Skip to main content

Työnantaja (myös Soneran asiakas) on siirtymässä tiedostojen tallennuspaikkana OneDrive pilvipalvelimeen. Kun otin ko. palvelimeen käyttöön kotona työkoneella, mutta koti-ADSL yhteydellä, kotini kaikkien laitteiden internet-yhteys katkeaa. Asia on testattu useaan kertaan ja aina kun työkoneella menee verkkoon katkeaa kaikkien koneiden nettiyhteys, myös ko työkoneen. Kun sen poistaa verkosta, palautuu kaikkiin muihin laitteisiin yhteys.

 

Ennen OneDrive pilvipalvelun käyttöönottoa ei ongelmaa ollut. Onneksi minulla on käytössä varayhteytenä kilpailijan liikkuva netti jota käyttäen kyseistä ongelmaa ei esiinny ja yhteys pelaa hyvin-

 

Eli jokin Soneran palvelin tekee yhteyseston, miksi ???

Tällaisia estoja ei meillä ole verkon puolella käytössä. Nyt kuulostaisi ennemmin siltä, että ongelmana voisi olla liittymän lähetysnopeus tai modeemi. ADSL-liittymissä yleensä lähetysnopeus on 1 Mbit/s. Jos työkone varaa aina yhteyden muodostaessa koko lähetysnopeuden (~100kt/s) OneDriven päivittämiseen, niin se voi käytännössä aiheuttaa sen, että muu liikenne ei pääse läpi ja tuntuu siltä, että netti ei toimisi. Jos puolestaan OneDrive ei taustalla lähetä mitään tai modeemista sammuu yhteysvalot, niin silloin voisi liittymässä testata toista modeemia mahdollisuuksien mukaan. Samat tekijät selittäisivät myös varayhteyden toimivuuden. Mobiiliyhteyksissä on nykyään yleensä huomattavsti isommat lähetysnopeudet ja eri laite muodostaa yhteyden kuin ADSL-liittymän modeemi.


Vastaa