Moikka @T1m0T ja tervetuloa Telia Yhteisöön! Mukavaa kun päätit kirjoittaa tänne. Yhteisöstä löydät varmasti mielenkiintoista luettavaa ja keskusteluja, joihin osallistua!
a) Nykyiseen ohjelmistoon ei saa enempää näkymiä, kuin mitä nyt on.
b) Laite hakee ja asentaa aina uudelleenkäynnistyksen yhteydessä uusimman ohjelmiston.
Kyseinen ohjelmisto on tehty meidän palvelureitittimelle sopivaksi, jolla esim. Telia TV digiboksi laajakaistalla -palvelu toimii. Sen vuoksi reitittimeen ei saa asennettua laitevalmistajan omia ohjelmistoja. Me otamme toki vastaan kaikki palautteet ohjelmistoon liittyen ja välitämme ne eteenpäin laitevastaaville, jotka käsittelevät palautteet. He sitten päättävät uusimman ohjelmiston suhteen, mitä ominaisuuksia siinä on ja milloin päivitys tulee.
Kiitos @HenriLie vastauksesta!
Minulla oli ennen tuota resetointia kuitenkin retittimessä laitettuna VPN käyttöön eli joku näkymä on ennen ollut enemmän. Mitenhän sen saisi laitettua uudelleen?
Mikä ohjelmisto pitäisi olla nyt uusin? Jos tuo 1,5 vuotta vanha on uusin telialle laitettu, niin jo olisi korkea aika jonkun ottaa työn alle uudempien versioiden muokkaus. 18.6 versioonkaan ei ole tullut turvallisuus päivityksiä vuoteen... (https://openwrt.org/docs/guide-developer/security). Eikös Telia ole vastuussa näiden omistamiensa reitittimien turvallisuudesta, kun kaikki ylläpito käyttäjältä estetty? Onkohan tuota aikavyöhykettäkään mahdollista vaihtaa mistään?
Minulla oli ennen tuota resetointia kuitenkin retittimessä laitettuna VPN käyttöön eli joku näkymä on ennen ollut enemmän. Mitenhän sen saisi laitettua uudelleen?
Tätä ominaisuutta ei enää ole uusimmalla ohjelmistolla, eli valikko tulisi näkyviin vain uuden ohjelmistopäivityksen myötä, jos siinä kyseinen valikko on taas käytettävissä. Voin tästä laittaa tarkentavaa kysymystä laitevastaaville, mutta vastaus venyy ainakin huomiselle, ellei ensiviikkoon.
Mikä ohjelmisto pitäisi olla nyt uusin? Jos tuo 1,5 vuotta vanha on uusin telialle laitettu, niin jo olisi korkea aika jonkun ottaa työn alle uudempien versioiden muokkaus. 18.6 versioonkaan ei ole tullut turvallisuus päivityksiä vuoteen... (https://openwrt.org/docs/guide-developer/security).
Uusi ohjelmisto on tulossa nyt alkuvuodesta, tarkempaa päivämäärää ei vielä julkaisulle ole tiedossa. Nyt sinulla on siis uusin mahdollinen ohjelmistoversio.
Eikös Telia ole vastuussa näiden omistamiensa reitittimien turvallisuudesta, kun kaikki ylläpito käyttäjältä estetty?
Kyllä, meidän tarjoamalla ohjelmistolla haluamme myös turvata käyttäjien tietoturvallisuuden. Siksi myös osa palveluista/hallinnasta voi päätyä poistoon, jos niissä havaitaan haavoittuvuuksia.
Onkohan tuota aikavyöhykettäkään mahdollista vaihtaa mistään?
Aikavyöhykkeen asetuksen mahdollisuudesta en osaa myöskään nyt varmaksi sanoa, varmistan sen myös ja palaan tähän ketjuun.
Toivottavasti VPN-valikko saadaan sitten uuden firmwaren myötä takaisin. Nykyiselläkin se siis toimi tähän asti tosi hyvin, kunnes asiakaspalvelu kehoitti resetoimaan laitteen, vaikka uudempaa päivitystä ei siis ollut edes saatavilla. 😞> Nyt ei toimi yhteydet kotoa poissa ollessa alkuunsakkaan.
Olisi hienoa, jos jostain olisi katsottavissa mikä on uusin tarjolla oleva firmware.
Toivottavasti VPN-valikko saadaan sitten uuden firmwaren myötä takaisin. Nykyiselläkin se siis toimi tähän asti tosi hyvin, kunnes asiakaspalvelu kehoitti resetoimaan laitteen, vaikka uudempaa päivitystä ei siis ollut edes saatavilla. 😞> Nyt ei toimi yhteydet kotoa poissa ollessa alkuunsakkaan.
Nyt tuo VPN-valikko ja aikavyöhyke pitäisi olla taas näkyvillä sinun ohjelmistoversiolla, voitko tarkistaa tämän nyt? Laitteen voi joutua käynnistämään uusiksi.
Olisi hienoa, jos jostain olisi katsottavissa mikä on uusin tarjolla oleva firmware.
Uusin jaossa oleva ohjelmistoversio on aina asennettuna modeemille, kun sen käynnistää uudelleen. Eli resetointia se päivitys ei vaadi, pelkkä uudelleenkäynnistys riittää hakemaan ja asentamaan uusimman jaossa olevan. Eli laitteen asetuksista katsomalla näkee uusimman, jakelussa olevan ohjelmistoversion, jos laite on vasta käynnistetty uudelleen.
Kohdallasi (kun mainitsit version 18.3.0622-.) huomattiin, että käytössäsi on versio, joka ei ole vielä yleisessä jakelussa vaan se on päivitetty jonkun toimesta käsin. Tästä en osaa tarkemmin sanoa milloin tai miksi, kun ei ole asiakas- tai liittymätietoja eikä tapahtumahistoriaa.
Kommentoisin vielä myös ensimmäistä kommentiasi, tämä tuli laitevastaavan huomiona:
Nyt laitteessa on Firmware Version 18.3.0622-1441005-20200701122305. Laitteen softa palstan keskustelujen mukaan perustuu openWRT:een, mistä on paljon uudempiakin stabiileita versioita eli varmaan myös Telialla olisi niitä purkille jaossa.
Technicolor SW build numero kuten esim 18.3 ei viittaa olemassaolevaan OpevWRT build'iin 18. Technicolor käyttää omaa numerointia, jolla ei ole tekemistä OpenWRT versionumeron kanssa.
Kiitos @HenriLie !
Nyt on korjaantunut aikavyöhyke sekä VPN onnistui taas laittamaan käyttöön! Mahtavaa!
Koska tietotekniikasta on kyse, niin asiakashan ei voi mitenkään olla varma onko laitteen päivityksessä jokin ongelma / vika, jos mistään ei ole tarkastettavissa mikä firmware laitteessa kuuluisi olla. Ei siinä tällä päivitystahdilla suuri työ ole laittaa asiakastukisivustolle laitteen nettisivulle vaikka teknisten tietojen loppuun uusimman päivityksen versionumeron.
Kyselin silloin noin 1,5 vuotta edellisen kerran firmwaren ajantasaisuudesta ja silloin sen tosiaan joku tekniseltä puolelta laittoi sinne etänä tulemaan. Tuo versionumeron loppu näyttäisi olevan PVM&AIKA. 1,5 vuotta on melko pitkä aika ilman laitteen turvallisuuspäivityksiä ja varsinkin jos muilla on vielä vanhemmat ohjelmistot. Toivottavasti laite on kuitenkin turvallinen, vaikka hieman kyllä hirvittää, kun ei voi käyttäjänä olla varma mitä uhkia on paikattu ja koska.
Toinen mielenkiintoinen ongelma tuli tänään vastaan, kun MacBookin chromella ei onnistunut tuohon reitittimen hallintaan pääsemään sisään, vaan valitti aina väärästä tunnus / salasanayhdistelmästä. Samalla laitteella toimii Safarilla ja Firefoxilla ihan ok ja muilla laitteilla toimii myös Chrome ihan ok. Mielestäni ennen on toiminut myös tuolla MacBookin Chromella.
Kiitos @HenriLie !
Nyt on korjaantunut aikavyöhyke sekä VPN onnistui taas laittamaan käyttöön! Mahtavaa!
Hieno juttu, mukavaa kun ratkesi tätä kautta!
Koska tietotekniikasta on kyse, niin asiakashan ei voi mitenkään olla varma onko laitteen päivityksessä jokin ongelma / vika, jos mistään ei ole tarkastettavissa mikä firmware laitteessa kuuluisi olla. Ei siinä tällä päivitystahdilla suuri työ ole laittaa asiakastukisivustolle laitteen nettisivulle vaikka teknisten tietojen loppuun uusimman päivityksen versionumeron.
Ymmärrän kyllä, että häiriötilanteessa sen tarkistus on osalle ensimmäisiä tarkistettavia asioita. Meidän näkökulmasta häiriötilanteessa (yhteysongelmissa) yleensä kyse ei ole ohjelmiston päivityksestä/vanhasta versiosta ja jos se on, se vaatii joka tapauksessa yhteydenottoa asiakaspalveluumme ja häiriön tutkinnan aloittamista sitä kautta. Tälläinen käsin päivitys asiakastukeen taas vaatisi huomattavan työmäärän (koska laitteita on niin paljon, kuten varmasti huomaat asiakastuessamme), eikä siitä ole nähty suurta hyöytyä, koska uusimman ohjelmiston voi tarkistaa asetuksista, kun laite on ensin käynnistetty uudelleen. Tämä kommentti ei ole siis tyrmäys tai este tälläisen päivittämisen aloittamiselle, mutta halusin tätä avata. Palautteesi välitän toki eteenpäin, että ohjelmistoversio tulisi asiakastuessa näkyä.
Kyselin silloin noin 1,5 vuotta edellisen kerran firmwaren ajantasaisuudesta ja silloin sen tosiaan joku tekniseltä puolelta laittoi sinne etänä tulemaan. Tuo versionumeron loppu näyttäisi olevan PVM&AIKA. 1,5 vuotta on melko pitkä aika ilman laitteen turvallisuuspäivityksiä ja varsinkin jos muilla on vielä vanhemmat ohjelmistot. Toivottavasti laite on kuitenkin turvallinen, vaikka hieman kyllä hirvittää, kun ei voi käyttäjänä olla varma mitä uhkia on paikattu ja koska.
Laitteiden tietoturvasta kyllä huolehditaan jatkuvasti ja havaitut haavoittuvuudet korjataan aina. Esim. Logj4 -haavoittuvuuden paljastuessa kaikkien laitteiden osalta käytiin läpi, ettei kyseinen haavoittuvuus ole meidän tarjoamissa reitittimissä/ohjelmistoissa mahdollinen. Kyseisen haavoittuvuuden vaatimaa palvelua ei ole siis käytössä meidän laitteilla.
Toinen mielenkiintoinen ongelma tuli tänään vastaan, kun MacBookin chromella ei onnistunut tuohon reitittimen hallintaan pääsemään sisään, vaan valitti aina väärästä tunnus / salasanayhdistelmästä. Samalla laitteella toimii Safarilla ja Firefoxilla ihan ok ja muilla laitteilla toimii myös Chrome ihan ok. Mielestäni ennen on toiminut myös tuolla MacBookin Chromella.
Kertoisitkko tästä vielä Macbookin macOS -version ja Chromen versio, koitetaan toistaa ja selvittää tuota ongelmaa. Kokeilitko jo Macbookin Chromella välimuistin tyhjennyksen?
Laitteiden tietoturvasta kyllä huolehditaan jatkuvasti ja havaitut haavoittuvuudet korjataan aina. Esim. Logj4 -haavoittuvuuden paljastuessa kaikkien laitteiden osalta käytiin läpi, ettei kyseinen haavoittuvuus ole meidän tarjoamissa reitittimissä/ohjelmistoissa mahdollinen. Kyseisen haavoittuvuuden vaatimaa palvelua ei ole siis käytössä meidän laitteilla.
Kiva kuulla!
Kertoisitkko tästä vielä Macbookin macOS -version ja Chromen versio, koitetaan toistaa ja selvittää tuota ongelmaa. Kokeilitko jo Macbookin Chromella välimuistin tyhjennyksen?
Aluksi näytti ettei evästeiden, välimuistin poisto auttanut. Poistin vielä duckduckgo:n ja nollasin koko selaimen niin näköjään alkoi toimimaan taas Chromellakin. Kiitos kun potkit oikeaan suuntaan. 🙂>
@T1m0T kirjoitti:
Laitteiden tietoturvasta kyllä huolehditaan jatkuvasti ja havaitut haavoittuvuudet korjataan aina. Esim. Logj4 -haavoittuvuuden paljastuessa kaikkien laitteiden osalta käytiin läpi, ettei kyseinen haavoittuvuus ole meidän tarjoamissa reitittimissä/ohjelmistoissa mahdollinen. Kyseisen haavoittuvuuden vaatimaa palvelua ei ole siis käytössä meidän laitteilla.
Kiva kuulla!
Kertoisitkko tästä vielä Macbookin macOS -version ja Chromen versio, koitetaan toistaa ja selvittää tuota ongelmaa. Kokeilitko jo Macbookin Chromella välimuistin tyhjennyksen?
Aluksi näytti ettei evästeiden, välimuistin poisto auttanut. Poistin vielä duckduckgo:n ja nollasin koko selaimen niin näköjään alkoi toimimaan taas Chromellakin. Kiitos kun potkit oikeaan suuntaan. 🙂>
Mukava kuulla ongelmien ratkaisusta! Sainkin aiemman viestini jälkeen tietää, että Chrome -selaimen kanssa on havaittu tuota kirjautuimsisen ongelmaa ja sekin on korjattuna jo seuraavaassa ohjelmistopäivityksessä.
@HenriLie kirjoitti:
Olisi hienoa, jos jostain olisi katsottavissa mikä on uusin tarjolla oleva firmware.
Uusin jaossa oleva ohjelmistoversio on aina asennettuna modeemille, kun sen käynnistää uudelleen. Eli resetointia se päivitys ei vaadi, pelkkä uudelleenkäynnistys riittää hakemaan ja asentamaan uusimman jaossa olevan. Eli laitteen asetuksista katsomalla näkee uusimman, jakelussa olevan ohjelmistoversion, jos laite on vasta käynnistetty uudelleen.
Kohdallasi (kun mainitsit version 18.3.0622-.) huomattiin, että käytössäsi on versio, joka ei ole vielä yleisessä jakelussa vaan se on päivitetty jonkun toimesta käsin. Tästä en osaa tarkemmin sanoa milloin tai miksi, kun ei ole asiakas- tai liittymätietoja eikä tapahtumahistoriaa.
Kommentoisin vielä myös ensimmäistä kommentiasi, tämä tuli laitevastaavan huomiona:
Nyt laitteessa on Firmware Version 18.3.0622-1441005-20200701122305. Laitteen softa palstan keskustelujen mukaan perustuu openWRT:een, mistä on paljon uudempiakin stabiileita versioita eli varmaan myös Telialla olisi niitä purkille jaossa.
Technicolor SW build numero kuten esim 18.3 ei viittaa olemassaolevaan OpevWRT build'iin 18. Technicolor käyttää omaa numerointia, jolla ei ole tekemistä OpenWRT versionumeron kanssa.
Mikä on tämän hetkinen (29.04.2022) Firmware Technicolor TG799TSvac Xtream ? Laitteeni on Telian verkossa, Telian toimittama, (aikanaan saatu TV-boxin mukana), joskus aikaisemmin päivittynyt versioon 17.2.0405-1441054-20201130182729 ja toiveissani olisi päivitys viimeisimpään TOIMIVAAN versioon. Jos nyt annan laitteen olla päällä yötä päivää, niin milloin laite on päivittynyt? Onko syytä päivittää jos laite toimii edes jollakin tavoin oikein? Oletettavasti uudempi versio toimisi luotettavammin kuin vanha - ehkä.
@esapit kirjoitti:
@HenriLie kirjoitti:
Olisi hienoa, jos jostain olisi katsottavissa mikä on uusin tarjolla oleva firmware.
Uusin jaossa oleva ohjelmistoversio on aina asennettuna modeemille, kun sen käynnistää uudelleen. Eli resetointia se päivitys ei vaadi, pelkkä uudelleenkäynnistys riittää hakemaan ja asentamaan uusimman jaossa olevan. Eli laitteen asetuksista katsomalla näkee uusimman, jakelussa olevan ohjelmistoversion, jos laite on vasta käynnistetty uudelleen.
Kohdallasi (kun mainitsit version 18.3.0622-.) huomattiin, että käytössäsi on versio, joka ei ole vielä yleisessä jakelussa vaan se on päivitetty jonkun toimesta käsin. Tästä en osaa tarkemmin sanoa milloin tai miksi, kun ei ole asiakas- tai liittymätietoja eikä tapahtumahistoriaa.
Kommentoisin vielä myös ensimmäistä kommentiasi, tämä tuli laitevastaavan huomiona:
Nyt laitteessa on Firmware Version 18.3.0622-1441005-20200701122305. Laitteen softa palstan keskustelujen mukaan perustuu openWRT:een, mistä on paljon uudempiakin stabiileita versioita eli varmaan myös Telialla olisi niitä purkille jaossa.
Technicolor SW build numero kuten esim 18.3 ei viittaa olemassaolevaan OpevWRT build'iin 18. Technicolor käyttää omaa numerointia, jolla ei ole tekemistä OpenWRT versionumeron kanssa.
Mikä on tämän hetkinen (29.04.2022) Firmware Technicolor TG799TSvac Xtream ? Laitteeni on Telian verkossa, Telian toimittama, (aikanaan saatu TV-boxin mukana), joskus aikaisemmin päivittynyt versioon 17.2.0405-1441054-20201130182729 ja toiveissani olisi päivitys viimeisimpään TOIMIVAAN versioon. Jos nyt annan laitteen olla päällä yötä päivää, niin milloin laite on päivittynyt? Onko syytä päivittää jos laite toimii edes jollakin tavoin oikein? Oletettavasti uudempi versio toimisi luotettavammin kuin vanha - ehkä.
Laitevastaavien mukaan Technicolor TG799TSvac Xtream-laitteen viimeisin jaossa oleva ohjelmistoversio on 18.3.0757-1441004. Jos löydät laitteen tarrasta SN numeron niin voidaan päivitystä kokeilla manuaalisesti puskea laitteelle.
Onko automaattisessa päivityksessä listattu SN-numeroin ne koneet jotka saavat päivitykset - Muut eivät (vaikka olisivatkin Telian toimittavia laitteita)?
Tietoja tarrastani (tai laitteen informaatiosta):
Firmware Version 17.2.0405-1441054-20201130182729
Hardware Version VBNT-H
Serial Number CP1836TA9YZ
Jokohan nyt onnistuisi?
Jo nyt onnistui. Iso kiitos teille.
Jopa kaikki tekemäni asetukset pysyivät tallella.
@esapit kirjoitti:
Onko automaattisessa päivityksessä listattu SN-numeroin ne koneet jotka saavat päivitykset - Muut eivät (vaikka olisivatkin Telian toimittavia laitteita)?
Laiteet päivittyvät ohjelmistoversion mukaan eli sinunkin laitteesi oli kyllä ladannut ohjelmistoversion mutta sitten johonkin jumahtanut ottamatta sitä käyttöön.
@esapit kirjoitti:
Jokohan nyt onnistuisi?
Laite näyttäisi nyt päivittyneen onnistuneesti.
Hyvä kun muutkin välillä kyselevät ohjelmistojen perään niin muistaa itsekin tarkistaa ja kysellä. Edelleenkään ei kai ole mitään paikkaa mista voisi katsoa mikä se uusin ohjelmistoversio pitäisi olla?
Eipä ole itsellenikään (taaskaan) sitten päivittynyt tuo aiemmassa viestissä mainittu versio. Käynnistin jo reitittimen uudestaan siinä toivossa, että olisi päivittänyt samalla itsensä, mutta ei näköjään silläkään ollut vaikutusta.
Tässä laitteeni tiedot:
Firmware Version
18.3.0622-1441005-20200701122305
@T1m0T kirjoitti:
Hyvä kun muutkin välillä kyselevät ohjelmistojen perään niin muistaa itsekin tarkistaa ja kysellä. Edelleenkään ei kai ole mitään paikkaa mista voisi katsoa mikä se uusin ohjelmistoversio pitäisi olla?
Laitteiden ohjelmistoversioita ei ole luetteloituna sivuillamme. Tästä tosiaan on ollut aiemminkin puhetta ja nostetaan tätä taas esiin.
@T1m0T kirjoitti:
Eipä ole itsellenikään (taaskaan) sitten päivittynyt tuo aiemmassa viestissä mainittu versio. Käynnistin jo reitittimen uudestaan siinä toivossa, että olisi päivittänyt samalla itsensä, mutta ei näköjään silläkään ollut vaikutusta.
Uudelleen käynnistäminen ei tässä tapauksessa ole auttanut, koska ohjelmistoversio on ollut jaossa vain tiettyinä viikonpäivinä yöaikaan. Laitteesi on nyt päivitetty uusimpaan ohjelmistoversioon.
Kiitos! Nyt ajettiin päivitys laitteeseen.
Mutta se ajettiin sisään kesken työpäivän ilman mitään ennakkovaroitusta eli yhteys katkesi yllättäen ja laite alkoi käynnistämään itseään uudestaan. Ehkä tähänkin olisi hyvä olla joku tapa - vaikka ilmoittaa tekstarilla tuntia ennen? Samalla taas VPN-yhteyksien valikko katosi laitteesta. Onneksi asetukset pysyivät eli toistaiseksi yhteys on käytettävissä, mutta olisi kiva saada sekin takaisin, jotta voi tarvittaessa vaihtaa salasanaa tai muita yhteyden asetuksia.
@T1m0T kirjoitti:
Kiitos! Nyt ajettiin päivitys laitteeseen.
Mutta se ajettiin sisään kesken työpäivän ilman mitään ennakkovaroitusta eli yhteys katkesi yllättäen ja laite alkoi käynnistämään itseään uudestaan. Ehkä tähänkin olisi hyvä olla joku tapa - vaikka ilmoittaa tekstarilla tuntia ennen? Samalla taas VPN-yhteyksien valikko katosi laitteesta. Onneksi asetukset pysyivät eli toistaiseksi yhteys on käytettävissä, mutta olisi kiva saada sekin takaisin, jotta voi tarvittaessa vaihtaa salasanaa tai muita yhteyden asetuksia.
Päivitys ajettiin laitteellesi mahdollisimman pian. Tekstiviestillä ilmoittaminen ei ole mahdollista, koska emme näe asiakastietojasi. VPN valikko tulee näkyviin käynnistämällä laite uudelleen.
Lienee aika taas kysellä onkohan uudempaa päivitystä olemassa modeemiin. Edelleenkään ei taida olla mitään paikka mistä uusimman version voisi itse tarkistaa?
Firmware Version
18.3.0757-1441004-20211021142245
Lienee aika taas kysellä onkohan uudempaa päivitystä olemassa modeemiin. Edelleenkään ei taida olla mitään paikka mistä uusimman version voisi itse tarkistaa?
Firmware Version
18.3.0757-1441004-20211021142245
Serial Number
CP1824SA7CB
Uusin ohjelmistopäivitys on 18.3.0757-1441017 tälle TG 799XTream-laitteelle. Päivityksiä ei ole missään näkyvissä meidän sivustoillamme. Ylläpitämiseen menisi oma aikansa, niin siksi niitä ei ole saatavilla.
Uusin ohjelmistopäivitys on 18.3.0757-1441017 tälle TG 799XTream-laitteelle. Päivityksiä ei ole missään näkyvissä meidän sivustoillamme. Ylläpitämiseen menisi oma aikansa, niin siksi niitä ei ole saatavilla.
Onhan se totta , että versionumeroiden tallennus tukisivuille tuottaa vaivaa, mutta senkin voi automatisoida. Näin ovat kilpailijat tehneet ja se on hyvää asiakaspalvelua. Telialle se tuntuu olevan ylipääsemättömän vaikeaa.
Koskahan tuo päivitys on tullut jakeluun? Näköjään oli tänään aamulla klo 8 tuo asettunut kun eilen käynnisti laitteen uudestaan.
Minusta enemmän tuottaa vaivaa kaikille jos jokainen laitteen omaava joutuu erikseen kysellä määräajoin mikä päivitys on jakelussa... Ja jos ei kysele, niin sittenkö joutuu olemaan vanhemmalla softalla ties kuinka pitkään. Vai katsooko joku erikseen että mikä softa on niin vanha että pitää ajaa päivitys, jos ei tuo itsekseen päivity ilman käyttäjän toimia? Netissä on käyttöohjeet teidän laitteille sinne sivulle yksi rivi mainintana viimeisestä ohjelmistoversiosta ja ei tuo varmaa iso homma ole ohjelmiston jakeluun laittamisen yhteydessä päivittää sivulle jos ei tuo automatisointi onnistuisi. Kun miettii moniko on käyttänyt näihin minunkin kyselyihin vuosien mittaan jo aikaa (omastani puhumattakaan), niin… Hyvä silti että edes perään kyselemällä päivityy. :)
Koskahan tuo päivitys on tullut jakeluun? Näköjään oli tänään aamulla klo 8 tuo asettunut kun eilen käynnisti laitteen uudestaan.
Minusta enemmän tuottaa vaivaa kaikille jos jokainen laitteen omaava joutuu erikseen kysellä määräajoin mikä päivitys on jakelussa... Ja jos ei kysele, niin sittenkö joutuu olemaan vanhemmalla softalla ties kuinka pitkään. Vai katsooko joku erikseen että mikä softa on niin vanha että pitää ajaa päivitys, jos ei tuo itsekseen päivity ilman käyttäjän toimia? Netissä on käyttöohjeet teidän laitteille sinne sivulle yksi rivi mainintana viimeisestä ohjelmistoversiosta ja ei tuo varmaa iso homma ole ohjelmiston jakeluun laittamisen yhteydessä päivittää sivulle jos ei tuo automatisointi onnistuisi. Kun miettii moniko on käyttänyt näihin minunkin kyselyihin vuosien mittaan jo aikaa (omastani puhumattakaan), niin… Hyvä silti että edes perään kyselemällä päivityy. :)
En osaa sanoa tarkemmin tästä, mikä näiden ohjelmistoversiopäivitysten tulevaisuus tulee olemaan siltä osin tulevatko ne jotenkin saataville ja näkymään. Automaattisestihan nämä versiot tulevat kuitenkin modeemeille, mutta kun ne eivät tule kerralla ja esim. yleensä viikon kahden aikana saadaan päivitykset ajettua modeemeille. Riippuen päivityksestä ja sen laajuudesta.
Version numeron perässä oleva numerosarja vaikuttaisi olevan pvm ja klo. Jos se on milloin tuo päivitys on tullut hyväksytyksi, niin mulla oli mennyt siitä jo 5kk ja tuskin olisi päivittynyt nytkään ilman kyselyä!! Eihän näissä aina kriittisiä virheitä korjata, mutta koska ei voi luottaa että tuo modeemi päivityy itsekseen niin olisi kyllä tärkeää tietää milloin uusi päivitys tulee jakeluun jotta voisi tarkistaa sen asentuneen! Ja koska laitetta ei voi itse päivittää niin vastuuhan pitäisi olla näissä Telialla. Teillä pitäisi olla siis jokin järjestelmä joka automaattisesti seuraa että päivitys on asentunut tuon kahden viikon kuluessa tai sitten antaa ylläpitohenkilöstölle ilmoituksen jos vanhemmalla softalla oleva laite on verkossa paikalla.
Version numeron perässä oleva numerosarja vaikuttaisi olevan pvm ja klo. Jos se on milloin tuo päivitys on tullut hyväksytyksi, niin mulla oli mennyt siitä jo 5kk ja tuskin olisi päivittynyt nytkään ilman kyselyä!! Eihän näissä aina kriittisiä virheitä korjata, mutta koska ei voi luottaa että tuo modeemi päivityy itsekseen niin olisi kyllä tärkeää tietää milloin uusi päivitys tulee jakeluun jotta voisi tarkistaa sen asentuneen! Ja koska laitetta ei voi itse päivittää niin vastuuhan pitäisi olla näissä Telialla. Teillä pitäisi olla siis jokin järjestelmä joka automaattisesti seuraa että päivitys on asentunut tuon kahden viikon kuluessa tai sitten antaa ylläpitohenkilöstölle ilmoituksen jos vanhemmalla softalla oleva laite on verkossa paikalla.
Ohjelmistopäivityksemme menevät automaattisesti arkiöisin. Tästä on tehty asiakkaille mahdollisimman harmitonta, eikä yhteys katkea esim. kesken kaiken päivällä. Meiltä tulee joka tapauksessa automaattisesti päivitys, kun laite on meiltä hankittu. Jossain vaiheessa ehkä saattaa tulla ohjelmistopäivitykset myös katsottavaksi jotakin väylää pitkin, mutta nyt mennään näillä olemassaolevilla keinoilla.