Telian tekninen taso - FRITZ!Box -kaapelimodeemi lakkasi toimimasta Telian kaapelinetissä



Näytä ensimmäinen kirjoitus

87 kommenttia

Pistäpä itsesi hetkeksi asiakkaan eli minun kenkiin. Yhteyteni toimi vajaan vuoden moitteetta (eli modeemi löysi signaalin). Yhtenä päivänä nettiyhteys katkesi, ja pitkän selvittelyn jälkeen (kun yllättäen Telian sivuilla ja asiakaspalvelussa oli ristiriitaista tietoa onko alueellani ollut ongelmia ja/tai huoltokatkoa vai ei) selvisi että Telialla on ollut alueella huoltokatko jossa keskuksia on "päivitetty". Kun olen pyytänyt ongelmaan apua, on ainoa tarjottu ratkaisu ollut "hanki meidän modeemi" (ja siinäkin hakuprosessissa minut ohjattiin virheellisesti väärään myymälään Telian "asiakaspalvelun" toimesta).

 

Joten olin tilanteessa missä hommat toimivat aikaisemmin, operaattori päivitti järjestelmiään, nyt ei enää sen seurauksena toimi, ja ainoa apu on "osta uusi modeemi". Edes sitä aloitustaajuuden lukua ei ole kukaan osannut kertoa, senkin kun voisi manuaalisesti Fritziin syöttää ja kokeilla auttaako asiaa. Ainakin minun mielestä olisi voinut edes kertoa että asiaa selvitetään valmistajan kanssa, mutta siinä voi kestää jne. (ilman että kahlaan läpi foorumeita). Nyt ainoa tarjottu suora ratkaisu asiakaspalvelusta oli hanki uusi laite, koska vika on laitteessani (jonka "vika" ilmeni Telian siis oman muutostyön seurauksena).

 

En ainakaan itse koe sitä provoamiseksi, jos haluaisi selkokielisen selvityksen siihen miten toimiva laite muuttuu yhtäkkiä toimimattomaksi operaattorin muutosten myötä, ja se on jotenkin asiakkaan oma vika?

 

Toivottavasti työ AVMn kanssa tuottaa hedelmää. Nyt käytössä on ostettu Telian hieno boksi, joka kaatuilee/pätkii oli siltaavassa tilassa tai ei (Fritzin kanssa ei näitä ongelmia ennen muutoksia ollut). Lieneeköhän sekin minun vika?

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +20

@VonMaekinen@  kirjoitti:


Pistäpä itsesi hetkeksi asiakkaan eli minun kenkiin.






Ymmärrän hyvin, ei hyvä. Ja pahoittelut viestinnästämme mitä tuossa kerroit. Paljon olisimme voineet tehdä paremmin.



 




@VonMaekinen@  kirjoitti:


En ainakaan itse koe sitä provoamiseksi, jos haluaisi selkokielisen selvityksen siihen miten toimiva laite muuttuu yhtäkkiä toimimattomaksi operaattorin muutosten myötä, ja se on jotenkin asiakkaan oma vika?






Kommentillani (lainauksellani) viittasin toisen käyttäjän yksittäiseen kommenttiin.



 



Kysymyksesi on todellakin aiheellinen. Minä henk koht en osaa sinulle selitystä antaa mutta aiemmassa viestissäni viittasin muutamiin kohtiin siitä mitä tässä taustalla on ja mitä olemme tehneet. Missään nimessä nämä ongelmat eivät ole sinun tai muidenkaan vika, pahoittelen syvästi jos näin on tosiaan meiltä vihjattu jossain kohtaa. 

@TeroRe 

 

Ainoa mitä aiemmasta viestistäni voi tulkita provokaatioksi, oli tuo kohta huvittavista selityksistä tällä palstalla. Mikä ikävintä, sekin on totta. Toisen kirjoittajan kanssa koen samoin, että tällaiset vastaukset (lue vaikka Telia TV Android TV:lle ketju ja siinä saadut täysin naurettavat vastaukset) osoittavat asiakkaan aliarvioimista. Tässäkään tapauksessa ei ole Telian suunnalta saatu yhtään selkeää vastausta asiaan. Siitä pisteet, että nyt ei sentään ole valehdeltu - kuten ikävästi kävi ilmi Android TV keskustelussa.

 

Teidän toimiinne viittasin sillä, että logien lähettelyn sijaan voisi sitä kai kertoa, onko mahdollista tehdä rollbackia joidenkin muutosten osalta tms. Jollain tapaa asiaa voisi ihan testatakin. Jos vika ilmenee vain alueellisesti, niin kyllä se valitettavasti tiettyyn tahoon viittaa, kun ongelmaa lähtee ratkomaan.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +20

@mikkooks  kirjoitti:

Ainoa mitä aiemmasta viestistäni voi tulkita provokaatioksi, oli tuo kohta huvittavista selityksistä tällä palstalla. Mikä ikävintä, sekin on totta. Toisen kirjoittajan kanssa koen samoin, että tällaiset vastaukset (lue vaikka Telia TV Android TV:lle ketju ja siinä saadut täysin naurettavat vastaukset) osoittavat asiakkaan aliarvioimista. Tässäkään tapauksessa ei ole Telian suunnalta saatu yhtään selkeää vastausta asiaan. Siitä pisteet, että nyt ei sentään ole valehdeltu - kuten ikävästi kävi ilmi Android TV keskustelussa.






Ymmärrän. Sinulla on oikeus näkemykseesi siitä miten täällä kommunikoimme, mitä teemme tai mitä emme tee. Pyydän kuitenkin, että pidetään keskustelu aina siinä ketjun aiheessa, ei sekoiteta niihin mitään mitä muualla tapahtuu saati toistella



useammakin ketjussa samaa. Jos haluat jatkaa tästä aiheesta niin jatketaan vaikka Ylläpito-osiossa omassa säikeessään. Ok?



 




@mikkooks@  kirjoitti:


Teidän toimiinne viittasin sillä, että logien lähettelyn sijaan voisi sitä kai kertoa, onko mahdollista tehdä rollbackia joidenkin muutosten osalta tms. Jollain tapaa asiaa voisi ihan testatakin. Jos vika ilmenee vain alueellisesti, niin kyllä se valitettavasti tiettyyn tahoon viittaa, kun ongelmaa lähtee ratkomaan.






Annoit viestissäsi kuvan, että emme tietäisi mistään mitään tai että emme tekisi mitään. Tämä ei pidä paikkaansa.



 



Hyvä ehdotus toi rollback, en tiedä onko mahdollista (ja että onko sitä tässä jo käsitelty) mutta otan tämän tarkasteluun että onnistuuko vaiko ei.



 



Mitä tulee alueellisuuteen niin kuten todettua, eri alueilla oli eri taajuuksia käytössä.



 



 

FrizBox modeemeille on saatavilla lab versio mutta ensin pitää päivittää alle uusin vakaa versio joka on saatavissa.

https://en.avm.de/fritz-lab/fresh-from-development/fresh-from-development/?fbclid=IwAR0iDf7kxGLdz3QA9fxnNRzt4CkpyG_CEk62V8AyUeerh8dzeZOMnx82n2E

 

Tämä palauttaa esim 6591 malliin kaapeli tv virittimet mitkä puuttui alkuperäisestä versiosta.

Sekä ison määrän muita parannuksia.

Ainakin mun osalta viestintä meni niin metsään kuin voi vain mennä. Taisi olla ensimmäinen puhelu tekniikan kanssa ja ensimmäinen vaihtoehto oli ostaa uusi modeemi Telialta. Ja sitten selityksenä; "tätä on vaikea selittää".

 

Tällä hetkellä tilanne vaikuttaisi olevan se ettei Teliaa, maahantuojaa eikä laitevalmistaa kiinnosta tämä ongelma pätkän vertaa. Toivottavasti Telia/maahantuoja laittasi kunnolla painetta AVM:n suuntaan, epäilen kuitenkin.

 

 

@TeroRe  kirjoitti:

 

Annoit viestissäsi kuvan, että emme tietäisi mistään mitään tai että emme tekisi mitään. Tämä ei pidä paikkaansa.

 

Hyvä ehdotus toi rollback, en tiedä onko mahdollista (ja että onko sitä tässä jo käsitelty) mutta otan tämän tarkasteluun että onnistuuko vaiko ei.

 

Mitä tulee alueellisuuteen niin kuten todettua, eri alueilla oli eri taajuuksia käytössä.

 

Toimiiko samalla laiteratkaisulla (oletan että laitteita on vaihdettu verkkomuutoksen yhteydessä) ko. modeemit jossain? Eli onko kyse taajuseroista vai laite-eroista?

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +20

@markus_heikkine  kirjoitti:

Toimiiko samalla laiteratkaisulla (oletan että laitteita on vaihdettu verkkomuutoksen yhteydessä) ko. modeemit jossain? Eli onko kyse taajuseroista vai laite-eroista?






Pienoinen radiohiljaisuus johtuu viikonlopusta ja siitä, että yritin saada infoa tälle päivää. Pahoittelut, en kuitenkaan saanut mutta palaamme tähän sekä siihen, että oliko rollback mitenkään mahdollista, arviolta huomenna.

Olin yhteydessä AMV Supportiin 6.2.2020.

Tässä vastaus tilanteesta:

"We have heard about changes on the side of Telia in their network infrastructure and resulting issues with the internet connection of a FRITZ!Box 6490 Cable. We are currently trying to find the cause and a solution together with Telia.
As far as the issue can be resolved on our side, we will provide a solution with a forthcoming FRITZ!OS update. As the firmware development is a complex process, we are unable to offer a short-term solution or name any release date".

 

Tämän perusteella ei Saksasta ole tulossa apuja ihan välittömästi. Yhteistyö Telian kanssa antaa tietenkin jotain toiveita.

 

T: Lape

 

Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki +10

Verkon päivittäminen sekä ylläpito ovat osa meidän normaalia jokapäiväistä toimintaa. Operaattoriverkot eivät (valitettevasti ja onneksi) ole pysyvä rakennelma vaan verkkoja joudutaan päivittämään jatkuvasti, jotta niiden toiminta- ja suorituskyky pystytään varmistamaan. Vanhoja verkonlaitteita puramme ja vaihdamme uudempiin jatkuvasti joka tekniikalla, ei pelkästään kaapeliverkossa.


Tässä kyseisessä tapauksessa on ollut kyse vanhojen verkonlaitteiden päivittämisestä uudempiin. Muutoksen yhteydessä olemme varmistaneet, että ne täyttävät EuroDOCSIS standardin mukaiset vaatimukset. Tämänlaisia häiriöitä on havaittu ainoastaan yhden laitevalmistajan päätelaitteissa. Emme ole havainneet että vastaavaa häiriötä muiden valmistajien päätelaitteilla olisi esiintynyt. Häiriö yksittäisen valmistajankaan laitteilla ei ole tietenkään meidän tarkoituksemme ja olemme olleet yhteydessä kyseisen päätelaitteen valmistajaan ja toimittaneet heille tarkemmat tiedot ongelmasta. Kyseisellä laitevalmistajalla ei ole suoraa sopimusta Telian kanssa, joten emme voi vaatia heitä ratkaisemaan asiaa tai tiedottamaan meitä korjauksen edistymisestä.

 

Olemme myös olleet yhteydessä meidän verkkolaitteiden valmistajaan ja pyytänyt heitä selvittämään voivatko he tehdä asialle mitään. Valitettavasti emme pysty tässä vaiheessa tekemään enempää kuin varmistamaan, että meidän verkkolaitteet toimivat standardien mukaan. Rollback verkonlaitteiden osalta ei ole mahdollista. Emmekä muutoksia voi tehdä yksittäisen liittymän osalta, jossa vastaava laite on käytössä. 

FRITZ!OS: 07.19-75516 BETA löytyy AVM sivulta.
Josko tällä olisi mitään vaikutusta yhteysongelmaan Telian verkossa.
 
Ennen tämän asennusta pitää ensin kuitenkin asentaa viimeisin virallinen versio joka on FRITZ!OS: 07.13

Onko tämä ongelma edelleen aktiivinen telian verkossa? Keskustelu loppunu ku seinään.

Tekis mieli ostaa fritz ku ei nuo telian halpis vehkeet oo mistää kotosi. Sillattuna pelaa ja erillisellä reitittimellä


@anon79@  kirjoitti:


Onko tämä ongelma edelleen aktiivinen telian verkossa? Keskustelu loppunu ku seinään.



Tekis mieli ostaa fritz ku ei nuo telian halpis vehkeet oo mistää kotosi. Sillattuna pelaa ja erillisellä reitittimellä






Valmistajasta ei ole kuulunut mitään tämän asian tiimoilta meille asti. 



 



Mikä modeemi sinulla on tällä hetkellä käytössä ja minkälaista ongelmaa sen kanssa?


@JuhoOlliLo@  kirjoitti:

@anon79@  kirjoitti:

Onko tämä ongelma edelleen aktiivinen telian verkossa? Keskustelu loppunu ku seinään.

Tekis mieli ostaa fritz ku ei nuo telian halpis vehkeet oo mistää kotosi. Sillattuna pelaa ja erillisellä reitittimellä


Valmistajasta ei ole kuulunut mitään tämän asian tiimoilta meille asti. 

 

Mikä modeemi sinulla on tällä hetkellä käytössä ja minkälaista ongelmaa sen kanssa?


Käytössä on vanha ciscon epc3928. NAT siinä on surkea jonka takia pakko pitää sillattuna. Esim ps4 toimii huonostin sen yli vaikka kuinka virittelis porttiohjauksia.
Tilaukseen pistin fritz box 6660:n


@anon79@  kirjoitti:






Käytössä on vanha ciscon epc3928. NAT siinä on surkea jonka takia pakko pitää sillattuna. Esim ps4 toimii huonostin sen yli vaikka kuinka virittelis porttiohjauksia.
Tilaukseen pistin fritz box 6660:n






Kyllähän tuolla Ciscon mallilla alkaa jo ikää olemaan. Meillä on jo useamman vuoden ollut toimituksessa Technicolorin CGA2121.



 



Laitahan kokemukset laitteesta ja toimivuudesta jakoon kun saat purkin tulille 😎>

Moro pitkästä aikaa, laittelin useita kuukausia sitten postauksen ongelmista Telian kaapelin ja Fritzbox 6490n kanssa (siltana Technicolor välissä koska 6490 ei enää saanut signaalista kiinni mutta säännölliset tippumiset jatkuivat 2-7 päivän välein). Erinäisten (omien) selvitysten ja kokeilujen jälkeen näyttää siltä, että kun vaihdoin Fritzboxin NTP-ajan haun yleisestä NTP-serveristä Telian omaan, ei pätkimistä ole enää esiintynyt useampaan kuukauteen *kopkop*. Jos jollakin siis ongelmaa siinä että pitää käydä tekemässä "reconnect" 2-7 päivän välein kun lease umpeutuu kun Technari siltana välissä, tämä voi olla yksi korjaus 6490 puolella... 


@VonMaekinen@  kirjoitti:

Moro pitkästä aikaa, laittelin useita kuukausia sitten postauksen ongelmista Telian kaapelin ja Fritzbox 6490n kanssa (siltana Technicolor välissä koska 6490 ei enää saanut signaalista kiinni mutta säännölliset tippumiset jatkuivat 2-7 päivän välein). Erinäisten (omien) selvitysten ja kokeilujen jälkeen näyttää siltä, että kun vaihdoin Fritzboxin NTP-ajan haun yleisestä NTP-serveristä Telian omaan, ei pätkimistä ole enää esiintynyt useampaan kuukauteen *kopkop*. Jos jollakin siis ongelmaa siinä että pitää käydä tekemässä "reconnect" 2-7 päivän välein kun lease umpeutuu kun Technari siltana välissä, tämä voi olla yksi korjaus 6490 puolella... 


Kiinnostava havainto. Sama ilmiö voisi olla Technicolorin CGA2121 yhteyksien häviämisen taustalla, siinä ei paljoa NTP-palvelimien säätöjä ole näkynyt. 

 

Telian Ciscoissa intran puolella oli joku bugi softassa, joka aiheutti Frizboxin 6660:n toimimattomuutta. Liekö mennyt samaan näiden vanhempien mallien kanssa. Kyselin maahantuojalta eilen, että onko tietoa korjauksista tullut. Viimeisin tietoa on helmikuulta 2021, että vika oli löytynyt ja Cisco oli testisoftia testaamassa. Persompi Telian verkko on Broadcomin piireille kuin Intelin piireille. 

Viimeisimpiä tietoja maahantuojalta. Ciscon softavika tiputti Frizboxit paikoin linjoilta. Nyt väännetään siitä, että kuka softan korjauksen Ciscolle maksaa vai onko Broadcomin piireissä joku vika. No sorsitaan Frizboxia ja vaarannetaan puhdas Eurodocsis 3.0 tällä pelleilyllä. Operaattorille ei ole eduksi myöntää vikoja, kun siitä saa tukkapöllyä ja tukalia kysymyksiä valvovalta viranomaiselta. 

Hei.

 

Onko tähän tullut mitään uutta tietoa? Alkaa tuo oma CGA2121 käymään jo hermoille, kun pitää lähes viikottain buuttia laitetta. Kyseinen laite on siltaavassa tilassa josta sitten yhidstyy UDM-Pro masiinaan. Onneksi, voin tällä hetkellä etänä buuttia älykatkaisijalla, mutta ei oikein enään sekään huvita. Olen tässä tätä FRITZ!Box 6660 katsellut, mutta on vähän ristiriitaista tietoa että toimiiko se Telian verkossa. Jotkut sanovat, että toimii tietyillä alueilla, jotkut sanovat että ei toimi. Tarkoitus olisi Rovaniemellä tätä käyttää, joten onko mitään infoa itse Telialla tai kenelläkään muulla antaa tästä?

Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki +10

@JantsoP  kirjoitti:


Hei.



 



Onko tähän tullut mitään uutta tietoa? Alkaa tuo oma CGA2121 käymään jo hermoille, kun pitää lähes viikottain buuttia laitetta. Kyseinen laite on siltaavassa tilassa josta sitten yhidstyy UDM-Pro masiinaan. Onneksi, voin tällä hetkellä etänä buuttia älykatkaisijalla, mutta ei oikein enään sekään huvita. Olen tässä tätä FRITZ!Box 6660 katsellut, mutta on vähän ristiriitaista tietoa että toimiiko se Telian verkossa. Jotkut sanovat, että toimii tietyillä alueilla, jotkut sanovat että ei toimi. Tarkoitus olisi Rovaniemellä tätä käyttää, joten onko mitään infoa itse Telialla tai kenelläkään muulla antaa tästä?






Tällä hetkellä tilanne on ettemme pysty takamaan normaalia toimintaa.

Viirinkankaalla ollu mulla käytössä vuoden ja toimii loistavasti.  Muistaakseni alussa yhen kerran ei meinannu nousta linjoille tippumisen jälkeen ja taisin säätää modeemin asetuksista (internet) jotai ipv6/ipv4 asetuksia. Tais olla tuo 6:nen ykkösvaihtoehtona ja sen vaihoin 4:seksi.
Tuo ollu ainoa kerta ku modeemi on tipahtanu linjoilta. Jos ei sähkökatkoksia/päivityksiä lasketa

Firmware on päivittyny jo monet kerrat ton jälkeen että voi olla että kyseisellä asetuksella ei mitään vaikutusta ole

Käyttäjätaso 1
Kunniamerkki +13

@anon79  kirjoitti:


Viirinkankaalla ollu mulla käytössä vuoden ja toimii loistavasti.  Muistaakseni alussa yhen kerran ei meinannu nousta linjoille tippumisen jälkeen ja taisin säätää modeemin asetuksista (internet) jotai ipv6/ipv4 asetuksia. Tais olla tuo 6:nen ykkösvaihtoehtona ja sen vaihoin 4:seksi.
Tuo ollu ainoa kerta ku modeemi on tipahtanu linjoilta. Jos ei sähkökatkoksia/päivityksiä lasketa

Firmware on päivittyny jo monet kerrat ton jälkeen että voi olla että kyseisellä asetuksella ei mitään vaikutusta ole






Takeita ei anneta Telian verkossa, että kyseinen laite toimii yhteyksillämme. Se saattaa tosiaan toimia, mutta esim. päivitykset eivät toimi laitteeseen meidän toimesta. Laitevalmistajaan oltiin silloin aiemmin tästä yhteydessä ja voi olla, että jotain ovat tehneet näihin bokseihin kun sinulla se on nyt toiminut. 

Kiitoksia tästä vastauksesta. Kuitenkin itse Someroharjulla majailen niin eiköhän se siellä sitten toimi. Uskaltaa painaa liipaisinta tämän modeemin suhteen 🙂>

 

@PiaJo Totta kai sen ymmärtää, että kun ei ole teidän laite niin asiakas on itse vastuussa kaikista päivityksistä jne. 🙂>

Ainiin. Jos käytät 5ghz wifiä niin automatiikka pois käytöstä. Listalla on kanavia jotka ei toimi suomessa. Ilmeisesti
Ainaki mulla windows ei suostu yhdistämään ku niihin alkupään kanaviin.

Oisko jollaki tarkempaa tietoa tästä`?

Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki +9

@anon79  kirjoitti:


Ainiin. Jos käytät 5ghz wifiä niin automatiikka pois käytöstä. Listalla on kanavia jotka ei toimi suomessa. Ilmeisesti
Ainaki mulla windows ei suostu yhdistämään ku niihin alkupään kanaviin.

Oisko jollaki tarkempaa tietoa tästä`?






Ainakin osa kanavista tulee 5GHz verkon käynnistyessä olla pois päältä, kunnes laite skannaa ja tarkistaa onko kyseisillä kanavilla liikennettä. Tämä muistaakseni kestää jopa 10min? Tämä johtuu siis siitä, että osa säätutkista käyttää kyseisiä kanavia ja niitä ei saa häiritä, eli modeemi siirtyy käyttämään muita kanavia tarvittaessa.

Hei @HenriLie ja @anon79 

 

Itse siis asetan tämän siltaavaan tilaan. Se on mahdollista tehdä, jos haluaa oikeasti lähteä laitteen kanssa leikkimään.

Tämäkin sen takia, koska laiteesta menee suoraan yhteys Unifin UDM Pro laitteeseen. Siitä sitten koko sisäverkolle. Kaikki laitteet siitä eteenpäin on Unifin laitteita.

 

EDIT: Voin tähänkin ohjeet kirjoitella, vai meneekö se vastoin yhteisön sääntöjä?

Tässä kuitenkin otetaan ominaisuus käyttöön joka on leivottu laitteeseen ja firmikseen, mutta disabloitu konfeissa.

Vastaa