Taustatietoja hieman alkuun.
Valokuitusen verkossa toimiva valokuituliittymä siirretty toiselta operaattorilta Telialle. Sisäverkkona TP-Linkin Deco XE75 Mesh verkko joka edellisellä operaattorilla toiminut moitteetta yli vuoden.
Telialle kun liittymä kytkettiin alkoi yhteyden pätkimiset, vikailmoitus tehty ja asentajakin kävi vaihtamassa valokuitumodeemin. Syytä suoranaisesti en ole löytänyt enkä usko että yht’äkkiä modeemit olisi hajonneet. Jokin ominaisuus verkossa mikä pätkäisee yhteyden reitittimelle.
Tänään aamulla sattumalta otin IPV6 pois päältä modeemista ja ainakin yhteydet toimineet toistaiseksi. Joitain keskusteluja IPV6 puuttumisesta Telian verkosta löytyi yhteisön sisältä, voiko tämä selittää ongelmat? Tai osaako kukaan neuvoa mikä voi erottaa yhteyksissä näin pahasti vaikka samassa runkoverkossa molemmat operaattorit toimivat?
Muokkaus: Muokattu otsikko “TP-Link Deco XE75” kuvaamaan tarkemmin kysymystä. //Sakumik