanne malli 6490.

Kyllähän tuo minunkin laite oli nätisti verkossa maaliskuusta lähtien. Meinaatko että 05800 alueella, jossa maanantaina tehty verkossa muutoksia, löytyy ko. mallia verkosta?

Hei,

 

Juuri minunkin FritzBox lakkasi toimimasta Hyvinkään alueella tehtyjen päivitysten jälkeen.

 

Mitenhän laitteeni, mikä on toiminut helmikuusta lähtien moitteettomasti lakkaa yht'äkkiä toimimasta Telian verkossa suorittamien päivitysten jälkeen?

 

Ja vastuuko asiasta on minun kun Telian päivitys on sotkeunut ko. modeemin yhteyden?

 

Ei tämä kuulosta kyllä asiakaspalvelulta

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +13

@markus_heikkine  
Kyllä, alueelta löytyy myös muita kyseisen mallin laitteita.

 

@CableMan 
Kyseessä on siis malli, jonka ohjelmisto ei yhdistä stantardien mukaisesti nyt taajuuksiin. Suosittelen olemaan yhteydessä laitevalmistajaan, jotta he tarkistavat ohjelmiston ja jakavat korjaavan päivityksen laitteelle.

 

Kuten aiemmin on mainittu, verkkomme toimii täysin DOCSIS -stantardin mukaisesti.

@HenriLie@  kirjoitti:

@markus_heikkine  
Kyllä, alueelta löytyy myös muita kyseisen mallin laitteita.

Tämä on tietenkin positiivista jos juurikin tuon verkkomuutoksen vaikutusalueella on toimivia Fritz!Box modeemeja, silloinhan tämänkin pitäisi toimia. Valmistajalle on tiketti auki ja sinne sekä Telian tukeen on lähetetty support-tiedosto. 

Kyllä vika on Telian verkossa, Elisan verkossa FrizBox modeemit toimii ihan kiitettävästi.

Telialla ei vaan osata, joten lisää opiskelua verkkotekniikasta.

Näin toimii ammattilainen @markus_heikkine, kiitos muiden käyttäjien puolesta!

 

Ilmoittaudun alueelta 05810 Hyvinkää; yksi "ennen niin onnellinen" Fritz!Box 6490 käyttäjä, joka Telian huoltotoimien jälkeen kärsii siitä, että laite ei pääse verkkoon. Kytketty ongelman jälkeen tilapäisesti Telialta alunperin liittymää varten tullut Technicolor, joka on muutoin aivan sysi huono - siis jos vähänkin jotain aivan perusasioista poikkeavaa haluaa tehdä (kuten vaikka niinkin yksinkertainen asia kuin porttiohjaus ei toimi).

 

Minulla ei ole vielä ollut mahdollisuutta avata AVM:lle tukipyyntöä - teen sen myös ASAP, jos saataisi painetta sinne. Hienoa, jos laitat tänne lisätietoa oman issuesi edistymisestä. Ongelmahan voi olla edelleenkin laitteessa tai verkossa, vaikka muut laitteet toimisivatkin - verkko voi silti toimia epästandardisti ja osa laitteista selviää siitä osa ei. Tai sitten laitteessa. Telialta olisi kuitenkin tällaisessa tilanteessa syytä kertoa mikä verkossa on muuttunut (jos ajattelevat yhtään asiakasta), jotta laitevalmistaja voisi helpommin tehdä korjaavia toimenpiteitä. Verkkoon tehdyistä muutoksistahan tämä kuitenkin selvästi on johtunut.


@j2rcom@  kirjoitti:

 

Minulla ei ole vielä ollut mahdollisuutta avata AVM:lle tukipyyntöä - teen sen myös ASAP, jos saataisi painetta sinne. Hienoa, jos laitat tänne lisätietoa oman issuesi edistymisestä. Ongelmahan voi olla edelleenkin laitteessa tai verkossa, vaikka muut laitteet toimisivatkin - verkko voi silti toimia epästandardisti ja osa laitteista selviää siitä osa ei. Tai sitten laitteessa. Telialta olisi kuitenkin tällaisessa tilanteessa syytä kertoa mikä verkossa on muuttunut (jos ajattelevat yhtään asiakasta), jotta laitevalmistaja voisi helpommin tehdä korjaavia toimenpiteitä. Verkkoon tehdyistä muutoksistahan tämä kuitenkin selvästi on johtunut.


AVM vastasi eilen että jäävät analysoimaan support-filua, mun tapausta käsittelevä Telian tuki jatkaa maanantaina asian kimpussa. Telialta sain tiedon että sandcom.fi vastaisi Suomen päässä ko. tuotteista mutta en nyt alkanut itse ottamaan sinne yhteyttä, koska olin jo avannut keissin suoraan AVM:lle. Hankala tässä välissä on tosiaan olla; toimivassa verkossa toimiva laite lakkaa toimimasta eikä loppukäyttäjälle pitäisi kuulua se mitä laitteita operaattori käyttää.

Sama homma täällä - Hyvinkäällä asun ja 4.11. klo 1051 kaapelinetti tippui, eikä ole palautunut. Boksina FritzBox 6490 joka on toiminut vuoden täysin moitteetta maanantaihin asti ja käsittääkseni täyttää tarvittavat alan standardit (DOCSIS 3.0), mutta ei enää toimi johtuen Telian tekemistä muutoksista. "Vika" on kuitenkin "asiakaspalvelun" mukaan kuulemma modeemissa, eikä verkossa? Jos lähetän nyt Fritzboxin valmistajalle testattavaksi ja se ei ole viallinen, täytyy vian silloin olla Telian verkossa, eikö totta?

               Elisan liittymä 1000/50 M ja FrizBox 6591 toimii näin.

Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki +10

Tosi hyvä juttu ja mukava kuulla, että olette olleet valmistajaan yhteydessä ja että he ovat ottaneet laitteitanne tutkittavaksi. Ongelma ei koske kaikkia laitteita, joten toimimattomista laitteista kannattaa edelleen olla yhteydessä laitevalmistajaan. Osa FRITZ!Box modeemeista toimii Telian verkossa normaalisti.

 

Standardi ja viranomaiset määrittävät mitä taajuuksia voimme käyttää. Tässä tapauksessa nämä modeemit eivät jostain syystä löydä oikeaa aloitustaajuutta, joka toisella operaattorilla voi olla eri, jolloin sama laite voi toimia toisen operaattorin liittymässä normaalisti.

 

Jos oma modeemi ei toimi, kannattaa kokeilla laitteelle resetointia useampi kerta. Jotkut asiakkaat ovat saaneet yhdeyden toimimaan useamman resetoinnin jälkeen. Me emme voi vaikuttaa siihen miten modeemit taajuuksia hakevat vaan laitteen ohjelmisto tekee sen.

Voisikohan tuo 6490 Frizin toimimattomuus koske vain Anvian myymiä boxeja.

Niissähän ei voi laitetta omatoimisesti päivittää koska uppi on blokattu pois jostain syystä.

Tuossa on ohjetta päivitykseen. Kun tuon on tehnyt saa upin toimimaan ja uusimman version haettua.

 

https://drive.google.com/drive/folders/1ta6fb3c-EYxqxgl3Xj4EOpKxi1gGTopw?fbclid


@Bresel@  kirjoitti:

Voisikohan tuo 6490 Frizin toimimattomuus koske vain Anvian myymiä boxeja.

Niissähän ei voi laitetta omatoimisesti päivittää koska uppi on blokattu pois jostain syystä.

Tuossa on ohjetta päivitykseen. Kun tuon on tehnyt saa upin toimimaan ja uusimman version haettua.

 

https://drive.google.com/drive/folders/1ta6fb3c-EYxqxgl3Xj4EOpKxi1gGTopw?fbclid


Mun laite on verkkokauppa.com:sta hankittu ja pystyy kyllä verkossa ollessaan hakemaan päivityksen. Vian alettua sain päivitettyä laitteen 7.12 versioon kytkemällä sen 4G reitittimen perään.

Sama homma täällä, Verkkokaupan "vapaa" laite jota on voinut päivittää tarpeen mukaan kyseessä, toimi siis maanantaihin asti kunnes Telian verkkomuutokset tehtiin.

 

Miltäs taajuudelta se haku sitten alkaa jos olette Telialla sitä muuttaneet, niin voi laittaa sen tuonne asetuksiin myös koska sieltä sellainen löytyy?

Tämä nyt on tällaista mutua, mutta Elisan verkossa FB haku alkaa taajuudella 474 MHz. 

Telialla tuo voi olla aivan jotain muuta minkä Telian tulisi ilmoittaa

Lokitietojen mukaan on tullut katko viime yönä klo 01.00. Aloitustaajuus oli muuttunut lukemaan 538 MHz. Tuon kanssa ilmeisesti on Telian verkossa ollut vaikeuksia joten poistakaa verkosta boxi hakekaa se uudelleen linjoille.

Turun alueella myös havaittu FRITZ!Boxin yllättävä "hajoaminen". Telian päästä syytetään vahvasti modeemia, mutta yhdyn aikaisempiin postaajiin, että ei saman viikon aikana yhtäkkiä vain hajoa kaikki tämän valmistajan purkit. Vika selkeästi Telian verkossa, mutta tätä ei haluta myöntää. Telian aspasta ei saatu mitään apuja, eli nyt mennään vain AVM:n tukitiketin varassa eteenpäin. Oletan että Telia korvaa tästä aiheutuneen katkoksen kokonaisuudessaan?

Anonymous kirjoitti:

Turun alueella myös havaittu FRITZ!Boxin yllättävä "hajoaminen". Telian päästä syytetään vahvasti modeemia, mutta yhdyn aikaisempiin postaajiin, että ei saman viikon aikana yhtäkkiä vain hajoa kaikki tämän valmistajan purkit. Vika selkeästi Telian verkossa, mutta tätä ei haluta myöntää. Telian aspasta ei saatu mitään apuja, eli nyt mennään vain AVM:n tukitiketin varassa eteenpäin. Oletan että Telia korvaa tästä aiheutuneen katkoksen kokonaisuudessaan?

Mikä malli sinulla on käytössä ja oletko päivittänyt uusimpaan firmikseen?

Vastaa