Hei @tilipitappi ja tervetuloa Yhteisöön!
Hyvä, että laitoit viestiä niin käydään läpi muutamia seikkoja, joilla voi olla vaikutusta yhteyden katkomiseen ja pakettihävikkiin.
Huomaatko yhteysongelmia, kun kaapelimodeemiisi on verkkokaapelilla kytkettynä vain se laitteesi, jolla pelaat? Tämä on hyvä testata, jotta varmistuu ettei mikään muu sisäverkossa oleva laitteesi aiheuta ongelmia yhteyteen.
Onko käytössäsi kaapelimodeemin ja antennirasian välillä omia antennijatkojohtoja tai haaroittimia? Technicolor CGA2121:n mukana tuleva haaroitin on ok olla käytössä. Jos välistä löytyy kuitenkin omia jatkoja tai haaroja, kokeile ilmeneekö ongelmia ilman niitä. Jos Technicolorin haaroittimeen on kytketty myös kaapeli-TV, voit myös testata ilmeneekö ongelmia, kun vain kaapelimodeemi on kytkettynä.
Taloyhtiön sisäverkon kunto ja ikä voivat myös vaikuttaa yhteyden toimintatasoon. Tähän ei Telia etkä sinä asiakkaana voi suoraan vaikuttaa. Vikailmoituksella on todettu todennäköisesti vain se, että muita asiakasvikailmoituksia ei ole taloyhtiöstäsi tullut, ja että käytössä olevat muut kaapelimodeemit ovat toimineet analyysien mukaan normaalisti. Tämä tavallisesti viittaa sisäverkko-ongelmaan, muttei kuitenkaan tarkoita sitä ettei vika kuitenkin voisi olla Telian verkon osuudessa.
Voimme tutkia ongelmaa vielä uudella vikailmoituksella asiakaspalvelumme kautta. Jos mahdollista, voit ottaa muutaman esimerkin verkon katkoista ylös. Näistä voi olla apua vikailmoituksen ratkaisussa.
Näyttää olevan UL powerit tapissa, ei hyvä. Myös outo pudotus SINR tasossa kanavilla 16-17. Asentaja spektrianalysaattorilla näkee kyllä mitä noilla taajuuksilla verkossa tapahtuu. Vikailmoitusta vain kehiin.
Olitkos kokeillut toista modeemia?
Yhteys isännöitsijään ja vaadit antenniurakoitsijaa mittaamaan/tarkistamaan talon sisäverkon tilan.
@mickem Ymmärrykseni mukaan toinenkin asukas on tästä taloyhtiöstä useampaan kertaan valittanut, tehnyt vikailmoitusta ja ostanut jopa uuden modeemin, mutta siitä ei ole ollut apua.
Itselläni ei ole mitään haaroittimia käytössä ja tietokone onkin ollut ainoa kytketty laite silloin kun ongelmia on ilmennyt eli toisin sanoen minulla ei ole edes televisiota kaapeliin kytkettynä.
Näitä samoja ongelmia oli tosiaan vanhassa asunnossa ja olen kokeillut kytkeä WiFi:n pois, käyttää modeemia siltaavana, mutta vaihtoehtoja ei tuolla hallintapaneelissa sen enempää taida olla. Tietokone on aina ollut piuhalla kytkettynä. Firmwarekin taidetaan ajaa Telian puolelta, eikä vaihtoehtoista ole saatavilla. Voisiko liittymän nopeuden laskeminen tehdä yhteyttä yhtään vakaammaksi vai vetääkö signaali yhteyden kumoon joka tapauksessa?
Kokeilen olla yhteydessä isännöitsijään nyt eri asunnon tiimoilta. Viimeksikin oli niin mielissään, että turhautumisen aisti viiden sekunnin keskustelun jälkeen.
Kiinnostaisi myös tietää onko jotain verkon parannustöitä tehty Torniossa, kun aiemman asunnon liittymä muuttui tosiaan vakaammaksi muutamia kuukausia sitten ja en ole ollut isännöitsijäänkään yhteydessä sitten viime vuoden. Tuskin tuo yhteys itsestäänkään korjaantui.
@Purnipsi toista modeemia minulla ei tosiaan valitettavasti ole, mutta viereisessä asunossa on kokeiltu useammalla, joten hieman epäilen sen vaikutusta. Tällä CGA2121:llä lähti kuitenkin vanhalla asunnolla edes jotenkin siedettävästi toimimaan tänä vuonna, mutta syytä en osaa sen tarkemmin sanoa.
@mickem Ymmärrykseni mukaan toinenkin asukas on tästä taloyhtiöstä useampaan kertaan valittanut, tehnyt vikailmoitusta ja ostanut jopa uuden modeemin, mutta siitä ei ole ollut apua.
Kertomasi mukaan vaikuttaa siltä että @mickem aiempi maininta taloyhtiön sisäverkosta ja sen kunnosta voi olla häiriön juurisyynä. Hyvä että olet yhteydessä isännöitsijään, jos sillä saisi sisäverkon asiaa ajettua eteenpäin. Nämä vain harvoin tuppaa olemaan innokkaita korjaamaan sisäverkkoa, sillä kustannukset voivat olla korkeat.
Näitä samoja ongelmia oli tosiaan vanhassa asunnossa ja olen kokeillut kytkeä WiFi:n pois, käyttää modeemia siltaavana, mutta vaihtoehtoja ei tuolla hallintapaneelissa sen enempää taida olla. Tietokone on aina ollut piuhalla kytkettynä. Firmwarekin taidetaan ajaa Telian puolelta, eikä vaihtoehtoista ole saatavilla. Voisiko liittymän nopeuden laskeminen tehdä yhteyttä yhtään vakaammaksi vai vetääkö signaali yhteyden kumoon joka tapauksessa?
Firmware ajetaan Telian puolesta, siinä olet oikeassa. Kiinteissä laajakaistayhteyksissä nopeuden laskeminen ei välttämättä vakauta yhteyttä, mutta ei se sitä tarkoita etteikö se olisi kokeilun arvoinen asia. Voi siis hyvinkin pitää paikkaansa että alhaisempi yhteysnopeus toisi vakautta toimivuudelle. Varmaa tietoa tähän tosin ei ole.
@Purnipsi toista modeemia minulla ei tosiaan valitettavasti ole, mutta viereisessä asunossa on kokeiltu useammalla, joten hieman epäilen sen vaikutusta. Tällä CGA2121:llä lähti kuitenkin vanhalla asunnolla edes jotenkin siedettävästi toimimaan tänä vuonna, mutta syytä en osaa sen tarkemmin sanoa.
Voit myös halutessasi hakea testimodeemin lähimmästä Telia Kaupasta ja testata yhteyttä sen kanssa. Tällöin saa ainakin varmistuksen ettei yhteysongelmien syypäänä ole viallinen laite.
@tilipitappi
Kaapelilaajakaista on siitä hauska tekniikka, että ongelmat voivat alkaa ja päättyä ihan miten vain.
Esimerkiksi vanhemmissa kerrostaloissa TV-verkko on tehty siten, että johto menee jokaisesta asunnosta läpi kuin ketju. Jos jokin kohta ketjusta on heikko, on kaikilla ongelmia. Heikoksi ketjuksi riittää viallinen pistoke, kaapeli, vikaantunut TV, digiboksi, niiden virtalähde… viallinen modeemi, viallinen sähkölaite, mikroaaltouuni, jääkaappi… parkkitutka... melkein mikä tahansa joka vuotaa radiotaajuista säteilyä kaapeliverkkoon sillä tavoin, että se jyrää oikean kaapeli-TV-lähetteen ja netin.
Uudemmissa taloissa voi olla jokaiseen asuntoon erillinen ns. “nousu” talon teknisessä tilassa olevalta talovahvistimelta. Se on operaattorin hallussa oleva vahvistin, joka vahvistaa edelleen kadun varressa olevasta kaapista syötettävää signaalia. Operaattorin vastuu päättyy talovahvistimeen, siitä eteenpäin vastuullinen verkon toiminnasta on kiinteistön haltija.
Ongelma voi siis lymytä sinun asunnossasi tai jossain toisessa asunnossa. Ongelma voi olla myös kaapelissa talostasi lähimpään kuituvahvistimeen. Se on taas kaapeliverkossa oleva laite, joka muuttaa valokaapelissa kulkevan lähetteen koaksiaali(antenni)kaapelissa kulkevaksi. Aivan uusissa rakennuksissa saattaa olla jo itsessään tuo kuituvahvistin talovahvistimen sijasta, mutta monesti jopa 300-400 asiakasta on kuituvahvistimen perässä, ja josta tuota nettisignaalia syötetään useille asiakkaille. Samassa nodessa melkein mikä tahansa toinen asiakas voi häiritä toista.
Nyt kesällä helteet voivat aiheuttaa ongelmia verkon aktiivilaitteille. Kadun varressa olevissa kaapeissa olevat laitteet tuottavat jonkin verran lämpöä ja lämmön noustessa liikaa voi yhteydet ruveta vikailemaan. Muurahaiset ja muut hyönteiset tekevät noihin kaappeihin pesiään. Liian täyteen ahdettu kaappi voi aiheuttaa ongelmia myös, koska lämpöä voi tulla liikaa. Kaapeleihin päässyt kosteus voi myös aiheuttaa ongelmia.
Kaapeliverkossa on vianmääritystä varten mittalaitteita, jotka haistelevat verkon kohinatasoa. Näistä tekninen asiakaspalvelu ja viime kädessä Telian oma tai alihankkijan asentaja voi läppärillään tutkia, milloin ja miten verkko toimii. He näkevät linjan tasot, häiriöllisyyden, häiriön lähteen jne. Vian selvittäminen on usein hyvin raskasta, koska vaaditaan fyysinen kontakti verkkoon. Eli esimerkiksi asentaja täytyy olla juuri sinun käyttöpaikassasi spektriskannereineen häiriön hetkellä. Kukaan ei tietysti voi päivystää 24/7 asunnossasi ongelman hetkeä, mutta vikapalvelun pitäisi päästä kirjaamiesi ongelmahetkien perusteella asian pariin.
Ajattelin nyt päivittää tähän ketjuun sen verran, että olen nyt testannut yhteyden myös liikkeestä haetulla lainamodeemilla, jolla kestikin kokonaiset 6 minuuttia ennen koko yhteyden lahoamista. Asentaja kävi jo ennen tuota vaihtamassa multimediarasian, mutta hänellä ei ollut tuota spektriskanneria, koska on kuulemma hintava vehje. Asentaja oli siis isännöitsijän tilaama ja itsellä ei kyllä tieto riittänyt, että olisi joku harvinaisempi laite kyseessä. TV-signaalin jollakin laitteella pystyi tarkistamaan ja muistaakseni sanoi arvoiksi n. 86% ja 90% ja kuulemma alkaa olla aika lähellä maksimia.
Kesälomat alkavat painaa ihmisillä päälle ja niin myös isännöitsijällä, joten yhteyden vianselvitys joutuu todennäköisesti odottamaan, koska Telian puolelta ei minua ainakaan kukaan ole auttamassa.
Sen verran tuli tosiaan huomattua, että kun ihmiset olivat juhannuksen vietossa ja itse elelin rauhallisesti kotona juomatta tippaakaan, että yhteys ei pätkinyt juuri ollenkaan. Tämä voisi ehkä tarkoittaa jotain viallista laitetta kaapeliverkossa, mutta kenen mummon digiboksi se onkaan…
Yhteyden katkeamisaikoja olen jonkin verran jaksanut kirjata, mutta ei niitäkään enää joka kerta jaksa merkata. Olen 14.6. eteenpäin laittanut ylös 34 eri katkeamistapahtumaa, mutta todellisuudessa noita on enemmän ja esimerkiksi tänään 27.6. yhteys on katkennut jo ainakin seitsemän kertaa.
Hienoa kesää kaikille ja ehkä tämä kaapelilaajakaista tekee vielä joskus yhteistyötä.
Ajattelin nyt päivittää tähän ketjuun sen verran, että olen nyt testannut yhteyden myös liikkeestä haetulla lainamodeemilla, jolla kestikin kokonaiset 6 minuuttia ennen koko yhteyden lahoamista. Asentaja kävi jo ennen tuota vaihtamassa multimediarasian, mutta hänellä ei ollut tuota spektriskanneria, koska on kuulemma hintava vehje. Asentaja oli siis isännöitsijän tilaama ja itsellä ei kyllä tieto riittänyt, että olisi joku harvinaisempi laite kyseessä. TV-signaalin jollakin laitteella pystyi tarkistamaan ja muistaakseni sanoi arvoiksi n. 86% ja 90% ja kuulemma alkaa olla aika lähellä maksimia.
Sen verran tuli tosiaan huomattua, että kun ihmiset olivat juhannuksen vietossa ja itse elelin rauhallisesti kotona juomatta tippaakaan, että yhteys ei pätkinyt juuri ollenkaan. Tämä voisi ehkä tarkoittaa jotain viallista laitetta kaapeliverkossa, mutta kenen mummon digiboksi se onkaan…
Tämä alkaa kuulostamaan ja vahvistamaan enemmän tuota mitä @Purnipsi aiemmin mainitsi sisäverkon heikosta kohdasta, on se sitten viallinen laite, johto tai muu ikävä ongelma aiheuttaja. Yhteys siis tuntuu toimivan huomattavasti paremmin kun käyttäjiä on vähemmän. Kuten aiemminkin jo mainittu, tämä on erittäin hankala ja työläs ongelma vianrajauksen ja selvityksen kannalta.
Kesälomat alkavat painaa ihmisillä päälle ja niin myös isännöitsijällä, joten yhteyden vianselvitys joutuu todennäköisesti odottamaan, koska Telian puolelta ei minua ainakaan kukaan ole auttamassa.
Tämä varmasti turhauttaa, kun korjausprosessi pitkittyy. Toivottavasti asia kuitenkin saataisiin selvitykseen isännöitsijän kautta lomailujen jälkeen.
Yhteyden katkeamisaikoja olen jonkin verran jaksanut kirjata, mutta ei niitäkään enää joka kerta jaksa merkata. Olen 14.6. eteenpäin laittanut ylös 34 eri katkeamistapahtumaa, mutta todellisuudessa noita on enemmän ja esimerkiksi tänään 27.6. yhteys on katkennut jo ainakin seitsemän kertaa.
Tämä on tärkeää ja hyvää tietoa. Katkeamisia tuntuu olevan kyllä erittäin paljon ja yhteyden laatu kuulostaa kurjalta. Tästä voi toki olla yhteydessä myös asiakaspalveluumme uuden häiriöilmoituksen merkeissä uusin tarkoin tiedoin, mutta pahoin pelkään että meidän puolelta asialle ei voida tehdä mitään.