Skip to main content

Moi. Taloomme on vedetty rakennusvaiheessa (v. 2012) edellisen omistajan toimesta kahden eri toimijan valokuidut (telian ja kilpailijan). Telia tarjoaa omalle valokuidulleen maksiminopeudeksi 100/100mb ja kilpailija 1000mb. Lisänopeutta kysyessäni myyntipalvelu alkaa vain hanakasti myymään 4g-mokkuloita lisätehoiksi joita en todellakaan kaipaa vaan haluaisin lisää nopeutta kuituun. Kunnon selitystä tälle maksiminopeudelle ei oikein tunnu löytyvän. Eikö kuidulla pitäisi kuitenkin päästä kovempiinkin vauhteihin? Nyt ainoana vaihtoehtona tuntuu olevan kilpailijan kelkkaan hyppääminen. Paikkana Haikkoo,Porvoo.

Hei @PorvooHaikkoo ja tervetuloa Telia yhteisöön! Erikoiselta kuulostava tilanne. Mikäli kyseessä on FTTH eli kuitu tulee suoraan asuntoon saakka pitäisi meidänkin kautta olla saatavilla 1000Mbit/s maksiminopeus. Mikäli kuitu ei tulisi asuntoon saakka FTTB (taloyhtiöt) nopeus voi jäädä maks 100/100 jos talokytkin on vanha.

 

Pahoitteluni myyntipalvelun asiakaspalvelijan tilannetajusta. Ei ole mitään järkeä edes miettiä 4G-verkon yhteyksiä jos kotona on kuitu käytössä. Suosittelen nyt ottamaan uudestaan yhteyttä vaikka chatimme kautta ja tarvittaessa vaatimaan, että tilanne selvitetään tarkemmin.


Olin yhteydessä chat-palveluun ja asia on kuulemma selvityksen alla. Mukava uudistus olisi, jos saisi suoraan numeron teknisen puolen ihmisiin tai pystyisi jättämään vaikka soittopyynnön mutta se on chatin mukaan mahdotonta. Nyt jään odottelemaan myyntipuolen asiakaspalvelun yhteenottoa asiasta. Kohtuu kankeaa..

 

Lisänä vielä, että kilpailijan asentaja kävi keskiviikkona kodissamme ja totesi taloomme tulevan kaksi valokuitua jotka on molemmat kytkettyinä.


Eli sulle tulee huoneistoon Ethernet-datarasiaan yhteys? Oletko kokeilut liittää siihen mitään ja katsoa että millainen linkki sinne muodostuu. Jos siellä on joku vanhanaikainen kytkin niin siihen tulee ainoastaan 100 Mbit linkki, mutta jos nousee 1000 Mbit niin sitten siellä pitäisi kyllä olla täysi 1000 Mbit saatavuuskin... Toki on mahdollista että asuntosi datarasiat onkin kytketty sen toisen operaattorin kytkimeen.

 

Toisaalta, jos taloon tulee kahden eri operaattorin kuidut niin onko sillä nyt niin väliä keneltä yhteyden otat? Kk-hinnat näissä on yleensä samanlaisia (ikäänkuin kartelli olisi) ja jos joku muu pystyy tarjoamaan 1000 Mbit niin ota sieltä.

 

Lisäksi on jo moraalisesti todella arveluttavaa alkaa tyrkyttää jotain rupuista 4G yhteyttä kohteeseen jossa on kunnon valokuidut. Itse olisin selvittänyt myyjän henkilöllisyyden ja tehnyt reklamaation eteenpäin Moinen myyjä joutaa pistää takaisin kortistoon ja joku asiantuntevampi tilalle.



@SINAD@  kirjoitti:

Eli sulle tulee huoneistoon Ethernet-datarasiaan yhteys? Oletko kokeilut liittää siihen mitään ja katsoa että millainen linkki sinne muodostuu. Jos siellä on joku vanhanaikainen kytkin niin siihen tulee ainoastaan 100 Mbit linkki, mutta jos nousee 1000 Mbit niin sitten siellä pitäisi kyllä olla täysi 1000 Mbit saatavuuskin... Toki on mahdollista että asuntosi datarasiat onkin kytketty sen toisen operaattorin kytkimeen.

 

Toisaalta, jos taloon tulee kahden eri operaattorin kuidut niin onko sillä nyt niin väliä keneltä yhteyden otat? Kk-hinnat näissä on yleensä samanlaisia (ikäänkuin kartelli olisi) ja jos joku muu pystyy tarjoamaan 1000 Mbit niin ota sieltä.

 

Lisäksi on jo moraalisesti todella arveluttavaa alkaa tyrkyttää jotain rupuista 4G yhteyttä kohteeseen jossa on kunnon valokuidut. Itse olisin selvittänyt myyjän henkilöllisyyden ja tehnyt reklamaation eteenpäin Moinen myyjä joutaa pistää takaisin kortistoon ja joku asiantuntevampi tilalle.


Siis meillä on sähkökaapissa valokuitumodeemi johon on kytketty kaksi kuitua. Siitä lähtee piuha jakajaan josta jaan yhteyden eri huoneisiin. Ongelma on ilmeisesti se, että Telia on asettanut nopeuskatoksi nyt 100/100. Kilpailijan asentaja ihmetteli keskiviikkona asiaa ja totesi ettei nopeuden nostolle pitäisi olla mitään ongelmia. En nyt oikein ymmärtänyt miten näkisin maksiminopeuden? Netin nopeustesti näyttää nopeudeksi noin 97/97.Muuten olisinkin jo  hypännyt kilpailijan kelkkaan mutta vajaan 800€ "kytkentämaksu" ja Telia:n vielä vuoden voimassa oleva määräaikainen sopimus on saanut nyt katsomaan tämän keissin loppuun asti.. ?


Hei, chatista pääsee suoraan tekniseen asiakaspalveluun valitsemalla häiriötilanteen botin kanssa. Meille voi myös jättää yhteydenottopyyntöä.

 

Toivottavasti asia nyt etenee ripeästi ja saadaan asuntoon asti tarjottua tuo gigainen yhteys. Huom. Meillä ei toistaiseksi ole symmetristä yhteyttä tarjolla vaan Gigasen yhteyden nopeus on 1000/100Mbit/s



@KaPetri@  kirjoitti:

Hei, chatista pääsee suoraan tekniseen asiakaspalveluun valitsemalla häiriötilanteen botin kanssa. Meille voi myös jättää yhteydenottopyyntöä.

 

Toivottavasti asia nyt etenee ripeästi ja saadaan asuntoon asti tarjottua tuo gigainen yhteys. Huom. Meillä ei toistaiseksi ole symmetristä yhteyttä tarjolla vaan Gigasen yhteyden nopeus on 1000/100Mbit/s


Jep, kiitoksia vastauksista. Eiköhän asia tästä lähde etenemään ??



@PorvooHaikkoo@  kirjoitti:
Siis meillä on sähkökaapissa valokuitumodeemi johon on kytketty kaksi kuitua. Siitä lähtee piuha jakajaan josta jaan yhteyden eri huoneisiin. Ongelma on ilmeisesti se, että Telia on asettanut nopeuskatoksi nyt 100/100. Kilpailijan asentaja ihmetteli keskiviikkona asiaa ja totesi ettei nopeuden nostolle pitäisi olla mitään ongelmia. En nyt oikein ymmärtänyt miten näkisin maksiminopeuden? Netin nopeustesti näyttää nopeudeksi noin 97/97.Muuten olisinkin jo  hypännyt kilpailijan kelkkaan mutta vajaan 800€ "kytkentämaksu" ja Telia:n vielä vuoden voimassa oleva määräaikainen sopimus on saanut nyt katsomaan tämän keissin loppuun asti..

No sitten ei kande ehkä vaihtaa ihan vielä.. Toin 800 euroa on pikkuhinta kuidusta, monessa paikkaa voit laittaa nollan perään.. 🙂 Pystytkö näkemään sen kuitumuuntimen tyyppiä (se on siis kuitumuunnin, ei modeemi), siitä ehken selviäisi mihin se pystyy.

 

Eihän se toki mahdotonta ole, onhan niitä olemassa 100 megaisia SFP-transceivereita kuidulle. Eli siis se kuitulinkkikin voi olla vain 100 megainen jos se on joku tosi vanha. Itse valokuitu mitä sinne on vedetty kykenee todennäköisesti ainakin 10 Gbit nopeuksiin, parhaassa tapauksessa jopa 100 Gbit.. Joten ei sieltä kapasiteetti lopu, kunhan vaan saisi sinne nykyaikaiset laitteet. Todennäköisesti riittää loppuiäksi se yhteys, toisin kuin nämä 4G ja 5G leikit...



@SINAD@  kirjoitti:



@PorvooHaikkoo@  kirjoitti:
Siis meillä on sähkökaapissa valokuitumodeemi johon on kytketty kaksi kuitua. Siitä lähtee piuha jakajaan josta jaan yhteyden eri huoneisiin. Ongelma on ilmeisesti se, että Telia on asettanut nopeuskatoksi nyt 100/100. Kilpailijan asentaja ihmetteli keskiviikkona asiaa ja totesi ettei nopeuden nostolle pitäisi olla mitään ongelmia. En nyt oikein ymmärtänyt miten näkisin maksiminopeuden? Netin nopeustesti näyttää nopeudeksi noin 97/97.Muuten olisinkin jo  hypännyt kilpailijan kelkkaan mutta vajaan 800€ "kytkentämaksu" ja Telia:n vielä vuoden voimassa oleva määräaikainen sopimus on saanut nyt katsomaan tämän keissin loppuun asti..





No sitten ei kande ehkä vaihtaa ihan vielä.. Toin 800 euroa on pikkuhinta kuidusta, monessa paikkaa voit laittaa nollan perään.. 🙂 Pystytkö näkemään sen kuitumuuntimen tyyppiä (se on siis kuitumuunnin, ei modeemi), siitä ehken selviäisi mihin se pystyy.



 



Eihän se toki mahdotonta ole, onhan niitä olemassa 100 megaisia SFP-transceivereita kuidulle. Eli siis se kuitulinkkikin voi olla vain 100 megainen jos se on joku tosi vanha. Itse valokuitu mitä sinne on vedetty kykenee todennäköisesti ainakin 10 Gbit nopeuksiin, parhaassa tapauksessa jopa 100 Gbit.. Joten ei sieltä kapasiteetti lopu, kunhan vaan saisi sinne nykyaikaiset laitteet. Todennäköisesti riittää loppuiäksi se yhteys, toisin kuin nämä 4G ja 5G leikit...






Kuva kertoo useinmiten enemmän kuin tuhat sanaa joten tässä pari kuvaa sähkökaapista. Mallinimiä en laitteista löytänyt.



 







Edit IlariJR: Lisätty kuvat suoraan viestiin.


Tuossa CTS kytkimessä näyttäis olevan vain 100 mb portit,se joutanee romukoppaan :)



@Pietu71@  kirjoitti:

Tuossa CTS kytkimessä näyttäis olevan vain 100 mb portit,se joutanee romukoppaan :)


Hyvä huomio. Pitää uusia kunhan saa tulevan nopeuden kohdilleen ??


Taustalla näkyvä musta purkki voisi olla verkon kuitumuunnin. Siitä ei kuitenkaan näe tarkkaa tyyppiä mikä se on, joten paha mennä sanomaan mitä nopeutta tuolla kuiduilla menee. En myöskään näe nyt ihan tarkkaa kytkentää tuosta, siellä on myös joku kaapeli-tv purkki taustalla, lieneekö sellainen mikä muuntaa kuidusta myös kaapeli-tv signaalit. Eli tämä lienee sellainen tyypillinen kotikuitu, joka ei ole aivan puhdas kuituethernet-yhteys.

 

Tilanteen ollessa tällainen siinä ratkaisee myös se, millaiset laitteet operaattorilla on siellä kuidun toisessa päässä eli välttämättä tuon kaapin päivitys nykyaikaan ei auta vielä mitään jos toisessa päässä ei ole tukea. Ja tosiaan tuo valkoinen muovikytkin on ainakin vaihdettava gigabit malliin, hinnat alkaen parista kympistä ylöspäin.

 

Mutta odottele nyt että Telia selvittelee oman osuutensa, sen pään laitteille et mitään mahda.



@SINAD@  kirjoitti:

Taustalla näkyvä musta purkki voisi olla verkon kuitumuunnin. Siitä ei kuitenkaan näe tarkkaa tyyppiä mikä se on, joten paha mennä sanomaan mitä nopeutta tuolla kuiduilla menee. En myöskään näe nyt ihan tarkkaa kytkentää tuosta, siellä on myös joku kaapeli-tv purkki taustalla, lieneekö sellainen mikä muuntaa kuidusta myös kaapeli-tv signaalit. Eli tämä lienee sellainen tyypillinen kotikuitu, joka ei ole aivan puhdas kuituethernet-yhteys.

 

Tilanteen ollessa tällainen siinä ratkaisee myös se, millaiset laitteet operaattorilla on siellä kuidun toisessa päässä eli välttämättä tuon kaapin päivitys nykyaikaan ei auta vielä mitään jos toisessa päässä ei ole tukea. Ja tosiaan tuo valkoinen muovikytkin on ainakin vaihdettava gigabit malliin, hinnat alkaen parista kympistä ylöspäin.

 

Mutta odottele nyt että Telia selvittelee oman osuutensa, sen pään laitteille et mitään mahda.


Jeps, juuri näin. Alimmainen musta boksi on juuri kuitumuunnin johon tulee kaksi kuitua. Keskimmäinen Telesten boksi on kaapelitv:n boksi. Ja johtojakozydeemillä jaetaan kaapelitv eri huoneisiin. Ylimmäinen on sisäisen verkon jakoboksi jonka voisi päivittää. Sellainen taitaa lojua nytkin varastossa ylimääräisenä edellisestä kämpästä mutta sehän ei nyt auta tähän ongelmaan toistaiseksi, jos ei Telian päästä "syötetä" kuituun lisää vauhtia. 



@KaPetri@  kirjoitti:

Hei, chatista pääsee suoraan tekniseen asiakaspalveluun valitsemalla häiriötilanteen botin kanssa. Meille voi myös jättää yhteydenottopyyntöä.

 

Toivottavasti asia nyt etenee ripeästi ja saadaan asuntoon asti tarjottua tuo gigainen yhteys. Huom. Meillä ei toistaiseksi ole symmetristä yhteyttä tarjolla vaan Gigasen yhteyden nopeus on 1000/100Mbit/s


Jokos ootte saanu potkittua tota lähtevän kaistan nopeuden nostoa siellä sisäisesti, kansa odottaa kuumeisesti että asialle tehdään jotain!


On potkittu eteenpäin ja viety tuotevastaavalle/tuotevastaaville perustelut miksi symmetriset nopeudet mekin tarvitaan kuluttajaliittymiin. Valitettavasti ei ole mitään uutta tiedotettavaa tuotteistuksen muutoksesta.


Ei tämä mihinkään liity mutta olihan tuo pienoinen jopa hermostumisen aihe kun valokuidun taloon ostin (avoinkuitu) tosin,ja sitä oli koko ajan markkinoitu että nopeus sama joka suuntaan.Onhan se 100 megaan asti 😢.Jokainen operaattori tarjoaa vain max.100 lähtevää vauhtia.Telia,JNT,Kuuskaista jne.



@Pietu71@  kirjoitti:

Ei tämä mihinkään liity mutta olihan tuo pienoinen jopa hermostumisen aihe kun valokuidun taloon ostin (avoinkuitu) tosin,ja sitä oli koko ajan markkinoitu että nopeus sama joka suuntaan.Onhan se 100 megaan asti 😢.Jokainen operaattori tarjoaa vain max.100 lähtevää vauhtia.Telia,JNT,Kuuskaista jne.


On niitä nopeampia.. Ainakin 200...500 Mbit löytyy jo sieltä täältä, tästä on keskusteltu toisaalla kun ehdotin että joko nämä keinotekoiset limiitterit voitaisiin poistaa. Olennainen juttu on kuitenkin se, että länsirajan takana Telia tarjoaa myös kuluttajaliittymiin symmetristä 1000/1000 Mbit.

 

Itse kun kehitän työkseni uutta tekniikkaa, on välillä vaikea ymmärtää sellaista että kun kehitetään uusi tekniikka, tuote tai laite joka tarjoaa X ominaisuudet niin minkä ihmeen takia suomeen pitää aina saada jollain tapaa heikennetty, rajoitettu tai muuten huonompi versio aiheesta. Koskee meinaan aika monia juttuja, esimerkiksi autoja, erilaisia palvelija (esim. Netflix), tiettyjä laitteita jne. Sitten vielä se että viimekädessä nähdään jopa vaivaa sen eteen että tuotteesta saadaan heikompi, juuri kuten joudutaan valokuidussa tekemään että upstream saadaan hitaammaksi.

 

Tällaisesta "takapajuloinnista" olisi jo aika päästä eroon ja antaa asioiden olla sellaisia kun ne on alun perin tarkoitettu olemaan.. :)



@Pietu71@  kirjoitti:

Ei tämä mihinkään liity mutta olihan tuo pienoinen jopa hermostumisen aihe kun valokuidun taloon ostin (avoinkuitu) tosin,ja sitä oli koko ajan markkinoitu että nopeus sama joka suuntaan.Onhan se 100 megaan asti 😢.Jokainen operaattori tarjoaa vain max.100 lähtevää vauhtia.Telia,JNT,Kuuskaista jne.


Eikös tuon nimi pitäisi vaatia vaihdettavaksi siinä tapauksessa vaikka kartellikuiduksi avoimen sijaan?


Nyt tuli Telialta vastaus. En mä enää tiedä itkeäkkö vai nauraa. Asumme siis ihan omakotitalossa joka toki on nykytyylisesti hyvin tiiviisti rakennettua aluetta ja tonttimme on lohkottu osa isosta "jättitontista". Meillä on kuitenkin ihan omat tönöt ilman mitään taloyhtiötä saati hallitusta. Tässä vastaus.

 

"

Moikkamoi,

 

Pahoittelut ensimmäiseksi, että laajakaistan saatavuuden suhteen asian selvitys on viivästynyt. Olen selvittänyt kotiosoitteesi saatavuutta toimituksestamme ylempien henkilöiden kautta. Kävi ilmi, että tällä hetkellä kotiosoitteessa on kytkin, jolle ei ole nopeampaa saatavuutta. Tämä käytännössä tarkoittaa siis sitä, että tuo kytkentä tulisi tehdä asentajan kanssa uudestaan ja pitäisi muuttaa uusi kytkin vanhan tilalle ja tehdä liittymällesi halutessasi siirto 1000M nopeudelle. Yleensä tässä on käytäntö mennyt niin, että taloyhtiön hallitus tekee pyynnön https://www.telia.fi/kauppa/kodin-netti/taloyhtionetti sivuston kautta tai on muuten pyynnön kera yhteydessä meihinpäin, josta sitten lähdetään tätä työstämään.

 

Asian etenemiseksi halutessasi, voit ottaa yhteyttä taloyhtiönne hallitukseen asiasta ja pyytää täyttämään muutosilmoituksen kotisivuiltamme (laitan viestin loppuun linkin muutosilmoituksesta) ja voit täyttää tämän myös helposti itsekkin. Tämä toki nopeuttaa asian etenemistä varmasti, mitä useampi asukas/taloyhtiön jäsen täyttää haluttavan muutosilmoituksen.

 

Muutosilmoitus: https://www.telia.fi/kauppa/kodin-netti/taloyhtionetti/taloyhtio-muut  


Ollaan yhteydessä
, Mukavaa viikkoa!

Telia Asiakaspalvelu
PS. Viesti lähetetään automaattisesta no-reply-osoitteesta, johon ei ole mahdollista vastata.
Jos asiasi on vielä avoin, autamme sinua mielellämme. Tavoitat meidät näin:
Palvelemme sinua chatissa 24/7 (kirjaudu ensin sisään osoitteessa telia.fi).
Voit myös soittaa asiakaspalveluumme ‪020 690 400‬ (mpm/pvm) ma-pe 8-18
Käsittelemme henkilötietoja sisältäviä sähköpostiviestejä ja tiedostoja Telian tietosuojalausunnon mukaisesti, http://www.telia.fi/tietosuoja

"


Pahoittelut, että vastauksessa on sekoitettu taloyhtiö omakotitaloosi. Nopeuksien saatavuudet yleensä perustuvat siihen millaisia verkkolaitteita valokuitutekniikan välittämiseen on käytetty. Kotikuidun nopeuden saatavuudesta päätellen Telian verkkolaitteet alueellasi ovat sellaiset, että tällä hetkellä maksiminopeus on 100Mbit/s. Toisen operaattorin asentaja ei voi tietää millaisia verkkolaitteita Telia on käyttänyt verkossaan. Jotta isompiin nopeuksiin päästäisiin, pitäisi verkkolaiteita Telian verkon osuudelta vaihtaa toisiin. Telian uudistaessa verkkolaitteita ja nopeudennoston tullessa mahdolliseksi, lähetämme asiakkaille siitä kyllä viestiä sähköpostilla mikäli markkinointiviestintä asiakkaan tiedoissa on sallittu. Voit tarkistaa tämän omilta sivuilta.

 

Toinen asia tietysti on, että asuntosi verkkoyhteyden kuitumuunnin on todennäköisesti tuo CTS HET-2006-laite. Se laite tukee maksimissaan 100Mbit/s nopeutta, joten se tulee vaihtaa mikäli nopeutta halutaan nostaa yli 100Mbit/s nopeuksiin. Voit tarkistaa sen vielä tarkistamalla meneekö toinen noista kuvassa näkyvistä keltaisista ohkaisista johdoista (valokuitu) tuohon CTS HET-2006 -laitteeseen. Alhaalla oleva musta laite todennäköisesti jakaa valokuidun KTV:lle (Teleste-laite) ja laajakaistalle (CTS HET-2006 -laite).



@AnneAn@  kirjoitti:

Pahoittelut, että vastauksessa on sekoitettu taloyhtiö omakotitaloosi. Nopeuksien saatavuudet yleensä perustuvat siihen millaisia verkkolaitteita valokuitutekniikan välittämiseen on käytetty. Kotikuidun nopeuden saatavuudesta päätellen Telian verkkolaitteet alueellasi ovat sellaiset, että tällä hetkellä maksiminopeus on 100Mbit/s. Toisen operaattorin asentaja ei voi tietää millaisia verkkolaitteita Telia on käyttänyt verkossaan. Jotta isompiin nopeuksiin päästäisiin, pitäisi verkkolaiteita Telian verkon osuudelta vaihtaa toisiin. Telian uudistaessa verkkolaitteita ja nopeudennoston tullessa mahdolliseksi, lähetämme asiakkaille siitä kyllä viestiä sähköpostilla mikäli markkinointiviestintä asiakkaan tiedoissa on sallittu. Voit tarkistaa tämän omilta sivuilta.

 

Toinen asia tietysti on, että asuntosi verkkoyhteyden kuitumuunnin on todennäköisesti tuo CTS HET-2006-laite. Se laite tukee maksimissaan 100Mbit/s nopeutta, joten se tulee vaihtaa mikäli nopeutta halutaan nostaa yli 100Mbit/s nopeuksiin. Voit tarkistaa sen vielä tarkistamalla meneekö toinen noista kuvassa näkyvistä keltaisista ohkaisista johdoista (valokuitu) tuohon CTS HET-2006 -laitteeseen. Alhaalla oleva musta laite todennäköisesti jakaa valokuidun KTV:lle (Teleste-laite) ja laajakaistalle (CTS HET-2006 -laite).


Hei, ilmeisesti kilpailijan asentaja ei voinut kuvitella teidän käyttävän noin hitaita verkkolaitteita. Mutta anyway, mukava homma, että asia ratkesi. Eipähän tarvitse kummankaan osapuolen raapia päätään. Teidän kauttanne en siis saa nopeampaa yhteyttä joten olen pakotettu vaihtamaan kilpailijan leiriin kunhan tämä määräaikainen diili loppuu (vielä vuosi..). Harmi, kun en tajunnut ennen liittymäsopimusta tehdessä tarkistaa asiaa.  Kiitos kaikkien vastauksista :)


Jaa-ah.. surullista luettavaa ja tutun kuuloista. Mulla on nyt vastaava tilanne, eli omakotitaloon tulee kuitu sisään asti ja Telian tilauspalveluista pystyn tilata max 100 megaisen liittymän. Talon molemmin puolin ja edessä ja takana saa kyllä valittua gigaseen asti. Sama kuitu on ja toiset talot about samaan aikaan rakennettuja tai vanhempia kuin kyseessä oleva.

 

Oon nyt kuukauden soitellut aspaan ja sieltä joka viikko vannotaan mummon nimeen että nyt tää selvitetään. No ei selviä mitään ja kerran viikossa saa soitella vaan kuullakseen samat vannomiset uusiksi. Välillä on tullut valopilkahdus kun joku aspa kertoo että "hei tää on Valokuitusen verkko ni kysyppä sieltä ku ne hallinnoi". Into pinkeänä soittelemaan vain kuullakseen että "ehheii.. Telian suljettu kuitu on. Meidän verkko on 200 metriä sivussa. Telia oli mukana rakentamassa Avointa kuitua mutta omi sitten verkon itselleen ja nyt se on suljettu". Jännä että tästä mainitessa toiselle Telian aspalle tämä kyllä totesi "joo ei kyllä se tässä selkeästi näkyy että meidän verkko on". Eli hatusta tulee puolet kommenteista.

 

Eräs valopilkku taas käänsi mut parin viikon jälkeen jonneki sisäseen numeroon josta melki lyötiin luuri korvaan "mistä sä tän numeron sait ei tänne saa soittaa ei ei ei ei". No kuunteli sit kuitenkin asian ja ihan ystävällisesti taas lupas ja vannoi jälleen että asia tulee kuntoon. No viikot vierii. Asiat junnaa paikallaan.

 

Paras aspa oli kyllä tyyppi joka myhäilevällä äänellä alko kyseenalaistaa koko kuidun "oootkohhehehehei varma että sinne ees tulee mitää kuitua hä mitä hä ootko hei hähei?". Ihan pari kertaa piti toistaa ja ehdottaa valokuvaa sitten todisteeksi ennenku päästiin eteenpäin tästäkin vaihtoehdosta.

Miten voi olla näin vaikeaa saada palvelua jos haluais ostaa jotain? Jos yksityisasiakkaat on pierun arvoisia niin miksi niitä palveluita pitää meille tuputtaa? Avatkaa ne kuitunne muille operaattoreille niin pääsette meistä.


Jep. Heikkoa toimintaahan tuo on. Itsellä on tilanne edelleen sama. Eli 100mbit kuidulla päästellään menemään. Aina välillä olen aspasta kysäissyt tilannetta nopeuden noston suhteen mutta eivät he ole osanneet sanoa muuta kuin, että se 100 on maksimi. Kilpailijaan olin yhteydessä ja heidän kauttaan kyllä saisin vaikka 1000mbit yhteyden. Ainut ongelma on hinta. Liittyminen 1500€ sis. kaivuutyöt jne. Ainut vaan, että kuitu on jo heidän toimestaan aikoinaan vedetty jo meille talon rakentamisen yhteydessä mutta hinnasta ei siis tulla siltikään euroakaan vastaan, vaikkei mitään töitä tarvitsisi nyt edes tehdä.. Kyseessä LPOnet. Ei se näköjään muillakaan aina onnistu ihan helposti.. 😉>😁>


Telian toimintahan on sen verran heikkoa, että alkaa näkymää jo pörssissä. Tulos on pudonnut kaksi vuotta putkeen ja on pörssin keskiarvoa heikommin kannattava. Mistäköhän voisi johtua? Telia on täysin unohtanut asiakaan eli maksajan tarpeet. Myydään 100 M kuitua kun voisi myydä hieman kalliimmalla 1000 M kuitua. 


Oliski edes mahdollisuus maksamalla saada kilpailijan liittymä mutta bonuksena Valokuituselta todettiin että mielellään sinne myisivät muttakun tolle alueelle ei saa muut tulla. Mikä lie kartellisopimus taas tehty.



@WillMackey  kirjoitti:


Jaa-ah.. surullista luettavaa ja tutun kuuloista. Mulla on nyt vastaava tilanne, eli omakotitaloon tulee kuitu sisään asti ja Telian tilauspalveluista pystyn tilata max 100 megaisen liittymän. Talon molemmin puolin ja edessä ja takana saa kyllä valittua gigaseen asti. Sama kuitu on ja toiset talot about samaan aikaan rakennettuja tai vanhempia kuin kyseessä oleva.



 



Oon nyt kuukauden soitellut aspaan ja sieltä joka viikko vannotaan mummon nimeen että nyt tää selvitetään. No ei selviä mitään ja kerran viikossa saa soitella vaan kuullakseen samat vannomiset uusiksi. Välillä on tullut valopilkahdus kun joku aspa kertoo että "hei tää on Valokuitusen verkko ni kysyppä sieltä ku ne hallinnoi". Into pinkeänä soittelemaan vain kuullakseen että "ehheii.. Telian suljettu kuitu on. Meidän verkko on 200 metriä sivussa. Telia oli mukana rakentamassa Avointa kuitua mutta omi sitten verkon itselleen ja nyt se on suljettu". Jännä että tästä mainitessa toiselle Telian aspalle tämä kyllä totesi "joo ei kyllä se tässä selkeästi näkyy että meidän verkko on". Eli hatusta tulee puolet kommenteista.



 



Eräs valopilkku taas käänsi mut parin viikon jälkeen jonneki sisäseen numeroon josta melki lyötiin luuri korvaan "mistä sä tän numeron sait ei tänne saa soittaa ei ei ei ei". No kuunteli sit kuitenkin asian ja ihan ystävällisesti taas lupas ja vannoi jälleen että asia tulee kuntoon. No viikot vierii. Asiat junnaa paikallaan.



 



Paras aspa oli kyllä tyyppi joka myhäilevällä äänellä alko kyseenalaistaa koko kuidun "oootkohhehehehei varma että sinne ees tulee mitää kuitua hä mitä hä ootko hei hähei?". Ihan pari kertaa piti toistaa ja ehdottaa valokuvaa sitten todisteeksi ennenku päästiin eteenpäin tästäkin vaihtoehdosta.

Miten voi olla näin vaikeaa saada palvelua jos haluais ostaa jotain? Jos yksityisasiakkaat on pierun arvoisia niin miksi niitä palveluita pitää meille tuputtaa? Avatkaa ne kuitunne muille operaattoreille niin pääsette meistä.






Todella harmillista kuulla, että asian hoitaminen on vaatinut sinulta useampia yhteydenottoja ja sen selvittämisessä on ollut epäselvyyksiä. Näin ei missään tapauksessa tulisi olla.



 



Nykypäivänä kuidun vuokrausta ei edellytetä, ja tämän vuoksi toisen operaattorin yhteyden hankkiminen sen kautta ei ole mahdollista, elleivät kyseiset palveluntarjoaja ole siitä yhdessä erikseen sopineet kuten avoimenkuidun palveluntarjoajien kohdalla on tehty.


Vastaa