Skip to main content
Kysymys

Telian yhteys lakkasi toimimasta ja vaihtui Elisan minimi nopeuteen ilman mitään syytä.

  • December 2, 2025
  • 5 kommenttia
  • 90 katselukertaa

Muutin uuteen osoitteeseen marraskuun aikana ja otin heti Telian liittymän käyttöön, koska taloyhtiössä on Telian 50 M ilmainen taloyhtiölaajakaista. Netti toimi koko marraskuun täysin moitteetta. 

1.12.2025 noin klo 21 yhteys kuitenkin yhtäkkiä lakkasi toimimasta, ja nyt selain ohjaa automaattisesti Elisan sivuille, jossa lukee “Netti toimii minimi nopeudella (2M), päivitä se tästä”.

Ongelma on siis se, että yhteys näyttää yhtäkkiä siirtyneen Elisan verkkoon, vaikka taloyhtiöliittymä ja minun sopimukseni ovat Telialta. 

Olen jo käynnistänyt reitittimen uudelleen sekä resetannut sen. Olen myös käyttänyt tätä samaa reititintä aiemmin toisessa osoitteessa, jossa myös oli Telian (puhelin)kaapeli ja toimi hyvin (Telia X2). Lisäksi Telian netti toimi jo koko marraskuun, enkä keksi syytä, miksi yhtäkkiä palvelu muuttui Elisan yhteyksiin. 

Mitä tulisi tehdä?

5 kommenttia

Purnipsi
Somettaja
Forum|alt.badge.img+8
  • Somettaja
  • December 2, 2025

Hei,

Kuulostaa siltä, että on tapahtunut jokin virhe. Ilmeisemmin taloyhtiösi, jos siis on kyseessä sellainen, on kytketty teletilassa kaapelit väärin. Eli jonkin muun asunnon yhteys tulee sinulle ja sinun tilaamasi on kytketty jonnekin muualle. Tekemällä häiriöilmoituksen Telialle asia pitäisi ratketa.


Satapuu
Irkkaaja
Forum|alt.badge.img+4
  • Irkkaaja
  • December 2, 2025

Älä ainakaan klikkaa mistään linkistä vaan soita tai lähetä viesti chatissa tai tee vikailmoitus Telian sivulla. Kuulostaa tosi oudolta. 


SakuMik
Moderaattori
Forum|alt.badge.img+5
  • Moderaattori
  • December 2, 2025

Ongelma on siis se, että yhteys näyttää yhtäkkiä siirtyneen Elisan verkkoon, vaikka taloyhtiöliittymä ja minun sopimukseni ovat Telialta. 

Olen jo käynnistänyt reitittimen uudelleen sekä resetannut sen. Olen myös käyttänyt tätä samaa reititintä aiemmin toisessa osoitteessa, jossa myös oli Telian (puhelin)kaapeli ja toimi hyvin (Telia X2). Lisäksi Telian netti toimi jo koko marraskuun, enkä keksi syytä, miksi yhtäkkiä palvelu muuttui Elisan yhteyksiin. 

Mitä tulisi tehdä?

Kuulostaa nyt todella omituiselta, että yhteys olisi vaihtunut itsestään. Ensisijaisesti suosittelen toimimaan, kuten ​@Purnipsi on neuvonut, eli tee asiasta häiriöilmoitus asiakaspalvelussa tai lomakkeella, jotta asia menisi pikimmiten selvitykseen.


  • Aloittaja
  • Savumerkittäjä
  • December 2, 2025

Päivitystä tilanteeseen. Kolmas asiakaspalvelija chätissä osasi antaa jo konkreettisia neuvoja pelkän häiriöilmoituksen sijaan. Netti joka taloyhtiössäni on, toimii kaapelin eikä puhelinpistokkeen kautta. Tilaukseen piti sitten ottaa uusi reititin joka mahdollistaa netin jaon kaapeli pistokkeesta eikä siitä puhelin pistokkeesta. Todennäköisesti vanha asukki oli käyttänyt Elisan palveluita ja kuun vaihduttua netti yhtäkkiä lakkasi toimimasta eilen illalla ja siirtyi siihen Elisan hitaimpaan verkkoon. Katsotaan olisiko tässä simppeli ratkaisu. 


Purnipsi
Somettaja
Forum|alt.badge.img+8
  • Somettaja
  • December 2, 2025

Voi olla, että vastikkeseen kuuluu jonkin perus nopeus, jos on oletuksena jos ei tee mitään. Ja että edellisen asukkaan tilaus nollautui kuin lopussa.