Skip to main content

Hei, elikkä tosiaan vaihdoin taloyhtiön netin Elisalta Telialle, mutta reititin yhdistää edelleen elisan nettiin joka toimii miniminopeudella. Kävin hakemassa uuden reitittimen (telia x2) telianliikkeestä ja sama ongelma edelleen. Elisan sivuilla ei näy voimassa olevia tilauksia ja edellinen nettiyhteys katkesi jo 4.6.2025. Reititin on resetoitu ja hard resetattu ja monta kertaa ja kaikki johdot ovat täysin uusia, joten ongelman ei pitäisi johtua laitteesta. Tosiaan modeemi toimii puhelinkaapelilla ja saan kyllä kaikki valot palamaan normaalisti. Kun kytken ethernet kaapelin modeemista tietokoneeseen niin tietokoneelle aukeaa elisan nettisivu, jolla ohjataan tekemään uusi tilaus. En ymmärrä miksi koska edellinen tilaus päättynyt jo viikko sitten ja Telian tilaus on aktiivinen. Otin yhteyttä elisaan ja varmistivat ettei tilauksia ole enää voimassa ja ohjasivat telialle. Telialla olen keskustellut monien eri asiakaspalvelijoiden kanssa eikä kukaan ole osannut auttaa. He tekivät vikailmoituksen ja siihe vastattiin vain copy pastella jo netistä löytyvistä netin aktivointi ohjeista, jotka on käyty jo todella moneen kertaan läpi. Tässä vaiheessa ei ole enää mitään käsitystä mistä ongelma voisi johtua.

Heippa ​@Hämmentynyt ja lämpimästi tervetuloa tänne Yhteisöön keskustelemaan! Kiva että löysit paikalle. 😊

Kiitos kattavasta kuvauksesta! Sen perusteella vaikuttaa siltä, että yhteys ei ole kuitenkaan vielä kytkeytynyt oikein meidän verkkoon. Tämä voi johtua esimerkiksi siitä, että taloyhtiön sisäverkossa tai kytkennöissäkin on vielä jotakin, mikä ohjaa liikenteen väärään paikkaan. 

Kerroitkin jo kertaalleen tehneesi asiasta meille häiriöilmoituksen. Vaikuttaa siltä, ettei tilannetta välttämättä täysin hahmotettu ensimmäisellä kerralla. Tämän vuoksi sait vastauksena yleisluontoiset ohjeet, jotka oletkin jo huolellisesti käynyt läpi. Koska tilanne vaikuttaa liittyvän kytkentöihin, suosittelen sinua vielä kertaalleen tekemään meille häiriöilmoituksen yhteydenottolomakkeella. Valitse kohdassa “Valitse ensin, mitä aihetta asiasi koskee” -valikosta suoraan Häiriöilmoitus.

Voit laittaa ilmoitukseen myös linkin tähän Yhteisö-keskusteluun. Näin käsittelijä näkee vielä suoraan koko tilanteen taustat ja toimenpiteet, joita olet jo tehnyt.


Kokeilen sitä vielä uudestaan, kiitos!


Itse ottaisin yhteyttä Telian tekniseen tukeen sieltä saa apuja toisin kuin chat palvelusta? Riippuu miten vihaisella päällä chat apuri olemaan? Chat palvelusta Telia yrittää usein antaa Telia helppi palveluun mutta en suosittele mutta jos on ylimääräistä rahaa niin sieltä sitten. Mutta kuten aiemmin totesin tekninen tuki on ensimmäinen vaihtoehto.


Hei ​@Hämmentynyt! Hienosti olet testaillut ja resetoinut modeemia, jotta ongelma ei niihin jäisi. Kuvaamasi ongelma ei ole yleinen, mutta ei myöskään kovin harvinainen.

Ongelma todennäköisesti johtuu väärästä tai puuttuvasta kytkennästä. Virhe voi olla talojakamolla, eli asuntoosi tuleva kaapelointi on edelleen kytketty Elisan laitepaikalle. Tämän virheen varmistus on helppoa, kun tekninen asiantuntija pääsee tutkimaan liittymäsi toimintaa häiriöilmoituksen käsittelyn yhteydessä. Korjaus tapahtuu asentajan käynnin kautta, jolloin asentaja kytkee asuntoosi tulevan linjan Telian laitepaikkaan. 

Kytkentävirhe voi olla tapahtunut myös asunnon sisällä. Varmistathan yhteytesi nopeusluokan tilausvahvistuksesta. Jos liittymäsi lähetysnopeus on maksimissaan 10M, toimii yhteys tällöin edelleen DSL-tekniikkalla ja puhelinjohdolla kytkettynä. Mikäli tilausvahvistuksessa ilmoitettu lähteysnopeus on 50M tai korkeampi, toimii yhteys Ethernet-tekniikalla. Tässä tilanteessa tarvitset Ethernet -reitittimen ja reititin kytketään asunnosta löytyvään data-pistokkeeseen näiden ohjeiden avulla. Ota huomioon, että kytkentä pitää varmistaa Ethernet kohteissa myös asunnon huoneistojakamo taulusta. 


Vastaa