Turun laajakista pätkii | Turussa häiriöä?

  • 22 December 2015
  • 78 kommenttia
  • 40 katselukertaa


Näytä ensimmäinen kirjoitus

78 kommenttia

Yhteys katkeilee yhä päivittäin, noin 10min viimeksi yhteys poikkesi kokonaan sekä langallisista että langattomista laitteista.

Minulla on ollut ihan sama ongelma nyt yli kolme kuukautta, ja sonera aina pyytää että tarkistan omat laitteet.
Olen seurannut kuin paljon nettini katkee ja tämä on lopputulos:

5.1.2016

<18:51:48> Connection to server lost
<19:48:30> Connection to server lost
<20:09:00> Connection to server lost
<20:44:13> Connection to server lost
<20:45:32> Connection to server lost
<20:59:41> Connection to server lost
<21:12:34> Connection to server lost
<21:34:37> Connection to server lost
<21:56:10> Connection to server lost
<22:16:06> Connection to server lost
<22:21:47> Connection to server lost
<22:30:17> Connection to server lost
<22:45:11> Connection to server lost
<23:39:15> Connection to server lost
<23:45:31> Connection to server lost
<00:00:16> Connection to server lost
<00:01:27> Connection to server lost
<00:07:05> Connection to server lost
<00:21:09> Connection to server lost
<00:50:14> Connection to server lost

8.1.2016

<20:37:55> Connection to server lost
<21:18:18> Connection to server lost
<21:48:36> Connection to server lost
<22:14:52> Connection to server lost
<22:23:48> Connection to server lost
<22:42:20> Connection to server lost
<22:44:50> Connection to server lost
<22:56:37> Connection to server lost
<23:04:27> Connection to server lost

12.1.2016

<19:20:10> Connection to server lost
<21:13:20> Connection to server lost
<21:14:23> Connection to server lost
<21:19:08> Connection to server lost
<21:34:34> Connection to server lost
<21:40:48> Connection to server lost
<23:17:49> Connection to server lost
<23:19:32> Connection to server lost

15.1.2016

<18:04:05> Connection to server lost
<18:19:00> Connection to server lost
<18:25:47> Connection to server lost
<18:33:35> Connection to server lost
<21:28:00> Connection to server lost
<22:51:09> Connection to server lost
<22:52:19> Connection to server lost

16.1.2016

<00:27:49> Connection to server lost
<00:29:03> Connection to server lost
<00:34:49> Connection to server lost
<00:36:15> Connection to server lost
<00:37:29> Connection to server lost
<00:42:05> Connection to server lost
<00:48:39> Connection to server lost
<00:50:09> Connection to server lost
<00:51:34> Connection to server lost
<00:56:48> Connection to server lost
<00:58:09> Connection to server lost
<01:03:30> Connection to server lost
<01:09:48> Connection to server lost
<01:11:49> Connection to server lost
<01:25:36> Connection to server lost
<01:31:47> Connection to server lost
<01:32:49> Connection to server lost
<11:39:02> Connection to server lost
<15:04:12> Connection to server lost
<15:24:29> Connection to server lost
<16:55:13> Connection to server lost
<18:11:33> Connection to server lost
<20:04:05> Connection to server lost
<20:09:54> Connection to server lost
<20:11:04> Connection to server lost
<20:31:34> Connection to server lost
<20:32:39> Connection to server lost
<21:12:23> Connection to server lost
<22:06:30> Connection to server lost
<22:22:28> Connection to server lost

17.1.2016

<00:27:46> Connection to server lost
<00:28:46> Connection to server lost
<00:29:48> Connection to server lost
<17:36:59> Connection to server lost
<17:45:01> Connection to server lost
<17:51:18> Connection to server lost
<20:17:18> Connection to server lost
<20:18:55> Connection to server lost
<20:30:59> Connection to server lost
<20:39:20> Connection to server lost
<21:00:44> Connection to server lost
<21:13:34> Connection to server lost
<21:19:58> Connection to server lost
<21:33:18> Connection to server lost
<21:41:19> Connection to server lost
<21:47:01> Connection to server lost
<21:48:41> Connection to server lost
<22:01:19> Connection to server lost
<22:08:02> Connection to server lost
<22:44:03> Connection to server lost
<22:45:34> Connection to server lost
<23:03:58> Connection to server lost

23.1.2016


<09:00:10> Connection to server lost
<09:14:09> Connection to server lost
<09:17:40> Connection to server lost
<09:18:58> Connection to server lost
<09:47:24> Connection to server lost
<10:03:49> Connection to server lost
<10:17:04> Connection to server lost
<10:30:20> Connection to server lost
<10:45:14> Connection to server lost
<10:50:56> Connection to server lost
<10:51:59> Connection to server lost
<10:53:01> Connection to server lost
<10:58:54> Connection to server lost
<11:05:20> Connection to server lost
<11:18:10> Connection to server lost
<11:33:00> Connection to server lost
<11:33:58> Connection to server lost
<11:47:00> Connection to server lost
<11:47:59> Connection to server lost
<12:37:25> Connection to server lost

27.1.2016

<22:17:22> Connection to server lost
<22:23:50> Connection to server lost
<22:29:19> Connection to server lost
<22:30:03> Connection to server lost
<22:31:06> Connection to server lost
<22:57:48> Connection to server lost
<23:00:07> Connection to server lost

Toi on vaan pieni osa, mutta en haluaa pitää tietokoneni päälle koko aijan

Soneralta ilmoitettiin, että he eivät voi tehdä asialle mitään ja tarjosivat tilalle adsl- ja mokkulayhteyttä. Kaapelilaajakaistaa he eivät siis saa toimimaan.

No ompa vain. Vaikea kyllä mennä sanomaan mikä siellä sitten on jos ei sitä kuntoon saada. Tuliko mitään syytä miksei sitä saisi kuntoon?

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +11

Eihän tuollaista vastausta pidä hyväksyä, että eivät saa kuntoon. Täysin naurettava kommentti Soneralta.Tuohan on täyttä maksavan asiakkaan aliarviointia. Itselläni todistetusti kaapelikaista toimii kuin se kuuluisa junan vessa. Tosin operaattori on toinen. 

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +16

Eihän tätä voi tosiaan hyväksyä että joku ratkaisu pitää saada. Operaattori ei pysty toimittamaan sinulle toimivaa kaapeliyhteyttä ja on yrittänyt tarjota korvaavaa yhteyttä. Eikö se ole ratkaisu? Voit irtisanoa sopparisi (vaikka määräaikainen olisi) ja vaihtaa liittymää tai operaattoria. Operaattori voisi lopettaa koko kaapeliyhteyden toimittamisen alueella ja tarjota pelkkää ADSL kun sekin on mahdollista. Kaapeliverkon korjauskaan ei halpaa lystiä ole ja eipä operaattoria kiinnosta maksaa siitäkään hirveitä summia. Epäilen että on todettu että ainut vaihtoehto olisi vetää uudet kaapelit, suomeksi kuitua (taloyhtiössä sisäverkkohan on taloyhtiön vastuulla joten taloyhtiö kustantaa verkon rakennuksen). 


 


Olisitko valmis maksamaan korjauksesta? Operaattori tarjoaa korvaavaa yhteyttä jo, et voi oikein velvoittaa tarjoamaan muuta. Jos et suostu niin eipä operaattoria kiinnosta jos maksat toimimattomasta yhteydestä.


 


Kaapeliverkko on pahimmillaan ketjutettu joten naapurin rasiat voivat olla viallisia jotka aiheuttavat häiriön verkkoon. Taloyhtiöissä sisäverkko edelleen kuuluu taloyhtiön vastuulle! 

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +11

En tiedä mitkä ovat Soneran tarjoaman kaapelikaistan nopeudet, mutta esim itselläni on 100/20 kaapelikaista. En todellakaan hyväksyisi korvaavaksi liittymäksi ADSL tai mokkulauhteyttä. Korvaavan yhteyden olisi kyllä saavutettava sama nopeustaso kuin korvattava.

Eiköhän asiakaat maksa linjojen ylläpidosta ja palvelun ylläpidosta kerran kuukaudessa, joten voisi olettaa että palvelu toimii. Jos asiakkaalta veloitettava maksu ei kata kuluja, niin sitten pitää tilanne korjata kuluja vähentämällä tai asiakkaan hintoja nostamalla. Ei asiakkaan kuulu erikseen maksaa korjauksen kuluja. Tämä taitaa olla hyvä esimerkki yritysten ulkoistamisvimmasta, jolla haetaan näennäisesti halvempaa kulutasoa. Onko osaajat lähteneet muualle ja nyt osaamattomat yrittävät viritellä linjoja kuntoon?

Jos vika on taloyhtiön on omassa tv-verkossa niin mikset valita isännöitsijälle asiasta?.Ei sonera mahda asialle mitään jos talon verkko kusee.Toisaalta taas sonera voisi itse vähän katsoa että mitä se tarjoaa eli melko varmasti tietävät ettei talossa päästä esim 100/10 vdsl nopeuksiin mutta myyvät kuitenkin niitä kyseiselle taloyhtiölle.. :D


@AsiakasY kirjoitti:

En tiedä mitkä ovat Soneran tarjoaman kaapelikaistan nopeudet, mutta esim itselläni on 100/20 kaapelikaista. En todellakaan hyväksyisi korvaavaksi liittymäksi ADSL tai mokkulauhteyttä. Korvaavan yhteyden olisi kyllä saavutettava sama nopeustaso kuin korvattava.


 




Kannattaa lukea niitä operaattorien sopimustekstejä. Tuskin siellä luvataan millään operaattorilla saman nopeuksista korvaavaa yhteyttä samaan hintaan, jos saatavuuskyselyn lupaamaa yhteyttä/nopeutta ei saadakkaan toimimaan. 

100mb kaapelilaajakaistaan tottuneena korvaava 5-7mb nopeudella toimiva mokkula ei hymyilytä :smileymad: Pitää kysäistä adsl saatavuutta, mutta luultavasti nopeus on 5x hitaampi ja hinta 2x kalliimpi :smileylol:

Hyvä tarjota 19,95e kuukaudessa maksavan 100mb kaapelilaajakaistan tilalle 5mb nopeudella toimivaa mokkulaa tai 24 mb:n nopeudella ja 45e/kk maksavaa adsl yhteyttä. ****u!

Oletko koskaan kokeillut toimii 4G yhteys sulla? Oliko ne asiakaspalvelussa tarjonneet adsl:ää 45€/kk hinnalla vai?

Ainakin Jäkärlässä 4G:n toimivuus on hyvin kyseenalaista, operaattorista riippumatta.

 

Elisa => Masto on ylikuormitettuna (tieto tulee vikailmoituksesta kun he vastasivat siihen noin)

DNA => Saattaa toimia, masto näkyy ikkunasta. Huonoja kokemuksia.

Sonera => Huonoja kokemuksia ja 4G:n toimivuudesta ei tietoa.

 

Tähän ei voi muuta sanoa kun, että Sonera hemmetti. Koittais saada sen verkon toimimaan niin olis hyvä. Nebulalla tälläistä samaista ongelmaa ei ole...


@JouniP17 kirjoitti:


Millä olet tuon generoinut?


@samip537 kirjoitti:

@JouniP17 kirjoitti:


Millä olet tuon generoinut?


Internet connectivity monitorilla... Nyt testasin soneran lähettämää uutta kaapeliboxia Cisco epc3928 ja antaa yhteyden nopeudeksi 2.5mb? En ymmärrä.


@JouniP17 kirjoitti:

@samip537 kirjoitti:

@JouniP17 kirjoitti:


Millä olet tuon generoinut?


Internet connectivity monitorilla... Nyt testasin soneran lähettämää uutta kaapeliboxia Cisco epc3928 ja antaa yhteyden nopeudeksi 2.5mb? En ymmärrä.


Täällä ainakin toimii hyvin kun on heitetty NAT pois käytöstä modeemista (Thompson TCW770). En tosin tiedä vielä kuinka vakaa itse liittymä on tällä kertaa.

Itsellä on vähän järeämpi reititin kyljessä, joten langattomalla tulee tälläistä tulosta: 

 

P.S Reititin on Asus RT-AC87U.

He lähettivät uusi modeemi mullekin, ja se toiminut so so, mutta viimeiset päivät se on katkenut ihan sairaan paljon. Ja nyt Sunnuntaina 28.2 se pätki niin paljon että se kesti yli 2½ tunteja kattoo leffa joka piti olla noin 2 tunteja
Käynisti modeemi uusiksi monta kertaa mutta ei autanut...
En ymmärrä että se on edes sallittu myydä tämä liittymä Turussa enää, kuin se ei vaan toimi kuin liittymä pitäisi. Olen nyt ilmoittanut että haluan tietää jos se on edes mahdollista korjata tämä ongelma, jos ei sitten haluan että sonera irtisanoo sopimukseni.

Itselläni "kuoli" 40-100mb/s kaapeliliittymä tänään Martissa. Toiminut normaalisti 80-95mb/s nopeuksilla ja päätti aivan tyhjistä heittää keskimäärin 1mb/s downloadia, upload nopeus pysyy normaalissa 5mb/s tienoilla. Modeemin uudelleen käynnistys ei auttanut, mutta nopeus palautui normaaliksi hetkeksi käynnistämisen jälkeen, kunnes putosi jälleen pohjamutiin. Noin kuukausi sitten liittymän hankittuani oli aivan täysin sama vika ja vikailmoituksella asia hoitui muutamassa päivässä, joten taas uutta kehiin oletan. Olisi mukava kuitenkin tietää mistä moinen tarkalleen ottaen johtuu, kun kerran toistuu kuukauden päästä täysin samalaisena, osaako joku asioista enemmän ymmärtävä heittää arvauksia?

Samaiset oireet Martinmäessä tänään. Uudelleen käynnistyksen jälkeen modeemi (CISCO EPC3928AD) antaa nätisti 80-90Mb/s, mutta jo seuraava testi tipauttaa vauhdin 0,5-2,5Mb/s mateluksi. Huomasin modeemin statusnäytössä, että ekalla kerralla kaikki kanavat pysyvät päällä vastaanottopuolella, mutta toisella kerralla, kun nopeudet romahtavat on kanava-5 mykkä. Lähetyspuolella kanavat toimii normaalisti. Tein hommasta vikailmon ja saa nähdä tuleeko kuntoon 😞. Ei hyvin ala tämä Sonera taival, yhteys toista päivää auki.

Muutama päivä sitten täälläkin (Martissa) yhteyden nopeus putosi puoleen (96mbit -> 44mbit).

Hyvä että olette tehneet asiasta vikailmoituksia, muuten asian selvittäminen ei onnistuisikaan. , onko nopeudet edelleen vain puolet maksimista? Oletko uutta vikailmoitusta vielä ehtinyt jättää?

 

Teillä joilla on Cisco EPC3928AD -modeemi käytössä sekä Avast-tietoturva jollakin laitteella, kokeilkaa ottaa "Kotiverkon turvallisuus" -ominaisuus pois päältä Avastin asetuksista. Joissain tapauksissa tuon ominaisuuden on havaittu aiheuttavan pätkimistä linjaan.

Itsellänikin samainen modeemi, mutta avastia en käytä. Kyse ei tosiaan ole mistään pätkimisestä vaan downloadspeed on nyt neljättä päivää putkeen 1mb/s, jolla ei tee nykypäivänä juuri mitään eli kännykästä toistaiseksi joudun jakamaan. Lisähuomiona se, että vaikka lopulta viive näyttääkin soneran nopeustestissä noin 10ms niin testin tekeminen kestää huomattavasti kauemmin kuin normaalilla nopeudella tai kännykällä ja graafikka tökkii testissä jatkuvasti aivan kuin aika ajoin viive olisi merkittävästi suurempi. Ja kuten aikaseimmassa viestissä mainitsin, vika on identtinen kuukausi sitten kokemaani; kaapeliverkossa on vika uusiutunut aivan selvästi. Soneran asiakkaana en tule pysymään jos kerran kuussa menetän sopimuksen mukaisen yhteyden useaksi päiväksi.


@Pekka_Koo kirjoitti:

Hyvä että olette tehneet asiasta vikailmoituksia, muuten asian selvittäminen ei onnistuisikaan. @JouniP17, onko nopeudet edelleen vain puolet maksimista? Oletko uutta vikailmoitusta vielä ehtinyt jättää?

 

Teillä joilla on Cisco EPC3928AD -modeemi käytössä sekä Avast-tietoturva jollakin laitteella, kokeilkaa ottaa "Kotiverkon turvallisuus" -ominaisuus pois päältä Avastin asetuksista. Joissain tapauksissa tuon ominaisuuden on havaittu aiheuttavan pätkimistä linjaan.


Vikailmoituksen jätin eilen ja nyt kun tänään töistä pääsin niin nopeus näyttää olevan palautuneen ennalleen. Aikaisemmin modeemin DS valokin paloi oranssina. Itselläni on käytössä samainen modeemi ja avastin virustorjunta. Otin tuon kotiverkon turvallisuus -ominaisuuden nyt pois käytöstä, joten katsotaan loppuuko yhteyden pätkiminen. Vanhemmalla modeemilla EPC3825 kaikki valot pysyivät yhteyden katketessa normaalisti päällä, mutta tällä EPC3928:lla kaikki valot sammuvat ja käynnistyvät uudelleen.

Eipä ole mitään muutosta tullut, ainoastaan aspa ilmoitti, että homma annettu asiantuntijalle. Itse olen kokeillut kahdella eri käyttöjärjestelmällä (Win10 ja OS X 10.11) sama vika molemmissa oli virustorjunta päällä tai pois. 

Vastaa