Skip to main content

Morjens,

Multa löytyy tollanen Yhteys kotiin XL netti, mutta se katkeilee useita kertoja päivässä 5-15 minuutiksi. Tietokoneen vianmääritys sanoo "tietokoneesi vaikuttaa olevan määritetty oikein mutta laite tai resurssi (dns-palvelin) ei vastaa". Telian asiakaspalveluchatin mielestä ongelma on minun päässä, mutta en oikein keksi mikä tuon voi aiheuttaa ja aikalailla kaikki mahdolliset konstit alkaa olemaan kokeiltu mitä nopealla googlettamisella löytää. Osaisikohan joku täällä auttaa mitä tuon ongelman kanssa voi tehdä?

Morjens,

Multa löytyy tollanen Yhteys kotiin XL netti, mutta se katkeilee useita kertoja päivässä 5-15 minuutiksi. Tietokoneen vianmääritys sanoo "tietokoneesi vaikuttaa olevan määritetty oikein mutta laite tai resurssi (dns-palvelin) ei vastaa". Telian asiakaspalveluchatin mielestä ongelma on minun päässä, mutta en oikein keksi mikä tuon voi aiheuttaa ja aikalailla kaikki mahdolliset konstit alkaa olemaan kokeiltu mitä nopealla googlettamisella löytää. Osaisikohan joku täällä auttaa mitä tuon ongelman kanssa voi tehdä?

Et kertonut millainen modeemi sinulla on. Tutki voiko sen modeemin asetuksiin laittaa oletusten tilalle omat DNS-asetukset. Jos voi niin kokeile esim Googlen palvelimia:

DNS1 = 8.8.8.8
DNS2 = 8.8.4.4

Muita DNS-palveluita löytyy googlettamalla mm. Cloudflare , Open DNS jne.

https://www.techradar.com/news/best-dns-server

Jos modemiin ei voi omia DNS-asetuksia laittaa , niin sitten voit laittaa ne esim. tietokoneeseesi.

Jos vika on Telian DNS-palvelussa , niin em. asetukset luultavast auttavat. Jos vika on modeemissasi , niin sitten se lienee tullut elämänsä ehtooseen.


Morjens,

Multa löytyy tollanen Yhteys kotiin XL netti, mutta se katkeilee useita kertoja päivässä 5-15 minuutiksi. Tietokoneen vianmääritys sanoo "tietokoneesi vaikuttaa olevan määritetty oikein mutta laite tai resurssi (dns-palvelin) ei vastaa". Telian asiakaspalveluchatin mielestä ongelma on minun päässä, mutta en oikein keksi mikä tuon voi aiheuttaa ja aikalailla kaikki mahdolliset konstit alkaa olemaan kokeiltu mitä nopealla googlettamisella löytää. Osaisikohan joku täällä auttaa mitä tuon ongelman kanssa voi tehdä?

Tervetuloa Yhteisöön @XNTON ! Oletko kokeillut vielä toista modeemia/reititintä jos vika on itse laitteessa? Varmistaisin myös katkeileeko yhteys, kun tietokone on yhdistetty nettiin langattomasti sekä langalla?


Et kertonut millainen modeemi sinulla on. Tutki voiko sen modeemin asetuksiin laittaa oletusten tilalle omat DNS-asetukset. Jos voi niin kokeile esim Googlen palvelimia:

DNS1 = 8.8.8.8
DNS2 = 8.8.4.4

Muita DNS-palveluita löytyy googlettamalla mm. Cloudflare , Open DNS jne.

https://www.techradar.com/news/best-dns-server

Jos modemiin ei voi omia DNS-asetuksia laittaa , niin sitten voit laittaa ne esim. tietokoneeseesi.

Jos vika on Telian DNS-palvelussa , niin em. asetukset luultavast auttavat. Jos vika on modeemissasi , niin sitten se lienee tullut elämänsä ehtooseen.

Modeemi on Technicolor CGA2121. En nopealla vilkaisulla löytänyt modeemin asetuksista voiko noita DNS-asetuksia vaihtaa. Tietokoneeseen nuo mainitsemasi asetukset on laitettu pariinkin kertaan, eikä ongelma korjaantunut sillä. Modeemi on 9kk vanha ja tuli Telialta liittymän avaamisen yhteydessä ja ongelmia on ilmennyt nyt useampi kuukausi, joten en tiedä voiko noin tuore mötikkä olla tiensä päässä. Kun netti katkeaa, modeemissa yleensä vilkkuu toisiksi ylin, DS/US valo ja toisinaan myös virtavalo. 

 


Tervetuloa Yhteisöön @XNTON ! Oletko kokeillut vielä toista modeemia/reititintä jos vika on itse laitteessa? Varmistaisin myös katkeileeko yhteys, kun tietokone on yhdistetty nettiin langattomasti sekä langalla?

En ole kokeillut toista modeemia, ja pitää kokeilla kannettavalla tietokoneella langatonta yhteyttä. Tuo yhteys siis on pätkinyt langallisena yhteytenä ja modeemissa on vilkkunut em. valoja. Olen kokeillut muuttaa DNS-asetuksia ja muita verkkoasetuksia, koittanut palauttaa niitä oletuksiksi, verkkosovitin, windows yms. ajurit on ajan tasalla ja yhteyttä on kokeiltu erilaisilla ja mittaisilla ethernetkaapeleilla. Modeemia on myös käynnistelty uudestaan ja resetoitu yms. perus jipot mitä näitä nyt on. Modeemia on myös kokeiltu talon molemmissa antenni pistokkeissa ilman mainittavaa eroa.

 

Muokkaus SonjaMelina: siistitty lainausta


Tervetuloa Yhteisöön @XNTON ! Oletko kokeillut vielä toista modeemia/reititintä jos vika on itse laitteessa? Varmistaisin myös katkeileeko yhteys, kun tietokone on yhdistetty nettiin langattomasti sekä langalla?

En ole kokeillut toista modeemia, ja pitää kokeilla kannettavalla tietokoneella langatonta yhteyttä. Tuo yhteys siis on pätkinyt langallisena yhteytenä ja modeemissa on vilkkunut em. valoja. Olen kokeillut muuttaa DNS-asetuksia ja muita verkkoasetuksia, koittanut palauttaa niitä oletuksiksi, verkkosovitin, windows yms. ajurit on ajan tasalla ja yhteyttä on kokeiltu erilaisilla ja mittaisilla ethernetkaapeleilla. Modeemia on myös käynnistelty uudestaan ja resetoitu yms. perus jipot mitä näitä nyt on. Modeemia on myös kokeiltu talon molemmissa antenni pistokkeissa ilman mainittavaa eroa.

Vaikka modeemi onkin varsin uusi, ei se täysin poissulje ettei pätkiminen voisi johtua modeemista. Tässä kohtaa suosittelisin siis kokeilemaan yhteyden toimivuutta toisella modeemilla, jotta saadaan rajattua mahdollinen laitevika pois! Telia kaupasta saat hakea lainamodeemin täysin maksutta käyttöösi henkilöllisyystodistusta vastaan, niin saat sillä testailtua yhteyden toimivuutta. Lähimmän Telia kauppasi sijainnin pääset näkemään tämän linkin kautta.

 

Muokkaus SonjaMelina: lyhennetty lainausta


Ei nuo diagnostiikat aina anna luotettavia tuloksia. Välttämättä vika ei ole DNS:ssä eikä modeemissa , vaan Telian keskitimessä (CMTS). Sen säätäminen kuuluu operaattorille.


DS/US valon ja virtavalon ei kyllä kuulu vilkkua. Jos ne vilkkuu niin taitaa verkossa olla jotain häikkää ja netti on oikeasti poikki. Vikailmoitusta vaan kehiin.


Non niin, tämä kuulostaa tutulta tilanteelta.

Olen myös useamman kuukauden tuskaillut yhteysongelmien kanssa. Sama modeemi Technicolor CGA2121 ja liittymä on Yhteys kotiin XL. En ole vielä saanut selvyyttä mikä yhteydessä on vikana.

Voit käydä lukemassa tilanteestani tuolta avaamastani keskustelusta.

Useaan kertaan olen joutunut asiakaspalvelun chatin kautta häiriöilmoituksen tekemään. Alkavat jo varmaan muistamaan minut ja odotan vaan tuota porttikieltoa tuonne chattiin.

Olisi mukava kuulla saitko yhteysongelmasi ratkaistua ja millaisiin toimiin Telian tuki ryhtyi tilanteen selvittämiseksi.

 

Terveisin nimim. Nettiyhteys Telian ehdoilla


Ei nuo diagnostiikat aina anna luotettavia tuloksia. Välttämättä vika ei ole DNS:ssä eikä modeemissa , vaan Telian keskitimessä (CMTS). Sen säätäminen kuuluu operaattorille.

Aivan. Vika voi hyvinkin olla Telian päässä. Tuon todistaminen on kuitenkin TODELLA vaikeaa, koska Telian tekninen tuki ei ole valmis kovin syvällisesti noita yhteysongelmia heidän päässään tutkimaan.

 

Terveisin nimim. Nettiyhteys Telian ehdoilla


@XNTON noin kaksi viikkoa kulunut kun ilmoitit yhteysongelmasta. Saitko selvyyttä vikaan? Olisi kiinnostavaa kuulla miten tuo ratkesi, koska usealla näyttää olevan samantapaisia ongelmia modeemiensa kanssa.


@XNTON noin kaksi viikkoa kulunut kun ilmoitit yhteysongelmasta. Saitko selvyyttä vikaan? Olisi kiinnostavaa kuulla miten tuo ratkesi, koska usealla näyttää olevan samantapaisia ongelmia modeemiensa kanssa.

Samaa ongelmaa on edelleen, ei ole tullut nyt niin paljoa tietokonetta käytettyä, mutta onglema ei ole kadonnut mihinkään.


Pyydä asentaja paikalle. Chatti kertoo että se on maksullista jos vikaa ei ole. Vastaa että hyväksyt tämän.

 


Heissan @XNTON, oletko saanut jo apua tuohon yhteysongelmaan, vai olisiko asia vielä ajankohtainen? 


Heissan @XNTON, oletko saanut jo apua tuohon yhteysongelmaan, vai olisiko asia vielä ajankohtainen? 

Pahoittelen myöhäisestä vastauksesta, mutta on edelleen ajankohtainen. Asentaja käynyt kahdesti säätämässä jotain ja kehotti vetämään Telian kaapelilta uuden antennikaapelin pistorasialle ja tämän myös tein. Antennipistorasian vaihdoin samassa yhteydessä uuteen ja ongelmat jatkuvat. Välillä saattaa hyvällä tuurilla netti toimia useamman tunnin katkeamatta, mutta kerran tunnissa katkeaminen ja modeemin valojen vilkkuminen on tutumpi näky. Aspa chatti kehotti hakemaan uuden lainalaitteen ja voinhan minä sen käydä lähimmästä Telian liikkeestä 80km päästä hakemassa kun eivät kuulemma suostu postittamaan, mutta vaikea nähdä ongelman korjaantuvan sillä. Onkohan mitään muuta tehtävissä kun tuo lainalaitteen haku, vai onko tyytyminen JukkaBoyn kohtaloon jossa netti toimii miten sattuu, palveluntarjoaja ei suostu sitä korjaamaan mutta lasku täydellä hinnalla tulee säntillisesti?


Ei kenelläkään sinun tutullasi, joka asuu samalla alueella, ole Telian  verkossa toimivaa modeemia?  Kokeilemalla vaikkapa naapurin modeemilla välttyy 160 km turhasta ajamisesta.


Heissan @XNTON, oletko saanut jo apua tuohon yhteysongelmaan, vai olisiko asia vielä ajankohtainen? 

...Onkohan mitään muuta tehtävissä kun tuo lainalaitteen haku, vai onko tyytyminen JukkaBoyn kohtaloon jossa netti toimii miten sattuu, palveluntarjoaja ei suostu sitä korjaamaan mutta lasku täydellä hinnalla tulee säntillisesti?

Kuten tuolla keskustellussani mainitsin, niin huomenna asuntooni tulee “maanantai asentaja”; neljäs kerta toden sanoo. Ei muuta kuin popcornia valmiiksi ja katsotaan mitä tällä kertaa.

Tilanteessasi voisit ehkä pyytää asentajan paikalle, kuten @RootBear mainitsi. Pyytäisit sitä asentajaa tuomaan mukanaan tuon lainalaitteen. Asentajan käynnistä ehkä joudut jotain maksamaan; kannattaa varmistaa mitä se maksaa ennen kuin tulee. Voi sitä vertailla kuluihin mitä tulisi, jos ajaisit itse tuon hakumatkan. Ja täytyyhän tuo lainamodeemi myös palauttaa, joten matkaa tulee 80 km x 4 = 320 km; 80 km per suunta.

Tämä nyt vain ajatuksena ja laita ihmeessä jatko infoa mitä sitten päätätkin.

 


Heissan @XNTON, oletko saanut jo apua tuohon yhteysongelmaan, vai olisiko asia vielä ajankohtainen? 

Pahoittelen myöhäisestä vastauksesta, mutta on edelleen ajankohtainen. Asentaja käynyt kahdesti säätämässä jotain ja kehotti vetämään Telian kaapelilta uuden antennikaapelin pistorasialle ja tämän myös tein. Antennipistorasian vaihdoin samassa yhteydessä uuteen ja ongelmat jatkuvat. Välillä saattaa hyvällä tuurilla netti toimia useamman tunnin katkeamatta, mutta kerran tunnissa katkeaminen ja modeemin valojen vilkkuminen on tutumpi näky. Aspa chatti kehotti hakemaan uuden lainalaitteen ja voinhan minä sen käydä lähimmästä Telian liikkeestä 80km päästä hakemassa kun eivät kuulemma suostu postittamaan, mutta vaikea nähdä ongelman korjaantuvan sillä. Onkohan mitään muuta tehtävissä kun tuo lainalaitteen haku, vai onko tyytyminen JukkaBoyn kohtaloon jossa netti toimii miten sattuu, palveluntarjoaja ei suostu sitä korjaamaan mutta lasku täydellä hinnalla tulee säntillisesti?

Harvoin kaapeliyhteyden pätkiminen johtuu modeemista, varsinkaan jos yhteys kuitenkin pääsääntöisesti samalla laitteella toimii normaalisti. Nyt kun kaapelointia ja pistoketta on uusittu ja ongelma jatkuu niin näkisin uuden vikailmoituksen jättämisen seuraavaksi toimenpiteeksi. 


@XNTON tässä pieni vinkki sulle. Jos vaan sinulla voimia riittää, niin kannattaa kirjata ylös aina kun olet Telian tukeen yhteydessä. Muistiinpanosi auttavat myöhemmin jos tarvii summata kuka, mitä, milloin ja miksi.